Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Współpraca z rodzicami przedszkolaków

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1583 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 O współpracy przedszkola z rodzicami napisano już chyba wszystko, myślę, że to co napisałam będzie mało oryginalne, ale może przyda się bardzo młodym nauczycielkom, które dopiero rozpoczynają swoją „drogę”w tym jakże pięknym zawodzie.

Zebrania ogólne.

     To przede wszystkim spotkanie rodziców z dyrektorem oraz całym gronem pe dagogicznym. Często na takie zebranie zapraszani są goście np. pedagog z poradni psychologiczno- pedagogicznej, pielęgniarka itp. Zebranie ogólne ma na celu dostarczenie rodzicom wszystkich informacji dotyczących pracy przedszkola- odpłatności, ubezpieczenia, zajęć dodatkowych itp.

Zebrania grupowe.

     To spotkanie z nauczycielem bądź nauczycielami prowadzącymi daną grupę. Dotyczy bezpośrednio pracy z dziećmi. Podczas tych spotkań nauczyciel zapoznaje rodziców między innymi z programem nauczania, następuje wymiana informacji między rodzicami a nauczycielem, poruszane są sprawy związane z pracą dydaktyczno- wychowawczą , organizacyjne, aktualne problemy.

Kontakty indywidualne.

     Z inicjatywy rodziców bądź nauczyciela powinny przebiegać w odpowiednich warunkach i czasie. Kontakty z inicjatywy rodziców są najczęściej informowaniem, wyrażaniem próśb, życzeń czy zadawaniem pytań. Kontakty z inicjatywy nauczyciela służą lepszemu zrozumieniu zachowań dziecka, podejmowania skutecznych, spójnych oddziaływań wychowawczych. Rozmowy powinny być prowadzone w przyjaznym, specjalnie przygotowanym miejscu w przedszkolu.

Zajęcia otwarte dla rodziców.

      Dzięki tym zajęciom, rodzice mogą w sposób bezpośredni poznać stosowane metody pracy przez nauczyciela. Jest to doskonały sposób zaobserwowania swojego dziecka na tle grupy rówieśniczej, ocenienia jego wiadomości, umiejętności i porównania z innymi dziećmi.

Wspólne święta i uroczystości przedszkolne.

      Wspólne śniadanie wielkanocne, wigilia, dzień babci i dziadka, dzień mamy i taty, dzień dziecka , pasowanie na przedszkolaka- to tylko niektóre z propozycji na wspólne świętowanie dzieci wraz ze swoimi najbliższymi oraz nauczycielami. Udział rodziców w imprezach przedszkolnych pozwala na lepsze poznanie, zacieśnienie kontaktów, spojrzenie na przedszkole jako środowisko przyjazne dziecku i jego rodzinie.

Kącik dla rodziców.

     To miejsce wyznaczone w widocznym miejscu w szatni . Spełnia on bardzo ważną , pośrednią formę informacyjną między przedszkolem a rodzicami. Kącik dla rodziców powinien zachęcać do czytania swoją ciekawą formą graficzną i kolorem. W kąciku tym nauczycielki również eksponują prace plastyczne dzieci.

Notes pilnej korespondencji.

     Służy do wpisywania przez nauczyciela bądź rodzica ważnych informacji dotyczących dzieci.(Jest szczególnie przydatny rano, gdy dzieci się schodzą i jest przeważnie jedna nauczycielka z dziećmi z różnych grup wiekowych) Skrzynka pytań. Umieszczana w widocznym miejscu ogólnie dostępnym. Przeznaczona jest dla rodziców, którzy nie mają odwagi na bezpośrednią rozmowę z nauczycielem czy dyrektorem. Żadne pytanie lub wniosek nie powinny zostać bez wyjaśnienia.

Dni otwarte.

     To dni kiedy rodzice wraz ze swoimi dziećmi mogą uczestniczyć w zajęciach, zabawach na terenie przedszkola bądź na placu przedszkolnym. Mają one na celu bliższe zapoznanie nowych dzieci z przedszkolem, personelem pedagogicznym, dziećmi. Dni otwarte organizuje się pod koniec roku szkolnego w maju i czerwcu w wyznaczone dni np. poniedziałki.

Zajęcia adaptacyjne.

     Ta forma kontaktu kierowana jest do rodziców dzieci trzyletnich, ale również tych starszych, które po raz pierwszy przekraczają próg przedszkola. Ma ona na celu złagodzenie trudności związanych z adaptacją dziecka w przedszkolu. Zajęcia są prowadzone najczęściej w formie wspólnych z rodzicami zabaw, rozmów, atrakcji przygotowanych dla dzieci i rodziców.

Rodzinne spotkania popołudniowe.

     Wizyta w domu rodzinnym dziecka jest bardzo cennym źródłem wiedzy o dziecku, sytuacji materialnej jego rodziny, stosunkach panujących w rodzinie, miejscu dziecka w rodzinie. Pozwala nauczycielce na zbliżenie się do rodziny, zdobycia wzajemnego zaufania, zainteresowanie jej problemami, wzbudzenie zainteresowania i przekonania o pozytywnym nastawieniu.

Rodzice dyżurni.

     To ochotnicze zajęcie dla chętnych rodziców . Spełnia potrzebę „wejścia do przedszkola”. Pozwala rodzicom zdobyć lub rozwinąć inne spojrzenie na swoje dziecko oraz na grupą rówieśniczą. Ze strony rodziców oczekuje się stałego zaangażowania w sprawy grupy, pozwalającego im wykonywać niektóre zadania obciążające zazwyczaj pracowników przedszkola.(pomoc dzieciom w toalecie, w spożywani posiłków itp.) Zgoda na współpracę z rodzicami jest osobistym wyborem nauczyciela.( ta forma jest szczególnie pomocna dla nauczycieli ale i dla rodziców szczególnie w pierwszych miesiącach: wrzesień, październik)

Wywiad przed okresem adaptacyjnym.

     Wskazana jest prywatna rozmowa z każdą rodziną. Wywiad taki pozwoli rodzicom przedstawić ich oczekiwani i troski, a nauczycielom da możliwość bardzo dobrego poznania dziecka i rodziny.
Proponowane pytania:

  • jaki jest charakter dziecka?
  • jakie są ulubione zabawy dziecka?
  • jakim było niemowlęciem?
  • jak przebiegała ciąża ?
  • czy od swoich narodzin przeżyło jakieś trudne doświadczenie? (zabiegi medyczne, wypadki)
  • z kim najchętniej dziecko przebywa w rodzinnym domu?
  • czy i z kim dziecko zostawało pod nieobecność rodziców?
  • przez jaki okres czasu dziecko przebywało pod opieką innych osób?
  • czy przedszkole jest najlepszym miejscem na rozłąkę z rodzicami?
  • czy dziecko ma ulubione zabawki, które może przynosić ze sobą?
  • czy dziecko ma ulubione bajki, książeczki?
  • jakie są sposoby na uspokojenie dziecka?
  • czy dziecko ma jakieś kłopoty ze zdrowiem?
  • kto dziecko będzie przyprowadzał i odbierał z przedszkola?
  • czy dziecko nie ma wstrętu do jakiś potraw, czynności? (np. leżakowanie)
      Na podstawnie tej rozmowy podejmuje się odpowiednie decyzje dotyczące sposobu postępowania z dzieckiem, które mogą ulec zmianie w miarę rozwoju dziecka.

Mam kilka uwag dotyczących współpracy z rodzicami:
  • kontakty z rodzicami powinny zawsze opierać się na wzajemnym zaufaniu
  • rodzice powinni mieć jasno wytyczone cele oddziaływań wychowawczo- dydaktycznych w przedszkolu
  • powinnyśmy jasno określać preferowany przez przedszkole system wartości i rodzice powinni egzekwować go w domu
  • mieć zawsze czas dla rodziców i wysłuchać do końca tego, co rodzić ma do przekazania.
  • jasno określić i ustalić z rodzicami system nagradzania i karania
  • ustalić z rodzicami aby nie wygłaszali „sądów” w obecności swojego dziecka na temat bliźnich
  • pamiętać, że słowa uczą a przykłady wychowują
Urszula Nowak

Przedszkole nr 1 w Koniecpolu

Bibliografia:
  • „Bliżej przedszkola” kwiecień 2006r.
  • „Podręcznik przedszkolanki” D. Chauvel, A-M Casanowa

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie