Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Rozstrzelano moje serce w Poznaniu.Projekt edukacyjny dla uczczenia 50. rocznicy

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1655 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Projekt powstał, aby przygotować uczniów szkoły podstawowej do obchodów rocznicy Wydarzeń Czerwcowych. Projekt został zrealizowany w Szkole Podstawowej nr 10 im. Arkadego Fiedlera. Autorkami projektu są: mgr Katarzyna Maciejewska, mgr Aneta Ostrowska, mgr Danuta Górecka

PROJEKT EDUKACYJNY Z OKAZJI 50. ROCZNICY POZNAŃSKIEGO CZERWCA


“ROZSTRZELANO MOJE SERCE W POZNANIU”

Kazimiera Iłłakowiczówna


  1. CELE PROJEKTU:
    • uczczenie pamięci ofiar Poznańskiego Czerwca 1956 roku oraz oddanie szacunku żyjącym uczestnikom tych wydarzeń;
    • propagowanie wśród dzieci i młodzieży patriotyzmu i wiedzy historycznej, ze szczególnym naciskiem na ruchy wolnościowe zapoczątkowane w Poznaniu w 1956 roku;
    • propagowanie w społeczności lokalnej potrzeby właściwego udziału w obchodach miejskich;
    • poznanie miejsc w Poznaniu związanych z Powstaniem Poznańskim Czerwiec"56;
    • przybliżenie tradycji związanych z walką o wolność i niepodległość Wielkopolski;
    • przypomnienie patriotycznych postaw Wielkopolan;
  2. ADRESACI PROJEKTU:
    • klasy I – VI SP nr 10 w Poznaniu
  3. ZASIĘG I CZAS REALIZACJI PROJEKTU:
    • wszystkie przedmioty
    • 29 . 05. 2006 rok ???
  4. REALIZATORZY PROJEKTU:
    • wychowawcy klas
    • nauczyciele wszystkich przedmiotów
  5. OCZEKIWANE REZULTATY:
    • uczniowie znają historię wydarzeń Czerwca ‘56
    • uczniowie potrafią wymienić nazwiska liderów Poznańskiego Czerwca
    • uczniowie potrafią wymienić miejsca w Poznaniu związane z Czerwcem ‘ 56
    • uczniowie wiedzą co symbolizuje Pomnik Poznańskiego czerwca i gdzie się znajduje
  6. METODY PRACY:
    • wykłady
    • pogadanki
    • praca w grupach
    • działań praktycznych ….
  7. FORMY PRACY:
    • indywidualne
    • zbiorowe
  8. POMOCE DYDAKTYCZNE:
    • płyty CD
    • zdjęcia
    • filmy
    • nagrania audycji radiowych …
  9. MONITORING I OCENA:
    • karty pracy
    • oceny z poszczególnych przedmiotów
  10. DOKUMENTACJA PROJEKTU:
    • zapis w dziennikach lekcyjnych
  11. KOORDYNATORZY PROJEKTU:
    • Danuta Górecka
    • Katarzyna Maciejewska
    • Aneta Ostrowska
TEMATY LEKCJI

NAUCZANIE ZINTEGROWANE – Co to jest Poznański Czerwiec ’ 56?

( wykonanie gazetki tematycznej )

JĘZYK POLSKI – Poznański Czerwiec w tekstach literackich.

MATEMATYKA – Poznański Czerwiec w liczbach.

HISTORIA – Przyczyny wydarzeń czerwcowych.

PRZYRODA – Poznajemy miejsca w Poznaniu związane z Poznańskim Czerwcem 1956.

INFORMATYKA – Szukamy w Internecie informacji o obchodach Poznańskiego Czerwca .

Szukamy w Internecie inf
MUZYKA – Nauka piosenki “ Mury”.

– Nauka piosenki “ Mury”.
PLASTYKA - Rysunek Pomnika Poznańskiego Czerwca.

TECHNIKA – Przygotowanie wystawy szkolnej, ewentualnie klasowych gazetek.

Przygotowanie wystawy szkolnej, ewentualnie klasowych gazetek.
WYCHOWANIE FIZYCZNE – Projekcja filmu “ Poznańskie Powstanie 1956" w reżyserii Krzysztofa Magowskiego lub wycieczka pod Pomnik – pełnienie warty honorowej od 2.06.06

– Projekcja filmu “
JĘZYK NIEMIECKI – Redagujemy artykuł do gazetki szkolnej o obchodach 50. rocznicy Poznańskiego Czerwca.

Redagujemy artykuł do gazetki szkolnej o obchodach 50. rocznicy Poznańskiego Czerwca. JĘZYK ANGIELSKI – Opisujemy Pomnik Czerwca ’56.
RELIGIA – Dlaczego krzyże? lub: Kim był ksiądz Jerzy Popiełuszko?

LEKCJA WYCHOWACZA - Dlaczego poznaniacy powinni wziąć liczny udział w obchodach Poznańskiego Czerwca?

Nauczyciele zobowiązani są do przekazania scenariuszy zajęć do koordynatorów projektu do dnia 15.05.2006 r.



LEKCJA RELIGII
Temat: Dlaczego krzyże?

Czas zajęć: 1 godz. Lekcyjna

Cele ogólne:

  • wyjaśnienie symboliki krzyży poznańskich
  • wyjaśnienie znaczenia hasła: Bóg, honor, Ojczyzna
  • kształtowanie postaw religijno - patriotycznych
Cele operacyjne:

  • uczeń zna przyczyny wydarzeń czerwcowych
  • uczeń umie omówić symbolikę Pomnika Poznański Czerwiec ‘ 56
  • uczeń potrafi wyjaśnić termin patriotyzm
  • uczeń potrafi wyjaśnić termin honor
  • uczeń potrafi wyjaśnić dlaczego na poznańskich krzyżach nie ma napisu Bóg
Metody pracy:

  • wykład
  • rozmowa kierowana
  • metoda aktywizująca – “Słoneczko”
  • Redagujemy artykuł do gazetki szkolnej o obchodach 50. rocznicy Poznańskiego Czerwca.
Formy pracy:

  • jednolita indywidualna
  • jednolita grupowa
Pomoce dydaktyczne:

  • zdjęcie pomnika
  • fragmenty przemówienia i zdjęcia z pielgrzymki Jana Pawła II do Poznania w roku 1997
Przebieg lekcji:

  • czynności wstępne: modlitwa, sprawdzenie obecności, zadania domowego z poprzednich zajęć, przypomnienie wiadomości z ostatniej lekcji, podanie celu zajęć i tematu oraz zainteresowanie nim
  • rozwinięcie tematu: metodą “Słoneczko” uczniowie prezentują swoją wiedzę na temat wydarzeń czerwcowych, po czym nauczyciel omawia odpowiedzi uczniów, uzupełnia i utrwala wiadomości już posiadane przez dzieci.
    W dalszej części następuje oglądanie zdjęć pomnika i odczytanie widniejącego na nim napisu, który zostaje umieszczony na tablicy.

    Następnie nauczyciel w formie mini – wykładu wyjaśnia uczniom historię krzyży poznańskich, zwraca głównie uwagę na takie hasła jak: honor, patriotyzm. Wyjaśnia także uczniom dlaczego na krzyżach nie ma napisu Bóg.

    Następnie uczniowie zapisują notatkę w zeszycie.



    1. ….
  • Podsumowanie: przypomnienie przyczyn wydarzeń, znaczenia terminów: honor i patriotyzm oraz symboliki krzyży poznańskich. Na koniec nauczyciel ocenia pracę uczniów i podaje zadanie domowe – jak można współcześnie wyrażać swój patriotyzm?
Klasa

Tematy do realizacji

Cele uczeń:

Odpowiedzialni

Termin

I – III






II - III

  1. Wycieczka pod pomnik.
  2. Opis pomnika z wykorzystaniem podanego słownictwa.
  3. Orientacja w terenie.



  4. Obliczanie ile minęło lat od tamtych wydarzeń ( należy uwzględnić wszystkie lata wypisane na pomniku)
  5. Odszukanie na mapie Polski innych miejscowości, w których miały miejsce rozruchy
  6. Nauka śpiewu piosenki patriotycznej
  1. wie gdzie pomnik się znajduje
  2. potrafi nazwać ulicę plac
  3. potrafi w prostych słowach opisać pomnik korzystając z podanego słownictwa
  4. potrafi opowiedzieć o drodze pod pomnik


  5. potrafi obliczyć upływ czasu


  6. potrafi szukać na mapie

  7. zna tekst piosenki na pamięć

8. potrafi zaśpiewać piosenkę



nauczyciele

nauczania

zintegrowanego


rodzice

maj 2006

IV – VI


VI




IV – VI






IV – VI


IV – VI





IV - VI








IV- VI






IV- VI



IV- VI




IV- VI

  1. Opis pomnika wg makiety.
    ( j.polski)


  2. Wyszukiwanie w Internecie niezbędnych informacji na temat Czerwca 1956
    ( informatyka)


  3. Mapka sytuacyjna obrazująca drogę pod pomnik i otoczenie pomnika Odszukanie na mapie Polski wszystkich miejscowości, w których miały miejsce rozruchy wg dat na pomniku
    ( przyroda)


  4. Taśma czasu obrazująca wszystkie wydarzenia wg dat na pomniku
    ( historia)

  5. Zapoznanie uczniów
    oficjalnym programem obchodów Czerwca 1956

    ( lekcje wychowawcze)

  6. Obliczanie upływu czasu od poszczególnych wydarzeń wg dat na pomniku

  7. Obliczanie czy rodzice mogą pamiętać te wydarzenia
  8. Obliczanie ile lat mieli dziadkowie
    ( matematyka)



  9. Projekt znaczka pocztowego, logo
    imprezy, tapety do komputera lub do telefonu komórkowego ( do wyboru) tematycznie związanego z Czerwcem 1956

    ( plastyka, technika)


  10. Nauka słów i śpiewu pieśni “ Mury”
    (muzyka)


  11. Nauka słówek tematycznie związanych z pomnikiem np. pomnik, krzyż, sznur,
    wolność, praca, chleb

    ( j. niemiecki, angielski)

  12. Nauka pieśni patriotyczno-
    religijnej

    Boże, coś Polskę
    Przybliżenie postaci ks. Jerzego Popiełuszki

    ( religia)






  1. potrafi opisać pomnik i jego otoczenie używając bogatego słownictwa
  2. umie skorzystać z wyszukiwarki internetowej, potrafi znaleźć potrzebne informacje i zredagować krótką notatkę pisemną
  3. potrafi wykonać szkic sytuacyjny, umie nazwać ulice i okreslić najkorzystniejszy dojazd
    orientuje się na mapie, zapisuje nazwy miejscowości wielką literą





  4. potrafi stworzyć taśmę czasu i prawidłowo nanieść na nią wskazane daty
  5. potrafi dokonać wyboru z bogatej oferty kierując się własnymi preferencjami, wie czemu służy udział w oficjalnych uroczystościach
  6. sprawnie odejmuje, szacuje i wnioskuje na podstawie danych








  7. potrafi wykorzystać różne techniki plastyczne, jest kreatywny




  8. zna słowa pieśni na pamięć, zna znaczenie tej pieśni, potrafi ją zaśpiewać
  9. zna angielskie i niemieckie odpowiedniki słów służących do opisu pomnika

  10. potrafi zaśpiewać pieśń, zna jej
    emocjonalna wartość



  11. zna podstawowe fakty z życia księdza, wie dlaczego zginął

poloniści



nauczyciel informatyki




nauczyciel przyrody









nauczyciel historii



wychowawcy





matematycy











nauczyciele plastyki, techniki






nauczyciel muzyki



nauczyciele j. obcych




katecheci




katecheci


Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie