Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Refleksje na temat kształcenia ogólnotechnicznego w SP

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 2525 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Jestem nauczycielem j.niemieckiego i techniki . W nauczaniu techniki miałam małą przerwę Ranga techniki wśród innych przedmiotów nigdy nie była wysoka, ale obecna sytuacja przekracza moje oczekiwania. Jedna godzina w tygodniu bez podziału klasy na grupy to naprawdę niewiele. Oferowane programy są przepełnione teorią, którą dzieci nie bardzo lubią. Mało się mówi i pisze o tym przedmiocie. Dzieci są coraz mniej sprawne manualnie i tu widzę szansę dla przedmiotu i nauczycieli, musimy się ujawniać, dzielić swoimi refleksjami, spostrzeżeniami oraz własnymi pomysłami.
W roku 1998 napisałam pracę magisterską pod tytułem,, Możliwości działań nauczyciela techniki w zakresie podnoszenia rangi kształcenia ogólnotechnicznego’’. Materiałów do pracy dostarczyli mi nauczyciele uczący techniki w różnych szkołach woj. wałbrzyskiego. Rozważania na temat rangi kształcenia ogólnotechnicznego były częstym tematem podejmowanym na zajęciach z metodyki.

              W porównaniu z okresem sprzed refomy  znaczenie kształcenia ogólnotechnicznego dzisiaj jest prawie zerowe. Wówczas sytuacja w nauczaniu techniki była komfortowa,większość szkół miała dobrze wyposażone pracownie techniczne. Wciągu tygodnia odbywały się 2 godziny techniki w klasach podzielonych na grupy. Przedmiot ten był jednak zawsze traktowany po macoszemu jako    ,,michałek’’. A szkoda, bo,,technika - to tworzenie przez człowieka środków materialnych i reguł posługiwania się nimi ( wiedza techniczna) oraz ich projekty stosowane dla zdobywania, przekształcania i wykorzystywania dóbr materialnych; zasadniczy składnik cywilizacji i kultury; potocznie umiejętność wykorzystywania różnych czynności.’’

               Ranga edukacji technicznej jest szczególnie uzasadniona w szkole, środowisku, gminie, kraju. Zdobyte na lekcjach umiejętności praktyczne przydają się przez całe życie. Często w środkach masowego przekazu ukazywane są przykłady dorosłych, którzy nie potrafią wykonać najprostszych prac domowych. Często wynika to z niewiedzy i braku umiejętności, które można wynieść z lekcji techniki.

                Z przeprowadzonych przeze mnie do pracy magisterskiej badań wynikało, że:

1.      Techniki uczą w szkole ludzie kompetentni i doświadczeni.

2.      Wyboru zawodu dokonali świadomie.

3.      Nauczyciele techniki mają świadomość znaczenia kształcenia ogólnotechnicznego.

4.      Kwalifikacje zawodowe nauczycieli są zadawalające, stale je podnoszą, kształcąc się na studiach wyższych lub pogłębiając wiedzę fachową na własną rękę, pracując nad własną świadomością i odpowiedzialnością.

Badania wykazały również, że nauczyciele posiadają świadomość, iż mogą wpłynąć na rangę kształcenia ogólnotechnicznego, gdyż:

      1.Posiadają pewne predyspozycje zawodowe.

      2. Dla pozyskania zainteresowań uczniów, zaszczepiają im swoje pasje, uwzględniają ich zainteresowania, nawiązują bliskie kontakty.

      3. Nauczyciel techniki posiada świadomość, że swoją pracę powinien prezentować najszerszemu gronu osób(wystawy prac wytwórczych, gazetki, kiermasze), wpływa to korzystnie na podniesienie prestiżu.

      4. Wszyscy nauczyciele zdają sobie sprawę, że,,ranga przedmiotu zależy od rangi nauczyciela uczącego go’’.

      5. Największą świadomość w zakresie wpływania na rangę kształcenia ogólnotechnicznego mają nauczyciele z długim stażem pracy.

              Edukacja ogólnotechniczna spełnia ogromną rolę w kształceniu nowego pokolenia Polaków, dojrzewającego w sąsiedztwie osiągnięć współczesnej techniki, nowych rozwiązań gospodarczych i ekonomicznych. Dynamiczny rozwój techniki powoduje duże zmiany we wszystkich dziedzinach życia, w konsekwencji, czego społeczeństwo, zarówno w pracy zawodowej jak i w życiu codziennym, ciągle ma do czynienia z różnymi rodzajami urządzeń technicznych.

               W ostatnich latach cywilizacja  i sposób życia człowieka w krajach uprzemysłowionych zmieniają się dynamicznie. Szybko przekształcają się warunki i sposoby produkcji. Są to niewątpliwie wielkie osiągnięcia, lecz faktem jest również to, że działalność techniczna człowieka powoduje wiele problemów i zagrożeń. Obecna sytuacja wymaga głębokich przewartościowań i zmian w systemie kształcenia i wychowania. Współczesna cywilizacja techniczna wymaga przygotowania młodego pokolenia do życia i pracy oraz głębokich postaw moralnych. Zagadnienia te wchodzą w zakres szeroko rozumianej kultury technicznej i kultury pracy, będącej celem nadrzędnym kształcenia ogólnotechnicznego.

                Konsekwencje rozwoju nauki i techniki muszą być respektowane we wszystkich dziedzinach kształcenia i odpowiadających im przedmiotach nauczania.

                Kształcenie ogólnotechniczne rozpoczyna się w Polsce już w szkole podstawowej na lekcjach techniki. Kształcenie to stawia przed sobą konkretne sprecyzowane cele. Do nich należy wzbogacenie każdego człowieka w takie wartości, jak umiejętność myślenia technicznego, sprawnego posługiwania się urządzeniami technicznymi, a także rozwijanie zainteresowań techniką oraz kształtowanie poglądów na współczesne zjawiska społeczne i przyrodnicze.

                Polska posiada bogate tradycje i znaczący dorobek naukowy w zakresie teorii i praktyki kształcenia ogólnotechnicznego, a mimo to panuje w społeczeństwie opinia, że przedmiot technika jest mało ważny, jest przedmiotem o niskiej randze. Te krzywdzące i błędne opinie znacznie utrudniają pracę nauczycielowi techniki.

               ,,Efekty kształcenia ogólnotechnicznego są wypadkową wielu czynników, ale głównym z nich jest-i pozostanie zawsze- praca nauczyciela.’’Jest to cytat z mojej pracy magisterskiej. Zdanie to znalazło się w podsumowaniu i wnioskach. Dzisiaj, po reformie oświaty, z którą nauczyciele techniki wiązali ogromne nadzieje, nie użyłabym już takiego stwierdzenia. Po reformie wyraźnie widać, że największe znaczenie dla podniesienia rangi kształcenia ogólnotechnicznego mają jednak władze oświatowe, to w ich rękach leżą decyzje dotyczące nakładów finansowych, wybór komisji fachowców do opracowywania programów, w których brakuje kompetentnych nauczycieli techniki, to władze narzucają liczbę godzin i mają wpływ na umiejscowienie kształcenia ogólnotechnicznego na równi z przedmiotami humanistycznymi i matematyczno-przyrodniczymi a nawet wyżej.,,Mamy moralny obowiązek wykorzystać walory wychowawcze i poznawcze współczesnej techniki, fascynującej każdego człowieka, dla wspomagania wielokierunkowego rozwoju każdej jednostki ludzkiej.’’

                 Reforma szkolnictwa wprowadziła sześcioletnie szoły podstawowe, trzyletnie gimnazja, wniosła też trochę zmian w szkolnictwie średnim. W większości gimnazjów nie było na początku lekcji techniki, a w szkole pdstawowej wprowadzono po jednej godzinie techniki w klasie IV i V bez podziału na grupy. Z wielkim wysiłkiem zdobyte i wyposażone pracownie zostały przekształcone w sale lekcyjne, a sprzęt i narzędzia poniewierają się po strychach albo piwnicach szkoły. Jak w takich warunkach myśleć o randze przedmiotu? Nauczyciele techniki bardzo szybko zdobywali dodatkowe kwalifikacje na studiach podyplomowych, podejmowali nowe studia aby móc utrzymać się w pracy. Sama należę do tej grupy. Ukończyłam w 2003 roku filologię germańską, a w nauczaniu techniki miałam niewielką przerwę.

                 Powrót do nauczania techniki zmusza  mnie do refleksji. Cele kształcenia ogólnotechnicznego wydają mi się nadal słuszne, tylko dzieci w szkole podstawowej nie są w pełni dojrzałe do ich odbioru. To gimnazjum powinno wychować nowe pokolenie inżynierów i wynalazców oraz takich uczniów, którzy mieliby choć zbliżone pojęcie o technice. Jeśli mamy być krajem rozwijającym się, musimy doścignąć w wielu dziedzinach Europę.Dlatego powinniśmy dać uczniom dobre podwaliny w postaci kompletnej wiedzy technicznej i praktycznej. Wejście Polski do Unii Europejskiej stwarza naszej młodzieży nowe możliwości kształcenia się w tych krajach lub też podjęcia tam pracy. Solidne wykształcenie techniczne i przygotowanie praktyczne pozwoli im bez kompleksów stać się obywatelami Europy.

                  Technika w szkole podstawowej powinna częściowo powrócić do formy prac ręcznych. Dzieci w szkole podstawowej posiadają niewielkie zdolności manualne, brakuje im wyobraźni przestrzennej, poczucia estetyki, zaradności życiowej, pasji, zainteresowań albo hobby. Dzieci zbyt długo siedzą przy komputerze grają w różne gry lub oglądają programy telewizyjne. To powoduje, że ich świat jest ograniczony. Nie dostrzegają zjawisk, które je otaczają, stąd wynika też brak pasji. Taką sytuację właśnie zastałam, gdy ponownie zaczełam uczyć  techniki. Widzę rozwiązanie tego problemu w programie do nauczania prac ręcznych z elementami techniki. Program będzie obejmował wiele ćwiczeń z papieru na poprawienie sprawności manualnych. Uczeń będzie ćwiczył  posługiwanie się przyborami kreślarskimi ( kartki na różne okazje, wizytówki, elementy dekoracji szkoły, klasy, maski, zabawki itd.). Będzie sobie mógł wyrobić poczucie estetyki, zwracając uwagę na znaczenie i wpływ barw, na modę ( składanie i układanie serwetek, nakrywanie do stołu, dekoracje na różne okazje, upinanie firan, wiązanie krawatów i kokard itd ), poznanie naszych tradycji ludowych (wykonywanie stroików na różne okazje, kwiatów z bibuły, palm wielkanocnych, kompozycji kwiatowych, pisanek, ozdób choinkowych, wycinanek ludowych i wiele innych). Wprowadzi się elementy ekonomii, uczniowie  wykonają tanie prezenty ( wykorzystanie masy solnej oraz innych materiałów ), w programie nie braknie ćwiczeń z podstaw szycia ręcznego.

                  Wprowadzenie szeregu ćwiczeń typowo manualnych na pewno poprawi sprawność dzieci . Widząc wytwory swojej pracy, prezentowane na terenie szkoły, będą mieć dodatkową satysfakcję. Duża różnorodność prac i stosowanych technik na pewno pozwoli każdemu z uczniów znaleźć coś interesującego dla siebie. Kto wie, może w przyszłości narodzi się z tego jakaś pasja. Ludzie posiadający  pasje, zainteresowania potrafią sobie radzić w życiu, nie odczuwają pustki, mają cel . W dzisiejszych czasach, w dobie ogromnego bezrobocia, ważne jest, żeby być zaradnym. Z  dziecinnych pasji można stworzyć małe źródło utrzymania, potrzebne, żeby przetrwać sytuacje kryzysowe. Rękodzieło od lat jest jedynym źródłem utrzymania wielu ludzi,większość z nich na pewno pierwszy bodziec otrzymała na pracach ręcznych lub technice.
Nadia Makuchowska

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie