Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Edukacja regionalna

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 957 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

PROGRAM EDUKACYJNY PRZEZNACZONY DO REALIZACJI W PRZEDSZKOLU W GRUPIE DZIECI 3,4-LETNICH

Opracowała:

mgr Agata Polak

WSTĘP

Edukacja przedszkolna stanowi pierwszy szczebel w edukacji każdego człowieka. Współczesny przedszkolak wraz z dorosłymi często wyjeżdża poza granice własnego miasta nawet kraju.. Co jest dobre i świadczy o chęci poszerzenia horyzontów, często jednak jest tak, że dziecko zna to, co obce a nie zna zabytków, tradycji oraz historii miejsca swego zamieszkania. Dlatego już od najmłodszych lat powinniśmy przybliżać dziecku region w którym żyje. Wiek przedszkolny to okresem, w, którym dziecko pobiera pierwsze nauki z różnych obszarów edukacyjnych, które są ściśle ze sobą powiązane. Jedną z nich jest edukacja społeczno-przyrodnicza, która służy wzmacnianiu poczucia przynależności kulturowej, historycznej i narodowej. poprzez edukację regionalną możemy rozwijać szereg celów kształcących, przekazywać konkretną wiedzę z zakresu historii, ekologii, przyrody a nawet muzyki i plastyki. Edukacja regionalna nie tylko przybliża mu wartości moralne, intelektualne i religijne.

CELE I ZADANIA PROGRAMU

  • OGÓLNE:
    • zapoznanie dziecka z najbliższym otoczeniem ( osiedlem, przedszkolem),
    • zapoznanie z miejscowością w której mieszka ( z jego nazwą, herbem, charakterystycznymi budynkami i obiektami)
    • zapoznanie z symbolami narodowymi,
    • zapoznanie z kulturą i elementami folkloru regionu
    • zapoznanie ze zwyczajami, obrzędami charakterystycznymi dla danego regionu ( przy okazji świat, kiermaszy i wycieczki ),
    • poznawanie elementów stroju rzeszowskiego,
    • kształcenie nawyku stosowania form grzecznościowych,
    • kształtowanie nawyków kulturalnego zachowania się wobec innych i w miejscach publicznych,
    • kształtowanie orientacji w przestrzeni,
    • wyrabianie szacunku do otaczającej nas przyrody,
    • wyrabianie poczucia własnego"Ja”,
    • dostrzeganie różnic i podobieństw między przedmiotami,
    • stwarzanie okazji do porządkowania i klasyfikowania.
  • SZCZEGÓŁOWE:
    • zna swoje imię i nazwisko,
    • potrafi wskazać i podać miejsce zamieszkania,
    • zna otoczenie przedszkola, podaje jego numer,
    • rozpoznaje symbole narodowe,
    • rozumie pojęcie"ojczyzna”,
    • rozpoznaje charakterystyczne budowle i obiekty Zamek Lubomirskich, centrum handlowe np.Tesko),
    • rozpoznaje melodię "Lasowiaczka”,
    • potrafi porównywać cechy wielkościowe przedmiotów ( wielkości, długości, wysokości, grubości itp.),
    • orientuje się w schemacie własnego ciała,
    • stosuje określenia dotyczące położenia przedmiotu w przestrzeni,
    • nazywa i posługuje się określeniami dotyczącymi kierunków w przestrzeni,
    • klasyfikuje przedmioty według wybranych cech
    • stosuje zwroty grzecznościowe.
PROCEDURY OSIĄGANIA CELÓW Realizując wyżej wymienione cele należy uwzględnić następujące metody i formy pracy z dziećmi. METODY:
  • słowne:
    • opowiadanie
    • pogadanka
    • rozmowa
  • percepcyjne;
    • obserwacja
    • pokaz
    • prezentacja
    • inscenizacja
  • aktywizujące:
    • działalność praktyczna
    • zadaniowe
FORMY aktywności dziecka
  • indywidualna
  • grupowa:
  • zabawy
  • gry
  • spacery
  • wycieczki
  • tańce
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
  • literatura
  • albumy
  • zdjęcia, obrazy, ilustracje, widokówki
  • nagrania muzyczne
  • filmy wideo Wybrane przeze mnie metody i formy uatrakcyjnią i stworzą dzieciom okazję do czynnego uczestnictwa i przeżywania zawartych treści programowych.
TREŚCI EDUKACYJNE I.OBSZAR EDUKACJI SPOŁECZNO-MORALNEJ
  • nabywanie umiejętności rozpoznawania i wskazywania miejsca zamieszkania
  • zapoznanie z budynkiem przedszkola
  • oglądanie godła państwowego
  • słuchanie hymnu narodowego
  • poznanie tradycje ludowych związanych z świętami
  • poznaje kulturę i elementy folkloru swojego regionu
  • przyswajanie nawyków kulturalnego zachowania się w miejscach publicznych
  • poznawanie ludowych tradycji powiązanych z regionem, w którym mieszka
II. OBSZAR EDUKACJI ZDROWOTNEJ
  • dbanie o własne zmysły i higienę
  • poznawanie zasad bezpiecznej zabawy na terenie przedszkola
  • poznawanie zasad bezpiecznego poruszania się po ulicach
  • opanowanie umiejętności w samodzielnym: jedzeniu i ubieraniu
III. OBSZAR EDUKACJI RUCHOWEJ
  • zabawy z elementami równowagi
  • rzutu, celowania, toczenia
  • wspinania
  • podskoku i skoku
  • czworakowania
  • z elementem bieżnym
  • orientacyjno- porządkowe
  • gry i zabawy na powietrzu
  • zajęcia ruchowe
IV. OBSZAR EDUKACJI PRZYRODNICZEJ
  • obserwacja przyrody, charakterystycznych cech dla danej pory roku
  • wyodrębnianie części ciała
  • rozpoznawanie uczuć wyrażanych mimiką
  • podziwianie piękna otaczającej nas przyrody
  • przestrzeganie zasady poszanowania przyrody
V. OBSZAR EDUKACJI W ZAKRESIE MOWY I MYŚLENIA
  • odbieranie i rozumienie treści przekazywanych przez niewerbalne środki
  • rozpoznawanie treści przekazywanych przez zmysły: wzroku, słuchu, węchu, dotyku
  • nabywanie zaufania do nauczycieli
  • uczenie się słuchania innej osoby
  • rozwijanie słownictwa czynnego i biernego
  • zachęcanie do obcowania z książką
  • pamięciowe poznawanie utworów literackich
  • próbowanie charakteryzowania bohaterów opowiadań
VI. OBSZAR EDUKACJI MATEMATYCZNEJ
  • zdobywanie doświadczeń w kształtowaniu świadomości schematu własnego ciała
  • stosowanie i rozumienie określeń położenia przedmiotu w przestrzeni
  • stosowanie i rozumienie określeń kierunków
  • porównywanie liczebności zbiorów przedmiotów za pomocą łączenie w pary, stosowanie określeń: więcej mniej, tyle samo
  • odwzorowywanie liczby elementów
  • tworzenie zbioru trzy elementowego
  • posługiwanie się liczebnikami głównymi od 1do 4
  • potrafi porównywać cechy wielkościowe przedmiotów ( wielkości, długości, wysokości, grubości itp.),
VII. OBSZAR EDUKACJI KULTUROWO ESTETYCZNEJ
  • rozwijanie wrażliwości zmysłowej
  • pomaganie w prostych pracach porządkowych
  • oglądanie postaci w stroju ludowym poznawanie tańców charakterystycznych dla swojego regionu
  • przygotowywanie występów z okazji uroczystości przedszkolnych
  • próby naśladowania w pracach plastycznych ornamentów ludowych
VIII. OBSZAR EDUKACJI MUZYCZNEJ
  • uczy się aktywnego słuchania muzyki
  • poznaje nowe piosenki, tańce, zabawy rytmiczne
  • kształtuje płynność i estetyczność ruchów ciała
  • poznaje instrumenty ( ich budowę i sposób wydobywania dźwięku)
  • uczy się i śpiewa piosenki zbiorowo i indywidualnie
IX. OBSZAR EDUKACJI KOMUNIKACYJNEJ
  • poznawanie zasad bezpiecznego poruszania się po ulicach pod okiem dorosłego
  • rozpoznawanie barw sygnalizatora świetlnego
  • poznawanie bezpiecznych miejsc do zabawy
WSKAŹNIKI OSIĄGNIĘCIA CELÓW

UMIEJĘTNOŚCI DO I.OBSZARU
  • zna imię i nazwisko
  • zna miejsce zamieszkania, potrafi je wskazać
  • zna numer przedszkola
  • potrafi nazwać miasto w którym mieszka
  • rozpoznaje charakterystyczne budowle, obiekty
  • rozpoznaje herb miasta
  • zna i stosuje formy grzecznościowe
  • rozpoznaje symbole narodowe (godło, flaga, hymn)
  • rozumie słowo "ojczyzna”
UMIEJĘTNOŚCI DO II.OBSZARU
  • dba o higienę
  • zna i stosuje się do zasad bezpiecznego poruszania się i zabawy e budynku przedszkolnym
  • potrafi być samodzielny w życiu codziennym
UMIEJĘTNOŚCI DO III.OBSZARU
  • reaguje na sygnał dźwiękowy i słowny
  • doskonali różne umiejętności między innymi: biegu, skoku, równowagi, czworakowania, toczenia, rzutu
UMIEJĘTNOŚCI DO IV.OBSZARU
  • zna charakterystyczne cechy dla danej pory roku
  • potrafi wyodrębniać części ciała
  • zna i stosuje zasadę poszanowania przyrody
UMIEJĘTNOŚCI DO V.OBSZARU
  • posiada zaufanie do nauczyciela
  • potrafi słuchać innych
  • zapamiętuje krótkie teksty literackie
  • komunikuje się z innymi poprzez wyrażanie swoich: myśli, uczuć spostrzeżeń, potrafi prowadzić dialog
  • posiada duży zasób słownictwa
  • zapamiętuje krótkie teksty literackie
  • dokonuje oceny postępowania bohaterów opowiadań
UMIEJĘTNOŚCI DO VI.OBSZARU
  • orientuje się w schemacie własnego ciała
    • określa położenie przedmiotów w przestrzeni
    • zna kierunki w przestrzeni
    • posługuje się liczebnikami głównymi od 1do 4
    • potrafi klasyfikować
    • zna i nazywa cechy wielkościowe przedmiotów
    • tworzy i odwzorowywuje zbiory trzy i cztero elementowe
    UMIEJĘTNOŚCI DO VII.OBSZARU
    • pomaga w prostych pracach porządkowych
    • samodzielnie porządkuje miejsce zabaw
    • bierze czynny udział w imprezach przedszkolnych
    • odzwierciedla elementy sztuki ludowej w pracach plastycznych
    UMIEJĘTNOŚCI DO VIII.OBSZARU
    • potrafi aktywnie słuchać i odbierać muzykę
    • rozpoznaje melodie uczonych się piosenek
    • zna melodie tańca "Lasowiaczka”
    • zna instrumenty muzyczne i potrafi wydobyć z nich dźwięk ( grzechotka, kołatka, trójkąt)
    • śpiewa poznane w ciągu roku piosenki grupowo
    • i indywidualnie
    UMIEJĘTNOŚCI DO IX.OBSZARU
    • zna i stosuje zasady bezpiecznego poruszania się po drogach
    • rozpoznaje sygnalizacje świetlną i potrafi się do niej zastosować
    • wybiera bezpieczne miejsca zabaw
    WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI

    W pracy z dziećmi małymi jednolite oddziaływania wychowawcze wszystkich środowisk, w znacznej mierze decydują o skuteczności i osiągnięciu pozytywnych wyników. Podstawowym środowiskiem dla dziecka w wieku przedszkolnym jest rodzina. dlatego też współdziałanie nauczyciela ze środowiskiem rodzinnym wysuwa się na pierwszy plan.

    Zasady pomyślnej współpracy z rodzicami powinny opierać się na zaufaniu, właściwym przepływie informacji nauczyciel- rodzic, prowadzeniu prelekcji, udzielaniu wsparcia w trudnych sytuacjach. Bardzo istotne jest włączenie rodziców do realizacji treści programowych.

    Przy realizacji tego programu rodzice j mogą pomóc poprzez:
    1. opowiadanie dzieciom historii, legend o danej miejscowości
    2. zwiedzanie wystaw o tematyce folklorystycznej
    3. branie udziału w koncertach np. Festiwalu Polonijnego
    4. wycieczki do ciekawych zakątków regionu itp.
    EWALUACJA I MONITOROWANIE

    Możliwość sprawdzenia funkcjonowania programu w codziennej praktyce możemy osiągnąć poprzez prowadzenie obserwacji dziecka, zbadanie jego umiejętności, przeprowadzenie opinii wśród rodziców.

    Metody i techniki Narzędzia Źródła informacji Częstotliwość
    Obserwacja Arkusz obserwacji, Zeszyt obserwacji Dziecko Na bieżąco (w czasie zajęć, zabaw)
    Analiza wytworów dzieci Arkusz analizy Prace, wytwory dzieci Kilka razy w roku
    Hospitacja diagnozująca Arkusz hospitacji Nauczyciel Raz w roku
    Ankietowanie Ankieta Rodzice Raz w roku


    "EDUKACJA REGIONALNA” – ARKUSZ KOMPETENCJI DZIECKA 3,4 - LETNIEGO

    IMIĘ I NAZWISKO DZIECKA ...................................................
    WIEK DZIECKA .......................

    LP UMIEJETNOŚCI POŚIADŁO NIE POSIADŁO
    1 Zna swoje imię i nazwisko

    2 Zna osiedle na którym mieszka

    3 Potrafi wskazać gdzie mieszka

    4 Rozumie pojęcie "ojczyzna”

    5 Rozpoznaje symbole narodowe

    6 Podaje nazwę miejscowości w której mieszka

    7 Rozpoznaje charakterystyczne budynki i budowle

    8 Potrafi porównywać przedmioty według cech

    9 Klasyfikuje przedmioty

    10 Orientuje się w schemacie własnego ciała

    11 Orientuje się w położeniu przedmiotu w przestrzeni

    12 Zna kierunki

    13 Potrafi zachować się w miejscach publicznych

    14 Stosuje zwroty grzecznościowe

    15 Bierze udział w przygotowanych uroczystościach przedszkolnych



    ARKUSZ MONITORINGU WDRAŻANIA PROGRAMU AUTORSKIEGO

    Miejsce wdrażania: Przedszkole Publiczne Nr11 w Rzeszowie

    Nauczyciel wdrażający: mgr Agata Polak

    Grupa wiekowa: dzieci cztero-letnie

    CZAS REALIZACJI WPROWADZANE TREŚCI CELE UZYSKANE UMIEJĘTNOŚCI
    TAK NIE
    WRZESIEŃPAZDZIERNIK Utrwalanie swojego imienia i nazwiska. Poznanie swojego przedszkola- jego najbliższego otoczenia. Zna adres zamieszkania, zna numer przedszkola

    LISTOPAD GRUDZIEŃ Poznanie miasta jego zabytków, budowli ,obiektów Potrafi nazwać miasto w którym mieszka, rozpoznaje herb miasta

    STYCZEŃ LUTY Poznanie historii miasta, poznanie wybranych budowli i zabytków Rozpoznaje charakterystyczne budowle i zabytki

    MARZEC KWIECIEŃ Poznanie regionalnego stroju ludowego, muzyki ludowej rzeszowszczyzny Rozpoznaje melodię Lasowiaczka

    MAJ CZERWIEC Poznawanie zwyczajów ludowych regionu Dostrzega różnicę między życiem dawniejszym i teraźniejszym



    BIBLIOGRAFIA
    1. A. Grodzicka, E. Bełczewska, M. Herde, E. Kwiatkowska, A. Wasilewska "ABC... Program wychowania przedszkolnego XXI wieku”.
    2. B. Gorfon "Zasady i techniki konstruowania programów kształcenia”.
    3. W.Lesiuk "Region jako przyszła kultura europejska”.
    4. L. Pękala "Polski rok obrzędowy. Tradycje i współczesność”.
    5. J. Ochmenduszko "Planowanie pracy dydaktycznej nauczyciela”.
    6. I. Dudzińska, H. Ratyńska "Sto pomysłuw zabaw i zajęc z Domowego Przedszkola”.
    Agata Polak

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie