Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Scenariusz lekcji w klasie pierwszej liceum ogólnokształcącego

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 7596 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Poniższy scenariusz został opracowany i przygotowany do zajęć z historii w klasie pierwszej liceum ogólnokształcącego na poziomie rozszerzonym. Dotyczy on dziedzictwa kulturowego epoki starożytnej Grecji i Rzymu.

Scenariusz lekcji historii w klasie pierwszej liceum ogólnokształcącego.

Temat lekcji: “Dziedzictwo kultury starożytnej Grecji i Rzymu.”
Cele lekcji:
    Uczeń:
  • kształci umiejętności pracy z tekstem źródłowym,
  • zna i rozumie podobieństwa i różnice w kulturze starożytnej Grecji i Rzym,
  • kształci swoją wrażliwość i wyobraźnię,
  • wymienia najważniejszych twórców kultury greckiej i rzymskiej,
  • wykorzystuje technologię informacyjną do uczenia się historii,
  • umie wskazać trwałe osiągniecia kultury starożytnej.

Metody:
  • analiza tekstów źrodłowych,
  • praca w grupach,
  • dyskusja,
  • elementy wykładu.

Środki dydaktyczne:
  • mapa historyczna świata starożytnego,
  • T. Maresz, K. Juszczyk: “Teksty źrodłowe. Historia w źródłach nie tylko pisanych” Toruń 2004,
  • Historia sztuki, Arkady 2000,
  • ilustracje przedstawiające zabytki kultury starożytnej Grecji i Rzymu.
Przebieg lekcji:
1. Nauczyciel odwołując się do wiedzy uczniów przypomina definicję “kultury” i na podstawie mapy określa zasięg przestrzenny kultury świata starożytnego.
    2. Nauczyciel określa zakres chronologiczny tematu lekcji, a następnie prosi uczniów o przypomnienie najważniejszych cech kultury starożytnej Grecji i starożytnego Rzymu. Po czym wyodrębnia podział chronologiczny kultury starożytnej na: okres archaiczny, klasyczny i hellenistyczny oraz okres kultury Rzymskiej.3. Nauczyciel dokonuje podziału uczniów na cztery grupy i rozdaje im teksty źródłowe dotyczące filozofii, architektury, rzeźby i literatury. Zadaniem uczniów jest dokonanie analizy źródeł historycznych i na ich podstawie określenie cech charakterystycznych sztuki greckiej (archaicznej, klasycznej i hellenistycznej).4. Liderzy poszczególnych grup prezentują osiągnięcia świata starożytnego w dziedzinie filozofii i architektury, rzeźby i literatury, wykorzystując jednocześnie wiedzę w tym zakresie z lekcji języka polskiego i wiedzy o kulturze.5. Uczniowie dalej pracują w grupach i mają za zadanie znaleźć w Internecie po dwa przykłady źródeł historycznych ilustrujących sztukę starożytnego Rzymu oraz na ich podstawie wymienić najważniejsze cechy charakterystyczne.6. Uczniowie wspólnie z nauczycielem układają i uzupełniają poniższą tabelę.
Dziedzina Cechy charakterystyczne Twórcy i ich dzieła
Grecja Rzym Grecja Rzym
Rzeźba



Architektura



Literatura



Muzyka



Nauka



Inne osiągniecia




    7. Po wypełnieniu tabeli uczniowie pod kierunkiem nauczyciela przystępują do dyskusji na temat najważniejszych i najtrwalszych osiągnięć kultury świata starożytnego, różnic i podobieńst sztuki greckiej i rzymskiej, określając jednocześnie czym jest dziedzictwo kulturowe antyku.8. Praca domowa – nauczyciel prosi uczniów aby przygotowali po trzy przykłady sztuki starożytnej z dowolnego okresu. Mają opisać co przedstawia dane źródło, kiedy powstało, kto był jego autorem, jaki styl prezentuje i jakie ma cechy charakterystyczne. Przy czym przykłady źródeł nie mogą pochodzić z podręczników kursowych do klasy pierwszej liceum ogólnokształcącego.
Andrzej Kurpiewski

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie