Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Zachowanie dziecka nadpobudliwego psychoruchowo

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 2057 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Zaburzenia emocjonalne u dzieci stają się coraz powszechniejszym zjawiskiem. Wzrasta liczba niepokojących nas różnymi nieprawidłowymi formami zachowań, u których podłoża leżą zakłócenia rozwoju emocjonalnego. Rodzice i nauczyciele wskazują na trudności wychowawcze, jakie im te dzieci sprawiają, często towarzyszy temu poczucie bezradności i niepewności. Rodzice i wychowawcy często nie wiedzą, czy zachowanie ich dziecka mieści się jeszcze w granicach normy, czy też jest już sygnałem o początkach rozwoju zaburzenia. Nie znają często przyczyn powstawania i objawów zakłóceń rozwoju psychoruchowego Bardzo często spotykamy się w pracy z dziećmi nadpobudliwymi.

Wiek dziecka, w ktorym zachodzi intensywny rozwój procesów społecznych, poznawczych i emocjonalnych to wiek przedszkolny. Obserwując dzieci w tym wieku zauważymy dominującą potrzebę aktywności ruchowej, zabawy, zdobywania wiedzy o otaczającej nas rzeczywistości oraz potrzebę różnorodnej twórczości. Charakterystyczna dla tego okresu rozwojowego jest duża pobudliwość, ekspresja uczuć i labilność. Jednak zachowanie dziecka nadpobudliwego wyraźnie odbiega od przeciętnego wzoru zachowania, właściwego dla tego okresu. Termin „nadpobudliwość psychoruchowa" można odnosić jedynie do skrajnych przypadków. Niesłuszne jest wyrażanie się o dzieciach, u których objawy są słabo nasilone lub świadczą jedynie o istnieniu indywidualnych różnic w rozwoju. W piśmiennictwie światowym używane są następujące nazwy:
- wg Klasyfikacji Amerykańskiego Towarzystwa Psychiatrycznego (ADHD) - Zespół Nadpobudliwości Psychoruchowej z zaburzeniami koncentracji uwagi,
- wg Światowej Organizacji Zdrowia międzynarodowej klasyfikacji chorób (ICD - 10) Zespół Hiperkinetyczny czyli zaburzenia nadpobudliwości psychoruchowej. Jest to najbardziej popularna nazwa w Polsce.
Objawy nadpobudliwosci w sferze ruchowej
Z pierwszymi objawami wzmożonej aktywności ruchowej możemy spotkać się już w okresie niemowlęcym. Dzieci te są w ciągłym ruchu, kręcą się i wiercą, nie chodzą lecz biegają. Noszone na rękach wykonują obroty wokół własnej osi, w wózku nie siedzą lecz podskakują i usiłują z niego wyjść. W okresie przedszkolnym preferują zabawy ruchowe z elementem gonitwy i siłowania. Często z powodu podejmowania niebezpiecznych działań ulegają złamaniom i skaleczeniom. Podczas oglądania filmów podskakują, klaszczą, wybiegają z pokoju i często zmieniają kanały w telewizorze. Określane są mianem wiercipięty i niezdary. Na skutek zaburzonej koordynacji ich ruchy są niezgrabne i nieekonomiczne. Występują trudności w kopaniu i łapaniu piki, jak również w nauce jazdy na rowerze. W sferze motoryki małej dzieci mają problemy w wiązaniu sznurowadeł, zapinaniu guzików, często brzydko rysują, ich prace są wymięte i poplamione. Nie potrafią opanować umiejętności ładnego pisania. Dodatkowo mogą pojawić się ruchy związane z wyładowaniem tej potrzeby, takie jak ssanie palca, obgryzanie paznokci, zabawa włosami, czy też tiki nerwowe, czyli nagłe i mimowolne, wyładowania ruchowe różnych grup mięśniowych, nie podlegające kontroli, na przykład: zaciskanie powiek, unoszenie brwi, chrząkanie, grymasy twarzy lub podrzucanie ramion. Jeżeli występują u dzieci w wieku przedszkolnym świadczą o poważnych zaburzeniach emocjonalnych. Do objawów sfery ruchowej należy również złe kierowanie własnej aktywności i nieustanne przechodzenie od jednej czynności do drugiej.
Objawy w sferze poznawczej
W sferze poznawczej występuje deficyt uwagi. Dzieci nadpobudliwe psychoruchowo mają trudności w skupieniu się nad wykonywaniem jednej czynności, interesują się kilkoma rzeczami na raz. W kontaktach z rówieśnikami i dorosłymi nie przestrzegają umów, w rozmowie są chaotyczne i często zmieniają jej temat. Charakterystyczny dla wszystkich dzieci nadpobudliwych jest wzmożony odruch orientacyjny objawiający się reagowaniem na wszelkie zewnętrzne bodźce. Dzieci nadpobudliwe z dochodzących do nich bodźców nie potrafią wybrać najważniejszego. Każdy bodziec jest dla nich tak samo istotny. W wieku przedszkolnym utrudnia to udział w grach, zabawach i zajęciach a także sprawia trudność w oczekiwaniu na swoją kolejkę w różnych sytuacjach. Gadatliwość, pochopność i pobieżność myślenia dziecka prowadzi do pojawienia się nieprzemyślanych odpowiedzi, często jeszcze przed wysłuchaniem pytania i nieprawidłowym rozwiązaniem zadań. Dzieci nadpobudliwe mają trudności w myśleniu systematycznym, planowaniem i organizowaniem zajęć, a także w wypełnianiu codziennych obowiązków. Impulsywność i rozkojarzenie sprawia, że gubią swoje rzeczy i nie mogą przystąpić do zaplanowanych działań (np. odrabiania lekcji). Deficyt uwagi, wzmożony odruch orientacyjny utrudniają prawidłowe funkcjonowanie dziecka. Psychologowie podkreślają jednak, że możliwości intelektualne, poziom myślenia i rozumowania dziecka nadpobudliwego nie odbiega zazwyczaj od normy dla danego wieku. W wielu badaniach pokazano, że osiągnięcia szkolne dzieci nadpobudliwych są poniżej ich potencjalnych możliwości.
Objawy w sferze emocjonalnej
Zaburzenia rozwoju ruchowego i poznawczego wpływają na prawidłowe funkcjonowanie sfery emocjonalnej i społecznej . Do objawów nadpobudliwości psychoruchowej zaliczamy nadmierną reaktywność emocjonalną widoczną w nieopanowaniu, wzmożonej ekspresji uczuć oraz zwiększonej wrażliwości emocjonalnej na bodźce płynące z otoczenia. U małych dzieci widoczna jest drażliwość, trudność w zasypianiu, mniejsze zapotrzebowanie na sen i często zaburzenie łaknienia. W zespole nadpobudliwości psychoruchowej zaobserwować możemy reakcje nieadekwatne do bodźca, a także pobudliwość emocjonalną powodującą wybuchy złości, zachowania impulsywnego i agresywności lub też postawę lękowa, płaczliwość i nadwrażliwość. Niedojrzałość emocjonalna sprawia, że dzieci te są uparte, niecierpliwe i nietolerancyjne. Łatwo ulegają sugestii i wpływom innych. Nie potrafią wyciągać wniosków z własnych doświadczeń, co prowadzi do niskiego poczucia pewności siebie a w konsekwencji do zaniżonej samooceny. Ich odporność na sytuacje trudne jest bardzo niska, dlatego po nieudanych próbach rezygnują z podejmowania dalszych etapów działań, tracą zapał lub wykonują zadanie chaotycznie. Nie potrafią czekać, chcą być chwalone natychmiast.
Przedszkole jest dla dzieci nadpobudliwych miejscem, w którym niekiedy po raz pierwszy muszą przestrzegać reguł panujących w grupie ale na skutek dużej ruchliwości, niemożności skupienia się i niewytrwałości w zabawie mają problemy w dostosowywaniu się do zajęć grupowych i w przestrzeganiu norm, chociaż są one im znane. Dzieci nadpobudliwe często wchodzą w konflikty z rówieśnikami co powoduje złe funkcjonowanie w sferze społecznej. Mają również większe szanse od swoich rówieśników bycia odrzucanym lub stania się kozłem ofiarnym. Ogólnie można stwierdzić, że w sferze emocjonalnej dzieci nadpobudliwe psychoruchowo charakteryzują się niedojrzałością emocjonalną, reakcje emocjonalne powstają u nich szybciej i odznaczają się dużą siłą i intensywnością oraz żywą ekspresją.
Pomoc dziecku nadpobudliwemu
Na podstawie analizy zaburzeń sfery ruchowej, poznawczej i emocjonalnej możemy stwierdzić, że objawy zespołu nadpobudliwości psychoruchowej utrudniają prawidłowe funkcjonowanie dziecka w grupie przedszkolnej, klasie i rodzinie. Wpływają na wykonywanie zadań, na relacje z rówieśnikami i dorosłymi. Dysharmonia rozwoju umysłowego powoduje często specyficzne trudności w nauce takie jak dysleksja, dysgrafia i dyskalkulia, które są dodatkowo źródłem zaburzonego funkcjonowania. Dzieci z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej mają zwiększoną potrzebę stałego oparcia oraz poczucia, że są kochane. Pozbawienie pomocy ze strony rodziców i pedagogów może w konsekwencji prowadzić do :
o obniżonej samooceny,
o zaburzeń sfery uczuciowej i rozwoju nerwicy,
o rozwoju depresji,
o osobowości aspołecznej,
o zaburzeń w zachowaniu objawiającymi się postawą lękową lub agresją,
o uzależnień,
o słabszych osiągnięć w szkole co wiąże się z wykształceniem dziecka.
Przeciwdziałanie niekorzystnym skutkom nadpobudliwości poprzez wzmacnianie dobrych nawyków i eliminowanie złych pozwala na prawidłowy rozwój dziecka. W zależności od indywidualnych cech dziecka należy podjąć odpowiednie działania, mając na uwadze, iż zachowanie dziecka nie wynika z jego złych intencji i nie jest wymierzone przeciw nam. Odpowiednie wychowanie i postępowanie zapobiega niekorzystnym objawom. Podjęcie decyzji o metodach pracy z dzieckiem musi być poprzedzone pełną diagnozą, której ważnym elementem jest poznanie, jak dziecko odbiera swoje otoczenie, jakie są relacje uczuciowe pomiędzy nim a rodzicami i rodzeństwem. Co go interesuje, w co najbardziej lubi się bawić, jakie są jego pragnienia. Do stosowanych technik mających rolę diagnostyczną i terapeutyczną w pracy z dzieckiem nadpobudliwym należą np.:
- rysunek dziecka,
- ćwiczenia i zabawy ruchowe,
- terapia poprzez muzykę,
- relaksacja.
Dobrze zorganizowany dzień, a przede wszystkim spokój i cierpliwość rodziców, opiekunów, nauczycieli, tonowanie konfliktów, bezwarunkowa akceptacja, tworzenie atmosfery swobody, obdarzanie dziecka szacunkiem, konsekwencja w postępowaniu z dzieckiem stanowią nieodzowne warunki hamujące dalszy rozwój zaburzeń.

Literatura:
T.Wolańczyk, A.Kołakowski, M.Skotnicka – Nadpobudliwośc psychoruchowa u dzieci;
H.Nartowska – Wychowanie dziecka nadpobudliwego;
A.Kozłowska – Zaburzenia emocjonalne u dzieci w wieku przedszkolnym.


Beata Prygiel
Nysa

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie