Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Zabawa choinkowa

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 15348 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Jestem opiekunem Samorządu Uczniowskiego. Od wielu lat Samorząd Uczniowski organizuje i prowadzi zabawę choinkową dla dzieci pracowników szkoły. Ponizej zamieszczone scenariusze sprawdziły się. Dzieci bawiły się świetnie.
SCENARIUSZ ZABAWY CHOINKOWEJ


Opracowała: Katarzyna Budzyńska
nauczyciel Zespołu Szkół nr 1
w Mińsku Mazowieckim

Osoby prowadzące przebrane są w stroje bałwanków (czarne cylindry, obszerne kaftany wypchane napompowanymi balonami) - Młodzież z Samorządu Szkolnego


I. Przypięcie znaczków.
Wcześniej przygotowano trzy rodzaje znaczków:
1. Pingwinki — dla małych dzieci
2. Foczki — dla starszych dzieci
3. Renifery — dla dorosłych; rodziców i opiekunów
Kolorowe znaczki ( wycięte z kartonu) przypinamy uczestnikom zabawy.

II. Podpisy uczestników.
Na podłodze przy wejściu do sali zostały rozłożone duże arkusze szarego papieru z napisem:
"Jeśli chcesz wyruszyć w zaczarowaną podróż do krainy Świętego Mikołaja to..."
1. Reniferze — odrysuj swe kopytko na papierze
2. Foczko, pingwinku — stań tu przy mnie
odrysuj dłoń
i wpisz swe imię.
Rodzice odrysowują stopę a dzieci dłoń na papierze i wpisują w środku swoje imię.

III. Przejście po "krach lodowych".
Wcześniej przygotowano "trasy przejścia po krach lodowych"
dla każdej z grup ( kartki w trzech kolorach przyklejone do podłogi w nierównych odstępach).
1. dla pingwinków — błękitna trasa
2. dla foczek — zielona trasa
3. dla reniferów — biała trasa
wszyscy poruszają się po wyznaczonych trasach skacząc z kry na krę do miejsc siedzących
(dzieci na kocach a dorośli na krzesłach).

IV. Powitanie.
Prowadzący proszą by wymienione w powitaniu osoby machały rękami a pozostali bili brawa.
1. witamy foczki (brawa)
2. witamy pingwinki ...
3. witamy renifery...
4. witamy tych, którzy się wyspali...
5. witamy tych, którzy lubią zimę...
6. witamy tych, którzy przyjechali tu sankami itp...
7. witamy tych, którzy chodzą do przedszkola...

V. Orkiestra.
Prowadzący wręczają wszystkim uczestnikom po starej gazecie. Zachęcają do poruszania gazetami celem uzyskania konkretnych odgłosów.
1. renifery — naprężają gazety, pociągając ich brzegi jednocześnie w obie strony (trzepotanie)
2. foczki — gniotą gazety (szuranie)
3. pingwinki — machają gazetami trzymając je za górną część (łopotanie).

Muzyka: " Marsz Radetzkiego"

"Dyrygent" — prowadzący wskazuje grupy, które w danym momencie, poruszając gazetami, wydają konkretne dźwięki. "Gazetowa orkiestra" gra.

VI. Zabawa: prawda — fałsz.
Prowadzący prosi uczestników zabawy o zaznaczenie prawdy lub fałszu wypowiadanego stwierdzenia (jeśli jest ono prawdziwe, dzieci mają za zadanie łopotać gazetami, jeśli fałszywe — zachować ciszę).
1. Czerwony Kapturek szedł z wizytą do dziadka
2. Kochamy swoje mamy
3. Królewna Śnieżka mieszkała w lesie z pięcioma krasnoludkami
4. Koziołek Matołek wędrował do Pacanowa itp.

VII. Śnieżki.
Prowadzący proszą by dzieci z gazet uformowały kule. Dzielą grupę na dwie drużyny rozdzielone sznurem oplecionym balonami.
Przeprowadzamy bitwę na śnieżki.
"Bałwanki" poruszają sznurem góra — dół, utrudniając rzucanie "pigułami".
Po skończonej zabawie — konkurs, która grupa szybciej upora się ze sprzątaniem kul gazetowych"śnieżek" wrzucając je do koszy.

VIII. Lokomotywa.
Dzielimy uczestników na cztery grupy, polecając by każda skandowała podane wyrazy:
1. waaas
2. was is das
3. lufcik — pufcik
4. sama — mama
gdy głosy nakładają się na siebie powstaje słuchowe wrażenie ruszającej lokomotywy.

IX. "Jedzie pociąg z daleka" — zabawa.
Dorośli ustawiają się w dwa tunele. Stają w parach, twarzami do siebie, opierając się wzniesionymi w górę dłońmi tworząc daszek nad głowami biegających dzieci.
Dzieci ustawiają się jedno za drugim opierając dłonie na ramionach poprzednika. Tworzą dwa pociągi, które jeżdżą swobodnie po całej sali przemieszczając się także tunelami w rytm popularnej piosenki "jedzie pociąg z daleka".

X. Zabawa z balonami.
Dzielimy dzieci na kilka pięcio osobowych grup. Każda z nich otrzymuje prześcieradło.
Rozłożonym, trzymanym przez całą piątkę prześcieradłem trzeba tak poruszać, by znajdujący się na nim balon nie upadł na podłogę lecz:
1. wędrował w górę i opadał
2. przemieszczał się z jednego prześcieradła na drugie.

XI. Piosenka "pada śnieg"
Śpiewamy ilustrując słowa ruchem (prowadzący — bałwanki demonstrują ruchy):
pada śnieg — podnosimy i opuszczamy ręce poruszając palcami ,
wieje, wieje wiatr — machamy nad głową rękami w lewo i prawo,
trzaska tęgi mróz — klaszczemy,
i pękają kry — tupiemy,
ale w igloo będzie nam dobrze — obejmujemy tułów rękoma.

XII. Samolot —wylatujemy do mroźnej krainy.

Uczestnicy w takt muzyki "Tzadik katamar" rozkładają ręce i biegają po sali udając samoloty.


XIII. Zgaduj — zgadula.

Wcześniej przygotowano trzy plansze z rysunkami zwierząt. Są one podzielone na dwadzieścia zakrytych kwadratowych pól.
Uczestnicy losują pytania—zagadki; dzieci łatwiejsze, dorośli trudniejsze. Prawidłowa odpowiedź powoduje odkrycie jednego kwadracika.
Nagroda dla osoby, która najszybciej odgadnie nazwę namalowanego zwierzęcia (dla dzieci—żyrafa i nosorożec, dla dorosłych—mrówkojad).


Pytania dla młodszych dzieci:
1. Co to za kochany święty
co przynosi nam prezenty,
kiedy gwiazdka już zaświeci
on obdarza wszystkie dzieci.
2. chętnie piją mleczko
za myszką biegają
a gdy psa zobaczą
szybko uciekają.
3. bardzo lubię orzechy
mam rude futerko
ogonkiem się przykrywam
jak ciepłą kołderką.
4. dali mu ludzie
mieszkanie w budzie
czasem gryzie, szczeka
słychać go z daleka.
5. Gruby, duży, biały cały
w miotłę uzbrojony
garnek stary ma na głowie
sam ze śniegu utuczony.
6. Jest mieszkanką podwórka,
gdacze, znosi jajka
nazywa się ...
7. Krzywo chodzi nieboraczka
pływa, kwacze, zwie się ...

8. Żółty, słodki w smaku miły,
z kwiatków pszczółki go zrobiły.
9. Co to za podróżnik , może
mi powiecie,
gdziekolwiek wyrusza, domek
ma na grzbiecie?
10.Co to za zwierz w stajni,
czy gniady, czy kary,
który ciągnie wozy i dźwiga ciężary?
11.Na łące ją zobaczę, gdy po trawie skacze
a cały ich tłum woła kum, kum, kum.
12.Czasami biała a czasami bura
zasłania nam słonko
nazywa się ....?
13.Jestem ze stali,
na stole leżeć mi kazali.
I to wam wiedzieć trzeba
służę do krojenia chleba.
14.Potrząsa głową
ryczy za trzech,
oto król zwierząt
potężny...
15.Ma najdłuższą w świecie szyję
i w Afryce ciepłej żyje,
wyższa niż najwyższa szafa
brązowo—żółta ...
16.I włoskie i laskowe są
smaczne i zdrowe
każdy z nich okrywa
bardzo twarda pokrywa.
17.Jego mama to krowa,
różki ma na głowie
a grzbiet często w łatki
kto to? Kto mi powie?
18.Puszyste futerka
siedzą w klatce na sianie
i pyszną marchewkę
chrupią na śniadanie.
19.Gdy sfrunę na gniazdo swoje
to na jednej nodze stoję,
a gdy po łące chodzę
to rozpoznasz mnie po klekocie.
20.Nie ma kości ,
tylko ości.


Pytania dla starszych dzieci
1. Powiedz kiedy mamy
gwiazdki pod nogami?
2. Co to drodzy moi
w stawie stoi,
w rzece ciecze,
w studni dudni?
3. Co to jest za konik
wspaniały muzykant,
wozu nie pociągnie
ale lubi cykać?
4. Ani iść przed siebie,
ani w tył uciekać,
gdy powietrze wokół
niczym ściana z mleka.
5. Jest najmniejsza w każdym zdaniu
bardzo ważna przy pisaniu.
6. Choć dziesięć palców ochraniają
tylko po jednym palcu mają.
Są na nich czasem gwiazdki i szlaczki
a one zawsze dwie — bliźniaczki.
7. Jaka to para umie w zgodzie
tańczyć i skakać tylko na lodzie?
A kiedy z ziemi zniknie lód
nie zrobi kroku w tył i przód.
8. Wieje wiatr, szczypie mróz
biało dookoła,
jedzie wóz, jedzie wóz
bez żadnego koła.
9. Choć ma rogi i ma nogi
nie ujdzie kawałka drogi.
Stoi jak wryty,
ceratą przykryty.
10.Nie pies to a warczy,
nie ptak to a lata
i choć ciężki jak okręt
przemierzy pół świata.
11.Co to za chata, odpowiedz mi
nie ma okna, tylko drzwi?
A tam ubranka
dla Kasi i Janka.
12.Co to za kotki
na drzewach siedzą,
myszy nie łowią,
ptaszków nie jedzą?

13.Nie widać go wcale
a wszystko poruszy,
zgina małe drzewa,
zrywa kapelusze.
14.Bije lecz nie łaje
bo mówić nie może,
smaczną wodę daje,
nie w domu, na dworze. (źródło)
15.Może mi powiesz
nim minuta minie,
które to drzewo
traci igły w zimie?
16.W dzień słoneczny
zapomniany,
w niepogodę chodzi z nami.
17.Zgadniesz gdy
pomyślisz szczerze,
to część jezdni
albo zwierzę.
18.Nóżki ostre, cienkie
główki malusieńkie,
potrzebna krawcowej
gdy szyje sukienkę.
19.Nie ma nóg
a tylko ogon,
tak powiedział pewien człowiek.
Jak nazywa się to zwierzę,
kto odgadnie z was i powie?
20.Choć nie jest rybakiem
rozciąga swe sieci,
nic mu tam nie wpłynie
ale często wleci. (Pająk)

Pytania dla dorosłych

1. Nie jest gorąca a parzy. (pokrzywa)
2. Kto siedzi tyłem do prezydenta? (Kierowca)
3. Co to za zagadka
patyczek i szmatka? (chorągiewka)
4. Co rośnie bez korzeni? (ciasto)
5. Bez ciała i duszy
idzie za tobą gdzie się tylko ruszysz?
6. Co to jest? Trzymasz
w ręku — białe. Rzucasz
w górę — białe. Spada na
ziemię — żółte. (jajko)
7. Kto mówi wszystkimi językami? (echo)
8. Jaki jest najbardziej wystrzałowy kolor? (granat)
9. Im starsza tym krótsza. (świeca)
10. Co to jest
ma cztery nogi i śpiewa? (duet)
11. Jakie zęby pojawiają się u człowieka najpóźniej? (sztuczne)
12. Jak najlepiej stracić na wadze?
(kupić wagę i sprzedać ją za niższą cenę)
13.Nie ma skrzydełek ani pupki
a lata i robi kupki.
14.Kto ma głowę nad gwiazdami? (oficer)
15.Co jest najbardziej podobne do jamnika? (drugi jamnik)
16.Od czego zależy długość życia myszy? (od kota)
17.Które koło w samochodzie najmniej się zużywa? (zapasowe)
18.Kiedy jajka są podobne do roślin? (kiedy są sadzone)
19.Ma tylko rok a już nie jest nikomu potrzebny? (kalendarz)
20.Ile szczebli powinna mieć drabina? (wszystkie)
21.Jakie miasto w Polsce jest idealnie okrągłe? (Koło)
22.Co jest dobre a przecież złe? (pies na łańcuchu)


XIV. Sanie — jedziemy do krainy Świętego Mikołaja.

Dorośli "renifery" zapraszają kilkoro dzieci na koce. Gdy dzieci usiądą dorośli chwytają za dwa rogi koca tworząc sanie. Ciągną dzieci po całej sali w takt piosenki: "pada śnieg, dzwonią dzwonki sań".


XV. Spotkanie ze Świętym Mikołajem.

Dotarliśmy do krainy Mikołaja, który pojawia się na sali i rozdaje paczki dla wszystkich dzieci.
SCENARIUSZ ZABAWY CHOINKOWEJ

Opracowała: Katarzyna Budzyńska
nauczyciel Zespołu Szkół nr 1
w Mińsku Mazowieckim
Prowadzące przebrane są za wróżki.(Młodzież z Samorządu Szkolnego)

I. WYKONANIE "BOMBEK — PODPISÓW"
Przy wejściu do sali, na planszy znajduje się wierszowany napis—polecenie dla wszystkich uczestników zabawy:
Jak się dzisiaj masz?
Narysuj swą twarz!
Wpisz swe imię na odwrocie,
i skończone. Po kłopocie.
Teraz swoją minkę
powieś na choinkę.
Jeśli nie dasz rady sama
niechaj ci pomoże mama.
Każde dziecko otrzymuje kolorowy kartonik w kształcie bombki choinkowej z przyczepionym sznurkiem. Z jednej strony rysuje swoją minkę: "w jakim dziś jestem nastroju" (może skorzystać z planszy, na której przedstawione są różne miny) a z drugiej strony wpisuje swoje imię.
Gotowe bombki dzieci wieszają na choince stojącej na sali.
II. POWITANIE
Pojawiają się dwie wróżki: Purpunella i Grymazelda, które oznajmiają dzieciom, że trafiły do krainy czarów.
III. PRZENOSINY W DAWNE , BAJKOWE CZASY.
Purpunella wypowiada zaklęcie:
niech zawyje pies kudłaty
niech spotkają się dwa światy
niech się teraz na me słowa
król pojawi i królowa.
IV. TANIEC INTEGRACYJNY.
Król i królowa zapraszają dzieci do tańca (muzyka: SPECKNERIN).
Dzieci stają w kole, podają sobie ręce, tańczą:
n poruszają się po kole
n wszyscy do środka
n wszyscy na zewnątrz
n poruszają się po kole
n kręcą się dookoła własnej osi
n poruszają się po kole
n dziewczynki do środka i na zewnątrz
n chłopcy do środka i na zewnątrz
n wszyscy poruszają się po kole
n dworski ukłon.
V. CZARY
Grymazelda zamienia dzieci kolejno w:
n żabki
n raczki
n kotki
n ptaszki
Dzieci muszą poruszać się w rytm muzyki tak jak poruszają się w/w zwierzęta.

VI. ZABAWY Z CHUSTĄ
Duża chusta animacyjna służy jako rekwizyt do zabaw:
a. Dzieci trzymają za brzegi chusty. Na znak wróżki zamieniają się miejscami, przebiegając pod napiętą płachtą.
b. Kilkoro dzieci chowa się pod chustą — rodzice muszą rozpoznać dotykiem, które z nich jest ich dzieckiem.

c. Burza śnieżna — część dzieci kładzie się na podłodze pod chustą, część porusza chustą z różną dynamiką. Wróżka kładzie na chuście rozłożone gazety, które szurają i łopocą wywołując burzę śnieżną. Potem dzieci zamieniają się miejscami.

d. Wróżka na chustą rzuca małą piłeczkę. Dzieci tak manewrują chustą aby piłeczka wpadła do otworu w środku chusty.

VII. Co to za bajka? Zagadki.
Dzieci oglądają sceny z bajek. Mają za zadanie odgadnąć jaka to bajka.
a. Dziewczynka przebiega przez salę gubiąc pantofelek. (Kopciuszek)
b. Chłopiec i dziewczynka zjadają pierniki. (Jaś i Małgosia)

c. Dziewczynka w czerwonej czapeczce idzie z koszykiem rozglądając się trwożnie na boki. (Czerwony Kapturek)

d. Chłopiec budzi dziewczynkę pocałunkiem. (Śpiąca Królewna)

e. Na scenę wychodzą trzy osoby wydając odgłosy chrumkania. (Trzy świnki)

f. Na scenie skulona dziewczynka zapala zapałki. (Dziewczynka z zapałkami)

VIII. Występy uczestników.
Każdy z uczestników zabawy może zaprezentować się na scenie:
1. powiedzieć wierszyk
2. zaśpiewać piosenkę

3. zatańczyć

4. powiedzieć dowcip

5. odgadnąć zagadkę

IX. Wręczenie paczek.
Wróżki zachęcają dzieci do wypowiadania zaklęć mających sprowadzić Świętego Mikołaja.
Pojawia się Mikołaj z worem prezentów.
Rozdanie paczek wszystkim dzieciom.

Prowadzące przebrane są za wróżki.(Młodzież z Samorządu Szkolnego)

II. WYKONANIE "BOMBEK — PODPISÓW"
Przy wejściu do sali, na planszy znajduje się wierszowany napis—polecenie dla wszystkich uczestników zabawy:
Jak się dzisiaj masz?
Narysuj swą twarz!
Wpisz swe imię na odwrocie,
i skończone. Po kłopocie.
Teraz swoją minkę
powieś na choinkę.
Jeśli nie dasz rady sama
niechaj ci pomoże mama.
Każde dziecko otrzymuje kolorowy kartonik w kształcie bombki choinkowej z przyczepionym sznurkiem. Z jednej strony rysuje swoją minkę: "w jakim dziś jestem nastroju" (może skorzystać z planszy, na której przedstawione są różne miny) a z drugiej strony wpisuje swoje imię.
Gotowe bombki dzieci wieszają na choince stojącej na sali.
III. POWITANIE
Pojawiają się dwie wróżki: Purpunella i Grymazelda, które oznajmiają dzieciom, że trafiły do krainy czarów.
IV. PRZENOSINY W DAWNE , BAJKOWE CZASY.
Purpunella wypowiada zaklęcie:
niech zawyje pies kudłaty
niech spotkają się dwa światy
niech się teraz na me słowa
król pojawi i królowa.
V. TANIEC INTEGRACYJNY.
Król i królowa zapraszają dzieci do tańca (muzyka: SPECKNERIN).
Dzieci stają w kole, podają sobie ręce, tańczą:
n poruszają się po kole
n wszyscy do środka
n wszyscy na zewnątrz
n poruszają się po kole
n kręcą się dookoła własnej osi
n poruszają się po kole
n dziewczynki do środka i na zewnątrz
n chłopcy do środka i na zewnątrz
n wszyscy poruszają się po kole
n dworski ukłon.
VI. CZARY
Grymazelda zamienia dzieci kolejno w:
n żabki
n raczki
n kotki
n ptaszki
Dzieci muszą poruszać się w rytm muzyki tak jak poruszają się w/w zwierzęta.

VII. ZABAWY Z CHUSTĄ
Duża chusta animacyjna służy jako rekwizyt do zabaw:
e. Dzieci trzymają za brzegi chusty. Na znak wróżki zamieniają się miejscami, przebiegając pod napiętą płachtą.
f. Kilkoro dzieci chowa się pod chustą — rodzice muszą rozpoznać dotykiem, które z nich jest ich dzieckiem.

g. Burza śnieżna — część dzieci kładzie się na podłodze pod chustą, część porusza chustą z różną dynamiką. Wróżka kładzie na chuście rozłożone gazety, które szurają i łopocą wywołując burzę śnieżną. Potem dzieci zamieniają się miejscami.

h. Wróżka na chustą rzuca małą piłeczkę. Dzieci tak manewrują chustą aby piłeczka wpadła do otworu w środku chusty.

VIII. Co to za bajka? Zagadki.
Dzieci oglądają sceny z bajek. Mają za zadanie odgadnąć jaka to bajka.
g. Dziewczynka przebiega przez salę gubiąc pantofelek. (Kopciuszek)
h. Chłopiec i dziewczynka zjadają pierniki. (Jaś i Małgosia)

i. Dziewczynka w czerwonej czapeczce idzie z koszykiem rozglądając się trwożnie na boki. (Czerwony Kapturek)

j. Chłopiec budzi dziewczynkę pocałunkiem. (Śpiąca Królewna)

k. Na scenę wychodzą trzy osoby wydając odgłosy chrumkania. (Trzy świnki)

l. Na scenie skulona dziewczynka zapala zapałki. (Dziewczynka z zapałkami)

IX. Występy uczestników.
Każdy z uczestników zabawy może zaprezentować się na scenie:
6. powiedzieć wierszyk
7. zaśpiewać piosenkę

8. zatańczyć

9. powiedzieć dowcip

10. odgadnąć zagadkę

X. Wręczenie paczek.
Wróżki zachęcają dzieci do wypowiadania zaklęć mających sprowadzić Świętego Mikołaja.
Pojawia się Mikołaj z worem prezentów.
Rozdanie paczek wszystkim dzieciom.

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie