Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Przeciwdziałanie agresji

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1857 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Program Profilaktyczny - "Przeciwdziałanie agresji" oprcowany został w Zespole Szkół ponadgimnazjalnych Nr 2 im. Marii Dąbrowskiej w Sieradzu w roku szkolnym 2004/2005 przez zespół wychowawczy wyżej wymienionej placówki.  Program ten został zaprezentowany przeze mnie ( Magdalenę Skoczylas ) na Wojewódzkiej Konferencji "Nie będę następny" w ramach doskonalenia działań Szkolnych Programów Profilaktyki i Programów Wychowawczych - przeciwadziałanie agresji oraz przemocy. Konferencja odbyła się w dniach 05-06.06.2006 w Załęczu Wielkim.
Magdalena Skoczylas - nauczyciel Chemii w ZSP Nr 2 w Sieradzu i autor w/w programu

Wyniki badań na temat agresji

     Badania zostały przeprowadzone w roku szkolnym 2004/2005 przy pomocy ankiety, obserwacji i analizy dokumentów.
     Najczęściej występującą formą agresji w szkole jest obgadywanie, wulgaryzmy i ośmieszanie.

    Agresja pochodzi od (w kolejności):
  • koleżanki
  • kolegi
  • nauczyciela
  • osób z obsługi szkoły
Z agresją spotykano się najczęściej:
  • więcej niż raz w roku
  • więcej niż raz w miesiącu
  • raz w tygodniu
Najczęściej zwracano się o pomoc do:
  • nikogo (49 wyborów)
  • rodziców (7)
  • wychowawcy (6) Nie zwracano się o pomoc, bo:
  • bałem/-am się
  • nic nie wskóram
  • dam sobie radę
Nauczyciele-wychowawcy 7 klas wskazali 14 osób agresywnych, co stanowi 8% badanych. Około 17% osób było uczestnikiem agresji, a 4 osoby przyznały się do sprawstwa agresji.

      W związku z występowaniem różnych form agresji, w tym głównie agresji werbalnej powstał w naszej placówce program profilaktyczny –

„Przeciwdziałanie agresji” .

Cele:
  1. Zapoznanie z formami agresji, w tym agresji werbalnej, oraz sposobami radzenia sobie z nią
  2. Udzielanie pomocy uczniom, nauczycielom oraz rodzicom w rozwiązywaniu trudnych sytuacji będących konsekwencjami agresji.
  3. Przedstawienie wzorów i form spędzania czasu wolnego.
Obszar działania: Uczniowie, nauczyciele i rodzice uczniów
Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 2 w Sieradzu.

Termin realizacji:
Okres 3 letni.

Oczekiwane efekty:
  1. Osoby objęte działaniem znają rodzaje agresji i sposoby radzenia sobie z nią.
  2. Osoby realizujące program potrafią radzić sobie w sytuacjach wynikłych z agresji.
  3. Osoby biorące udział w programie potrafią przeciwdziałać agresji m.in. poprzez prawidłowe zagospodarowanie czasu wolnego ucznia.
Obszar działania Cele Sposób realizacji Odpowiedzialni Ewaluacja Uwagi
NAUCZYCIELE
  • zapoznanie z formami agresji i sposobami radzenia sobie z nią
  • przekazanie informacji nt. osób i instytucji udzielających pomocy
    • warsztaty z psychologiem „Przemoc i agresja, sposoby radzenia sobie z nimi”
    • źródła agresji
    • skutki agresji, agresora, ofiary
    • co należy robić, gdy spotkamy się z agresją w codziennych szkolnych sytuacjach?
    dyrekcja
    szkoły
    wywiad
     
  • wyposażenie uczniów w umiejętność poprawnego używania języka polskiego, m.in. bez wulgaryzmów
  • lekcje przedmiotowe w tym przede wszystkim lekcje języka polskiego
  • nauczyciele obserwacja
    sprawdziany

     
  • zapoznanie uczniów z zasadami savoir vivre’u
  • wyposażenie uczniów w umiejętność rozwiązywania konfliktów i bycia tolerancyjnym
  • godziny z wychowawcą
  • wychowawcy obserwacja
     
  • zapoznanie uczniów z podstawowymi funkcjami oraz propozycjami spędzania wolnego czasu
  • godziny z wychowawcą
  • wychowawcy obserwacja,
    analiza dokumentów

     
  • rozwiązywanie bieżących konfliktów w relacji uczeń-uczeń, uczeń-nauczyciel
  • rozmowy w grupie interwencyjnej
  • organizowane na potrzeby danej sytuacji np. odmowa,niewykonywanie poleceń n-la, agresja wobec kolegów. Skład (n-l, pedagog, wychowawca,uczeń)
  • grupy
    interwencyjne
    obserwacja,
    badanie dokumentów


    Obszar działania Cele Sposób realizacji Odpowiedzialni Ewaluacja Uwagi
    UCZNIOWIE Uczeń potrafi:
  • stosować zasady savoir vivre’u i nie używać wulgaryzmów
  • godziny z wychowawcą
  • kontakt grupowy
  • wychowawca,
    wszyscy pracownicy szkoły
    obserwacja
     
  • poprawnie mówić po polsku
  • lekcje języka polskiego oraz inne zajęcia edukacyjne
  • wszyscy
    nauczyciele
    obserwacja
     
  • poprawnie komunikować się z otoczeniem
  • zajęcia z psychologiem nt. komunikacji w klasach o zaburzeniach w komunikacji
  • pedagog obserwacja
     
  • być asertywnym
  • zajęcia z psychologiem
  • pedagog obserwacja
     
  • radzić sobie w sytuacjach trudnych (agresja)
  • warsztaty uczące zastępowania agresji „Jak kontrolować złość, by nie doprowadzić do agresji?”
  • odgrywanie scen, które na co dzień odbywają się w szkole i omawianie ich
  • pedagog obserwacja, ankieta
     
  • być tolerancyjnym
  • godzina z wychowawcą
  • wychowawca, nauczyciele przedmiotów obserwacja
     
  • rozwiązywać konflikty
  • spotkania z psychologiem
  • godziny z wychowawcą
  • spotkania interwencyjne
  • pedagog, wychowawcy, grupy interwencyjne obserwacja, ankieta
     
  • reagować w sytuacjach zagrożenia agresją
  • spotkania z policjantem „Agresja-ofiara i sprawca
  • sposoby radzenia sobie w sytuacji zagrożenia, gdzie szukać pomocy
  • konsekwencje prawne agresji (grozby,SMS-y)
  • pedagog obserwacja
     
  • zrozumieć społeczne zagrożenia płynące z agresji
  • artykuły w gazetkach szkolnych „Dyskurs”, „Kurier Zamkowy” np.:. wulgaryzmy, agresja
  • redaktorzy i opiekunowie gazetki analiza dokumentów
     
  • dobrze wykorzystać czas wolny
  • godziny z wychowawcą
  • wychowawcy ankieta

    Obszar działania Cele Sposób realizacji Odpowiedzialni Ewaluacja Uwagi
    RODZICE
  • zapoznanie rodziców z formami agresji i sposobami radzenia sobie z nią
  • przekazanie informacji na temat osób i instytucji udzielających pomocy
  • spotkania z psychologiem
  • pedagog ankieta
  • wyposażenie w umiejętności reagowania na agresję i konstruktywnego rozwiązywania konfliktów
  • zapoznanie z programem profilaktycznym
  • zapoznanie z sankcjami prawnymi dotyczącymi agresji w szkole
  • warsztaty na temat agresji występującej w klasie – w ramach cyklu zajęć „Rodzice bliżej szkoły”
  • wychowawca wywiad
  • udzielanie wsparcia
  • indywidualne spotkania z rodzicami,
  • kierowanie do specjalistycznych poradni,
  • rozmowa z dyrekcją,
  • polecanie lektur
  • pedagog, wychowawcy obserwacja, analiza dokumentów
  • uczenie efektywnego wykorzystania czasu wolnego
  • spotkania z wychowawcami,
  • indywidualne porady
  • wychowawca wywiad, obserwacja

    Opracowała: Magdalena Skoczylas

    Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

    X


    Zarejestruj się lub zaloguj,
    aby mieć pełny dostęp
    do serwisu edukacyjnego.




    www.szkolnictwo.pl

    e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
    - największy w Polsce katalog szkół
    - ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




    Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

    Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




    Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie