Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Lipnik – moja Mała Ojczyzna

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1873 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

„Lipnik – moja Mała Ojczyzna” jest elementem realizacji programu Dziedzictwo kulturowe w regionie. Spora część zadań jest realizowana na zajęciach Koła Historycznego działającego w szkole. Uczniowie mają okazję samodzielnie zdobywać informacje o regionie, uczestniczyć w tworzeniu bazy do działania, a także zaprezentować siebie i swój dorobek szerszemu gronu odbiorców. Projekt opracowała mgr Anna Bies – nauczyciel historii w Gimnazjum 4 w Bielsku – Białej. Projekt ten został zaakceptowany przez nauczycieli i zrealizowany w 2005 roku.

LIPNIK - MOJA MAŁA OJCZYZNA

Projekt autorski z zakresu edukacji regionalnej.

WSTĘP

      Projekt zawiera treści i zadania wynikające z podstawy programowej w zakresie realizacji ścieżki - Edukacja Regionalna. Problematyka ta ma pozwolić uczniowi na bliższe poznanie naszego najbliższego regionu jakim jest dzielnica Lipnik i samo miasto Bielsko – Biała.

     Ponieważ miejscem zamieszkania uczniów jest Lipnik będący dzielnicą Bielska- Białej, stąd ukierunkowanie na tematykę jak najbliższą szkole. Jest to także okazja do poznania historii, tradycji i współczesności tej dzielnicy przez młodzież pochodzącą z innych części miasta, a uczącą się w gimnazjum w Lipniku.

      Cały projekt zakłada współpracę wszystkich nauczycieli pracujących w szkole, jednak zdecydowana większość zadań skierowana jest do nauczycieli języka polskiego i historii. Wynika to ze specyfiki treści programowych przedmiotów przez nich nauczanych jak i tego co zakłada „Dziedzictwo kulturowe w regionie”.

     Całość jednak ma cel nadrzędny jakim jest umacnianie swej tożsamości narodowej.

CELE EDUKACYJNE:

I. Poznanie i zrozumienie:
  • środowiska naturalnego
  • historii dzielnicy
  • środowiska kulturowego
  • osiągnięć cywilizacyjnych mieszkańców regionu Beskidów zwłaszcza Lipnika
  • zabytków kultury
  • odrębności regionu
  • piękna regionu i atrakcyjnych miejsc
II. Kształcenie umiejętności:
  • dostrzeganie i zrozumienie związków pomiędzy różnymi dziedzinami życia
  • dostrzeganie znaczenia dziedzictwa kulturowego współcześnie
  • poszukiwanie informacji w różnych źródłach
  • samodzielne zdobywanie informacji poprzez np. wywiad, obserwację, fotografię itp.
  • formułowania wniosków
  • tworzenie własnych projektów
III. Kształtowanie postaw:
  • szacunku dla przodków i pamięć o nich
  • szacunku dla osiągnięć minionych pokoleń
  • świadomości roli dziedzictwa kulturowego
  • więzi miedzy pokoleniowych
  • poszanowania środowiska naturalnego
  • kultywowanie tradycji
  • potrzeby pogłębiania wiedzy
  • poczucia dumy z własnego regionu i faktu przynależności do niego
  • docenianie form aktywnego wypoczynku w najbliższym regionie
  • docenianie wartości okolic miejsca zamieszkania dla potrzeb wypoczynku
  • wrażliwości na piękno okolic
IV. Przewidywane osiągnięcia:
  • zlokalizowanie położenia regionu na tle państwa
  • znajomość historii regionu
  • znajomość osiągnięć regionalnych i ich twórców
  • wyjaśnienie pochodzenia lokalnych nazw
  • wykorzystywanie map i folderów
  • tworzenie własnych planów i folderów
  • wskazanie elementów odrębności kulturowej regionu
  • znajomość zabytków, określenie stylu i datowanie
  • wytyczenie trasy turystycznej z opisem atrakcji
  • przeprowadzenie wywiadu
  • podanie charakterystycznych elementów flory i fauny regionu
  • wyszukanie wiadomości w literaturze
  • umiejętność pracy w zespole
V. Treści kształcenia:
  • położenie Bielska – Białej, Lipnika i Beskidów
  • obiekty historyczne ( Zamek Sułkowskich, katedra, Starówka, historyczne granice Lipnika Kosciół pw. NMP, szkoła, stare chaty, ulicówka ul. Lipnickiej )
  • walory turystyczne Beskidów
  • obiekty przyrodnicze, rezerwat bukowy, potok Niwka, rz. Biała
  • trasy górskie wychodzące z Lipnika na Chrobaczą Łąkę, Magurkę, Przegibek
  • początki osadnictwa w Lipniku w XIII w.
  • szkolnictwo polskie w Bielsku , Białej i Lipniku na początku XX w.
  • walory rekreacyjne Lipnika
  • Lipnik dzisiejszy dzielnicą wypoczynku
  • nazewnictwo: Lipnik, Wróblowice, Bielsko, Biała i jego pochodzenie
  • pozostałości minionych wieków: budynki szkolne, remiza, kościół, leśniczówka, amfiteatr, ulica Lipnicka i jej zabudowa
  • życie i zajęcia przodków
  • rola Lipnika w dziejach miasta
  • historia Lipnika od lokacji w XIII w.
VI. Uwagi o realizacji:

     Projekt oparty na podstawie programowej MEN z 1995 r. „Dziedzictwo kulturowe w regionie” Realizowany jest w ramach ścieżki przedmiotowej przez nauczycieli gimnazjum na lekcjach i za- jęciach poza lekcyjnych oraz w ramach imprez ogólnoszkolnych. Realizacja przypada na październik 2004 roku, a także w latach następnych.

VII. Metody wdrażania treści kształcenia:
  • wycieczka historyczna
  • rajd szkolny
  • dyskusje poprzedzone samodzielną pracą uczniów
  • wystawa
  • wycieczka do Muzeum
  • tworzenie folderów, albumów i plakatów
  • prezentacje
ZADANIA DO REALIZACJI – osoby odpowiedzialne.
  1. Spotkania Koła Historycznego pod kierunkiem nauczyciela historii – Anny Bies, zgromadzenie materiałów i opracowanie następujących zagadnień w formie plakatów:
    • Lipnik – wczoraj i dziś ( historia regionu )
    • Osobliwości przyrodnicze regionu.
    • Walory turystyczne.
    • Szkolnictwo w Lipniku.
    • Współżycie różnych narodowości i wyznań.
    • Architektura współczesnego Lipnika.
  2. Wykonanie albumów o Lipniku i folderów tematycznych. ( n. historii A. Bies )
  3. Wystawa na szkolnym korytarzu ukazująca pamiątki z przeszłości Lipnika .(n. historii –A. Bies)
    • stroje,
    • przedmioty domowego użytku,
    • narzędzia pracy,
    • fotografie rodzinne,
    • książki, mapy i przewodniki turystyczne.
    • wykonane przez uczniów albumy i plakaty.
    • ozdoby z bibułki,
    • fotografie wykonane przez uczniów.
    • postacie zwiazane z Lipnikiem
  4. Wycieczka członków Koła Historycznego do muzeum w Bystrej – Fałatówki. Poznanie twórczości malarskiej Juliana Fałata i jego związków z regionem. (n.historii-A. Bies)
  5. Konkurs recytatorski - Wiersz o tematyce beskidzkiej. ( n poloniści )
  6. Konkurs plastyczny - Piękno naszych Beskidów. ( n. sztuki )
  7. Konkurs na piosenkę z własnym tekstem o tematyce beskidzkiej. ( wychowawcy klas , i n. geografii)
  8. Rajd szkolny na Chrobaczą Łąkę. ( n. geografii i n - le. WF)
  9. Konkurs fotograficzny – Piękno Beskidów.( wychowawcy i n. geografii).
  10. Konkurs wiedzy historycznej – „ Lipnik – moja dzielnica” ( n. historii – A. Bies )
  11. Wystawa w szkolnej bibliotece prezentująca publikacje i książki o tematyce regionalnej. ( n. bibliotekarz)
  12. Apel szkolny – ogłoszenie wyników konkursów , prezentacja nagrodzonych prac i wierszy.
Opracowała i wdrożyła mgr Anna Bies, Gimnazjum 4 w Bielsku – Białej – 2005 rok

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie