Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Scenariusz godziny wychowawczej - O konfliktach

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 27457 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Scenariusz godziny wychowawczej przeprowadzony w II klasie technikum. głównym celem zajęć jest zapoznanie uczniów ze skuteczną metodą rozwiązywania konfliktów - naegocjacjami.

Scenariusz godziny wychowawczej w klasie II technikum

Temat: Jak rozwiązywać konflikty?

I. Cel ogólny:
Zapoznanie z pojęciem negocjacji jako skutecznej metody rozwiązywania konfliktów.

II. Cele szczegółowe:
Uczeń:
  • podaje przyczyny konfliktów rówieśniczych,
  • zabiera głos w dyskusji,
  • rozumie pojęcia: konflikt, negocjacja, kompromis,
  • zna główne zasady negocjowania.
II. Metody:
  • prelekcja nauczyciela,
  • „burza mózgów”,
  • pokaz,
  • dyskusja kierowana.
III. Środki dydaktyczne:
  • foliogramy – załączniki nr 1 i 2.
IV. Przebieg zajęć:
  1. Nauczyciel przedstawia główny cel lekcji, czyli zapoznanie uczniów ze skutecznymi metodami rozwiązywania konfliktów.
  2. Ćwiczenie 1 („burza mózgów”): Spróbujcie podać wszystkie przyczyny konfliktów, nieporozumień i kłótni, które zdarzają się wam np. w domu, w szkole, wśród kolegów. Uczniowie podają swoje propozycje. Nauczyciel zapisuje na tablicy wszystkie, nawet najmniej trafne, pomysły, nie komentując żadnej wypowiedzi. Potem prosi uczniów o selekcję, tak aby powstała lista prawdziwych przyczyn konfliktów.
  3. Nauczyciel uświadamia uczniom, że pierwszy krok na drodze do rozwiązania konfliktu mają już za sobą – określili bowiem jego przyczynę. Teraz należy się zastanowić, jak rozwiązać konflikt. Nauczyciel prezentuje trzy style rozwiązywania konfliktów (załącznik nr 1)
  4. Nauczyciel wciąga uczniów w dyskusję na temat zaproponowanych przed chwilą stylami rozwiązywania konfliktów. Uczniowie powinni się skupić przede wszystkim nad ich skutkami: styl twardy może powodować kolejne konflikty, uraża uczucia innych; styl miękki – tu z kolei ty możesz poczuć się wykorzystany lub urażony; styl negocjacyjny – daje możliwość porozumienia, ale jest czasochłonny i wymaga takiego samego nastawienia obu stron. Uczniowie, kierowani dyskretnie przez nauczyciela, powinni dojść do wniosku, że najskuteczniejszą metodą są negocjacje.
  5. Nauczyciel zapoznaje uczniów z nowym pojęciem: negocjacje to taki sposób rozwiązywania konfliktów, który opiera się na zasadzie uwzględniania interesów wszystkich stron. Negocjacje mają sens pod warunkiem, że obie strony są tak samo zainteresowane dogadaniem się.
  6. Nauczyciel prezentuje podstawowe zasady skutecznej negocjacji (załącznik nr 2), prosząc uczniów o krótki komentarz do każdego punktu.
  7. Na zakończenie nauczyciel informuje uczniów, że na następnych zajęcach będą mogli praktycznie poćwiczyć negocjowanie.
Załącznik nr 1

Trzy style rozwiązywania konfliktów:
Styl twardy . Ty i Twoje potrzeby są najważniejsze. Inni ludzie i ich potrzeby Cię nie interesują.
Styl miękki. Robisz wszystko, żeby nie wejść w konflikt, dlatego bez wahania zgadzasz się na wszystkie warunki, które stawia druga strona.
Styl negocjacyjny . Dbasz o realizacjswoich potrzeb, z drugiej strony, chcesz poznać potrzeby drugiej strony. Szukasz kompromisu, czyli rozwiązania, które pozwoli zrealizować interesy obu stron.


załącznik nr 2

Zasady skutecznego negocjowania.
  1. Atakuj problem, a nie ludzi.
  2. Nie skupiaj się na stanowisku, ale na ukrytych za nim potrzebach i interesach.
  3. Zadawaj pytania zamiast opierać się na swych fantazjach i przypuszczeniach.
  4. Doceniaj to, co udało się osiągnąć, i głośno to wyrażaj.
  5. Uważnie wysłuchaj stanowiska drugiej strony.
  6. To, co najważniejsze, zapisuj – od razu stanie się jaśniejsze.
  7. Użyj swojej wyobraźni przy poszukiwaniu różnych wariantów rozwiązań, nie upieraj się przy swoim pierwszym pomyśle.
  8. Bądź elastyczny i otwarty na drugiego człowieka, wciąż pamiętając o sobie.
scenariusz opracowała Joanna Curyl

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie