Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Krótki kurs rozumienia tekstu dla każdego

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1059 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Umiejętność czytania ze zrozumieniem uważana jest za jedną z podstawowych sprawności mających kolosalne znaczenie dla pełnego rozwoju człowieka. Opanowanie tej umiejętności jest warunkiem efektywnego kształcenia się, zdobywania wiedzy na wszystkich szczeblach edukacji. Szczególna rola przypada tu szkole podstawowej- pierwszemu etapowi na tej drodze. Wyniki polskich uczniów w zakresie rozumienia czytanego tekstu w Międzynarodowym Programie Oceny Umiejetności Uczniów prowadzonym pod auspicjami Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju okazały się poniżej średniej dla 32 badanych krajów. Jakie podjąć działania, aby podnieść poziom czytania ze zrozumieniem? Proponuję wykorzystanie metody- Jestem reżyserem filmowym.

"Jestem reżyserem filmowym" czyli krótki kurs praktycznego rozumienia dla każdego może okazać się świetnym sposobem, aby zrozumieć (zapamiętać) tekst po jednorazowym przeczytaniu.

Przeczytałeś tekst i w jak najbardziej naturalny sposób odebrałeś informacje za pomocą swojego superłącza. Następny krok polega na upewnieniu się, że rozumiesz materiał.Pytanie brzmi: Czy pojmujesz sens dostarczonej wiadomości? To pojmowanie sensu dostarczonej wiadomości nazywamy rozumieniem materiału.

Jednak często okazuję się, że chociaż materiał został nam przekazany zgodnie z naszym stylem uczenia się, to niestety go nie rozumiemy. Albo też rozumiemy jedynie jego część. Potrzebny nam jest odpowiedni trening. Rozumienie jest umiejętnością, której można się nauczyć. Nie jest natomiast umiejętnością przekazywaną genetycznie, z którą przychodzimy na świat. Rozumienie jest umiejętnością nabytą, wyuczoną.

Rozpoczynamy ćwiczenie od przeczytania fragmentu tekstu, zdanie po zdaniu. Wyobraź sobie, że jesteś reżyserem filmowym i będziesz zamieniał czytane słowa w rozgrywający się w twojej głowie film. Twoim zadaniem jest zaplanować kolejne ujęcia, prowadzić aktorów, mówiąc im co mają robić i jaki mają mieć wyraz twarzy, kontrolować dźwięk oraz kierować akcją. Wyobraź sobie, że tekst, który czytasz, jest scenariuszem, z którego masz wydobyć tkwiącą w nim akcję. Czytanie to powtórne zamienianie słów w rzeczywiste działania, o których chciał nam opowiedzieć autor. Na tym polega twoje zadanie jako reżysera filmowego – na zamianie słów z powrotem w film.

Rozumienie dla wzrokowców

Czytając wyobrażaj sobie siebie widzącego film na ekranie. Oglądaj ten film w swoim umyśle, widząc ludzi, miejsca i rzeczy. Pytanie jakie powinieneś zadawać sobie po przeczytaniu każdego fragmentu brzmi: Co widzę w tym filmie? Wzrokowcy z dominującą lewą półkulą będą zwracać większą uwagę na opisy dokonane językiem obrazowym, kolejność wydarzeń. Wzrokowcy z dominującą lewą półkulą będą wizualizować kolory, kształty, rozmiary, wzory i desenie. Będą widzieć wyraz twarzy ludzi.

Rozumienie dla słuchowców

Czytając wyobraź sobie siebie słuchającego filmu, słyszącego dialogi i głosy, dźwięki i efekty dźwiękowe. Możesz wejść także w rolę tego, kto czyta kwestie lub prowadzi dyskusje. Po przeczytaniu każdego fragmentu lub zdania zadawaj sobie pytanie: Co słyszę, jakie dźwięki wydaję i co mówię w moim filmie? Słuchowcy z dominującą lewą półkulą będą słyszeć słowa filmu w głowie i dedukować z nich znaczenie, widząc lub nie widząc obrazów. Słuchowcy z dominującą prawą półkulą będą słuchać tworzonej przez siebie muzyki i efektów dźwiękowych, które pasują do filmu. Będą słyszeć dźwięki słów, ton głosu, dźwięki z otoczenia, tło muzyczne i akompaniament.

Rozumienie dla dotykowców

Czytając wyobrażaj sobie siebie czującego zdarzenia z filmu, tak jakby dotyczyły one bezpośrednio ciebie. Identyfikuj się z postaciami i wczuj się w ich emocje. Poczuj wrażenia dotykowe na skórze, jak gdybyś był obecny na miejscu zdarzenia. Pytanie, jakie powinieneś sobie zadawać po przeczytaniu każdego fragmentu czy zdania, brzmi: Co czuję w moim filmie? Dotykowcy z dominującą lewą półkulą będą zwracać większą uwagę na uczucia i emocje wyrażane słowami. Dotykowcy z dominującą prawą półkulą będą bardziej wrażliwi na opisy komunikacji pozawerbalnej oraz emocje doświadczane w sposób pośredni – jedynie sugerowane słowami.

Rozumienie dla kinestetyków

Czytając wyobrażaj sobie siebie doświadczającego akcji lub wykonującego opisywane w filmie czynności. Przyglądaj się akcji lub stań się aktorem i sam weź w niej udział. Spraw, by film ożył. Pytanie, jakie powinieneś sobie zadawać po przeczytaniu każdego fragmentu czy zdania brzmi: Co robię lub czego doświadczam w filmie? Kinestetycy z dominująca lewą półkulą będą bardziej wrażliwi na słowa opisujące działanie. Kinestetycy z dominującą prawą półkulą będą wykorzystywać swoją wyobraźnię, by odtwarzać film. Będą zamieniać wszystko w ruch, jaki mogłyby wykonać ich mięśnie.

Teraz sprawdź stopień zrozumienia tego co przeczytałeś. Czytając kolejne pytania przywołuj w pamięci film, który stworzyłeś. Nie staraj się na siłę przypomnieć słów - a tylko wywołuj z pamięci kolejne wyobrażenia. Jesteś wzrokowcem pomyśl: "Co widziałem?", słuchowcem:"Co słyszałem", dotykowcem:"Co czułem", kinestetykiem:"Co robiłem". Wszystko co przedstawiłeś sobie w filmie na pewno zapamiętałeś!

Tę metodę zaproponujmy naszym uczniom. Na poczatek przeczytajmy im krótki fragment z literatury pięknej dla dzieci. Wcześniej uprzedźmy je,że będą zamieniać na wyobrażenia to co im przeczytamy. Sami będą decydować o wyborze aktorów, scenografii, a nawet mogą obsadzić w filmie samego siebie oraz kolegów. Tak właśnie robi reżyser, który bierze tekst w formie książkowej i zamienia go na wyobrażenia na ekranie. Po przeczytaniu ustępu zadajmy im pytanie: "Co dzieje się w twoim filmie?" i prośmy , aby uczniowie opisywali sceny. Wzrokowcy będą widzieć akcję, słuchowcy słyszeć, dotykowcy czuć, a kinestetycy bedą ją odgrywać. Jeśli uczeń wykorzystyje kombinację różnych srylów uczenia się, będzie łączył ze sobą kilka doznań zmysłowych.

Po dojściu do wprawy, w tej samej chwili, w której uczeń będzie odczytawał słowa, będą pojawiać się związane z nimi wyobrażenia. Proces zamiany słów na wyobrażenia stanie się zautomatyzowany. Jeśli chodzi o pytania to będzie zadawał sobie w myślach tylko te, które odnoszą się do jego stylu uczenia się.

Być może, kiedy nauczymy dzieci czytać w taki sposób, pokochają czytanie - ponieważ w ich głowach będą rozgrywać się pasjonujące filmy, kiedy oni tylko będą przewracać kartki książki.

Materiał opracowała Jolanta Wszelak

zainspirowana lekturą książki Ricki Linksmana "W jaki sposób szybko się uczyć?"

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie