Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Program wychowawczy dla klasy I gimnazjum

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 2681 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Program ten jest przeznaczony do realizacji w ramach godzin do dyspozycji wychowawcy oraz zajęć edukacyjnych prowadzonych przez nauczycieli w klasie I. Jego celem jest zintegrowanie zespołu klasowego, pomoc w nawiązaniu kontaktów i lepszym poznaniu, rozwijanie empatii, wywołanie w uczniach chęci akceptacji siebie i utrwalenia własnego optymizmu niezbędnego w kształtowaniu pozytywnych działań. Zadaniem programu jest stymulowanie rozwoju młodego człowieka, wspieranie go w dążeniu do samopoznania i samooceny, odnalezienia swojego miejsca w grupie, społeczności klasowej i szkolnej. Ma na celu wzmacnianie poczucia własnej wartości, rozwijanie asertywności ucznia, przekazanie wartości ogólnych stanowiących wspólne dobro ludzkości, którymi wychowanek może się kierować w samodzielnym postępowaniu.

PROGRAM WYCHOWAWCZY
dla kl. I G Gimnazjum w Drzewicy realizowany w roku szkolnym 2004/2005

"Szczytem sztuki pedagogicznej jest możliwość
dania dziecku poznania siebie, zrozumienia siebie"
Janusz Korczak


Wstęp

     Wychowanie to wyposażenie człowieka w wiedzę, system wartości oraz wspieranie w formowaniu postaw. Celem wychowania jest wszechstronne kształtowanie osobowości wychowanka, stymulowanie jego rozwoju i przygo-towanie go do życia w społeczeństwie.

     Wychowanie przygotowuje ucznia do właściwego wyboru wartości, uczy otwarcia na drugiego człowieka, koniecznego w kształtowaniu prawidłowych relacji międzyludzkich. Jest prowadzeniem ku psychicznej dojrzałości, charakteryzującej się zgodnością zachowań z wyznawanymi normami, odpowiedzialnością za swoje czyny i odniesienia do drugiego człowieka.

     Program ten jest przeznaczony do realizacji w ramach godzin do dyspozycji wychowawcy oraz zajęć edukacyjnych prowadzonych przez nauczycieli w klasie I.

     Jego celem jest zintegrowanie zespołu klasowego, pomoc w nawiązaniu kontaktów i lepszym poznaniu, rozwijanie empatii, wywołanie w uczniach chęci akceptacji siebie i utrwalenia własnego optymizmu niezbędnego w kształtowaniu pozytywnych działań.

     Zadaniem programu jest stymulowanie rozwoju młodego człowieka, wspieranie go w dążeniu do samopoznania i samooceny, odnalezienia swojego miejsca w grupie, społeczności klasowej i szkolnej. Ma na celu wzmacnianie poczucia własnej wartości, rozwijanie asertywności ucznia, przekazanie wartości ogólnych stanowiących wspólne dobro ludzkości, którymi wychowanek może się kierować w samodzielnym postępowaniu.

     Tematyka uwzględnia różnorodność metod i form pracy oraz środków dydaktycznych.

Cele programu:
  • integracja zespołu klasowego;
  • intelektualny rozwój uczniów poprzez wzbogacanie ich wiedzy z różnych dziedzin życia oraz inspirowanie do podejmowania zadań mających na celu poznawanie zjawisk, procesów i problemów;
  • modelowanie osobowości ucznia poprzez kształtowanie właściwych postaw wobec siebie i innych oraz umiejętność analizowania różnorodnych zachowań z uwzględnieniem ich warunków;
  • przygotowanie uczniów do życia w świecie dorosłych poprzez ukazywanie różnorodnych aspektów życia społecznego (wraz z jego zagrożeniami) oraz kształcenie umiejętności określania i realizowania zobowiązań wobec społeczności, której jest się członkiem.
Zadania:
  • rozwijanie umiejętności nawiązywania kontaktów, współdziałania w grupie, umacnianie przekonania, że prawidłowe funkcjonowanie społeczności klasowej uzależnione jest od poznania i zaakceptowania jej członków;
  • doskonalenie umiejętności sprawnego komunikowania się;
  • przygotowanie do poznawania i analizy siebie;
  • kształcenie umiejętności realistycznej oceny i akceptacji siebie oraz przeka-zywania wiedzy o sobie innym;
  • wzbudzanie motywacji do samokontroli i samodoskonalenia;
  • tworzenie okazji do wzmacniania poczucia własnej wartości;
  • rozwijanie empatii;
  • propagowanie idei samorządności i współodpowiedzialności za właściwe jej realizowanie;
  • uzmysłowienie uczniom roli zainteresowań pozaszkolnych, upowszechnianie atrakcyjnych form spędzania czasu wolnego;
  • zainteresowanie techniką pracy umysłowej i zasadami higieny psychicznej;
  • kształtowanie świadomości ekologicznej i właściwych postaw wobec środowiska naturalnego, budzenie poczucia współodpowiedzialności za stan środowiska w przyszłości;
  • propagowanie zdrowego stylu życia;
  • rozwijanie umiejętności minimalizowania skutków stresu;
  • poszerzanie wiedzy na temat przyczyn i rodzajów uzależnień oraz ich wpływu na człowieka i jego najbliższe otoczenie;
  • pogłębianie zdolności do zachowań asertywnych;
  • tworzenie podstaw do własnej wizji swojej przyszłej rodziny;
  • doskonalenie umiejętności podejmowania decyzji w różnych sytuacjach życiowych.
Sposoby realizacji i metody pracy:
  • zajęcia w ramach godzin wychowawczych;
  • udział w programach profilaktycznych (szkolnych i pozaszkolnych);
  • organizacja imprez klasowych (dzień chłopaka, andrzejki, wigilia, dzień kobiet lub inne zgodne z inicjatywą wychowanków);
  • aktywne uczestnictwo w uroczystościach szkolnych (apele okolicznościowe, dzień gimnazjalisty, dzień dziecka, święto sportu szkolnego, pierwszy dzień wiosny, Dzień Ziemi i inne);
  • spotkania z rodzicami (pedagogizacja rodziców);
  • wycieczki klasowe, edukacyjne i turystyczne, rajdy;
  • ogniska klasowe;
  • dyskoteki;
  • konkursy;
  • wywiady, sondaże;
  • spotkania z ciekawymi ludźmi;
  • gazetki;
  • pogadanki, dyskusje, rozmowy, prelekcje, referaty, dramy, scenki rodzajowe, zajęcia warsztatowe, plakaty, metaplan, "burza mózgów".
Oczekiwane efekty realizacji programu wychowawczego:
  • integracja zespołu klasowego;
  • umiejętność sprawnego komunikowania się;
  • nabycie praktycznych umiejętności kierowania własnym rozwojem;
  • wyrobienie nawyku przyjmowania odpowiedzialności za własne decyzje i postępowanie;
  • samokontrola i umiejętność samooceny;
  • umiejętność współżycia z innymi ludźmi;
  • szacunek dla drugiego człowieka, tolerancja;
  • empatia, chęć niesienia pomocy;
  • szacunek dla zdrowia i życia we wszystkich jego formach;
  • szanowanie i ochrona przyrody;
  • poszanowanie pracy ludzkiej i jej wytworów;
  • umiejętność radzenia sobie ze stresem;
  • przeciwdziałanie agresji;
  • asertywność;
  • wzrost świadomości o szkodliwości nałogów na zdrowie i życie człowieka i jego otoczenie;
  • samodzielność, odpowiedzialność, aktywność.
Realizujący program:
  1. Wychowawca.
  2. Nauczyciele uczący w klasie I G.
  3. Rodzice.
  4. Pedagog lub psycholog.
  5. Uczniowie.
Uwagi o realizacji programu:

     Realizując program wychowawczy należy korzystać z szeregu metod aktywizujących. Są to istotne formy w przekazie treści wychowawczych, gdyż włączają uczniów w poszukiwania mające do tych treści doprowadzić. Wiedza odkryta przy pomocy nauczyciela, nie tylko poznana intelektualnie, ale także przeżyta emocjonalnie, ma większe szanse pozostać w pamięci na dłużej i wpływać na kierunek działania.

     Życie człowieka pełne jest sytuacji, w których konieczne jest dokonywanie wyboru i podejmowanie decyzji. Fakt, że metody aktywizujące skłaniają do samodzielnego myślenia i odnajdywania właściwych rozwiązań, może się okazać pomocny w rozstrzyganiu różnorodnych kwestii w przyszłości. W wychowaniu bowiem, inaczej niż na lekcjach konkretnych przedmiotów, nie chodzi tylko o przyswojenie wiedzy, lecz nabycie umiejętności dokonywania właściwych wyborów, kreowania nastawień, ugruntowywania postaw i postępowania zgodnego z przyjętymi wartościami.

     W programie uwzględniono realizację treści niektórych ścieżek edukacyjnych. Zakłada się realizację tematów, których nie przewiduje program, a które wynikną z aktualnych potrzeb, sugestii wychowanków lub rodziców.

Ewaluacja wyników:
  • ankieta
  • obserwacja i informacje zwrotne
  • analiza dokumentacji szkolnej (zapisy spotkań z zaproszonymi gośćmi, gazetki i wystawy tematyczne, scenariusze zajęć)
Opis realizacji programu wychowawczego dla klasy I G na rok szkolny 2004 / 2005

Sfera rozwoju osobowości ucznia Temat Osiągnięcia ucznia Metody i środki realizacji
Sprawy organiza-cyjne
  • Zapoznanie uczniów z podstawową dokumen-tacją szkolną (statut, program wychowawczy, WSO, punktowy system oceniania zachowania).
  • Wybór samorządu klaso-wego, prawa i obowiązki ucznia.
  • Uczeń:
  • zna założenia programu wychowawczego;
  • zna podstawową dokumentację szkolną;
  • zna kryteria oceniania zachowania.

    Uczeń:
  • potrafi umotywować zgłoszoną kandydaturę kolegi do samorządu klasowego;
  • zna prawa i obowiązki ucznia.
  • odczytanie uczniom fragmentów dokumentacji
  • pogadanka
  • pogadanka z elementami dyskusji
  • wybory
  • analiza praw i obowiązków ucznia
  • Funkcjo-nowanie w grupie
  • Tworzymy zespół klaso-wy - zajęcia integracyjne.
  • Czy potrafimy słuchać?
  • Diagnoza potrzeb i oczekiwań uczniów.
  • Szanujemy się i jesteśmy dobrym zespołem klasowym.
  • Kiedy mimo wszystko dochodzi do konfliktów.
  • Tworzymy siebie - samopoznanie i samo-ocena.
  • Jak przygotować imprezę klasową?
  • Uczeń:
  • potrafi nawiązywać kontakty;
  • potrafi przekazać informacje o sobie, swoich emocjach,
  • dostrzega związek między atmosferą panującą w klasie a zachowaniem swoim i innych uczniów,
  • potrafi współdziałać w grupie.

    Uczeń:
  • wie, na czym polega słuchanie,
  • rozumie, że przekazy-wana informacja może być zniekształcona,
  • zna różnice między słuchaniem biernym a aktywnym.

    Uczeń:
  • zna swoje potrzeby i oczekiwania wobec szkoły,
  • potrafi sprecyzować oczekiwania wobec nauczycieli,
  • podejmuje działania mające na celu realiza-cje swoich potrzeb.

    Uczeń:
  • potrafi dokonać samo-oceny i samokrytyki,
  • potrafi dostrzec przy-czyny trudności w nauce,
  • chce przyjąć pomoc i dzielić się swoimi umiejętnościami z innymi.

    Uczeń:
  • analizuje własne postępowanie i ujawnia indywidualne problemy w kontaktach z innymi,
  • rozumie, jak ważne jest zrozumienie motywów postępowania drugiego człowieka,
  • potrafi rozwiązywać problemy.

    Uczeń:
  • rozumie potrzebę poz-nawania siebie w celu rozwoju własnych umie-jętności i pozytywnych uczuć.

    Uczniowie:
  • potrafią zorganizować się w celu przygotowa-nia imprezy klasowej oraz zgodnie się bawić.
  • gry i zabawy integracyjne
  • wykład
  • dyskusja
  • techniki aktyw-nego słuchania: parafrazowanie, odzwierciedla-nie, rozumiem że..., uczucia, ciuciubabka, wywiad
  • ankieta
  • dyskusja
  • zajęcia warszta-towe
  • pogadanka z elementami dyskusji
  • analiza wyników nauczania
  • organizowanie pomocy koleżeńskiej
  • burza mózgów
  • drama
  • schemat drzewka decyzyjnego
  • pogadanka
  • pogadanka
  • drama
  • mini test
  • dyskusja i wnioski
  • przygotowanie imprez okolicz-nościowych:
    andrzejki - wieczór wróżb;
    dzień chłopaka- wybory Misstera,
    quizy, zabawy;
    dzień kobiet- wybory Miss, konkursy, zabawy.
  • Przygoto-wanie do życia w społe-czeństwie
  • Jestem przyszłym obywatelem swojego kraju.
  • Jak w przyszłości osiągnąć sukces?
  • Zacznijmy od siebie - ekologia dla każdego.
  • W trosce o własne bezpieczeństwo.
  • Uczeń:
  • dostrzega zależność między postawą czło-wieka, jego odpowie-dzialnością obywatelską lub jej brakiem a przysz-łością Ojczyzny.

    Uczeń:
  • dostrzega wartości pracy ludzkiej,
  • wie, jakie czynniki składają się na sukces człowieka,
  • rozumie potrzebę rozwoju własnych zainteresowań.

    Uczeń:
  • rozumie potrzebę troski o środowisko naturalne,
  • wie, jak należy dbać o bliższe i dalsze oto-czenie.

    Uczeń: ma poczucie odpowie-dzialności za bezpieczeń-stwo i zdrowie własne, rodziny i społeczeństwa,
  • pogadanka
  • drama
  • pogadanka
  • dyskusja
  • wnioski
  • pogadanka
  • zajęcia praktycz-ne np. z zakresu udzielania pierwszej pomocy
  • zna podstawowe zasady bezpiecznego spędzania czasu w różnych warun-kach i sytuacjach.
  • Przygoto-wanie do życia w rodzi-nie
  • Znaczenie rodziny w życiu człowieka.
  • Dom moich marzeń.
  • Pielęgnujemy tradycje rodzinne - uroczysta wigilia.
  • Uczeń:
  • dostrzega ważność rodziny jako komórki społecznej,
  • ma świadomość więzów rodzinnych i wzajemne-go wpływu poszczegól-nych jej członków,
  • rozwija umiejętność współżycia w rodzinie.

    Uczeń:
  • zna znaczenie słowa dom,
  • posiada wizję idealnego domu (rodziny)

    Uczeń:
  • zna tradycje i zwyczaje swojego regionu,
  • poznaje zwyczaje innych regionów.
  • burza mózgów
  • drama
  • zdania niedo-kończone
  • dom - mapa pojęciowa
  • dyskusja
  • dom moich marzeń - plakat
  • Spotkanie wigilijne
  • Rozwój intelektualny
  • Poznajemy zasoby naszej biblioteki.
  • Moje zainteresowania - jak je rozwijać?
  • Jak uzyskać dobre wyniki w nauce?
  • Marzenia - jak je realizować?
  • Uczeń:
  • wie, jak korzystać z księgozbioru,
  • dostrzega wartości ksią-żek dla potrzeb samo-rozwoju intelektualnego.

    Uczeń:
  • jest świadomy swoich zainteresowań,
  • rozumie potrzebę rozwijania zaintereso-wań w celu osiągnięcia sukcesu w przyszłości.

    Uczeń:
  • zna różne sposoby zbierania informacji i przyswajania wiado-mości,
  • dostrzega wpływ czynników na własne sukcesy i porażki.

    Uczeń:
  • dostrzega wartości marzeń,
  • rozumie potrzebę samorozwoju.
  • spotkanie z bibliotekarzem
  • pogadanka
  • pogadanka w oparciu o test możliwości
  • dyskusja
  • Rozwój duchowy i emocjo-nalny
  • Przyjaźń - czym jest w życiu człowieka?
  • Potrzeba miłości i jej rodzaje.
  • Empatia i pomoc potrzebującym.
  • Postawy wobec ludzi niepełnosprawnych.
  • Zachowanie ludzi w różnych sytuacjach.
  • Agresja - jak sobie z nią radzić?
  • Uczeń:
  • potrafi zdefiniować, czym jest przyjaźń,
  • zna cechy prawdziwej przyjaźni i tego, co ją niszczy,
  • potrafi określić wpływ przeżywanej przyjaźni na dojrzewanie człowie-ka.

    Uczeń:
  • rozróżnia poszczególne rodzaje miłości,
  • potrafi określić i wyra-zić własne rozumienie miłości,
  • rozumie potrzebę miłości,
  • rozumie, że miłości trzeba się uczyć.

    Uczeń:
  • wykazuje wrażliwość na potrzeby innych ludzi,
  • interpretuje sytuacje życiowe z różnych punktów widzenia,
  • próbuje wczuwać się w stany emocjonalne i sytuacje innych ludzi.

    Uczeń:
  • umie określić pojęcie niepełnosprawność ,
  • umie scharakteryzować własną postawę wobec niepełnosprawności,
  • potrafi zaplanować po-moc osobom niepeł-nosprawnym we własnym środowisku.

    Uczeń:
  • potrafi dostrzec dobre i złe zachowania ludzi,
  • rozumie przyczyny własnych zachowań.

    Uczeń:
  • dostrzega przyczyny ludzkiej agresji,
  • rozumie potrzebę pozytywnego nastawie-nia do siebie i swojego życia,
  • umie wymienić formy zapobiegania zachowa-niom agresywnym.
  • burza mózgów
  • "słoneczko"
  • "romb"
  • praca z tekstem
  • pogadanka
  • dyskusja
  • miniwykład
  • plakat
  • minidyskusja
  • wykład
  • pogadanka
  • ćwiczenia
  • zabawa ruchowa
  • miniwykład
  • dyskusja
  • film
  • "burza pytań"
  • drama
  • pogadanka
  • dyskusja
  • pogadanka
  • rysunek
  • plakat
  • Rozwój fizyczny i zdrowot-ny
  • Skutki uzależnień i nałogów.
  • Miej odwagę powiedzieć "nie".
  • Jak radzić sobie ze stresem?
  • W jaki sposób dbam o higienę mojego ciała i umysłu?
  • Umiejętność odpoczynku i świętowania.
  • Uczeń:
  • rozumie znaczenie słów: uzależnienie, nałóg,
  • zna przyczyny i skutki nałogów,
  • rozumie znaczenie po-czucia własnej wartości.

    Uczeń:
  • potrafi odmówić spoży-cia alkoholu czy zapale-nia papierosa,
  • dostrzega związki między stylem życia, a czyhającymi zagro-żeniami,
  • preferuje zdrowy styl życia.

    Uczeń:
  • rozumie, czym jest stres,
  • jest świadomy, że stres może być siłą pozytyw-ną (czynnik mobilizu-jący) lub negatywną,
  • zna różne sposoby za-pobiegania nadmierne-mu stresowi i radzenia sobie z jego skutkami.

    Uczeń:
  • potrafi zebrać infor-macje na temat, zadawać pytania osobom kompe-tentnym,
  • rozumie potrzebę troski o swoje zdrowie.

    Uczeń:
  • zna pojęcia odpoczynek, świętowanie ,
  • umie wymienić różne święta,
  • rozumie konieczność odpoczynku oraz świę-towania,
  • zna sposoby właściwe-go i urozmaiconego odpoczynku.
  • pogadanka z elementami dyskusji
  • mini test
  • artykuły prasowe
  • ilustracje, filmy
  • pogadanka
  • scenki rodzajowe ćwiczące umiejętność odmawiania
  • trening asertyw-ności
  • pogadanka
  • gwiazda skoja-rzeń
  • nie dokończone zdania
  • burza mózgów
  • wywiad z pie-lęgniarką lub lekarzem
  • informacje o chorobach społecznych
  • dyskusja i wnioski
  • miniwykład dyskusja


  • KALENDARZ SPOTKAŃ Z RODZICAMI
    • wrzesień - spotkanie inauguracyjno - integracyjne. - przedstawienie treści podstawowych dokumentów szkoły (Statut, Program wychowawczy, WSO).
    • listopad - analiza osiągnięć edukacyjnych uczniów, rozwiązywanie bieżących problemów.
    • grudzień - rozmowy indywidualne z rodzicami - przekazanie informacji o zagro-żeniach oceną niedostateczną na koniec semestru, kontakt rodziców z nauczycielami przedmiotów.
    • luty - podsumowanie postępów edukacyjnych uczniów, wstępna diagnoza niepowodzeń szkolnych, pomoc psychologiczno - pedagogiczna dla wychowanków.
    • kwiecień - analiza ocen, pedagogizacja rodziców - referat na temat: " Zagrożenia we współczesnym świecie - narkomania".
    • maj - rozmowy indywidualne z rodzicami - przekazanie informacji o zagro-żeniach oceną niedostateczną na koniec roku szkolnego, kontakt z Radą Rodziców - organizacja wycieczki.


    BIBLIOGRAFIA:
    1. Kitowska D., Lis W., Polańska - Ciechanowska E.: Jak zaplanować pracę wychowawczą w gimnazjum. Pracownia Wydawniczo - Edukacyjna K & K, Złotów 2001
    2. Koźmiński G., Kitowska D.: Nauczyciel wychowawcą. Wydawniczo - Edukacyjna K & K, Złotów 2000
    3. Chomczyńska - Miliszkiewicz M., Pankowska D.: Polubić szkołę. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne Spółka Akcyjna. Warszawa 2004
    4. Dudziak U.: Wychowanie w klasie szkolnej. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne Spółka Akcyjna. Warszawa 2002
    5. Koletyńska K., Sitko H.: Spotkania z rodzicami - inaczej, ciekawiej, skuteczniej. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne Spółka Akcyjna. Warszawa 2004
    Opracowała:

    Monika Piekarska

    Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

    X


    Zarejestruj się lub zaloguj,
    aby mieć pełny dostęp
    do serwisu edukacyjnego.




    www.szkolnictwo.pl

    e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
    - największy w Polsce katalog szkół
    - ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




    Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

    Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




    Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie