Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Szkolny program promocji zdrowia

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 2228 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Promocja zdrowia to proces umożliwiający ludziom zwiększenie kontroli nad swoim zdrowiem i doskonalenie swego zdrowia. Celem nadrzędnym w promocji zdrowia jest kształtowanie u ludzi zachowań (stylu życia) i warunków sprzyjających zdrowiu, jego poprawie i ochronie.


SZKOLNY PROGRAM PROMOCJI ZDROWIA

Zespół Szkół im. Jana Pawła II
w Wilczej Woli

       I.      Tworzymy szkołę promującą zdrowie.

Promocja zdrowia to proces umożliwiający ludziom zwiększenie kontroli nad swoim zdrowiem i doskonalenie swego zdrowia. Celem nadrzędnym w promocji zdrowia jest kształtowanie u ludzi zachowań (stylu życia) i warunków sprzyjających zdrowiu, jego poprawie i ochronie.

Szkoła Promująca Zdrowie – trzy główne cechy:
1)     Edukacja prozdrowotna w ramach programu nauczania i wychowania
2)     Uwzględnienie zdrowia w życiu szkoły – troska o dobre samopoczucie uczniów i pracowników
3)     Współdziałanie szkoły z rodziną i społecznością lokalną

Edukacja prozdrowotna – niezbędny element promocji zdrowia – jest to proces, w którym ludzie uczą się dbać o zdrowie własne i innych.

Nadrzędnym celem szkoły promującej zdrowie jest zdrowy styl życia całej społeczności szkolnej – uczniów i pracowników.

Aby osiągnąć ten cel, aby wspólnie tworzyć zdrowe i bezpieczne środowiska fizyczne i społeczne – promować zdrowie należy:
-         zapewnić sprzyjające zdrowiu środowiska fizyczne pracy i nauki (budynek, rekreacja, posiłki, bezpieczeństwo...),
-         kształtować u uczniów i pracowników szkoły poczucie odpowiedzialności za zdrowie,
-         zachęcać do zdrowego życia oraz stworzyć uczniom i pracownikom realne i atrakcyjne możliwości dokonywania zdrowych wyborów,
-         umożliwiać uczniom rozwój ich potencjału fizycznego, psychicznego i społecznego oraz wzmocnić poczucie własnej wartości,
-         przedstawiać dla promocji zdrowia i bezpieczeństwa społeczności szkolnej jasne cele,
-         kształtować dobre relacje między pracownikami i uczniami, samymi uczniami, szkołą i rodzicami oraz społecznością lokalną,
-         wykorzystać wszelkie dostępne środki w społeczności lokalnej dla wspierania działań w zakresie promocji zdrowia,
-         planować wszechstronną edukację prozdrowotną z zastosowaniem metod aktywizujących uczniów
-         wyposażyć uczniów w wiedzę i umiejętności niezbędne do podejmowania wyborów dla poprawy własnego zdrowia oraz poprawy i ochrony srodowiska fizycznego.


Znaczący wpływ na zdrowie mają zmiany stylu życia, pracy, nauki, sposobu spędzania wolnego czasu. Praca i wypoczynek powinny być dla ludzi źródłem zdrowia.
Promocja zdrowia wspiera osobisty i społeczny rozwój człowieka, poprzez udostępnianie informacji o zdrowiu, edukację do zdrowia i doskonalenie umiejętności życia.

    II.      Uwagi o realizacji programu.

Edukacja do zdrowia jest podstawowym prawem każdego ucznia. Zdrowie jest nieodłącznym warunkiem osiągnięć szkolnych, dobrej jakości życia. Poprzez przekazanie dzieciom i młodzieży wiedzy o zdrowiu kształtowanie ich postaw, umiejętności i nawyków, możemy ułatwić im zdrowy styl życia a tym samym wpłynąć na poprawę zdrowia społeczeństwa w przyszłości. Za realizację edukacji prozdrowotnej odpowiedzialni są nauczyciele wszystkich przedmiotów, którzy do własnego programu włączają treści ścieżki prozdrowotnej.
Problematyką promocji zdrowia w szkole powinni się zajmować: członkowie zespołu promującego zdrowie, wychowawcy klas, nauczyciele wychowania fizycznego, biologii, techniki, higienistka szkolna. Może być ona realizowana na zajęciach pozalekcyjnych (SKS, gimnastyka korekcyjna), pozaszkolnych (pływalnia) oraz w ramach imprez szkolnych i zajęć rekreacyjno- turystycznych.

 III.      Główne cele edukacyjne

1.     Kształtowanie motywacji wiedzy i umiejętności zdrowego stylu życia.
2.     Podejmowanie działań na rzecz zdrowia własnego i innych.

IV.      Cele operacyjne

1.     Uświadamianie korzyści z troski o własne ciało oraz aktualnych zagrożeń dla zdrowia, związanych z nieprzestrzeganiem zasad higieny osobistej i otoczenia.
2.     Poszarzenie wiedzy z zakresu chorób zakaźnych, w tym – AIDS, zapobieganie
3.     Zapoznanie uczniów z potrzebami w zakresie bezpieczeństwa.
4.     Zmniejszanie częstości wypadków, szczególnie drogowych.
5.     Zdobywanie wiedzy na temat przyczyn i skutków wypadków i urazów.
6.     Zdobywanie wiedzy o zasadach racjonalnego żywienia.
7.     Poprawa sposobu żywienia ludności, jakości zdrowotnej żywności.
8.     Uświadamianie związku miedzy sposobem żywienia a zdrowiem, samopoczuciem i dyspozycją do nauki.
9.     Przekazanie informacji o sposobach utrzymania zdrowej masy ciała w różnych okresach życia.
10. Zwrócenie uwagi na higienę zakupów, przygotowania i przechowywania żywności.
11. Uświadamianie korzyści dla zdrowia, wynikających ze zwiększenia aktywności, sprawności i wydolności fizycznej.
12. Zapoznanie z aktywnością fizyczną w różnych okresach życia i stanach zdrowia, zachęcanie do oceny własnej sprawności.
13. Uświadamianie związku pomiędzy aktywnością ruchową a umiejętnością radzenia sobie ze stresem i zapobieganie chorobom.
14. Uświadamianie znaczenia pojęcia zdrowie psychiczne i społeczne oraz czynników je warunkujących.
15. Pogłębianie wiedzy dotyczącej substancji uzależniających, objawów wskazujących na ich zażywanie, przyczyn i skutków ich używania oraz zasad zapobiegania.

   V.      Treści programowe (bloki tematyczne)

1.     Higiena ciała i otoczenia.
2.     Bezpieczeństwo i pierwsza pomoc.
3.     Żywienie i żywność.
4.     Aktywność ruchowa, praca i wypoczynek, czas wolny.
5.     Edukacja do życia w rodzinie i społeczności.
6.     Życie bez nałogów.



VI.      Sposoby realizacji programu
1.     Rozmowy prowadzone z uczniami na lekcjach wychowawczych
2.     Organizowanie spotkań z higienistką szkolną na lekcjach wychowawczych
3.     Organizowanie spotkań z zaproszonymi gośćmi (np. z SANEPIDU, lekarzem)
4.     Tematyczne filmy video
5.     Gazetki ścienne
6.     Apele szkolne
7.     Gazetka szkolna
8.     Udział w konkursach
9.     Pozalekcyjne zajęcia sportowe
10. Zajęcia terenowe

VII.      Realizacja treści programowych

VIII.      Osiągnięcia uczniów
1.     Dbanie o zdrowie własne i współpraca z dorosłymi w tym zakresie.
2.     Rozróżnianie czynników wpływających pozytywnie i negatywnie na zdrowie i rozwój.
3.     Organizowanie czasu wolnego i nauki w domu.
4.     Rozpoznawanie zagrożeń i umiejętność reagowanie na nie.
5.     Znajomość głównych czynników sprzyjających i zagrażających zdrowiu człowieka oraz podstawowych zasad profilaktyki najczęstszych zaburzeń i chorób. Realizowanie wartości  związanych ze zdrowiem.
6.     Umiejętność korzystania z pomocy medycznej i psychologicznej, radzenia sobie w sytuacjach trudnych oraz umiejętność wspierania innych.
7.     Umiejętność porozumiewania się i utrzymywania dobrych relacji z innymi ludźmi oraz funkcjonowania i współpracy w grupie, radzenia sobie z presją środowiska.
8.     Świadome dążenie do ochrony, utrzymania i poprawy zdrowia własnego oraz osób, wśród których uczeń żyje.

IX.      Pomiar osiągnięć ucznia
        Do pomiaru osiągnięć ucznia mogą być wykorzystane:

-         wypowiedzi ustne ucznia
-         prace pisemne przygotowane w domu i na lekcjach
-         aktywność na lekcjach i zajęciach praktycznych
-         testy
-         prezentacja wyników pracy
-         wyniki udziału w konkursach
-         wkład i zaangażowanie w działanie zespołowe
-         umiejętność współpracy w grupie

   X.      Środki dydaktyczne
        Literatura fachowa, programy multimedialne, Internet, sala gimnastyczna, gabloty.


XI.      Ewaluacja programu1.     Przeprowadzenie wśród społeczności szkolnej ankiet dotyczących zdrowego stylu życia.
2.     Zebranie informacji wśród nauczycieli przedmiotowych na temat wykorzystania przez uczniów wiedzy z promocji zdrowia na zajęciach lekcyjnych.
3.     Zasięgnięcie opinii wychowawców na temat przydatności działań promujących zdrowie.
4.     Naniesienie korekt, wprowadzenie zmian.



XII.      Bibliografia1.     B. Woynarowska „Problemy zdrowotne uczniów i udział szkoły w ich rozwiązaniu”, „Nowa Szkoła” 6/2003.2.     B. Wolny „Wpływ szkoły promującej zdrowie na zachowanie zdrowotne uczniów”, „Kwartalnik Edukacyjny” 2004 nr 3 i 4.
3.     T. Maszczak „Promocja zdrowia jako globalne wyzwanie edukacyjne”, „Wychowanie fizyczne i zdrowotne” 1/2002.
4.     M. Kosiba „Promocja zdrowia w praktyce”, „Wychowanie fizyczne i zdrowotne” 3/2004.
5.     K. Podczszy „Szkoła promująca zdrowie”, „Dyrektor szkoły” 6/2002.
6.     J. Czachor „Doświadczenie z pracy szkół promujących zdrowie”, „Kwartalnik Edukacyjny” 3 i 4/2004.
7.     www.kowez.edu.pl
8.     http://edusek.interklasa.pl/artykuły/.
Opracowanie programu: Stanisława Sidor i Władysława Kopeć

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie