Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Program edukacji emocjonalnej

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 2374 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Program ,, Edukacja emocjonalna w młodszym wieku szkolnym- RAZEM ŁATWIEJ I WESELEJ” jest zgodny z podstawami programowymi i podatny na modyfikację. Sądzę, że zgodnie z jego przeznaczeniem będzie pomocą dla uczniów i rodziców w lepszym rozpoznawaniu i nazywaniu własnych emocji oraz w lepszym zrozumieniu przyczyn swoich uczuć.
1. OPIS OGÓLNY I ZAŁOŻENIA PROGRAMU „RAZEM ŁATWIEJ I WESELEJ”

TEMAT : Edukacja emocjonalna dziecka w młodszym wieku szkolnym

ADRESAT : Uczniowie klasy I-III

CZAS REALIZACJI : 3 – lata (w roku szkolnym ok. 20 spotkań po 1 godzinie)

ZAKŁADANE OSIĄGNIĘCIA DZIECI
  • Będą umiały rozpoznać i nazwać swoje oraz cudze uczucia,
  • Nauczą się kontrolować własne zachowania, panować nad emocjami
  • Wykształcą u siebie nawyk uczciwej gry i współzawodnictwa
2. CELE OGÓLNE PROGRAMU / z poziomu wiadomości, umiejętności oraz wychowawcze/
  • Rozwijanie słownictwa określającego różne stany emocjonalne i uczuciowe (smutek, zadowolenie, wściekłość, złość, szczęście, duma, nieśmiałość, lęk, radość, gniew, upór, zdziwienie, odwaga, zmartwienie, zawstydzenie, nienawiść, przykrość, cierpienie itd.)
  • Umiejętność nawiązywania i utrzymywania pozytywnych interakcji z innymi dziećmi,
  • Kształtowanie umiejętności budowania poczucia własnej wartości i silnej osobowości
  • Ukształtowanie poczucia przynależności do danej społeczności (grupy)
  • Ukształtowanie prospołecznych postaw, eliminowanie aspołecznych zachowań
3. SZCZEGÓŁOWY ZESTAW HASEŁ PROGRAMOWYCH dla kl.I

Nr hasła Hasło programowe Zakres treści programowych Szczegółowe cele operacyjne Metody osiągania celów
1. Poznajemy się wzajemnie
  • Poznanie imion kolegów i koleżanek
  • Ośmielanie dzieci do występów przed szerszym audytorium
  • Wprowadzanie pojęć: grupa, zasady, reguły
Dzieci:
  • głośno i bez skrępowania przedstawiają się
  • słuchają uważnie współ rówieśników
  • nawiązują kontakt z innymi
  • przestrzegają zasad, reguł, zabaw prowadzonych w grupie
Gry i zabawy interakcyjne wg W. Vopel cz. I Np. „Ruch we dwoje”, „Złap swoje imię”,”Miejsce po mojej prawej stronie”, „Puszczanie oczka”, „Lis i zając” itp.
2. Nasze ulubione zajęcia i zabawy
  • Poznanie zainteresowań rówieśników
  • Kształtowanie umiejętności komunikacji interpersonalnej w grach i zabawach
  • opowiadając o swoich pasjach zainteresowaniach i hobby nauczą się podporządkowywać regułom i normom oraz poleceniom wydawanym przez nauczyciela
  • uświadamiają sobie, iż w zespole można się świetnie bawić, czuć się bezpieczniej, łatwiej pokonywać trudności
  1. Pogadanki w kręgu – moje pasje-
  2. Pantomima – „Co lubię robić”
  3. Gry i zabawy interakcyjne
    „Jestem – potrafię – mam”
    „Odgadywanie życzeń”
    „Cztery kąty”
  4. Zabawy ruchowe ze śpiewem „Rolnik”, „Mało nas”
3. Używamy magicznych słów – proszę, dziękuje, przepraszam itd. .
  • poznanie „recepty” na kulturalne zachowanie
  • minimalizowanie stanów napięcia w grupie
  • będą umiały użyć właściwych zwrotów grzecznościowych w określonych sytuacjach „przepraszam”
  • będą potrafiły przełamywać złość, nawiązywać kontakty z grupą po wybuchu złości
  1. Gry i zabawy interakcyjne „Kto ile mówi”, Proszę – dziękuje, przepraszam
  2. Historyjki obrazkowe – „Co trzeba powiedzieć”
  3. Zabawy sytuacyjne
4. Co czuję ?
  • rozpoznawanie i nazywanie emocji swoich i czyichś
  • interpretowanie w kategoriach uczuć i motywów
- nazywają uczucia , które kierują nimi w określonych stanach emocjonalnych
  1. Obrazki z postaciami bohaterów dziecięcych bajek w wyraźnie emocjonujących sytuacjach
  2. Karta pracy „Kostka uczuć” „Co ta twarz wyraża”
  3. Gry i zabawy interakcyjne „Jestem kimś innym” „Co czuję – gdy…” Mowa ciała”
5. Nie czyń drugiemu co Tobie niemiłe
  • uczenie odpowiedzialności za słowa i czyny
  • przeciwdziałanie symptomom zachowań agresywnych
  • wiedzą, że słowami i czynami można zrazić do siebie kolegów
  • będą umiały w określonych sytuacjach zapanować nad swoimi emocjami
  • poznają nowe możliwości wyrażenia swoich uczuć
  1. Karty pracy „Co się stało – rysunki sytuacyjne
  2. Zabawy interakcyjne „Kiedy jestem wściekły” , „Denerwuje mnie u ciebie”
  3. Zajęcia plastyczne -Malowanie uczuć” – zmieniamy uczucia negatywne na pozytywne np. z agresji – przyjaźń, wściekłości – spokój - „Symbole agresji”
  4. Swobodne i kierowane rozmowy na temat przeżywanych stanów emocjonalnych
  5. Tworzenie zbioru „Tekstów uczuć” za pomocą wyrazów określających dany stan uczuciowy np. „teksty złości”, „teksty dobroci” , życzliwości .
6. Złość, agresja -dobrze czy źle
  • kształtowanie umiejętności rozpoznawania przyczyn złości i agresji
  • minimalizowanie stanów napięcia w grupie
  • uświadamianie dzieciom konsekwencji zachowań agresywnych
  • będą umiały określić jak się czują w grupie, wskazać sytuację, w której czują się lepiej i pewniej
  • nauczą się pokonywać przeszkody bez używania przemocy, za pomocą pomysłowości
  • poznają konsekwencje nie zażegnanych kłótni
  1. Zabawy interakcyjne
    „Zróbcie miejsce nadchodzę”
    „Wszyscy słuchają mojej komendy”
    „Kto tutaj rządzi”
    „To miejsce należy do mnie”
    „Wymówki”
  2. Karty pracy – tworzenie listy „Alfabet złości” - wykres kołowy „To mnie najbardziej denerwuje”
  3. Swobodne i kierowane rozmowy na temat indywidualnych przyczyn, wybuchu złości. Zdenerwowania itp.
7. Uczymy się żyć w przyjaźni
  • kształtowanie umiejętności rozwiązywania konfliktów
  • kształtowanie nawyków zgodnego i kompromisowego zachowania się
  • rozwój postawy solidarności w grupie
  • poznają sposoby przezwyciężania zatargów
  • będą umiały rozpoznać źródło konfliktu
  • nauczą się pokojowo rozwiązywać konflikty bez stosowania agresji
  • nauczą się akceptować decyzję innych (nie tylko swoją)
  1. Opowiadanie nauczyciela „O dziecku, które pokonało złość”, do którego zakończenie wymyślają dzieci”
  2. Zabawy sytuacyjne
    „Pobawmy się w złość”
    „Minione kłótnie”
  3. Zabawy prowadzone metodą „giełda pomysłów”
  4. Wykonanie gazetki „Hasła przyjaźni”
8. Być lepszym
  • kształtowanie umiejętności wykazywania zrozumienia dla innych
  • tworzenie pozytywnych kontaktów społecznych w grupie
  • będą potrafiły zrezygnować ze swojego punktu widzenia i przejmować inne stanowiska
  • nauczą się lepiej rozumieć siebie nawzajem
  • te, które popadają w częste konflikty, zbliżą się do siebie
  1. Zabawy interakcyjne „Ręka nie musi bić” , „Innymi oczami” , „Odgadywanie życzeń”
  2. Pogadanki na temat życia codziennego, filmów dla dzieci
9. Jaki jestem ?
  • kształtowanie umiejętności budowania poczucia własnej wartości i silnej osobowości
  • dowartościowanie dzieci o niskiej samoocenie
  • kształtowanie umiejętności asertywnych
  • nauczą się dostrzegać w sobie pozytywne cechy, własną wartość
  • będą zwracały uwagę na fakt, iż każdy człowiek posiada pozytywne i negatywne cechy; zrozumieją, że nie ma ideałów
  • nauczą się pozytywnego spojrzenia na siebie i na innych
  1. Zajęcia plastyczne „Rysunek postaci lub profilu”(rzucanie cienia)
  2. Notatnik wykonany przez dzieci „Kim jestem”
  3. Zabawy interakcyjne
    „Jestem – potrafię – mam”
    „Taki sam i inny”
    „Moje dobre strony”
    „Dwie strony medalu”
  4. Rozmowy kierowane na temat „Jestem dumny z tego, że …”
10 Okazywanie uczuć w rodzinie
  • kształtowanie umiejętności komunikacji wewnątrzrodzinnej werbalnej i poza werbalnej
  • sposoby okazywania uczuć miłości i szacunku członkom rodziny
  • kształtowanie umiejętności rozwiązywania problemów w rodzinie (podział obowiązków domowych)
  • nauczą się komunikować swoje potrzeby i uczucia w sposób werbalny i poza werbalny (gestem i mimiką)
  • będą wiedziały że od otwartości i szczerości rozmowy będzie zależała przyjaźń i uczucie w rodzinie
  • będą odnosić się z miłością i szacunkiem do wszystkich członków rodziny
  • będą czynnie uczestniczyły w wypełnianiu obowiązków domowych (wynoszenie śmieci, sprzątanie, wyprowadzanie psa)
  1. Scenki sytuacyjne pantomimiczne
  2. Gry i zabawy interakcyjne
    „Przeciętna rodzina”
    „Obrazki z dzieciństwa”
    „List do mamy i taty”
    „Rozmowa rodziców”
    „Matka i córka”
    „Ojciec i syn”
    „Tato jesteś świetny”
    „Niespodzianka”
    „Składamy sobie życzenia”
    „Kto ci pomoże”
  • w programie wykorzystano propozycje zabaw z „Gry i zabawy interakcyjne” K.W.Vopel,cz.1,2,3,4
4. PLANOWANE PROCEDURY EWALUACJI PROGRAMU
  • opracowanie karty oceny opisowej ucznia dot. Zachowań pozytywnych i negatywnych
  • analiza wytworów prac plastycznych ucznia
  • wypełnianie przez uczniów ankiety, opracowanej techniką niedokończonych zdań dot. nazywania stanów emocjonalnych i związanych z tym uczuć
  • karty graficzne(plątaninki, rebusy, krzyżówki)
opracowała

mgr Alina Miśkiewicz

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie