Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Scenariusz zajęć na godzinę wychowawczą

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 15247 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Zamieszczam scenarisz zajęć na godzinę wychowawczą dla uczniów gimnazjum pt."Poznajemy własne uczucia.Jak radzić sobie z uczuciami".Zajęcia są 2-częściowe przeznaczone do realizacji na dwóch godzinach lekcyjnych. celem zajęć jest nabwanie przez uczniow umiejętnosci bezpiecznego wyrazania uczuć i radzenia sobie z trudnymi sytuacjami.

TEMATYKA: Poznajemy własne uczucia. Jak radzić sobie z uczuciami.

UCZESTNICY: Zespół klasowy

CZAS: 2 godziny lekcyjne

METODYKA: W oparciu o program Gordona „Wychowanie bez porażek”

CELE:
  • kształcenie umiejętności analizowania, charakteryzowania i wyrażania własnych uczuć
  • zapoznanie się z możliwymi konsekwencjami braku umiejętności wyrażania swych uczuć
  • nabywanie umiejętności bezpiecznego wyrażania uczuć i radzenia sobie z trudnymi sytuacjami
PRZEBIEG SPOTKANIA:
  1. Powitanie grupy
  2. Przedstawienie celu zajęć
  3. Wprowadzenie
  4. Praca indywidualna oraz w grupach
  5. Komentarz
  6. Dyskusja
  7. Runda końcowa: „Co teraz czujesz?”
Opracowała mgr Dorota Kalinowska

WSTĘP:

      Na dzisiejszych zajęciach będziemy mówili o emocjach. Każdy z nas, każdego dnia je przeżywa. Emocje to silne przeżycia uczuciowe np. gniewu, radości, obawy, wzburzenia. Emocje to silne wzruszenie. Są dni, gdy tych emocji jest bardzo wiele, ale są też dni spokojniejsze, a nasze przeżycia mało intensywne. Jak myślicie na jakie dwie grupy można podzielić emocje, które przeżywacie? Podajcie zatem przykłady emocji pozytywnych i negatywnych. Przedstawię wam teraz ilustracje pokazujące ludzi w konkretnych sytuacjach. Spróbujcie opisać uczucia, które odczuwają te osoby i wymyślcie historyjki wyjaśniające te przeżycia.

      Proszę abyście teraz na kartkach wypisali po prawej stronie te uczucia, których doznajecie najczęściej, a po lewej te, których chcielibyście doznawać.
Kolejna zabawa będzie polegała na dokańczaniu przez was następujących zdań (osoba do której rzucę piłkę dokańcza zdanie):
  • czuję się szczęśliwy gdy ...
  • jestem zadowolony gdy ...
  • czuję się nieszczęśliwy gdy ...
  • jestem zły gdy...
  • wściekam się gdy ...
  • jest mi smutno gdy ...
  • chce mi się żyć gdy ...
  • wszystko traci sens gdy ...
  • poczułem się zraniony gdy ...
  • rozzłościłem się gdy ...
Stwórzmy więc „KLASOWĄ LISTĘ UCZUĆ” i zapiszmy ją na tablicy:

UCZUCIA PRZYJEMNE KTÓRE LUBIĘ PRZEŻYWAĆ UCZUCIA NIEPRZYJEMNE KTÓRYCH NIE LUBIĘ PRZEŻYWAĆ

CZĘŚĆ II:

JAK RADZIĆ SOBIE Z UCZUCIAMI

     Z wyrażaniem uczuć pozytywnych nie mamy najczęściej najmniejszego problemu. Jak wyrażacie je wy? Czy lubicie jeśli ktoś wyraża w waszej obecności swoje pozytywne uczucia? O wiele trudniej żyje się z ludźmi, którzy przeżywają uczucia negatywne. Jak wy wyrażacie swoje negatywne uczucia? Jaka jest różnica między agresywnym, a asertywnym wyrażaniem uczuć? Co się dzieje jeśli człowiek gromadzący negatywne emocje nie potrafi ich wyrazić i zamyka się w sobie? Konsekwencje mogą być bardzo różne:
  • utrata apetytu
  • objadanie się
  • głośne słuchanie muzyki
  • zażywanie środków uspokajających
  • pogrążenie się w smutku: zamykanie się w pokoju, depresja, ucieczka z domu
Podzielcie się teraz na trzy grupy. Każda grupa otrzyma kartkę z opisem sytuacji, w której uczeń otrzymał złą ocenę. Na końcu każdej historyjki jest pytanie, na które postaracie się odpowiedzieć. Wybrany przez was sekretarz niech zapisze wasze pomysły. Wybierzcie teraz najczęściej stosowane przez was propozycje i przedstawcie je. Wszystkie propozycje jakie przedstawiliście można przyporządkować do jednej z czterech kategorii oznaczonych literami od Ado D. Przeczytamy je, a wy spróbujcie zakwalifikować wasze propozycje do odpowiedniej kategorii:

A

Tłumienie przykrości przez słuchanie głośnej muzyki, objadanie się, niejedzenie, zażycie środków uspokajających, alkoholu, „zatopienie” się w grach komputerowych itp.

B

Pogrążenie się w smutku z powodu problemu wyrażone w postawie: „chcę zostać sam” , zamknięcie się w swoim pokoju, unikanie kontaktów z innymi ludźmi.

C

Opowiedzenie o swoich uczuciach i szukanie rozwiązaniaD Próba pogrzebania uczuć, zaprzeczenie ich istnienia, ukrycie ich i wynajdywanie sobie różnych zajęć. Udawanie, że nic się nie stało.

     Prawdopodobnie odpowiedzi, w jakie zaopatrzyliście wasze historyjki są metodami jakich sami używacie, gdy przeżywacie negatywne emocje. Spróbujmy się teraz zastanowić nad sposobami bezpiecznego wyrażania uczuć i radzenia sobie z trudnymi sytuacjami. Zapiszmy je na tablicy:
  • otwarte, asertywne wyrażanie uczuć na bieżąco
  • opowiedzenie o swoich uczuciach zaufanej osobie i szukanie rozwiązania (wygadanie się)
  • wyrażenie i wyładowanie swoich uczuć nie wprost, ale poprzez wysiłek fizyczny, posprzątanie w szafce, pranie itp.
  • Stosowanie ćwiczeń oddechowych, liczenie do 10
ZAŁĄCZNIK:

SYTUACJE:
  1. Karolina dostała przed chwilą jedynkę z matematyki, a do tej pory miała z tego przedmiotu 4 i 5. Tak bardzo zależało jej na dobrej ocenie na koniec roku szkolnego. Łzy zakręciły się w jej oczach. Co może zrobić Karolina , by było jej lżej?
  2. Karol zastanawia się jak powiedzieć rodzicom, że z polskiego dostał drugą pałę. Obawia się ich reakcji. Przecież uczył się do tej klasówki, nie sprawdził tylko błędów. Jak zachowa się Karol, jak może sobie pomóc?
  3. Kamil ma już trzy jedynki z chemii. Nie idzie mu ten przedmiot. Siada czasem nad książką, ale nic mu nie wchodzi do głowy. Znów nie wie jak rozwiązać zadanie na jutro. Jak prawdopodobnie zachowa się Kamil?

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie