Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Jestem sam w domu - o niebezpieczeństwie w domu, szkole, na drodze

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 3756 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Program pokazuje jakie działania chcemy podjąć, by zwiększyć bezpieczeństwo dzieci w szlole, w domu, w drodze do szkoły.strazą pozarną pielęgniarką. Sprawdzony, przuniósł bardzo dobre efekty

Program profilaktyczny "Jestem sam w domu"

DLA UCZNIÓW KLASY I -III

PROGRAM OPRACOWAŁA MGR IWONA NAKONIECZNA

I CELE PROGRAMOWE
  • Pogłębianie wiedzy oznakach drogowych
  • przygotowanie do zdobycia karty rowerowej
  • wdrożenie do bezpiecznego poruszania się po drogach
  • znakowanie rowerów
  • wdrażanie do ograniczonego zaufania do psów
  • zapamiętanie telefonów alarmowych, nabycie umiejętności posługiwania się nimi
  • przygotowanie do prawidłowych zachowań podczas pożaru
  • pogłębianie wiedzy o poparzeniach i sposobach ich unikania
II CELE OGÓLNE
  • Wyposażenie ucznia w wiadomości i umiejętności, które pozwolą mu czuć się bezpiecznie i być bezpiecznym w domu i w szkole
  • Kształtowanie nawyku unikania sytuacji stwarzających zagrożenie
  • Nabywanie umiejętności podejmowania właściwych decyzji w sytuacjach niebezpiecznych
III CELE SZCZEGÓŁOWE
  • Wdrażanie do bezpiecznego poruszania się na drodze, jezdni, skrzyżowaniu w drodze do i ze szkoły
  • Kształtowanie nawyku dbania o własne zdrowie i bezpieczeństwo i innych
  • Kształtowanie umiejętności bezpiecznego posługiwania się narzędziami oraz bezpiecznego posługiwania się nimi.
  • Kształtowanie wrażliwości na zagrożenia oraz umiejętności przewidywania
  • Wdrażanie do przestrzegania zasad bezpieczeństwa w każdej sytuacji
  • Wdrażanie do aktywnego, bezpiecznego uczestnictwa w życiu klasy, szkoły
  • Wdrażanie do zachowanie ostrożności w kontaktach z nieznajomymi
  • Kształtowanie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach trudnych i niebezpiecznych
  • Zapoznanie uczniów z telefonami alarmowymi
  • Spotkania z policjantem, strażakiem, pielęgniarką
  • Zapoznanie z zasadami ruchu drogowego
IV TREŚCI I DZIAŁANIA EDUKACYJNE
  1. Organizowanie zajęć o bezpieczeństwie w drodze do szkoły i ze szkoły
    • Najbezpieczniejsza droga do szkoły
    • Bezpieczne i niebezpieczne sytuacje na drodze spowodowane przez dzieci i dorosłych
    • Przejście dla pieszych, pasy. Przechodzenie indywidualne grupowe
    • Uczymy się orientacji w miejscu zamieszkania oraz otoczenia szkoły
    • Poznajemy podstawowe przepisy ruchu drogowego
    • Poznajemy podstawowe przepisy dotyczące pieszego (światełka odblaskowe)
  2. Organizacja spotkań z policjantem.
    • Pt. Poznajemy pracę policjanta
    • Pt. "czy pies musi gryźć"
    • Pt. "jestem sam w domu"
    • Pt. "rower to też pojazd" – znakowanie rowerów
  3. Organizacja spotkań ze strażakiem
    • Pt. "ogień moim wrogiem"
    • Pt. "co robić gdy zobaczę ogień"
  4. Spotkania pielęgniarką środowiskową
    • Pt. "poznajemy źródła poparzeń"
    • Pt. "poparzenia wodą, ogniem"
  5. Poznanie zasad ruchu drogowego
    • Zachowanie się na przystanku, w autobusie
    • Budowa roweru
    • Nauka jazdy na rowerze
    • Sygnalizacja skrętu w prawo, lewo
    • Znam miejsca, w których mogę jeździć rowerem
    • Jeżdżę pod opieką dorosłych
  6. Bezpieczeństwo w szkole
    • Zapoznanie się z budynkiem szkoły
    • Zachowanie bezpieczeństwa podczas zajęć ruchowych oraz zajęć technicznych
    • Zachowanie się na przerwach
    • Pomagamy kolegom
  7. Bezpieczeństwo w domu
    • Jestem sam w domu
    • Urządzenia techniczne, elektryczne i gazowe
    • Opiekuję się młodszym rodzeństwem
    • Ktoś obcy puka do drzwi
    • Nie otwieram drzwi, gdy jestem sam w domu osobom obcym
  8. Bezpieczeństwo poza domem
    • Informuję rodziców dokąd idę i z kim
    • Uzgadniam wraz z rodzicami godzinę powrotu do domu
    • Poznaję bezpieczne zabawy
    • Unikam kontaktu z bezdomnymi psami i kotami
  9. Ostrożność w kontaktach z nieznajomymi
    • Nie zatrzymuję się przy obcym, gdy nie ma w pobliżu innych ludzi
    • Nie przyjmuję żadnych prezentów od osób obcych
    • Nie udzielam informacji gdzie mieszkam
    • Unikam odludnych miejsc
    • Nie wsiadam do samochodu nieznajomej osoby
  10. Bezpieczeństwo podczas ferii, wakacji, przerw świątecznych
    • Rozsądne zabawy zimowe
    • Bezpieczne korzystanie ze sprzętów zimowych
    • Nie wchodzę na zamarznięte zbiorniki wodne
    • Kąpię się w miejscach strzeżonych
    • Zachowuję ostrożność podczas prac polowych
    • Nie drażnię napotkanych zwieszą
    • Unikam kontaktu ze zwierzętami dzikimi
    • Nie zrywam i nie jem nieznanych owoców
  11. Bezpieczeństwo podczas wycieczek szkolnych
    • Nie oddalam się samotnie od grupy
    • Bezwzględnie słucham poleceń nauczyciela- wychowawcy
    • Wiem jak zachować się gdy się zgubię
    • Znam adres mój i mojej szkoły
  12. Niebezpieczne sytuacje zagrażające życiu lub zdrowiu
    • Pożary wiem jak się zachować gdy widzę ogień
    • Znam numery alarmowe i wiem do kogo zwrócić się o pomoc
    • Umiem określić miejsce pożaru
    • Poznaje źródła poparzeń
  13. Rozwijanie poczucia odpowiedzialności za siebie i innych
    • Potrafię dbać o bezpieczeństwo własne
    • Dbam o bezpieczeństwo innych
    • Nie stwarzam sytuacji zagrażających zdrowiu
    • Znam wpływ niewłaściwych gier komputerowych
    • Potrafię wybierać odpowiednie do mojego wieku programy telewizyjne
V PODSTAWOWE METODY I FORMY PRACY
  • Spotkanie z policjantem, strażakiem, pielęgniarką
  • Prace plastyczne
  • Ćwiczenie przechodzenia przez jezdnię
  • Zajęcia w terenie- rozpoznawanie znaków
  • Praca z urządzeniem elektrycznym - piekarnik
  • Zajęcia na boisku szkolnym – jazda na rowerze- tor przeszkód
  • Wycieczki piesze, autokarowe, kuligi
  • Rozmowy kierowane - "ktoś puka"
  • Poznanie ważnych telefonów – prowadzenie rozmowy z policjantem, strażakiem, lekarzem
  • Drama - "zapal, napij się"
  • Symulacje ruchu drogowego
  • Zajęcia literackie – przygotowanie przedstawienia pt. "Majowa księgarnia"
VI OSIĄGNIĘCIA UCZNIA
  • Zna podstawowe znaki drogowe
  • Rozumie jakie niebezpieczeństwa są na drodze
  • Umie prawidłowo przechodzić przez ulicę
  • Zna zasady poruszania się po drogach
  • Stosuje światełko odblaskowe
  • Wie jak zachować się w razie ataku psa
  • Unika kontaktu ze zwierzętami dzikimi
  • Zna budowę roweru
  • Wie jak bezpiecznie jeździć rowerem
  • Potrafi powiedzieć "nie" namowom kolegów
  • Nie włącza urządzeń elektrycznych gdy jest sam w domu
  • Nie otwiera drzwi nieznajomym
  • Zna numery alarmowe,
  • Potrafi zgłosić niebezpieczeństwo przez telefon
  • Dba o bezpieczeństwo swoje i innych
VII REALIZACJA CELÓW Wyżej wymienione cele zakłada się osiągnąć poprzez:
  1. w każdej sytuacji dydaktycznej poprzez częste przypominanie.
  2. wycieczki tematyczne
  3. spotkania
  4. prace plastyczne
  5. praktyczne działanie
VIII METODY I FORMY PRACY
  • parte na słowie (opis, opowiadanie, pogadanka, dyskusja)
  • Oparte na obserwacji (zajęcia w terenie)
  • Oparte na działaniu ( zajęcia w terenie, prace plastyczne, gry i zawody)
  • Aktywizujące (praca twórcza w grupach, wycieczki, dramy, konkursy, )
IX PODSUMOWANIE DZIAŁAŃ- EWALUACJA

Program był wdrażany w klasie której jestem wychowawczynią przez trzy lata. Wdrażanie następowało na zajęciach lekcyjnych, ale również pozalekcyjnych .
Podstawowym sprawdzianem skuteczności programu oraz metod pracy z dziećmi jest ich zdrowie i bezpieczeństwo. Obserwacja zachowań na wycieczkach, boisku, w klasie potwierdza stosowanie zasad bezpieczeństwa. Zaobserwowałam, że znakowanie rowerów przez policję przyczyniło się do spadku kradzieży w naszej miejscowości. Zmniejszyło się również wiosenne wypalanie łąk. Dzieci w mojej klasie nie ulegają wypadkom w domu, w drodze do i ze szkoły.
Program został włączony do Szkolnego Programu Profilaktycznego "LEPIEJ ZAPOBIEGAĆ, NIŻ LECZYĆ"

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie