Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Zabawa podstawową formą aktywności dzieci przedszkolnych

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 5495 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Zabawa jako problem interesowała pedagogów i filozofów od dawna. Powstało też wiele koncepcji próbujących wyjaśnić pochodzenie i znaczenie zabaw. Najczęściej kojarzono zabawę z przyjemnością. Już Platon uważał zabawę za przyjemność, ale taką, która nie wnosi żadnej szkody ani korzyści. Ten lekceważący stosunek do zabawy  utrzymał się długie lata. Dopiero rozwój filozofii i psychologii XIX i XX wieku wpłynął na zmiany tego stosunku.
Psychologowie i pedagodzy traktują zabawę jako jedną z postaci działalności ludzkiej i obok niej wymieniają naukę, pracę, działalność społeczną, polityczną itd. Ta grupa badaczy i teoretyków  wyraźnie różnicuje zabawę jako czynność dorosłych i jako formę działalności dzieci.
          Radziecki psycholog D. B. Elkonin traktuje zabawę dziecięcą jako ‘swoistą formę działalności dzieci, której przedmiotem jest dorosły człowiek-jego działalność i system jego wzajemnych stosunków z innymi ludźmi’.
Zabawowa działalność dziecka, ukazana na tle faktów-zdaniem Elkonina- ma swoją specyficzną treść, przedmiot i motywację oraz wyraża się w specyficznym rodzaju czynności.
         Wg W. Okonia ‘zabawa jest (...) działaniem wykonywanym dla własnej przyjemności, a opartym na udział wyobraźni tworzącej nową rzeczywistość. Choć działaniem tym rządzą reguły, których treść pochodzi głównie z życia społecznego ma ono charakter twórczy i prowadzi do samodzielnego poznania i przekształcania rzeczywistości’.
Istnieje mnogość stanowisk, teorii, koncepcji i ujęć zabawy. Niemniej jednak można wskazać na pewien zespół cech, które pozwalają na odróżnienie zabawy od innych form aktywności człowieka, takich jak praca czy nauka.
Na cechy te szczególną uwagę zwróciła A. Brzezińska. Wg niej cechy te są następujące:
·        Zabawa to aktywność podejmowana zawsze spontanicznie, z własnej woli, pobudzona motywem ‘chcę’;
·        Zabawa to aktywność bezinteresowna, bezproduktywna, nie nastawiona na realizowanie zadań, osiąganie celów. Ważny jest proces, a nie rezultat;
·        W prawdziwej zabawie dziecko przebywa w inny czasie, w innym miejscu, czas przestaje dlań istnieć, czasem trudno się z nim porozumieć, bo jest tak pochłonięte stworzoną przez siebie sytuację;
·        W prawdziwej zabawie dziecko przeżywa wiele różnorodnych i bardzo silnych emocji, nie jest to tylko radość, pogoda i wesołość;
·        W prawdziwej zabawie istnieje ład, porządek, ogromne skoncentrowanie, skupienie dziecka.
         Zabawa jest więc dominującą formą aktywności dzieci przedszkolnych. Dziecko podejmuje zabawę dla przyjemności i satysfakcji pod wpływem uczuć, zaciekawienia, chęci doświadczenia, pragnienia, by zetknąć się z tym, co działa na jego wyobraźnię, wrażliwość estetyczną, co wiąże uczuciowa z ludźmi i przedmiotami w otoczeniu.
To uczuciowe zaangażowanie mobilizuje dziecko do wysiłku, skupienia uwagi i myślenia.
          Różne są kierunki aktywności dziecka w zabawie. Każda z zabaw wypływa  z różnych zainteresowań, emocji i wyobrażeń dziecka. Psychologowie zajmujący się zabawą od dawna klasyfikowali zabawy, wyróżniając ich rodzaje.
 Jedną z grup stanowią zabawy tematyczne inaczej zwane również fikcyjnymi, twórczymi ,czy też w role. Polegają one na odtwarzaniu otaczającej rzeczywistości, a więc zaobserwowanych zdarzeń, sytuacji.
Drugą grupę stanowią zabawy konstrukcyjne . W ich trakcie dziecko wytwarza różne przedmioty, posługując się urozmaiconym materiałem budulcowym. Uczą one umiejętności projektowania, i planowania własnych działań ,kształtują precyzje ruchów, uczą wytrwałości w dochodzeniu do celu.
Dzieci w wieku przedszkolnym dużo czasu poświęcają również zabawom ruchowym co wiąże się z silnie zaznaczoną potrzeba ruchu. Obok samorzutnie podejmowanych zabaw ruchowych występują zabawy zorganizowane, nastawione na realizacje określonego celu.
Następny rodzaj to zabawy dydaktyczne. Warunkiem uczestnictwa w nich jest nie tylko zrozumienie reguł i zasad, ale przede wszystkim chęć podporządkowania się im we współzawodnictwie.
            W zabawie i dzięki niej dziecko poznaje otaczający świat, poszerza swoją wiedze i wzbogaca doświadczenia.
Pełni ona również funkcję kompensacyjną. Stwarza możliwości wykorzystania jej jako terapii, sposobu odreagowania napięć i lęków, wyrównywania braków. Jako naturalna forma aktywności dziecka przedszkolnego stwarza korzystne warunki jego obserwacji, co z kolei umożliwia lepsze poznanie poziomu jego rozwoju psychofizycznego, a także warunków w jakich się rozwija.
             Stwarzanie dziecku warunków do realizacji różnych typów zabaw stwarza szansę wszechstronnego rozwoju osobowości dziecka.
 
 
Literatura:
1)     D. B. Elkonin, Psychologia zabawy, WSIP, Warszawa 1984
2)     W. Okoń, Zabawa a rzeczywistość, WSIP, Warszawa 1987
3)     A. Brzezińska, Zabawa a postawa twórcza dziecka, Wychowanie w przedszkolu 1987

Joanna kołodziej

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie