Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Prezentacja nauczyciela j. polskiego

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1749 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Lekcja języka polskiego, dwugodzinna, w klasie drugiej gimnazjum wprowadzająca nowe pojęcia: "cudzoziemszczyzna" i "satyra", ze wskazaniem głównego problemu utworu i wynikających z niego wniosków oraz krytycznego spojrzenia na bohaterów satyry.
opracowała: Małgorzata Gawior


HASŁO:
Jeśli krytyka, to kogo i czego? (J. Krasicki „Żona Modna”)

CELE:
Uczeń po lekcjach potrafi:

  • Wyjaśnić pojęcia: moda, cudzoziemszczyzna, satyra, archaizm, groteska, monolog,
  • krytycznie określić bohaterów satyry,
  • wskazać, że głównym problemem utworu i wynikających z niego wniosków, jest rola obcych wpływów na obyczajowość i kulturę,
  • rozpoznać satyrę jako formę gatunkową.
KTO:
Małgorzata Gawior, nauczycielka j. polskiego i WDŻ.


KIEDY:
6.12.2004r., j. polski


DLA KOGO:
Klasa I „b” GIMNAZJUM


OPIS ZAJĘĆ:
Lekcja dwugodzinna, praca indywidualna, w pracach, grupach czteroosobowych.


KROK 1 W kręgu mody


Instrukcja dla uczniów:
1.1. Przejrzyjcie zawartość kopert. Co prezentują obrazki, które w nich odnaleźliście. porozmawiajcie na ten temat w grupach.

1.2. Spróbujcie zastanowić się w zespołach czteroosobowych, jaką rolę spełnia moda? Swoje spostrzeżenia wpiszcie do tabeli, odpowiednio do rubryk: pierwsza-rola pozytywna moda, druga-negatywna.


Wskazówki dla nauczyciela:

1.1. Rozdaj uczniom przygotowane koperty. Zaproponuj im pracę w parach.

Poproś ich o krótkie omówienie obrazków, które otrzymali, jak również o ich krótką opinię na temat mody i jej wpływu na różne dziedziny życia.

Dopilnuj, aby uczniowie podali jak najwięcej przykładów. Notuje na tablicy.

1.2. Poproś, aby uczniowie pracowali 2 zespołach (parach). Zwróć uwagę, aby starali się

dostrzec funkcję mody w różnych dziedzinach życia. Po wykonaniu polecenia uczniów, omów je ze wszystkimi uczniami.

KROK 2 Odkrywaj za pomocą słów

Instrukcja dla uczniów:

2.1. Podam wam teraz kilka kluczowych słów, które pomogą wam odkryć tekst. Na ich

Podstawie spróbujecie wyobrazić sobie , o czym jest utwór?

Te słowa to: żona, mąż, miasto, wieś zbytek, moda, tradycje, praca, egoizm, uległość.

2.2. Spróbujcie teraz, na podstawie podanych słów, narysować obrazek i ułożyć listę pytań

do tekstu.



Wskazówki dla nauczyciela:

2.1. Podaj uczniom słowa klucze. Wyjaśnij, co oznacza to pojęcie. Poproś, aby w zespołach

4-osobowych narysowali obrazek i ułożyli listę pytań do utworu.

2.2. Upewnij się, że wszyscy przystąpili do zadania. W razie potrzeby, ukierunkuj ich. Gdy

zakończą prace, poproś liderów grup o prezentację na forum klasy.


KROK 3 W głąb tekstu



Instrukcja dla uczniów:

Macie już swoje pewne wyobrażenia o utworze. Teraz proszę o ciche przeczytanie go i porównanie ze swoim wyobrażeniami. Zwróćcie uwagę na bohaterów utworu, kim są, czym się charakteryzują?


Wskazówki dla nauczyciela:

Obserwuj uczniów podczas czytania (praca jednostkowa). Poproś, aby zwracali uwagę na objaśnienia pod tekstem.


KROK 4 Oceń bohaterów


Instrukcja dla uczniów:

Poznaliście utwór. Na jego podstawie dokonacie oceny bohaterów.

Określając postępowanie, wskażcie w tekście argumenty na poparcie swojej tezy.


Wskazówki dla nauczyciela:
Poproś, aby po przeczytaniu tekstu, który jest dość kolorowany, scharakteryzowali bohaterów, żonę i męża. Ich cechy wypisali na tablicy i do zeszytu.


KROK 5 Podsumuj


Instrukcja dla uczniów:
5.1. Dokonajcie podsumowania waszej dotychczasowej pracy.

Napiszcie, czego najważniejsza dowiedzieliśmy się z tekstu?

Sformułujcie końcowy wniosek.

5.2. W słowniku terminów literackich wyszukajcie terminu ”satyra”. Jakie są jej cechy?

Określcie, jakim gatunkiem jest „ Żona modna” ( praca grupowa).


Wskazówki dla nauczyciela:
Podziel klasę na 2 grupy. Jedna z grup będzie pracować nad formułowaniem końcowego wniosku, druga- wyszuka w słowniku terminów literackich pojęcia „ satyra”.


Materiały pomocnicze: obrazki, foldery z modą różnych epok, podręcznik do j. polskiego ”Świat w słowach i obrazach”, Słownik Terminów Literackich.


KROK 6 ( praca w domu) – Przekład tekstu
Instrukcje dla uczniów:

Przygotuj propozycję przekształcenia „ Żony modnej” na dramat ( praca indywidualna).


Wskazówki dla nauczyciela:
Wyjaśnij, na czym polega zadanie domowe. Przypomnij budowę zewnętrzną dramatu, czyli podział na akty i sceny, didaskalia.

Odpowiedz, na zadane pytania przez uczniów dotyczące adaptacji.

Zwróć uwagę na oryginalność pomysłów

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie