Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Jakie jest powietrze ?

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 6709 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Zabawa badawcza to najlepszy sposób na pobudzanie działalności dzieci, które na ogół wyakazują małe zaangażowane podczas zajęc lub wogóle się nie interesują. Ja przeprowadziłam zajęcie: Co wiemy o powietrzu - zabawy badawcze, chcąc zaktywizowac dzieci nieśmiłe w mojej grupie, rzadko zabierające głos i mało aktywne. Celem moim było również wyciszenie dzieci nadruchliwych, poprzez zainteresowanie ich tematem i udział w zajęciu.

JAKIE JEST POWIETRZE?

Scenariusz zajęcia dla dzieci 5 - letnich.

Temat:Co wiemy o powietrzu - zabawy badawcze.

CELE:

POZNAWCZY:
  • Zdobywanie informacji o fakcie istnienia powietrza wokół nas jako niezbędnego składnika dożycia.
  • Poznanie pewnych cech powietrza: powietrze sie rusza, można je ogrzać i schłodzić, usłyszeć, czasem w pewnych warunkach zobaczyć, a także zanieczyścić.
KSZTAŁCĄCY:
  • Stymulowanie i aktywizowanie procesów poznawczych ( spostrzegawczość, wyobraźnia, uwaga, pamięć) oraz percepcji umysłowych ( porównywanie, analiza, wnioskowanie) w czynnościach manipulacyjnych, sensorycznych i werbalnych.
WYCHOWAWCZY:
  • rozumienie potrzeby ochrony środowiska, dbanie o czystość powietrza.
  • Umiejętność współdziałania dzieci w zabawach badawczych.
  • Nie przeszkadzanie sobie nawzajem.
  • METODY:
    SŁOWNA- rozmowa, instrukcje
    OGLĄDOWA- pokaz, obserwacja
    CZYNNA- zadań stawianych do wykonania, - kierowanie działalnością dziecka

    FORMA ORGANIZACYJNA: praca z całą grupą , praca w zespołach

    ŚRODKI DYDAKTYCZNE: balony, wiatraczki, piórka, butelki plastikowe i szklane, miski z wodą, ręczniki, słomki, suszarka do włosów, wiatrak elektryczny, obrazki ukazujące przydatność ruchomego i sprężonego powietrza w życiu człowieka, ilustracja zanieczyszczonego krajobrazu, magnetofon, pacynka, flet, harmonijka, gwizdki, kaseta „Słucham i mówię”.

    CELE OPERACYJNE:
    Dziecko:
    • wie, o istnieniu powietrza
    • wie, że powietrze jest niezbędne do życia
    • wie, że powietrze można ogrzać lub schłodzić
    • wie, że w pewnych warunkach można je zobaczyć
    • zna zagrożenia jakie stwarza zanieczyszczenie powietrza
    • potrafi współdziałać w zespole
    • potrafi prawidłowo wykonać wdech i wydech
    • jest spostrzegawcze
    • porównuje, analizuje
    • probuje wyciągać wnioski
    • rozpoznaje kolory: czerwony, niebieski, zielony, żółty
    • przelicza w zakresie 6
    PRZEBIEG ZAJĘCIA:
    1. Kierowanie uwagi dzieci:
      • Przedstawienie pacynki KACZOREK DYZIO, który zada dzieciom pytania - zagadki.
      • Poszukiwanie w sali balonów schowanych przez Dyzia.
      • Rozmowa o balonach. Dzieci odpowiadają na pytania typu:
        Ile jest balonów czerwonych, żółtych, zielonych, niebieskich?, Czym sie różnią ich balony od balona, którego ma Dyzio?
      • Przedstawienie dzieciom tematu zajęcia: Co wiemy o powietrzu.
      • Nauczyciel poprzez powolne, delikatne otwieranie i skierowanie wylotu balona na twarz, oraz dłonie dzieci sprawdza, czy faktycznie jest w nim powietrze.
      • Odpowiadanie na pytanie „Gdzie spotykamy powietrze?”, „Komu potrzebne jest powietrze?”.
    2. Zabawa badawcza.
      DYZIO zadaje pierwsze pytanie:
      CZY POWIETRZE MOŻNA ZOBACZYĆ?
      Dzieci w dwóch zespołach wykonują doświadczenie z wykorzystaniem szklanych butelek i słomek zanurzanych w wodzie.
      Dzieci odpowiadają na pyt. Co znajduje się w butelce?
      Co dzieje się z powietrzem w butelce podczas zanurzania jej w wodzie?
      Co dzieje się gdy dmuchamy w słomkę zanurzaną w wodzie.
    3. Zabawa badawcza.
      DYZIO pyta:
      CZY POWIETRZE MOŻNA OGRZAĆ ALBO SCHŁODZIĆ?
      Dzieci odpowiadają na pyt.„ Jakie powietrze jest zimą a jakie latem?”
      Dzieci czują powiew chłodnego powietrza wytwarzanego przez wiatrak elektryczny. Dzieci przekonują się, że z suszarki wylatuje ciepłe powietrze.
    4. Zabawa badawcza.
      Następne pyt. DYZIA:
      CZY POWIETRZE MOŻE SIĘ PORUSZAĆ?
      Dzieci dmuchają na piórka leżące na ich dłoniach. Odpowiadają na pyt. Co dzieje się z piórkami? Co je porusza?
      Dzieci wprawiają w ruch wiatraczki, dmuchają na nie. Mówią co powoduje, że wiatraczki sie kręcą.
      Rakieta balonikowa- dzieci otwierają balony, powodując ich lot. Zauważają, że wylatujące powietrze wprawia balon w ruch.
    5. Pytanie DYZIA:
      CZY POWIETRZE MOŻNA ZABRUDZIĆ?
      Dzieci przyglądają sie ilustracji ( dymiące kominy, jadący samochód).
      Wypowiadają się: Czy podoba wam się ten krajobraz?
      Dzieci uzasadniają: Czy powietrze „pokazane” na ilustracji jest zdrowe?
    6. Zabawa badawcza.
      Pyt. DYZIA:
      CZY POWIETRZE MOZNA USŁYSZEĆ?
      Dzieci dowiadują się , że powietrze wdmuchiwane w niektóre instrumenty muzyczne ulega przekształceniu i słyszymy muzykę.
      Zabawa z butelkami - dz. dmuchają przy wlocie butelki, tak aby wydobyć dźwięk.
      Zabawa z gwizdkami- dz. dmuchają w gwizdki. Przekonują się, że słychać wydobywające się powietrze w formie gwizdu.
      Dzieci słuchają objaśnień, iż powietrze można usłyszeć w przyrodzie ( świszczący wiatr)- wykorzystanie nagrania z kasety magnetofonowej.
    7. Wnioski z doświadczeń.
      Dzieci wspólnie z nauczycielką podsumowują doświadczenia.
    8. Oglądanie obrazków na temat: „ Jak ruchome powietrze, czyli wiatr pomaga człowiekowi? ( wiatrak, balon, żaglowiec, latawiec)
      Co człowiek może zrobić dzięki sprężonemu powietrzu? ( butle do nurkowania, piłka do gry, opony rowerowe).
    9. Zabawa ruchowa „Baloniku nasz malutki”.
    mgr Cecylia Lisowska
  • Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

    X


    Zarejestruj się lub zaloguj,
    aby mieć pełny dostęp
    do serwisu edukacyjnego.




    www.szkolnictwo.pl

    e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
    - największy w Polsce katalog szkół
    - ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




    Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

    Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




    Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie