Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Sieć komputerowa oraz rola Internetu w zarządzaniu pracą placówki pedagogicznej

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1398 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Opracowanie: Alicja Mosur


Sieć komputerowa.

Przez sieć komputerową rozumiemy zbiór współpracujących ze sobą komputerów i programów komputerowych, ułatwiających pracownikom szybkie, wielostronne i wygodne przetwarzanie oraz przekazywanie istotnych informacji. W systemie informatycznym można przetwarzać różnorodne dane o uczniach (pacjentach) i pracownikach, dane dotyczące budżetu i stanu posiadania placówki, informacje wpływające na organizację pracy (np. arkusz organizacyjny) oraz dokumentujące kontakty z wieloma instytucjami.
Przykładem może być wprowadzenie do systemu kadrowego listy nazwisk i danych dotyczących pracowników, które mogą być przetwarzane w systemie płacowym oraz w czasie ustalania arkusza organizacyjnego szkoły. Dane wprowadzone do systemu podczas opracowywania arkusza organizacyjnego mogą być wykorzystywane przez program do układania planu zajęć. Pozwala to na dużą oszczędność czasu oraz daje gwarancję, że w różnych sytuacjach, używając tych samych danych, nie popełnimy błędów pojawiających się często przy przepisywaniu. Niemożliwa na przykład taka sytuacja, że na skutek pomyłki pracownika księgowości otrzyma wypłatę niezgodną z umową o pracę. Wynika to stąd, że zarówno umowa jak i lista płac są przygotowane w oparciu o te same dane, zapisane w systemie kadrowym.

Dobrze zaprojektowany i wykonany informatyczny system zarządzający szkołą powinien spełniać kilka wymogów. Przede wszystkim elementy tego systemu muszą być zaprojektowane w oparciu o bardzo dobrą znajomość realiów szkoły. Oprócz tego system powinien być otwarty. Przez otwartość rozumie się tu możliwość dostosowywania systemu przez użytkownika do zmieniających się warunków zewnętrznych (na przykład przepisów prawnych) oraz aktualnych potrzeb. W warunkach polskiej szkoły raczej nie sprawdzają się systemy zamknięte, w których każda zmiana przepisów wymaga interwencji autora programu (L Lewoc, L.Otręba, 1003).

W dużych placówkach występuje potrzeba korzystania z danych zgromadzonych w jednym miejscu za pomocą komputerów połączonych w sieć, co pozwala na przekazywanie sobie wzajemnie informacji, co moim zdaniem znakomicie mogłoby usprawnić pracę w każdej Psychologiczno-Pedagogicznej, gdyby np. przygotowywana przez pedagoga opinia dla szkoły mogłaby być prawie w tym samym czasie jednocześnie poddana konsultacji psychologicznej i logopedycznej.
Pożądaną cechą systemu jest jednorodność, polegająca na podobieństwach w obsłudze poszczególnych aplikacji. Z tego powodu jest wskazane, aby poszczególne elementy systemu przygotowywane przez jedną firmę lub kilka firm dobrze ze sobą współpracowały.

Należy pamiętać, że programy skompletowane przypadkowo z zamiarem rozwiązania poszczególnych szkolnych problemów nie tworzą systemu,
a efektywność ich wykorzystania jest znacznie mniejsza niż zespołu programów współpracujących ze sobą i tworzących spójny system informatyczny.

Wykorzystanie Internetu.

Obecnie z roku na rok niezwykle szybko rozwija się sieć Internet, a w związku z tym, jak wykazują badania (Sopocka Pracownia Badań Społecznych 2002). W 1997 roku tylko niecałe 15% badanych szkół miało dostęp do Internetu, dziś jest to aż 75% szkół. Liczba szkół zapewniających dostęp do zasobów Internetu, wzrosła więc pięciokrotnie. Dostęp do Internetu możliwy jest częściej w szkołach dużych - powyżej 20 oddziałów (99%) niż w szkołach małych – do 6 oddziałów (54%), częściej w szkołach kierowanych przez mężczyzn (94%) niż tych, których dyrektorkami są kobiety (79%), częściej w szkołach ponadgimnazjalnych (97%) niż w szkołach podstawowych (76%), częściej w miastach (95%) niż na wsi (76%).

Okazuje się, że aż 80% dyrektorów deklaruje korzystanie z Internetu. Zdecydowana większość dyrektorów (71% tych, którzy w ogóle korzystają z Internetu) czyni to w szkole, połowa zaś z nich i w szkole, i w domu.

Najczęściej odwiedzane przez badanych są strony związane z edukacją: MENiS, lokalnych kuratoriów, Centralnego Ośrodka Szkolenia Nauczycieli, innych szkół, inne serwisy oświatowe.

Z przedstawionych wyników można wyciągnąć jeden ogólny wniosek - czasy pionierów informatyzacji oświaty już się skończyły. Dziś komputery znalazły swoje miejsce zarówno w świadomości dyrektorów, jak i w zarządzanych szkołach.


Bibliografia:
1. L. Lewoc, L.Otręba: „Informatyka w szkole” VULCAN sp. z o.o, Wrocław, 1993.
2. S. Kwiatkowski: „Komputery w procesie kształcenia i zarządzania szkołą” Warszawa, 1994.
3. MEN, opracowanie: E. Gałecka: „O pomocy psychologiczno-pedagogicznej” Warszawa, 2001.
4. Sopocka Pracownia Badań Społecznych: Badania pod tytułem "Wizerunek dyrektora polskiej szkoły 2002".

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie