Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Sfera intymności sferą bezpieczeństwa

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 18788 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Przedstawiam ten scenariusz państwu celem podzielenia się z Wami moimi doświadczeniami.

Opracowanie mgr Barbara Nowakowska

Szkoła Podstawowa nr 1 w Izbicy Kuj.


WYCHOWANIE DO ŻYCIA W RODZINIE KL V


TEMAT: Sfera intymności- sferą bezpieczeństwa.

Cele Operacyjne:


  • wie, co to jest intymność,
  • rozumie potrzebę poszanowania intymności swojej i innych osób,
  • uświadamia sobie konieczność zachowania ostrożności w kontaktach z obcymi ludźmi,
  • rozumie potrzebę mówienia ,,nie” w różnych sytuacjach,
  • wie, jakie przysługują mu prawa związane poszanowaniem ludzkiej intymności,
  • wie, jak się zachować w sytuacji zagrożenia,
  • nie będzie miał oporów w zgłoszeniu zaistniałej sytuacji podejrzanej.

Metody:
  • praca w małych grupach,
  • drama- symulacja ról,
  • praca w parach,
  • mini wykład,
  • burza mózgów,


Pomoce dydaktyczne: kartki ze scenkami do odegrania, kartki z narysowanymi kręgami,

plansze, słowniki, encyklopedie, hasło,


Przebieg:


  1. Wprowadzenie: Nauczyciel nawiązuje do wcześniejszych tematów o rodzinie. Omawia je pod kątem kim są dla mnie członkowie naszej rodziny i jakie więzi łączą członków rodziny.
  2. Praca indywidualna Uczniowie otrzymują kartki z narysowanymi kręgami i wypisanymi osobami o różnym stopniu pokrewieństwa. Nauczycie wyjaśnia: Wpisz osoby w odpowiednie pole w zależności od tego jak czujesz się z nimi związany.



Np. (mama, brat, dziadek, ciocia, znajomy,)
(tata, wujek, kolega, przyjaciel, nieznajomy) Krótka rozmowa podsumowująca dlaczego uczniowie przyjęli taką kolejność.


o Wniosek: człowiek ustala wokół siebie pewne sfery, im bliższa mu osoba, tym bliżej do siebie ją dopuszcza. Na ogół nie zastanawiamy się nad tym, ale podświadomie przestrzegamy tych reguł.



3. Nauczyciel przypina do tablicy hasło:


INTYMNOŚĆ
Uczniowie wymieniają: Co kojarzy ci się z intymnością?


Np.

o Pamiętnik,

o Rozmowa,

o Uczucia,

o Płyn do higieny intymnej,

o Listy,

o Nagość,

o …………..


4. Nauczyciel proponuje aby uczniowie wyszukali w słownikach, encyklopedii hasło:

intymność

Chętni uczniowie odczytują definicje z różnych źródeł.


5. Króciutki mini wykład na temat intymności


6.Drama- ćwiczenie asertywności.


Uczniowie dobierają się w czwórki, każda czwórka otrzymuje kartkę z początkiem scenki.

Np.

1. Idziesz ulicą, nieznajomy mężczyzna zatrzymuje cię i proponuje podwiezienie do domu. Jak się zachowasz?

2. Starszy niedawno poznany kolega koniecznie chce abyś szedł z nim do jego domu. Podobno ma ci pokazać coś ciekawego. Jak postąpisz?

3. Kolega z klasy zapraszają cię do domu, gdyż rodzice są w pracy chce ci koniecznie pokazać czasopisma dla dorosłych. Co mu odpowiesz?

4. Nieznajomy pan podchodzi nagle do ciebie i chce koniecznie abyś się poczęstował cukierkami.

Chętni uczniowie przygotowują krótkie scenki do odegrania i przedstawiają je na forum klasy.


7. Jako podsumowanie nauczyciel wyjaśnia uczniom;

Większość ludzi dorosłych to ludzie uczciwi i dobrzy, życzliwi dzieciom. Nie powinniśmy

się bać świata dorosłych, trzeba być jednak czujnym i nie pozwolić się skrzywdzić.


Nauczyciel wiesza plansze na tablicy i ją odczytuje.


PAMIĘTAJ:

NIKT NIE MA PRAWA:
- DOTYKAĆ CIĘ W SPOSÓB, KTÓRY CI NIE ODPOWIADA.

- MÓWIĆ DO CIEBIE ORZECZACH KTÓRYCH NIE CHCESZ SŁUCHAĆ.

-DOTYKAĆ CIĘ W MIEJSCACH INTYMNYCH.

- POKAZYWAĆ CI RZECZY, KTÓRYCH NIE CHCESZ OGLĄDAĆ.

- PROPONOWAĆ CI UDZIAŁU W CZYNNOŚCIACH LUB SYTUACJACH,

KTÓRE CIĘ KRĘPUJĄ.


JAK SIĘ ZACHOWAĆ:
- POWIEDZIEĆ WYRAŹNIE ŻĘ NA TO SIĘ NIE ZGADZASZ.

- NATYCHMIAST ODEJDX LUB UCIEKAJ.

- JAK NAJSZYPCIEJ POWIEDZ O TYM ZAJŚCIU KTÓREMUŚ Z RODZICÓW.


8. Podsumowanie i ocena zajęć.




LITERATURA:


1. Praca zbiorowa red. T. Król, Wędrując ku dorosłości, Wychowanie do życia w rodzinie dla uczniów klas V-VI szkoły podstawowej, Kraków 1999.

2. E. Purzycka, M. Selke, Wędrując ku dorosłości, Wychowanie do życia w rodzinie dla uczniów klas V-VI szkoły podstawowej ćwiczenia, Kraków 2001.

3. Praca zbiorowa red. T. Król, Wędrując ku dorosłości, Przygotowanie do życia w rodzinie dla uczniów starszych klas szkoły podstawowej, Kraków 1997.

4. M. Chomczyńska- Miliśkiewicz, D. Pankowska, Polubić szkołę ćwicz4enia grupowe do pracy wychowawczej, Warszawa1998

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie