Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Zabawy matematyczne

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 3135 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Zajęcie przeprowadziłam w ramach WDN.Zajęcie ocenione przez p. dyrektor bardzo wysoko. Dzieci poznały wiele ciekawych zabaw matematycznych rozwijających logiczne myślenie.

TEMAT: Zabawy matematyczne.

CELE :
  • stwarzanie dzieciom sytuacji do osiągania indywidualnych sukcesów, prezentacji swoich umiejętności i wiadomości:
  • kształtowanie zdolności do klasyfikowania na poziomie konkretnym: segregowanie przedmiotów ze względu na posiadane cechy, określanie (próby definiowania) przedmiotów przez wymienianie wyodrębnionych cech
  • skupianie uwagi na rytmach, wychwytywanie powtarzających się sekwencji rytmicznych w układankach
  • dostrzeżenie rytmu i stałego następstwa miesięcy roku
  • przybliżanie dzieciom efektu odbicia i symetrii
  • tworzenie sytuacji doskonalących umiejętność określania wyniku dodawania i odejmowania poprzez manipulowanie przedmiotami i liczenie ich;
  • organizowanie warunków do rozwijanie pamięci, logicznego myślenia, zdolności kojarzenia, umiejętność skupienia uwagi na rzeczach i osobach;
  • Kształtowanie u dzieci postawy aktywnego uczestnika zajęć;
METODY:
  • zadań stawianych dziecku, ćwiczeń, żywego słowa, objaśnienia , instrukcje;
FORMY:
  • zbiorowa, indywidualna;
POMOCE:
  • podpisane koperty dla każdego dziecka;
  • papierowe domki oznaczone numerami 1 – 10 z ukrytymi zadaniami i napisami:
    1-DODAJ; 2-POLICZ; 3-DOMINO; 4- ZAGADKI;
    5 – JAKI TO KLOCEK ; 6- KALENDARZE; 7- RYTMY; 8- LUSTERKO;
    9- ROZWIĄZUJEMY ZADANIA Z TREŚCIĄ; 10- KOTEK
  • kartoniki z cyframi od 1 – 10 w różnych kolorach oraz znaki +, -, =;
  • sylweta chmurki dla każdego dziecka i różna ilość gwiazdek;
  • patyczki, klamerki;
  • kasztany
  • duże figury geometryczne – trójkąt, kwadrat; koło
  • figury geometryczne różne
  • domino
  • tacki
  • koszyczki
  • wycięte kwadraty
  • lusterka
  • obrazki (gwiazdka, kwiatki, liść)
  • kartoniki z oznaczeniami: kolor, kształt, wielkość
  • wierszyk, zagadki;
  • zadania matematyczne z treścią;
  • znaczki mistrza matematyki
  • maszyna matematyczna
  • klej
PODSTAWA PROGRAMOWA:
I. Poznawanie i rozumienie siebie i świata
  1. Tworzenie sytuacji doskonalących pamięć, zdolność kojarzenia, umiejętność skupienia uwagi na rzeczach i osobach.
  2. Dostrzeganie i opisywanie różnic, podobieństw i relacji między przedmiotami i zjawiskami. Stwarzanie okazji do porządkowania, klasyfikowania i liczenia.
  3. Poznawanie, stosowanie, tworzenie symboli i znaków.
PRZEBIEG ZAJĘCIA:
  1. Rozmowa przy tablicy – objaśnienie reguł zabawy.

         Zapraszam was dzisiaj do zabawy matematycznej. Na tablicy umieściłam domki pełne niespodzianek, oznaczone są numerami, na każdym z nich umieszczone jest hasło, które macie odczytać. Za drzwiami każdego domku umieszczona jest koperta w której określone jest polecenie jakie należy wykonać. Aby można było przejść do następnego domku należy prawidłowo wykonać zadanie.
  2. Domek 1 – „Dodaj”. Proszę odczytać hasło. Polecenie zawarte jest w kopercie. Dzieci wyjmują zawartość swojej koperty z nr 1, słuchają polecenia:
    • Weź kartonik i połóż go przed sobą. A potem ułóż tyle patyczków, ile wskazuje cyfra na kartoniku, a teraz znajdź kolegę, który ma kartonik z cyfrą w takim samym kolorze, co ty. Ułóżcie przed sobą patyczki, obliczcie i powiedzcie, ile patyczków macie razem?
  3. Domek 2 – „Policz”. Proszę odczytać hasło. Polecenie zawarte jest w kopercie. Dzieci wyjmują zawartość swojej koperty z nr 2, słuchają polecenia:
    • Każdy z was położy przed sobą chmurkę i rozłoży na niej gwiazdki, które są w kopercie. A teraz wybierzcie kartonik z cyfrą, która odpowiada ilości gwiazdek na chmurce , teraz słuchajcie wiersza, który przeczytam i zgodnie z tym, co usłyszycie spróbujcie ułożyć działanie. Czytam wiersz:
      Dziś chmureczka nie w humorze, czym się martwisz chmurko miła?
      Wiatr mi porwał 3 gwiazdki, nie wiem ile mi zostało? Dzieci wykonują zadanie, po sprawdzeniu słuchają dalszej części wiersza:
      Dziś chmureczka jest w humorze, czym się cieszysz chmurko miła?
      Wiatr 2 gwiazdki oddał mi, policz ile teraz ich?
  4. Domek 3 – „Domino”. Dzieci odczytują hasło, wyjmują zawartość koperty z nr 3:
    • W kopertach macie domino, ułóżcie kostki domina w 2 rzędach. Znajdź taką kostkę domina, która na każdym polu ma po jednej kropce, ważne są tylko kropki na jednym polu kostki. Będziemy dopasowywać kostki tak, aby na stykających się polach było razem sześć kropek. Zaczynamy. Popatrz na kostkę, którą położyłeś, ma po jednej kropce na obu polach. Dotknij palcem jednego pola. Tam jest jedna kropka. Pokaż ją na palcach i doliczaj na palcach do sześciu: 2, 3, 4, 5, 6. popatrz na palce: ile kropek brakuje do 6?
  5. Domek 4 – „Zagadki”. Dzieci odczytują hasło, n-lka czyta polecenie:
    • Teraz będziemy bawić się w parach. Każda para dzieci weźmie 10 kasztanów. Usiądźcie w parach twarzami do siebie. Kasztany pomiędzy sobą. Pierwsza zagadka dotyczy dodawania. Jedno dziecko z pary układa zagadkę, a drugie rozwiązuje. Układamy zagadkę:
      • jedno dziecko z pary wkłada na tackę kilka kasztanów. Liczcie je.
      • drugie dziecko zamyka oczy i słucha.
      • pierwsze dziecko dokłada wrzucając kolejno tyle kasztanów, ile pokażę na palcach.
      • można otworzyć oczy i powiedzieć ile kasztanów jest na tackach
      • sprawdzacie razem, czy się zgadza.
            Teraz układamy zagadkę na odejmowanie. Zmiana ról. Wysypcie kasztany z tacki. Dziecko, które rozwiązało poprzednią zagadkę, wkłada do pudełka kolejno wszystkie kasztany i głośno liczy. Drugie ma to zapamiętać i zamknąć oczy. Teraz ten, co liczył kasztany, wyjmie ich tyle, ile pokażę na palcach i chowa w dłoni. Otwórzcie oczy, zajrzyjcie na tackę, policzcie kasztany i powiedźcie, ile zabrano. Zapiszemy na tablicy np. 5 + ? = 8; 8 - ? = 6
  6. Domek 5 – „Jaki to klocek?” Dzieci odczytują hasło, n-lka czyta polecenie:
    • Wysypcie z koperty klocki i oglądnijcie je
    • wybieramy kartoniki, na których są informacje o klockach
    • najpierw zajmiemy się kolorem. Wybierzcie te kartoniki, które określają kolor klocków
    • teraz wielkość. Klocki są duże i małe, proszę wybrać kartoniki z dużą i mała strzałką
    • kształt klocka. Mamy klocek w kształcie koła, trójkąta, prostokąta, kwadratu – kartonik przedstawiający koło, itd.
    • ja zamknę oczy, a ty wybierz jeden klocek ze swojego zestawu i pokaż go dzieciom. Mam zamknięte oczy i nie wiem jaki to klocek. Każde dziecko wybierze taki sam klocek i schowa go tak aby był niewidoczny dla mnie.
    • otworze oczy i będę się starała dowiedzieć jaki to klocek. Pytam
    • czy ten klocek jest duży? Nie pokazujcie tylko powiedzcie tak lub nie
    • już wiem. Macie klocek mały. Układam kartonik z małą strzałką
    • dowiem się jakiego jest kształtu
    • już wiem, że klocek jest okrągły. Układam kartonik
    • dowiem się jakiego jest koloru
    • już wiem wasz klocek jest czerwony
    • teraz wiem już wszystko o waszym klocku. Jest mały, okrągły i czerwony
    • pokażcie wasz klocek
  7. Domek 6 – „Kalendarze”. Dzieci odczytują hasło, wyjmują zawartość koperty z nr 6, a n-lka czyta polecenie:
         Dzieci ustawiają się w kole po tyle ile jest pór roku, dni tygodnia, ile miesięcy w roku. Każde dziecko wyciąga z zawartość koperty nr 6 (przypomnienie kształtu i nazwy figur)
    Na dywanie dzieci układają kalendarze tak aby pokazywały rytm i regularności w roku.

    I grupa – układamy w ten sposób aby każda pora roku zaczynała się figurą w kształcie trójkąta, a kończyła figura w kształcie koła

    II grupa – układamy kalendarze w ten sposób aby każda pora roku zaczynała się od figury w kształcie koła, a kończyła figura w kształcie kwadratu.
    Pamiętajmy o odpowiednich kolorach dla pór roku.
  8. Domek 7 – „Rytmy”. Dzieci odczytują hasło, n-lka czyta polecenie:
    • Uważnie obserwujcie, układam patyczki (4)
    • przeczytamy: patyk, patyk, patyk, patyk… co będzie dalej? Ułóżcie taki sam rytm
    • układam następny rytm: kółko, paty, kółko, patyk itd. Co będzie dalej? Ułóżcie taki sam rytm
    • teraz wysłuchajcie klaszczę raz stukam raz itd.
    • ułóżcie ten rytm
    • patrzcie na mnie: skłon głowy do przodu, ręce w bok, skłon ciała
    • ułóżcie ten rytm
    • śpiewam la, la, li, la, la, li
    • ułóżcie ten rytm
  9. Domek 8 – „ lusterko”. Dzieci odczytują hasło, n-lka czyta polecenie:
         Zabawa dydaktyczna „Czarujemy obrazki dla pór roku” – dostrzeganie efektu symetrii osiowej. Dzieci przykładają lusterka do połowy obrazka: kwiat, płatki śniegu, liść, motyl.
  10. Domek 9 – „ Rozwiązujemy zadania z treścią”. Dzieci odczytują hasło, n – lka czyta polecenie:

    Będziemy teraz rozwiązywać zadania.
    Na tablicy jest obrazek z kotami. Ułożyłam do niego zadanie:
    Kotka Matylda ma trzy kocięta
    Chcę im uszyć butki na zimę
    Ile butków mam uszyć dla kociej rodziny?
    • ile było kociąt – wybierzcie taka figurę, która ma tyle boków co kotków
    • przypnijcie na trójkątach tyle spinaczy ile potrzeba butków.
    Na parkingu stoi samochód ciężarowy i dwa samochody osobowe. Przyjechał i stanął
    Tam jeszcze jeden samochód osobowy. Ile razem kół mają samochody?
    • zastanówcie się ile kół ma samochód ciężarowy, a ile osobowy
    • ile było wszystkich samochodów – wybierzcie taką figurę, która ma tyle boków co Samochodów
    • przypnijcie tyle spinaczy ile było kół
  11. Domek 10 – „Kotek”. Dzieci odczytują hasło, n-lka czyta polecenie:

    Recytacja wiersza „Kotek” – podczas recytacji demonstrowanie sposobu składania kwadratów i układanie na tablicy kota z figur.

    „Kotek”
    Znalazł Krzyś w szufladzie 10 kwadracików
    Ułożę z nich kotka pomyślał po cichu.
    8 kwadracików jednakowych było
    2 – troszeczkę się różniło.
    Jeden kwadrat duży złożył na połowę
    Tak, że otrzymał kota trójkątną głowę.
    Dwa małe kwadraty złożone w połowie
    Przykleił jako uszy na kota głowie.
    Potem z 2 kwadratów zrobił tułów kota.
    Lecz jak nogi zrobić? Krzyś się zakłopotał.
    Myśli Krzyś i myśli kwadraciki składa
    Wtedy mu do głowy nowy pomysł wpada.
    Złożył na połowę wszystkie duże kwadraciki
    Tak, że mu powstały teraz prostokąciki
    Lecz mu się zdawało, że za grube były
    Więc złożył na pół jeszcze – choć miał mało siły.
    Z 4 prostokątów kota nogi zrobił
    Piąty zaś prostokąt jako ogon – kota przyozdobił
    • Sprawdźcie czy każde z was ma 10 kwadracików
    • czym one się różnią
    • których kwadratów jest więcej?
    • jakie zwierzątko ułożył Krzyś
    • jakie figury otrzymał po złożeniu kwadratów
    • ile kwadratów potrzebował na głowę
    • ile teraz mamy trójkątów
    • z ilu kwadratów ułożył tułów
    • po złożeniu pozostałych kwadratów, jakie otrzymał figury
    • ile prostokątów potrzebował Krzyś na kota nogi
    • co zrobił z piątym prostokątem
    Praca indywidualna przy stolikach – składanie kwadratów – układanie i naklejanie kompozycji na temat „Kotek”
  12. Zakończenie zajęć – „Matematyczna maszyna”
    • Wspaniale, pięknie udało się wam rozwiązać wszystkie zadania i dowiedzieć się jakie niespodzianki ukrywały się w domkach. Byliście bardzo dzielni dlatego, zapraszam wszystkie dzieci do naszej matematycznej maszyny. Każde dziecko otrzymuje medal mistrza matematyki. Dziękuje wam za wesołą zabawę.
mgr Renata Bokało

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie