Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Test sprawdzający z nauki o języku polskim dla klasy V szkoły podstawowej

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 82471 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Test sprawdzający z nauki o języku dla klasy V szkoły podstawowej: O czasowniku wiemy (prawie) wszystko, skonstruowany zgodnie z teorią pomiaru dydaktycznego. Część druga pokazuje rzeczywiste wyniki testu, przeprowadzonego na grupie 15 uczniów  ze Szkoły Podstawowej w Łaguszewie oraz wynikające z jego analizy wnioski do dalszej pracy.

MARCIN KOSOWSKI
 
 
POMIAR DYDAKTYCZNY 
 
TEST Z  JĘZYKA  POLSKIEGO
 DLA KLASY V  SZKOŁY PODSTAWOWEJ
O CZASOWNIKU WIEMY (PRAWIE) WSZYSTKO
 
 
WG   PROGRAMU  „ I  NADZIWIĆ  SIĘ  NIE  MOGĘ

DKW – 4014 – 46/99

 
Plan wynikowy i kartoteka testu 
PLAN TESTU 
L.p.

Czynności ucznia

(w punktach)

A

B

C

D

Poziom wymgań

w punktach

Punkty

w

%

 
P

Pp

W

1

Zapamiętywanie

9

 
 
 
9

 
 
16

2

Zrozumienie

 
 
 
 
 
 
 
 
3

Stosowanie w  sytuacji typowej

 
 
45

 
33,5

11,5


80

4

Stosowanie w sytuacji  nowej

 
 
 
2

 
 
2

4

 
Waga celów w %

16

 
80

4

76

20

4

100

 
 
 
KARTOTEKA TESTU 
L.p.

Badana czynność

Kategoria celu

Poziom wymagań

Punktacja

Czas

pracy

1

Używa poprawnych form czasu  przeszłego i teraźniejszego

A

P

4p

0,5 min

2/1

Rozpoznaje formy osobowe czasownika i określa ich właściwości (liczba, osoba, czas, rodzaj). Podaje bezokolicznik czasownika na podstawie jego formy osobowej

C

P

17,5p

5 min

2/2

Określa aspekt czasownika

C

Pp
3,5p
2 min

3

Tworzy formy złożone czasu przyszłego

C

P

6p

2 min

4

 Tworzy formy trybu rozkazującego

C

P

3p

2 min

5

Tworzy i poprawnie zapisuje formy czasu przeszłego czasowników typu płynąć

C

P

3p

1,5 min

6

Tworzy czasowniki dokonane od czasowników niedokonanych

C
Pp
3p
2 min

7

Poprawnie  zapisuje cząstki trybu przypuszczającego bym, byś, by z różnymi częściami mowy

A

P

5p

2 min

8

Zaznacza akcent w formach trybu przypuszczającego

C

Pp

5p

3 min

9

Określa tryb czasownika

 
C

P

4p
2 min

*10

Zastępuje zdanie podrzędne okolicznikowe czasu imiesłowowym równoważnikiem tego zdania

 
D

W

2p

1 min


56p

23 min

 
 
 
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

O CZASOWNIKU WIEMY (PRAWIE) WSZYSTKO
 
------------------------------                                                                     -----------  IMIĘ   I  NAZWISKO                                                                        DATA
       UCZNIA
 
 
ISTRUKCJA DLA UCZNIA
·        Zapoznaj się   uważnie  z każdym  poleceniem.
·        Pisz czytelnie.
·        Masz 23 minuty na rozwiązanie zadań testowych.
 
 
 
1.     Popraw błędy w zdaniach.
 
Nie poszłem do szkoły , a ty nie poszłaś do koleżanki.
Pani woźna zamknęła mi szatnię przed nosem.
Dziś nie wykąpę się , bo nie ma ciepłej wody.
 
 
 
2.     Wypisz z tekstu formy osobowe czasownika i określ ich właściwości.
 
Dziewczyna weszła do klasy i usiadła pod oknem. Miała na sobie czarną sukienkę. Popatrzyłyśmy na nią uważnie.  Michał również nie spuszczał z niej oka.  Jego koledzy oczywiście  niczego nie zauważyli. Nagle zabrzmiał dzwonek.

 
Czasownik
Liczba
Osoba
Czas
Rodzaj
Aspekt
Bezokolicznik
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
3.     Odmień ( przez osoby, liczby, w rodzaju męskim i męskoosobowym) w czasie przyszłym czasownik  pisać.
 
 
 
 
 
 
 
4.     Utwórz  formę 2. os. l. poj. trybu rozkazującego od podanych czasowników.
 
rwać - ..............................
myć - ...............................
uczyć się - .......................
 
5.     Uzupełnij luki odpowiednią formą czasownika z  nawiasu.
 
Wczoraj Piotr (popłynąć) ................................... do   Giżycka. (Wziąć) ....................ze sobą Jarka. Wkrótce obaj (minąć) .............................  Wyspę Kormoranów.
 
6.     Utwórz czasowniki dokonane.
 
pisać > .................................
szyć  > .................................
kochać > ..............................
7.     Dopisz cząstkę  by  (razem lub osobno) do podanych wyrazów.
 
chcieć
mógł
gdy
można
napisali
 
8.     Podziel wyrazy na  sylaby. Zaznacz  akcent.
 
pojechalibyśmy
pisaliście
czytaliby
szedłbym
zrobił
9.     Określ tryb czasowników.
 
miałybyśmy - ........................................
rysuj ! - .................................................
gnaliśmy - .............................................
zrób ! - ..................................................
 
10. * Przekształć zdanie tak, aby zastąpić formę osobową czasownika ze zdania podrzędnego imiesłowem przysłówkowym uprzednim.
 
Gdy odrobiła lekcje, wzięła się do haftowania.
 
 
 
SCHEMAT OCENIANIA
 
0CENA
PRZEDZIAŁ
PUNKTOWY
PRZEDZIAŁ
PROCENTOWY
CELUJĄCA
56 – 55
100 %  -  98 %
BARDZO DOBRA
54 – 51
97 %  -  91 %
DOBRA
50 – 44
90 %  -  79 %
DOSTATECZNA
43 – 36
78 %  -  64 %
DOPUSZCZAJĄCA
35 – 27
63 %  -  48 %
NIEDOSTATECZNA
26 - 0
47 %  -  0 %
 
 
WYNIKI  TESTU
 
OGÓLNE WYNIKI TESTU
 
Numer zadania
Suma punktów możliwa do uzyskania
Suma
uzyskanych punktów
Poprawność odpowiedzi
w  %
1
60,0
48,0
80,0
2/1
262,5
200,0
76,2
2/2
52,5
30,0
57,0
3
90,0
42,0
46,7
4
45,0
43,0
95,5
5
45,0
36,5
81,1
6
45,0
20,0
44,4
7
75,0
57,0
76,0
8
75,0
59,5
79,3
9
60,0
57,0
95,0
*10
30,0
12,0
40,0
RAZEM
840,0
624,8
74,4
 
 
 
INDYWIDUALNE WYNIKI TESTU
 
Lp.
Imię i nazwisko ucznia
Numer zadania
Suma uzyskanych punktów
Poprawność odpowiedzi w %
1
2/1
2/2
3
4
5
6
7
8
9
*10
Liczba uzyskanych punktów
1.
Karolina G...
3
17,0
2,5
0
3
3,0
0
5
4,0
4
2
41,5
74,1
2.
Adrian
G...
2
9,0
2,5
0
3
2,5
0
4
5,0
2
0
27,5
49,1
3.
Norbert
B...
4
12,0
2,0
3
3
1,5
2
4
4,5
3
0
39,0
69,6
4.
Bartek
G...
2
7,5
0,0
0
3
2,0
0
5
1,0
3
0
23,5
42,0
5.
Mateusz G...
2
13,5
1,5
5
3
2,5
0
4
5,0
3
2
39,5
70,5
6.
Joanna
J...
4
17,0
2,5
5
3
2,0
3
2
4,0
4
0
46,5
83,0
7.
Aneta
 Z...
4
17,5
2,5
6
3
3,0
3
5
5,0
4
2
55,0
98,2
8.
Adam
 K...
2
15,5
2,5
0
1
3,0
3
3
4,0
3
0
37,0
66,1
9.
Mateusz K...
4
17,5
2,5
5
3
3,0
0
2
5,0
4
0
46,0
82,1
10.
Dominika M...
4
13,5
3,0
0
3
1,5
3
1
4,5
4
2
37,5
67,0
11.
Emilia P...
4
12,5
0,0
6
3
3,0
3
5
5,0
4
0
45,5
81,3
12.
Sebastian P...
3
10,5
1,0
0
3
1,5
0
5
4,0
4
0
32,0
57,1
13.
Weronika W...
3
13,0
3,0
0
3
2,5
0
3
1,5
4
2
33,0
59,0
14.
Krystian W...
3
13,0
2,5
6
3
3,0
1
5
3,5
3
2
45,0
80,4
15.
Justyna A...
4
11,0
2,5
6
3
2,5
2
5
3,5
4
0
43,5
77,1
 
Wnioski :
1.     Doskonalić umiejętność tworzenia czasowników dokonanych od niedokonanych.
2.     Kształcić umiejętność  tworzenia złożonych form czasu przyszłego.
3.     Doskonalić umiejętność określania aspektu czasownika.

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie