Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Elegia o... chłopcu polskim

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 13872 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Konspekt lekcji j. polskiego w kl. 3 gimnazjum oparty na analizie wiersza Baczyńskiego "Elegia o... chłopcu polskim".

Temat:
Tragedia synów i matek w czasie II wojny światowej na podstawie wiersza K. K. Baczyńskiego „Elegia o chłopcu polskim”.

Cele – uczeń powinien:
  • znać pojęcia: liryka bezpośrednia, elegia
  • pracując z tekstem, umieć analizować utwór poetycki, odczytać środki poetyckie i określić ich funkcję
  • rozumieć przeżycia ofiar wojny, okazywać szacunek dla Polaków walczących o wolność ojczyzny
Metody: dyskusja, metaplan

Przebieg lekcji:
  1. Informacja o życiu i twórczości K. K. Baczyńskiego (uczennica) – „poeta czasu kurz”(kurzawy wojennej), ps. Jan Bugaj (dopeł. inf.).
  2. Zapoznanie z treścią wiersza (nauczyciel).
  3. Określenie nastroju: żałobny, smutny, żalu, żałosny (co tworzy nastrój?).
  4. Tytuł wiersza „Elegia... , przyp. pojęcia elegia (s. 86)
  5. Podmiot liryczny – matka – apostrofy „synku, syneczku” – opłakująca syna, wyrażająca swoje uczucia.
  6. .Adresat wiersza – syn, do którego zwraca się matka (adresat pozorny, bo nie żyje, jak sugeruje ostatnia zwrotka). Jest jednocześnie bohaterem wiersza.
  7. Forma wypowiedzi: monolog skierowany – rozmowa z nieobecnym.
  8. W jaki sposób zwraca się podmiot liryczny – zdrobnienia – jakby zaśpiew w ludowej kołysance.
  9. Jakie uczucia wyraża podmiot liryczny? – smutek, żal, ból, miłość do syna, nienawiść do Niemców.
  10. Jaki jest los bohatera – syna, dziecka, chłopca? – czasowniki:
    - I zwrotka „oddzielili, haftowali...” (artyzm)
    - II zwrotka „wyuczyli, odchowali...” (wychowanie) kontrast z rzeczywistością
    - III zwrotka „wyszedłeś, poczułeś...” (los, odczucia chłopca)
  11. Temat wiersza: tragedia syna i tragedia matki; tragizm w dwu płaszczyznach – matek i synów.
  12. Zapisanie tematu lekcji: Tragedia synów i matek w czasie II wojny światowej na podstawie wiersza „Elegia o chłopcu polskim”. Zwrócenie uwagi na symboliczną wymowę tytułu utworu.
  13. Środki poetyckie, jakimi posłużył się poeta, ukazując tę tragedię – utwór zbudowany na zasadzie kontrastu:
    • wypowiedź o charakterze kołysanki > temat grozy wojennej
    • epitety: jasny > ciemny...
    • metafory: haftowali > wisielcami...
    • porównania: od snów > co jak motyl drżą...
  14. Ćwiczenie – metaforyka wiersza, analiza metafor, odkrywanie mechanizmów ich powstawania (ćwicz. w załączeniu)
  15. Rola środków poetyckich.
  16. Określenie rodzaju liryki: bezpośrednia, inwokacyjna (zwrotu do adresata)
  17. .Wypełnienie metaplanu „Świat chłopca polskiego” – praca indywidualna (I, II, III cz.) – w załączeniu.
  18. Polecenie do domu:
    1. Dokończ metaplan (IV cz.), zapisując wnioski; wklej do zeszytu.
    2. Zgromadź materiały dotyczące obozów koncentracyjnych.
Metaplan do wiersza „Elegia o ... (chłopcu polskim)”

ŚWIAT CHŁOPCA POLSKIEGO

JAKI BYŁ ŚWIAT      JAKI POWINIEN BYĆ ŚWIAT,
WOJNY I OKUPACJI?      W KTÓRYM DORASTA
MŁODY CZŁOWIEK?
  • .....................................................
  • ....................................................
  • ....................................................
  • ....................................................
  • ....................................................
  • ....................................................
  • ....................................................
  • ....................................................
  • ....................................................
DLACZEGO ŚWIAT, W KTÓRYM DORASTAŁ „CHŁOPIEC POLSKI”, NIE BYŁ TAKI, JAK POWINIEN?
  • ....................................................
  • ....................................................
  • ....................................................
  • ....................................................
  • ....................................................
  • ....................................................
  • ....................................................
  • ....................................................
  • ....................................................
  • ....................................................
  • ....................................................
WNIOSKI:
  • ....................................................
  • ....................................................
  • ....................................................
  • ....................................................
  • ....................................................
  • ....................................................
  • ....................................................
  • ....................................................
opracowała mgr Ewa Pawałowska

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie