Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Wyruszamy w podróż po Europie

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1416 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Zajęcia opisane w niniejszym konspekcie zostały przeprowadzone na konferencji dyrektorów, która odbyła się w naszym przedszkolu w ramach pracy samokształceniowej nad wdrażaniem metod twórczych i aktywizujących. Ja dodatkowo połączyłam to z realizacją programu własnego- Kolorowa Europa. Zastosowanie metod aktywizujących jest szczególnie wskazane przy omawianiu tematyki europejskiej z dziećmi przedszkolnymi. Przy systematycznej pracy efekty są imponujące i dają nauczycielowi i dzieciom wiele satysfakcji.

Wyruszamy w podróż po Europie.

CEL OGÓLNY :
stwarzanie warunków do różnorodnej aktywności dzieci poprzez zabawy na świeżym powietrzu, wzbogacanie treści programowych o wybrane realia krajów europejskich, aktywizacja i integracja grupy

I.
  1. Zabawa ruchowa przy piosence " Palcem po mapie".

          Nauczycielka zaprasza dzieci do wesołej zabawy. Mogą sobie do niej wybrać opaski na głowę i instrumenty perkusyjne. W czasie trwania piosenki mają okazję do dowolnej twórczości ruchowej: indywidualnej, w parach lub w grupach.
  2. Zabawa wprowadzająca w tematykę zajęć - " Czym do nas przyjechałeś".
    Cele
    • wzbogacanie słownika czynnego o nazwy środków transportu i sposoby przemieszczania się
    • doskonalenie umiejętności autoprezentacji przed publicznością
          Dzieci kolejno wychodzą na środek , wymawiają swoje imię i nazwę pojazdu, którym przyjechały lub podają sposób, w jaki dostały się do przedszkola., np. Jestem Zosia, przyjechałam rowerem., Jestem Adam, przyjechałem na osiołku., itd. Jeżeli dzieciom zabraknie pomysłów, mogą podać wymyślone lub bajkowe nazwy i zademonstrować sposób poruszania się takimi pojazdami. Nazwy nie powinny się powtarzać.
  3. Dyskusja w grupach

    Cele
    • rozwijanie umiejętności argumentowania
    • wyrabianie kultury dyskusji i poprawnej komunikacji między dziećmi
    • dostarczenie dzieciom pretekstu do zadawania pytań, wymiany zdań i wyrażania własnych opinii i przemyśleń
          Nauczycielka zaprasza dzieci do trzech dużych obręczy rozłożonych na trawniku. Podział na grupy jest przypadkowy, z jednym zastrzeżeniem, aby było w nich tyle samo dzieci.
    Każda grupa otrzymuje inny temat do dyskusji :
    • jakie sprawy należy koniecznie załatwić przed wyjazdem z domu na dłużej
    • co trzeba ze sobą zabrać
    • co trzeba zrobić, aby podróż była bezpieczna
    Czas dyskusji jest określony i ograniczony. Na dany przez nauczycielkę sygnał dzieci przerywają rozmowę i kolejno prezentują wszystkim, co ustaliły. Prezentacji dokonuje dziecko wyznaczone przez grupę lub chętne.
  4. Burza mózgów

    Cele
    • wykorzystanie posiadanej wiedzy do typowania propozycji rozwiązań
    • wspólne dochodzenie do rozwiązania zadania
    • poszukiwanie odpowiedzi na pytanie " Co to jest podróż ?".
         Nauczycielka zadaje pytanie i prosi dzieci o zgłaszanie skojarzeń w postaci haseł. Uprzedza, że każda odpowiedź jest ważna, służy do rozwiązania wspólnego problemu i zostanie zapisana. Potem lista zostaje odczytana i wspólnie z dziećmi przeanalizowana, niektóre odpowiedzi skreślone. Na zakończenie próbujemy ustalić i zdefiniować pojęcie " podróż".
  5. Zabawa " Papierowe kule".

    Cele
    • aktywizacja dzieci do współdziałania w grupie podczas realizacji niniejszego scenariusza
    • uzyskanie informacji zwrotnej co do wiadomości dzieci na temat podróży
    • rozwijanie koncentracji wzrokowej i ruchowej
    • samodzielne podejmowanie decyzji i argumentowanie ich słuszności.
    Na trawniku umieszczono 5 obręczy lub kartonów podpisanych :
    • dokumenty
    • pieniądze, karty bankowe
    • ubrania, przybory do mycia
    • meble
    • telefon.
         Każde dziecko bierze po 3 gazetowe kule wykonane wcześniej. Po odczytaniu wspólnie z nauczycielką napisów i krótkim namyśle, z niewielkiej odległości wrzuca kule do wybranych obręczy, podejmując tym samym decyzję, co jest najbardziej potrzebne w podróży. Gdy wszyscy już dokonają wyboru, przeliczamy kule w obręczach i oceniamy, gdzie jest ich najwięcej. Próbujemy wysunąć wniosek na przyszłość.
II.
  1. Zabawa muzyczno- ruchowa przy piosence " Wielka wyprawa".

         Każde dziecko bierze sobie plastykową laskę i naśladuje jazdę na koniku. W czasie zabawy omija sprawnie inne konie.
  2. Zdobywanie paszportu – rozwiązywanie zadań w grupach.

    Cele
    • przypomnienie i utrwalenie wiadomości o Polsce i wybranych krajach europejskich
    • zgodna praca we współpracy dla osiągnięcia wspólnego celu
          Dzieci dzielą się na trzy grupy pilnując, by znaleźć się w innym zespole niż poprzednio. W obręczach przygotowane są 3 duże koperty z zadaniami. Ich prawidłowe rozwiązanie jest warunkiem otrzymania paszportu uprawniającego do podróży po Europie.
    Zadania dla grup :
    • w kopercie jest mapka Polski i nazwy krajów sąsiednich napisane na chmurkach i pocięte na sylaby ; zadaniem dzieci jest ich odczytanie, złożenie poprawnie w całość i umieszczenie po prawidłowej stronie na mapie; w razie kłopotów mogą poprosić o pomoc zaufaną osobę z innego zespołu, w ostateczności panią;
    • w kopercie znajdują się obrazki przedstawiające Polskę, Włochy i Francję, czyli kraje, które dzieci do tej pory poznały ; zadanie polega na pozostawieniu tylko obrazków kojarzących się dzieciom z Polską , jeżeli starczy czasu , dzieci mogą opisać inne ilustracje, które rozpoznały;
    • koperta zawiera flagi krajów sąsiadujących oraz flagę polską, włoską i francuską a także nazwy krajów, do których należą; wystarczy , jeżeli drużyna prawidłowo połączy 5 z nich w pary, tzn. flaga + nazwa.
          Na zakończenie grupy prezentują swoje wyniki, wspólnie sprawdzamy i oceniamy.
  3. Wręczenie paszportu wspólne odczytanie jego nazwy, powierzenie go opiece jednej osoby. Podkreślenie ważności tego dokumentu, zwłaszcza w dalekich podróżach zagranicznych.
  4. Zabawa twórcza " Ratujemy pajacyka".

    Cele
    • pobudzanie dzieci do twórczego myślenia i działania
    • docenianie pomocy innych osób w różnych sytuacjach
    • przypomnienie postaci Pinokia, dostrzeganie jego wad i zalet
          Dzieci wyruszają za panią w podróż. Naśladują niesienie ciężkiego bagażu, pokonują dzielnie drobne przeszkody napotykane na drodze. Nagle zauważają coś tajemniczego- w krzakach leży jakaś nieznana postać, przykryta kolorowym papierem.
          Dzieci wspólnie decydują, czy zajrzeć, kto się tam ukrywa. Unoszą przykrycie i stwierdzają, że to im coś przypomina. Po dokładnym zbadaniu już wiedzą, że to znany im pajac Pinokio. Pewnie znowu wpadł w kłopoty, bo wszystkie części swego drewnianego ciałka ma osobno. Trzeba mu koniecznie pomóc, tylko jak ? W poszczególnych częściach są dziurki, ale nie mamy żadnego sznurka.
          Dzieci szperają po kieszeniach, rozglądają się, czy w zasięgu wzroku nie ma czegoś, co by mogło się przydać do akcji ratunkowej. Jakkolwiek naprawią pajacyka, zabierają go ze sobą w dalszą wędrówkę. Wspólnie z nauczycielką dochodzą do wniosku, że są we Włoszech, bo przecież tam mieszka Pinokio. Wkrótce znajdują list od Pinokia, w którym ten prosi ich , aby ugotowały dużo spagetti dla jego przyjaciół z Cyrku Marionetek.
          Dzieci chwilę odpoczywają, zanim zabiorą się do " gotowania".
  5. Zabawa " Gotujemy spagetti".

    Cele
    • doskonalenie sprawności manualnych w działaniu grupowym
    • ćwiczenie szybkości, zwinności i dokładności
    • wyrabianie wrażliwości kolorystycznej i muzycznej
          W obręczach znajdują się kawałki różnorodnych sznurków, wstążek, tasiemek, itp.
          Dzieci ponownie dobierają się w dowolne grupy. Ich zadaniem jest powiązanie jak największej ilości sznurka, by powstał jak najdłuższy makaron . Grupy mają tyle czasu , ile trwa piosenka " Niech żyje Italia". Po skończonej piosence mierzymy wszystkie makarony i porównujemy, która grupa zrobiła najdłuższy. Potem cały" makaron" kładziemy na jednym wielkim półmisku i już razem przyprawiamy i dekorujemy używając całej swojej fantazji.
          Na zakończenie śpiewamy refren piosenki samodzielnie, bez nagrania i żegnamy się z Pinokiem.
  6. Zabawa ruchowa przy muzyce " Rzeczny rejs".

    Cele
    • wyzwolenie swobodnej aktywności i fantazji ruchowej
    • wyrabianie wrażliwości muzycznej
    • przypomnienie i utrwalenie wiadomości o Francji
          Do zabawy wykorzystujemy papierowe łódeczki, które dzieci wykonały wcześniej. Każdy bierze do ręki jedną i wyobraża sobie, że znalazł się na burzliwej rzece. Nauczycielka przypomina dzieciom, że to we Francji jest dużo rzek. Nad jedną z nich , Loarą, jest dużo pięknych zamków, które będziemy zwiedzać płynąc łodziami.
          Zabawę uprzyjemnią piosenki " Marynarz" i " Ratunku, pomocy". Trzymając statek w rękach dzieci poruszają się po wyznaczonym do zabawy terenie, naśladując ruchy statku na falach. W pewnym momencie sytuacja staje się groźna – zrywa się gwałtowna burza, która urywa nam tył statku ( dzieci oddzierają tylną część ), potem przednią i wreszcie cały maszt. Nie pozostaje nam nic innego, jak szukać szybko ratunku. Rozkładamy powoli łódki i naszym oczom ukazują się kamizelki ratunkowe, które zakładamy na siebie i pośpiesznie płyniemy do najbliższego lądu.
          Witają nas tubylcy i zapraszają do kolejnej, spokojnej zabawy.
III.
  1. Krótkie opowiadanie nauczycielki o Wielkiej Brytanii.

    Cele
    • wprowadzenie do pracy nad poznawaniem następnego kraju europejskiego
    • zachęcenie do zdobywania informacji we własnym zakresie
    • zainteresowanie kolejnym państwem.
    Wielka Brytania to kraj wyspiarski. Jego pełna nazwa brzmi : Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej. Największą wyspą jest właśnie Wielka Brytania, potem Irlandia , Szetlandy i wiele, wiele innych. Wyspy brytyjskie oddzielone są od kontynentu stałego Kanałem La Manche. Kraj ten znany jest z niezbyt przyjemnego klimatu – wieją tam silne wiatry, często pada deszcz i przez cały rok występują mgły. Stąd powiedzenie " londyńska mgła", gdyż stolicą państwa jest Londyn. W części irlandzkiej zachwycają rozległe torfowiska i wrzosowiska. Głową państwa jest Królowa Elżbieta II, a tron jest dziedziczony przez kolejnych członków królewskiej rodziny.
          Teraz nie mogę wam więcej opowiadać, bo już nie ma czasu, ale możecie sami lub z pomocą rodziców, poszukać dalszych informacji w książkach, czasopismach lub bibliotece. A ja zapraszam was do następnej zabawy.
  2. Zabawa " Kolorowe wyspy".

    Cele
    • zintegrowanie grupy, doskonalenie kontaktów interpersonalnych
    • pokonywanie barier nieśmiałości i lęku
    • pobudzanie aktywności poznawczej i twórczej poprzez ekspresję plastyczną
          Krótkie przypomnienie, co to jest wyspa, np. zaśpiewanie fragmentu piosenki" Na Wyspach Bergamutach". Dzieci otrzymują kolorowe kartony i grube mazaki. Rysują własną wyspę o dowolnym kształcie, wyraźnie zaznaczając granice. Wyspa powinna być niezwykła, pełna tajemnic, czarów, niespodzianek i atrakcji. Po narysowaniu dzieci nadają wyspom nazwy, kto potrafi, podpisuje.
          Potem chętne dzieci prezentują swoje prace zachęcając do odwiedzenia wyspy. Teraz wszyscy wycinają je dokładnie według granic i przyklejają na dużym, niebieskim arkuszu papieru ( morzu ), tak, aby się nie stykały. Po namyśle rysują różne połączenia ( mosty, tunele, tratwy, statki) z innymi wyspami, które im się najlepiej podobają.
          W czasie rysowania dzieci wypowiadają się, czy lepiej jest mieszkać samotnie, czy raczej nie i dlaczego. Skończoną pracę wystawiamy w kąciku dla rodziców.
  3. Pożegnanie gości , sprzątanie terenu zabawy przy wesołej piosence.
Krystyna Pietrewicz

Przedszkole Miejskie w Witkowie

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie