Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Program zielonej szkoły

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1408 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Wyjazd na „Zieloną szkołę” daje ogromne możliwości wychowawcze nauczycielom. Stwarza sposobność do lepszego poznawania potrzeb i możliwości uczniów, tworzenia atmosfery sprzyjającej ekspresji, inwencji i odkrywczości, zadawania pytań i szukania wyjaśnień.

Cele pobytu:
  • aktywny i bezpieczny wypoczynek, zapewnienie dzieciom wypoczynku w zdrowym klimacie wybrzeża, w strefie bezpośredniego oddziaływania jodu i soli,
  • zainteresowanie światem, jego różnorodnością, bogactwem i pięknem,
  • zdobywanie wiedzy o krajobrazie nadmorskim i rodzajach wybrzeża,
  • obserwowanie przyrody nadmorskiej z uwzględnieniem problematyki ochrony przyrody i ekologii , rozpoznawanie drzew i typowych roślin,
  • poznanie historii, podań ludowych , legend morskich ,
  • zwiedzanie historycznych miejsc na wybrzeżu , muzeum , zabytkowych kościołów ,zamków, ratuszy,
  • zapoznanie z pojęciami : sztorm , bryza , cisza morska , prądy morskie, grzywa morska, wydma , skala Beauforta ,węzeł,
  • poznanie technik rozpoznawania kierunków geograficznych,
  • zapoznanie z praca rybaka,
  • utrwalenie wiadomości o transporcie morskim,
  • zdobywanie wiedzy metodami aktywnymi, Np. bezpośredniej obserwacji środowiska i zachodzących w nim zjawisk,
  • kształtowanie nawyku dbania o sprawność fizyczną, zdrowie i higienę,
  • zapoznanie z zasadami bezpiecznego opalania się na słońcu,
  • rozwijanie samodzielności,
  • kształtowanie obrazu własnej osoby i samooceny,
  • kształtowanie więzi społecznych,
  • rozwijanie zainteresowań i uzdolnień,
  • kształtowanie wrażliwości na piękno przyrody,
  • rozpoznawanie zachowań uczniów w sytuacjach pozaszkolnych,
Zadania:
  • prowadzenie zajęć dydaktycznych tematycznie związanych z programem szkolnym,
  • tworzenie sytuacji pozwalających poznać możliwości uczniów,
  • organizowanie zajęć integrujących grupę,
  • wspieranie działań twórczych w różnych dziedzinach aktywności,
  • umożliwianie odkrywania znaczenia komunikowania się w sposób niewerbalny,
  • umożliwianie doświadczeń w mówieniu, słuchaniu i byciu słuchanym,
  • wykorzystywanie codziennych sytuacji do podejmowania prób samooceny i oceny zachowań innych,
  • rozwijanie poczucia odpowiedzialności (za środowisko też) poprzez samodzielne (grupowe), dokładne i rzetelne wywiązywanie się z podejmowanych zadań, szacunku do pracy swojej i innych,
  • uczenie sposobów radzenia sobie z własnymi emocjami, właściwego reagowania na przejawy emocji innych oraz kontrolowania zachowań,
  • pobudzanie uczniów do reakcji na piękno otaczającej przyrody,
  • propagowanie zdrowego stylu życia, aktywnego wypoczynku.
Metody i formy realizacji :
  • oparte na słowie (opis , opowiadanie , pogadanka, spotkania z ciekawymi ludźmi, dyskusja).
  • oparte na obserwacji (zajęcia w terenie, na szlaku turystycznym).
  • oparte na działaniu(zajęcia integracyjne grup, gry i zabawy zespołowe na obiektach sportowych, na basenie, praca z mapą , szkice w plenerze , dokumentowanie).
  • aktywizujące (praca twórcza w grupach , wycieczki , dramy , quizy, konkursy, turnieje sportowe).
Treści Oczekiwane efekty pracy ucznia
Organizowanie pobytu na placówce.
  • orientuje się w rozkładzie pomieszczeń w budynku i wokół placówki,
  • zna rozkład dnia,
  • zna i stosuje się do „Kodeksu obowiązków ucznia”,
  • potrafi współżyć i współdziałać w grupie,
  • jest zdyscyplinowany,
  • jest samodzielny.
Krainy geograficzne Polski – wybrzeże.
  • potrafi wskazać na mapie Polski morze, miejscowość, w której się znajduje,
  • zna charakterystyczne cechy krajobrazu nadmorskiego,
  • potrafi obserwować środowisko i jego elementy,
  • zna pojęcia: brzeg, plaża, falochrony, wydmy.
Parki Narodowe.
  • Zna wybrany Park Narodowy,
  • rozumie celowość ochrony środowiska nadmorskiego przez człowieka.
Rodzaje zbiorników wodnych.
  • Zna rodzaje zbiorników wodnych,
  • wie, jak człowiek wykorzystuje wodę,
  • wymienia przyczyny zanieczyszczenia wód.
Zwierzęta i roślinność nadmorska.
  • Wymienia wybrane gatunki roślin i zwierząt nadmorskich,
  • zna niektóre gatunki ryb morskich,
  • nazywa części ciała ryby.
Rybołówstwo. Praca rybaka i marynarza.
  • Wie, jak trudna i odpowiedzialna jest praca rybaka i marynarza,
  • wie, jak łowiono ryby dawniej a jak łowi się dziś.
Rodzaje lasów. Warstwowa budowa lasów.
  • Wymienia rodzaje lasów,
  • wymienia warstwy lasów oraz organizmy w nich żyjące,
  • rozumie konieczność ochrony lasów w Polsce.
Transport wodny i morski.
  • Zna środki transportu wodnego i morskiego,
  • wskazuje na mapie Polski główne porty handlowe i rybackie.
Miejscowość położona nad Bałtykiem.
  • Potrafi wskazać na mapie Polski miejscowość, w której przebywa na wypoczynku,
  • zna miejscowości położone wokół,
  • określa krajobraz okolicy,
  • zna najważniejsze zabytki,
  • wie czym zajmuje się miejscowa ludność,
  • zna legendy związane z miejscowością,
  • zna najważniejsze zabytki,
  • rozumie problemy ekologiczne,
  • zna mity związane z morzem – postać Neptuna i Prozerpiny.
Wspólna zabawa i wypoczynek.
  • Wie, jaki wpływ maja gry i zabawy na zdrowy wypoczynek,
  • potrafi stopniować wypoczynek,
  • stosuje zasady zdrowej rywalizacji,
  • umie dopasować rodzaje wypoczynku do pogody,
  • rozwija swoją sprawność fizyczną,
  • wie, jak się ubierać zależnie od pogody,
  • chętnie uczestniczy w zabawach,
  • rozumie potrzebę aktywnego wypoczynku,
  • zna zasady ruchu drogowego,
  • zna zasady bezpiecznego wypoczynku i spędzania wolnego czasu.
Zabiegi profilaktyczno – lecznicze.
  • Zna zasady hartowania organizmu,
  • potrafi wykonać ćwiczenia korygujące postawę ciała,
Higiena.
  • Zna pojęcia plener, krajobraz,
  • potrafi przedstawić farbami lub pastelami obserwowany krajobraz,
  • potrafi wykonać plakat na określony temat,
  • potrafi rzeźbić w piasku.
Zwiedzanie zabytków, wystaw, muzeów.
  • Zna najważniejsze zabytki okolicy,
  • poznał twórczość ludową
Utwory muzyczne
  • Potrafi ilustrować ruchem piosenkę lub utwór muzyczny,
  • rozwija swoją twórczą wyobraźnię,
  • chętnie śpiewa piosenki.
  • potrafi odegrać scenkę dramową.


Realizacja celów:

Wyżej wymienione cele zakłada się osiągnąć poprzez:
  1. Prowadzenie maksymalnej ilości zajęć na świeżym powietrzu:
    • wycieczki tematyczne,
    • zabawy ruchowo - sportowe.
  2. Uczenie dzieci samodzielności przez:
    • wykonywanie podstawowych, codziennych czynności,
    • dbanie o czystość i ład otoczenia pokoju, higienę własną,
    • przyzwyczajanie do odpowiedzialności i dyscypliny.
  3. Planowe zajęcia lekcyjne w ciągu dnia.

          Ponadto planuje się wycieczki piesze wzdłuż brzegu morza, wycieczkę krajoznawczą do Niechorza, Trzęsacza, Kamienia Pomorskiego, pływanie w basenie solankowym, naukę gry w golfa na polu golfowym, spotkanie z przyrodnikiem, gry i zabawy ruchowe na wolnym powietrzu, rozgrywki sportowe, konkursy plastyczne, muzyczne, rzeźbienie w piasku. Jeżeli nie dopisze pogoda zajęcia będą odbywać się na terenie ośrodka, np.: gry strategiczne, świetlicowe, ruchowe w salkach, sprawnościowe, tenis stołowy, będziemy tworzyć swoje propozycje gier.
     Podsumowanie działań – uzyskanie informacji zwrotnej:
     Każdego wieczoru w czasie pobytu na „Zielonej szkole ” uczestnicy będą dokonywać ewaluacji zajęć w formie wspólnych dyskusji.
      Uczestnicy „Zielonej szkoły” będą dokumentować wszystkie działania , obserwacje i spostrzeżenia w formie zdjęć , rysunków , plakatów, albumów, notatek.

     Prace uczniów będą oceniane na bieżąco, zaś zachowanie w czasie całego pobytu na zielonej szkole będzie miało wpływ na ocenę opisową z zachowania na koniec roku szkolnego. W celu integracji grupy planujemy ognisko z popisami uczniów, dyskoteki połączone z nauką tańca, różnego rodzaju gry według uznania uczniów.
      Po powrocie do szkoły nastąpi prezentacja materiałów wypracowanych przez uczniów w formie wystawy .

Opracowała:
mgr Maria Leśniowska

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie