Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Czy obojętny znaczy niewinny?

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 2145 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Scenariusz przeznaczony do realizacji wsród uczniów klas gimnazjalnych na godzinach do dyspozycji wychowawcy. Zajęcia można połączyć z edukacją polonistyczną (ze względu na obecność słownictwa nazywającego uczucia, stany emocjonalne, przeżycia, możliwość redagowania niektórych form wypowiedzi) lub i edukacją plastyczną (malowanie uczuć przez dobór odpowiedniej palety barw, tworzenie plakatów). Wpisują się one w realizację szkolnego programu profilaktyki. Czas realizacji : 90 minut.
TEMAT: CZY OBOJĘTNY ZNACZY NIEWINNY?
CEL GŁÓWNY:
    Pomaganie innym – angażowanie "neutralnych" uczniów w problemy przemocy.
CELE POŚREDNIE:
  • budzenie postaw empatii,
  • zapoznanie uczniów z prawami dziecka,
  • zapobieganie izolacji,
  • zwracanie się o pomoc do dorosłych,
  • budowanie więzi w grupie,
  • wzmacnianie poczucia własnej wartości.
POMOCE DYDAKTYCZNE:
    "Karta Twoich Praw", karty dla grup z zestawami sytuacji, kapelusz i czy-ste kartki /"wrzuć pomysł do kapelusza"/.
PRZEBIEG LEKCJI:
I ĆWICZYMY POMAGANIE
     Większość uczniów (ok.70%) nie bierze udziału w sytuacjach ani jako agresorzy ani jako ofiary. Ci neutralni uczniowie stanowią siłę, która może czynnie przeciwstawiać się aktom przemocy. Trzeba uświadomić uczniom, jaki mają wpływ na sytuację dysponując przewagą liczebną nad sprawcami przemocy. Jeśli większość stoi z boku i milczy, okazuje tym obojętność i daje przyzwolenie na przemoc. Jeśli jednak ta sama większość zacznie współdziałać i reagować, istnieje szansa na likwidację znęcania się jednych nad drugimi. Potrzeba trochę odwagi i chęci pomocy poszkodowanemu.
  1. Na początek proponujemy uczniom ćwiczenie "ośmielająco - otwierające", którego celem jest uzmysłowienie, jaki wpływ na nasz nastrój, samopoczucie mają inni ludzie. "Mój dobry i zły dzień"
        Prosimy uczniów, aby dobrali się w trójki. Uczniowie przypominają sobie jeden dzień, w którym czuli się bardzo szczęśliwi, zadowoleni (coś im się udało, zdarzyło) oraz jeden dzień, w którym czuli się nieszczęśliwi i smutni (spotkała ich przykrość, coś im się nie udało...). Prosimy uczniów, aby zwrócili uwagę na to, co się z nimi dzieje, jak się czują i zachowują w pierwszej i drugiej sytuacji.
         Praca na forum. Prosimy chętnych, aby opowiedzieli o swoich dniach i w tra-kcie wypowiedzi zapisujemy w dwóch kolumnach odmienne uczucia, reakcje i zachowania: np. "zły dzień" - smutek, chce się płakać, nie ma ochoty na spotkania z ludźmi, źle się myśli o sobie; "dobry dzień" - radość, uczucie lekkości, jest się dobrym dla wszystkich. Pytamy uczniów o to, jaki wpływ na nasz nastrój i humor mają inni ludzie.
  2. Przeprowadzenie ćwiczeń dramowych pod hasłem "Razem można więcej".
    1. upadek do tyłu: dwie osoby stają tak, aby jedna znajdowała się za drugą w odległości jednego kroku, stojąca z przodu opada do tyłu, stojący za nią - chwyta ją; to samo powtarza z zamkniętymi oczami;
    2. prowadzenie "niewidomego": jedna z osób zamyka oczy i zdaje się całkowicie na prowadzącego, który przeprowadza ją między przedmiotami, stołami, krzesłami, doprowadza ją do jakiegoś przedmiotu i kładzie na nim rękę "niewidomego", którego zadaniem jest zgadnąć, co to za przedmiot.
    3. podsumowanie ćwiczeń:
      • Jak czułeś się w roli "upadającego"? Czy bałeś się, że partner Cię nie złapie?
      • Jak czułeś się w roli "łapiącego"? Czy bałeś się, że sobie nie poradzisz?
      • Jak czułeś się w roli "niewidomego"? Co czułeś?
      • Jak czułeś się w roli "prowadzącego"?
    Zaproponowanie uczniom, aby przećwiczyli w scenkach, jak można próbować pomagać innym, bez używania przemocy.
         Zachęcamy do wymyślania różnorodnych sposobów interwencji: np. zawołać na pomoc kolegów, koleżanki; zacząć krzyczeć; próbować interweniować samemu – wziąć w obronę słabszego, starać się rozśmieszyć sprawę, odwrócić uwagę, spróbować zdezorientować sprawców jakimś dziwnym zachowaniem. Dzielimy uczniów na trzy-osobowe grupki i wręczamy im do odgrywania konkretne scenariusze do zaprezentowania, po przygotowaniu na środku klasy.
    Scenariusze /wszystkie lub do wyboru/:
    • Widzisz jak w szatni grupka starszych uczniów próbuje zabrać młodszemu pieniądze.
    • Twoje koleżanki obgadują w nieprzyjemny i niesprawiedliwy sposób nieobecną dziewczynę. To nie jest twoja przyjaciółka, ale denerwuje cię treść tej rozmowy.
    • Na twoich oczach koledzy chowają teczkę uczniowi, któremu wszyscy dokuczają. Uczeń bezskutecznie szuka teczki, podczas gdy inni się śmieją.
    • Jesteś z kolegami na boisku, widzisz jak starszy uczeń bije słabszego.
    • Twoje koleżanki nie chcą rozmawiać z jedną dziewczyną z klasy, wyśmiewają się z niej. Ty uważasz, że dziewczyna jest fajna i nieza-sługuje na takie traktowanie.
Podsumowanie ćwiczenia.
II ZWRACANIE SIĘ O POMOC DO DOROSŁYCH
Pytamy uczniów o to, co powinni zrobić w następujących sytuacjach:
  • Gdy wiedzą o tym, że niektóre osoby znęcają się nad uczniami, poniżając ich, bijąc i zabierając pieniądze, a nauczyciele nie wiedzą, kto to robi.
  • Gdy widzą jak grupa starszych i silniejszych uczniów bije i kopie młodszego ucznia, a w pobliżu nie ma nikogo, kto mógłby go obronić.
  • Gdy potrafię rozpoznać ucznia, który zabrał innemu pieniądze lub komórkę.
     Rozmawiamy z klasą o sytuacjach, w których powinniśmy zwrócić się o pomoc do dorosłych: może to być wychowawca, pedagog, rzecznik praw ucznia bądź nauczyciel, którego bardzo lubimy. Należy nauczyć uczniów rozróżniać, że takie informowanie nie jest donosicielstwem, ale wyrazem odwagi i współczucia okazywanego ofiarom. Niezgoda na stosowanie przemocy zmusza do szukania sposobów pomocy słabszym.
      Teraz informujemy o prawach dziecka i prawach człowieka. Mówimy o Konwencji Praw Dziecka oraz tłumaczymy prawo do życia bez przemocy. Wyjaśniamy uczniom, że w każdym kraju przemoc fizyczna oraz znęcanie się nad kimś jest surowo karane jako przestępstwo. Dlatego jest nam potrzebna pomoc dorosłych.
      Jeśli wiedząc o przemocy milczymy, sprawcy będą znajdować kolejne ofiary.
     Każdy uczestnik zajęć otrzymuje katalog praw jednostki opracowany przez amerykańską organizację PASA zajmującą się działaniami na rzecz ochrony praw człowieka: "Karta twoich praw" /głośne odczytanie/.

III ZAPOBIEGANIE IZOLACJI
     Proponujemy uczniom krótką zabawę: uczestnicy zajęć stają w "zamknię-tym kręgu", jeden uczeń znajduje się na zewnątrz i usiłuje dostać się do środka; zadanie to starają się uniemożliwić trzymający się razem pozostali uczestnicy. Ćwiczenie można powtórzyć kilka razy. Bardzo ważne jest, aby po "zabawie" izolowani i grupa wypowiedzieli się, co czuli w określonych sytuacjach.
      W każdej klasie mogą znajdować się osoby, które nie mają przyjaciela albo stoją na uboczu. Rozdajemy uczniom kartki i prosimy o wpisanie propozycji, w jaki sposób można przerwać izolowanie innych osób. Po zakończonej pracy uczniowie wrzucają kartki z pomysłami do kapelusza. Następnie każdy uczeń "losuje" kartkę i głośno czyta jej treść.

Nawiązanie do tematu lekcji, próba odpowiedzi na zawarte w nim pytanie.
IV OCENA UDZIAŁU W ZAJĘCIACH
Na termometrze narysowanym na tablicy bądź na dużym arkuszu papieru zaznaczono punkty:
  • niczego się nie nauczyłem /nie zrozumiałem/
  • jest mi to obojętne
  • jestem zadowolony
  • było świetnie.
Uczestnicy w wybranym miejscu stawiają kreski lub przyklejają karteczki.

Izabella Paliwoda
W scenariuszu wykorzystano niektóre z ćwiczeń opracowanych przez zespół Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 19, Warszawa-Natolin

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie