Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Rozrywki umysłowe w edukacji matematycznej uczniów klasy pierwszej

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1882 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Dzieci od najmłodszych lat z przyjemnością grają w różne gry, organizuje zabawy i zawody. Wszystkie te formy stanowią dla dzieci rozrywkę, która jest przeciwieństwem obowiązków szkolnych. Celem artykułu jest uzasadnienie potrzeby edukacji matematycznej w klasie pierwszej poprzez wprowadzanie do nauki szkolnej elementów gier i zabaw.


Zdrowie i dobre samopoczucie dziecka, wyraża się przede wszystkim w jego aktywności podczas zabawy.

Zabawa to jedna z trzech form aktywności człowieka obok nauki i pracy. Nauczyciel potrafi te trzy formy połączyć. Pomagają w tym rozrywki umysłowe, które są w naszych rękach czarodziejską różdżką.

Często dziecko przekraczając próg szkoły, czuje się zagubione, więc należy mu stworzyć korzystne warunki dla jego rozwoju.

Zabawa i gra – to pojęcie, które w praktyce występuje równocześnie i dlatego są ze sobą utożsamiane. Dają możliwość rywalizacji, umożliwiają poznanie reguł, ustalenia strategii wygrania. Uczą współzawodnictwa w grupie, zasad zachowania w przypadku wygranej lub przegranej. Jeżeli treści są określone programem nauczania, to takie gry i zabawy w sposób umowny nazywamy dydaktycznymi.

Zabawy dydaktyczne mogą oddać wielkie usługi w nauczaniu pod warunkiem, że wprowadzamy je do określonej sytuacji dydaktyczno- wychowawczej i dostosujemy do poziomu umysłowego dziecka.

Dziecko w okresie wczesnoszkolnym wykazuje silne dążenie do zaspokojenia potrzeb poznawczych, jak również pragnie zobaczyć wynik własnych wysiłków oraz możliwości osiągnięcia odpowiedniego wyniku. Ponadto, gry i zabawy mają szczególny wpływ na kształtowanie motywacji uczenia się, gdy podtrzymuje uwagę ucznia, wzbudzając ciekawość i zainteresowanie oraz umożliwiają każdemu dziecku odniesienie sukcesu, a co się z tym nierozerwalnie łączy – satysfakcji z dobrze rozwiązanego problemu. Efektywne nauczanie wymaga aktywnego udziału uczniów.

Rozrywki umysłowe sprawiają, że dzieci odczuwają przyjemność podczas rozwiązywania krzyżówek, rebusów, zagadek matematycznych, łamigłówek, plątaninek. Plątaninka w kształcie choinki, bałwanka, czy wielkanocnej pisanki uatrakcyjni rozwiązywanie wielu podobnych zadań.

Gry i zabawy są doskonałą okazją do pobudzania dzieci nieśmiałych lub przekonanych o braku zdolności matematycznych. Upodobania do gry i zabawy, tak charakterystycznych dla wieku dziecięcego skłoniło pedagogów i dydaktyków do prób włączenia rozrywek umysłowych do kształcenia zintegrowanego.


Literatura

Kapica G.: Rozrywki umysłowe
Okoń W.: Słownik pedagogiczny
Frindt M. , Jendoralska J. : Matematyka dla smyka

Opracowała: T. Ordoń

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie