Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Wybory do samorządu uczniowskiego

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 2170 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Wybory do samorządu uczniowskiego to najlepsza lekcja demokracji w szkole. Praca zawiera ogólne uwagi na temat uczenia o demokracji i wychowania poprzez demokrację. Początkującym nauczycielom-opiekunom samorządu szkolnego powinna pomóc zorganizować wybory w szkole i pozyskać sojuszników w środowisku szkolnym.

Nowoczesna szkoła starając się spełnić oczekiwania demokratycznego społeczeństwa nie może ograniczać się wyłącznie do realizacji zadań dydaktycznych. Szkoły mają szansę przyczynić się w decydującym stopniu do rozwoju demokracji, nauczając wartości i kształtując postawy oraz zachowania charakterystyczne dla zbiorowości demokratycznych. Wychowanie obywatela podejmującego decyzje i działania, świadomego swoich praw i obowiązków, gotowego ponosić odpowiedzialność za państwo – oto wyzwanie dla dojrzałego nauczyciela i odpowiedzialnego wychowawcy. Najbliższym i najważniejszym sojusznikiem szkoły w tym trudnym procesie jest rodzina ucznia.

Jak nasi uczniowie mają praktykować zasady demokratyczne, aby przyjąć i podjąć zadanie aktywnego uczestnictwa w społeczeństwie demokratycznym? W urzeczywistnieniu tego celu jest nauka wiedzy o społeczeństwie i ich własnym, demokratycznym systemie rządów. Młodzież musi rozumieć, jak działa rząd. Zdobywa wiedzę o wpływie obywateli na rząd centralny i samorządy lokalne, wyborze przywódców oraz tworzeniu polityki. Odbywa się to na drodze otwartej dyskusji o sytuacji politycznej z uwzględnieniem własnej opinii. Aby młodzi ludzie mogli dojrzeć do pełnienia roli obywateli, należy przekazać im wiedzę o prawach i obowiązkach jako narzędziach budowania demokracji oraz jej zabezpieczenia. Uzasadnione byłoby zwrócenie się o pomoc i współpracę do przedstawicieli władz lokalnych, aby regularnie spotykali się w szkołach z młodzieżą w celu opowiedzenia jej o działaniach i sposobie podejmowania decyzji. Członkowie parlamentu i kandydaci, którzy ubiegają się o urząd pomogą poszerzyć wiedzę o kwestie ważne w nadchodzących wyborach. Poważną inwestycją w przyszłość jest przekazywanie wychowankom wiedzy o problemach ich społeczności oraz potrzebie uczestnictwa w ich rozwiązywaniu. Uczniowie muszą się nauczyć podejmowania działań w sposób odpowiedzialny. Trzeba ich zachęcać do zainteresowania się problemem, który sami wybiorą, np. zatrucia środowiska, agresji nieletnich, problemami sanitarnymi, łamania praw człowieka, pogoni za pieniądzem itp. Najlepiej, żeby dowiadywali się o konkretne problemy lokalne i dochodzili do własnych wniosków w oparciu o alternatywne propozycje. Kolejnym etapem w krzewieniu wartości demokratycznych powinno być podjęcie decyzji o działaniu , np. na rzecz społeczności lokalnej. Można to osiągnąć poprzez uczestnictwo młodzieży w szkolnym wolontariacie. Warto zainteresować się programami działań samorządu lokalnego, które otwierają pole do działań. Wyzwalają energię uczniów i umożliwiają im bycie aktywnymi i pożytecznymi obywatelami.

Ciekawym sposobem nauczania demokracji są zajęcia pozaprogramowe, związane z zainteresowaniami samych uczniów. Dorośli powinni pełnić tu rolę doradczą, pozostawiając kierowanie gazetką szkolną, kołem fotograficznym czy drużyną harcerską młodym ludziom. To właśnie oni wybiorą swoich przywódców i podejmą najważniejsze decyzje dotyczące np. tematyki zajęć. Podobnie przedstawia się sytuacja związana z życiem klasy. Wychowawcy powinni jak najczęściej akceptować te decyzje uczniów, które podjęte zostały w wyniku głosowania: dotyczące wycieczek, zbiórek pieniędzy, wyboru przewodniczących itp. Nie wolno zapominać o prezentowaniu alternatywnych kierunków działań, a osoby o odmiennych poglądach muszą mieć szansę do ich zaprezentowania. Nauczyciele nie mogą przyjmować postawy autorytarnej i arbitralnej. Niech wykazują gotowość do zaakceptowania pytań stawianych przez swoich uczniów. Nawet tych niewygodnych i najtrudniejszych. Każdy fałsz i bagatelizowanie sprawy nie pozostaną bez konsekwencji dla nauczycielskiego autorytetu. Poprzez dobry przykład osobistej odwagi i otwartości można nauczyć uczniów argumentacji swego stanowiska, słuchania innych i tolerancji w rozsądnych granicach. Ciekawa debata klasowa poruszająca kwestie ogólnonarodowe i lokalne uczy zainteresowania sprawami publicznymi. Dowodzi także i tego, że po pełnej temperamentu i zacietrzewienia dyskusji można po przyjacielsku podać sobie rękę, pomimo zasadniczej różnicy zdań.

Najskuteczniejszą metodą nauczania procesu demokratycznego jest tworzenie rady samorządu szkolnego. Samorząd stanowią wszyscy uczniowie, uczęszczający do danej szkoły. W małych, kameralnych szkołach można pokusić się o zastosowanie demokracji bezpośredniej i debatować nad sprawami w pełnym składzie uczniowskim. Tymczasem w średnich i dużych placówkach najlepiej odwołać się do form przedstawicielskich, grupujących po jednym przedstawicielu z każdej klasy. Najczęściej bywa nim przewodniczący klasy, choć nie jest to warunek konieczny. Jego obecność na tego typu spotkaniach uzasadniona jest jednak faktem powołania do pełnienia funkcji przez zespół klasowy drogą demokratycznego głosowania. Spotkania reprezentantów klas powinny odbywać się regularnie, np. raz w miesiącu i muszą być w ich trakcie omawiane problemy związane z życiem szkoły. Niezwykle trudnym i odpowiedzialnym zadaniem jest przygotowanie i przeprowadzenie wyborów do rady samorządu szkolnego. Jest to organ koordynujący pracę samorządu uczniowskiego i organizujący realizację wspólnych przedsięwzięć. Pozostaje także w ścisłej współpracy z Radą Pedagogiczną i Radą Szkoły.

Jak zorganizować wybory w szkole ? Spróbujmy wyróżnić najważniejsze działania :
  • konsultacja z dyrektorem w sprawie terminu wyborów
  • ustalenie regulaminu wyborów
  • wyznaczenie czasu i zasad zaprezentowania kandydatów
  • powołanie Szkolnej Komisji Wyborczej
  • ogłoszenie harmonogramu wyborów
  • przygotowanie lokalu wyborczego
  • przeprowadzenie wyborów
  • przeliczenie głosów
  • ogłoszenie przez komisję wyborczą wyników wyborów.
Aby uniknąć niepotrzebnych błędów i wątpliwości należy pamiętać o następujących zasadach:
  1. Regulamin wyborów nie może pozostawać w sprzeczności ze Statutem Szkoły.
  2. Wybory powinny odbyć się do końca września lub czerwca danego roku szkolnego.
  3. Prezentacja kandydatów musi się zakończyć na tydzień przed wyborami.
  4. W skład Szkolnej Komisji Wyborczej powinni wejść uczniowie wzorowi.
  5. W lokalu wyborczym muszą być zaprezentowane listy kandydatów.
  6. Karty do głosowania muszą być opatrzone pieczątką szkoły.
  7. Rada Pedagogiczna powinna oddelegować swojego obserwatora.
  8. Szkolna Komisja Wyborcza musi przygotować protokół wyborów.
  9. Wyniki wyborów należy ogłosić jak najszybciej po ich opracowaniu.
  10. Dyrektor po konsultacji z Radą Samorządu powołuje opiekuna samorządu szkolnego.
Społeczeństwo często błędnie zakłada, że jeśli dzieci nie są analfabetami i nie ogranicza im się dostępu do informacji, to w dorosłym życiu postępować będą w myśl zasad demokratycznych jako dobrzy i świadomi obywatele. Tymczasem nawet w krajach o długich tradycjach demokratycznych prawie połowa osób uprawnionych do głosowania nie bierze udziału w wyborach. Odsetek młodzieży wśród głosujących systematycznie maleje. Wynika to nie tylko z rosnącego braku zaufania do demokratycznych instytucji państwa oraz negatywnej oceny wystawianej politykom. Szkoła musi aktywniej inspirować uczniów do podejmowania wspólnych decyzji, kreować modę na demokratyczny „styl życia”. Aby skutecznie zmierzyć się z tym trudnym, ale nie niewykonalnym zadaniem wychowawczym musimy sami, jako nauczyciele i wychowawcy młodzieży, przełamać własną apatię i zniechęcenie w stosunku do rytuałów społeczeństwa demokratycznego.

Mirosław Przygoda

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie