Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Program i pracy z uczniem dysgraficznym w klasie VI

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 6355 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Zjawisko dysgrafii jest bardzo często spotykane w szkołach. Zauważam to, sprawdzając prace pisemne swoich uczniów. Ze względu na powszechność tej dysfunkcji zdecydowałam się opracować program, który ma na celu pomoc moim uczniom w tym zakresie. Przedstawiony poniżej program jest realizowany podczas programowych zajęć języka polskiego w klasie VI, prowadzę go z uczniami, którzy wymagają wsparcia ze względu na swą dysgrafię. Mam nadzieję, że moje opracowanie pomoże innym nauczycielom, szczególnie polonistom, w pracy dydaktycznej.

Program i pracy z uczniem dysgraficznym na rok szkolny 2006/2007 realizowany w Szkole Podstawowej w Drzycimiu, na lekcjach języka polskiego w klasie VI

podstawa prawna: (Dz. U. z 2002 nr 51, poz. 458)
prowadzący: Justyna Zimniak - Bagińska

I. Główne założenia programu:
  1. Wskazanie działań, które mają na celu udzielenie pomocy uczniom dysgraficznym (w tym współpraca z rodzicami).
  2. Pomoc uczniom mającym problemy w nauce ze względu na orzeczoną dysgrafię.
  3. Motywowanie uczniów do pokonywania trudności szkolnych.
  4. Stymulowanie uczniów do pracy nad sobą, a w efekcie doprowadzenie do lepszego opanowania umiejętności władania językiem polskim w piśmie na poziomie szkoły podstawowej.
II. Cele ogólne programu:
  1. Doskonalenie koordynacji wzrokowej i słuchowej oraz koncentracji uwagi.
  2. Kształtowanie umiejętności wyraźnego i starannego pisania.
  3. Dostosowanie form pracy na lekcji do trudności ucznia dysgraficznego na lekcjach języka polskiego
  4. Budowanie wiary w siebie i w swoje możliwości językowe uczniów dysgraficznych.
  5. Stwarzanie uczniom dysgraficznym możliwości rozwoju.
  6. Minimalizowanie negatywnego wpływu dysgrafii na postępy w nauce.
III. Cele szczegółowe programu
  1. Osiągnięcie poziomu opanowania języka zapewniającego sprawną komunikację językową w piśmie.
  2. Usprawnienie umiejętności praktycznego wykorzystania znajomości zasad ortografii i interpunkcji.
  3. Organizowanie własnego uczenia się.
  4. Nauka samodzielnego rozwiązywania problemów.
  5. Kompensacja dysfunkcji.
  6. Usprawnianie funkcji percepcyjnych poprzez:
    • Ćwiczenie funkcji wzrokowej
    • Ćwiczenia logicznego myślenia
  7. Ćwiczenia doskonalące pismo:
    • Przekształcanie wyrazów poprzez zmianę głoski lub dodawanie głosek
    • Różnicowanie słów podobnie brzmiących
    • Wysłuchiwanie, czytani, różnicowanie i zapisywanie dźwięków
    • Przepisywanie krótkich tekstów
    • Odwzorowywanie zróżnicowanych kształtów, uzupełnianie brakujących fragmentów obrazków
IV. Treści nauczania – zgodne z realizowanym w szkole programem nauczania „ Między nami. Program nauczania języka polskiego w szkole podstawowej” A. Łuczak, A. Murdzek DKW-4014-37/01; a w szczególności:
    • Doskonalenie techniki czytelnego, poprawnego pisania.
    • Doskonalenie umiejętności starannego pisania z zachowaniem reguł gramatycznych, ortograficznych i interpunkcyjnych.
    • Wyrabianie nawyku dbałości o organizację graficzną tekstu oraz o estetykę pisma (czytelne i staranne pisanie – kształtne litery, właściwie zachowane odległości między wyrazami, komponowanie trójdzielnej wypowiedzi według wcześniej podanego lub stworzonego razem z nauczycielem planu; stosowanie akapitów i marginesów, dzielenie wyrazów przy ich przenoszeniu do następnego wersu.
    • Znajomość alfabetu, dzielenie wyrazów na głoski, litery, sylaby.
    • Dostrzeganie różnicy między wymową a zapisem samogłosek nosowych, spółgłosek dźwięcznych i bezdźwięcznych; oznaczanie miękkości głoski przez znak zmiękczenia oraz i.
    • Oddzielanie końcówki od tematu, wyróżnianie oboczności zachodzących w temacie, zwłaszcza tych, które uzasadniają pisownię ó, rz, ż, ch, h.
V. Procedury osiągania celów
  1. Metody i techniki pracy:
    • gry i zabawy edukacyjne (loteryjka, z rzucaniem kostką, układanki, domino ortograficzne)
    • praca z tekstem (analiza i synteza, wyszukiwanie informacji)
    • uzupełnianki, układanki wyrazowe, sylabowe, literowe
    • ćwiczenia kształtujące pismo
    • metody aktywizujące
  2. Formy pracy:
    • Indywidualna
    • Z nauczycielem
  3. Pomoce dydaktyczne:
    • Egzemplarze gier dydaktycznych, loteryjki
    • Układanki wyrazowe, sylabowe, literowe
    • Teksty ćwiczeń językowych, uzupełnianek, krzyżówki, rebusy, zagadki
    • Słowniki językowe
    • Materiały własne
VI. Kształcone umiejętności:
    • Czytanie : używanie słownika, uzupełnianie luk w tekście, dialogu, tabeli, wybranie właściwej odpowiedzi (prawda/fałsz), znalezienie informacji, ułożenie zdań/akapitów w kolejności.
    • Pisanie : uzupełnianie dialogu wyrazami, uporządkowywanie wyrazów – rozsypanka, krótkie opisy, pisanie krótkich historyjek, pisanie krótkich form, np. kartka, notatka, krzyżówki, rebusy, zagadki itp., przepisywanie krótkich tekstów, odwzorowywanie tekstów, wzorów pisma, schematów, rysunków.
VI. Cele operacyjne – uczeń potrafi w zakresie:
    • Czytania: czytać ze zrozumieniem, potrafi wyszukać konkretne informacje oraz uzupełnić brakujące fragmenty, korzystać ze słownika ortograficznego, frazeologicznego, języka polskiego, poprawnej polszczyzny.
    • Pisania: napisać poprawnie dyktando ze słuchu, stworzyć własny tekst (np. instrukcję, krzyżówkę, plan) na bazie przeczytanego tekstu; wykonać ćwiczenia słownikowo – frazeologiczne, gramatyczno – stylistyczne oraz interpunkcyjne i ortograficzne z wykorzystaniem słowników, przepisać czytelnie krótki tekst, przestrzegać zasad kompozycji, dbać o organizację graficzną tekstu oraz o estetykę pisma (czytelne i staranne pisanie – kształtne litery, właściwie
Literatura:
  1. Brejnak Wojciech: Kocham i wychowuję. Poradnik dla rodziców i nauczycieli, Warszawa 1993.
  2. Dolanta-Makuch Ewa: Dysleksja. Dysgrafia. Dysortografia. Wybór literatury za lata 1989- 1998, „Biblioteka w szkole” 1999 nr 4 s. 22- 23.
  3. Zębalska Cecylia: Dysleksja. Dysgrafia. Dysortografia. Wybór literatury za lata 1999- 2003 „Biblioteka w szkole” 2004 nr 1 s. 22- 23.
  4. Mickiewicz Janina: Jedynka z ortografii? Rozpoznawanie dysleksji, dysortografii i dysgrafii w starszym wieku szkolnym 2. Usprawnianie umiejętności czytania i pisania u uczniów dyslektycznych, Toruń 1996.
Załączniki – zestawy ćwiczeń wykorzystanych podczas realizacji programu:
  1. Zestawy ćwiczeń kaligraficznych.
  2. Zestawy ćwiczeń językowo – słownikowych.
  3. Zestawy ćwiczeń kompozycyjnych.
  4. Zestawy ćwiczeń ortograficznych.
Opracowała: Justyna Zimniak - Bagińska

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie