Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Wspomaganie rozwoju emocjonalnego dzieci

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1823 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Pracując w przedszkolu coraz częściej spotykamy się z dziećmi sprawiającymi trudności wychowawcze. Objawami takich zachowań są najczęściej: duża ruchliwość, aktywność, ekspresja emocjonalna. Niektóre dzieci są nadmiernie wrażliwe, łatwo się złoszczą , płaczą, wybuchają. Inne wręcz odwrotnie – są lękliwe i skrępowane. Niezwykle ważne jest właściwe podejście wszystkich nauczycieli do problemów dziecka z zaburzeniami emocjonalnymi. Dlatego tak istotnym jest nabycie umiejętności pracy nad rozwojem emocji u dzieci oraz pracy z dziećmi nadpobudliwymi psychoruchowo i agresywnymi. Uczenie się metod budowania u dzieci pozytywnego obrazu własnej osoby oraz wiary we wlane siły i możliwości, rozwijając mocne strony każdego z nich pozwoli dziecku podejmować nowe zadania i osiągać sukcesy. Wykorzystanie przez nauczyciela spontanicznych i zorganizowanych sytuacji, w pełni akceptujących dziecko, pozwoli mu poczuć się pewnie, uwierzyć w skuteczność własnych działań.

Oto przykładowy scenariusz zajęcia terapeutycznego:

Cel:
Kształtowanie umiejętności rozpoznawania, przeżywania i wyrażania emocji smutku. Budowanie pozytywnego obrazu własnej osoby.

Przebieg zajęcia:

I. Powitanie:
  1. Zabawa „ Impulsy ruchowe”
         Dzieci poruszają się w rytmie muzyki. W krótkich odstępach czasu przerywamy muzykę, podając głośno impuls. Kiedy wszyscy go wykonają, włączamy ponownie muzykę. Znowu wszyscy poruszają się w jej rytmie.
    Przykłady impulsów:
    • uścisnąć jak najwięcej rąk
    • dotknąć wszystkich czterech ścian
    • poklepać się wzajemnie po ramionach
    • stanąć na środku Sali
  2. Zabawa KLANZY „ Witam wszystkich tych, którzy…”
II. Zabawy wprowadzające.
  1. Zabawa „ Supeł”

    Cała grupa trzyma się za ręce tworząc łańcuch. Osoba prowadząca łańcuch prowadzi nad ( pod ) rękami, między nogami uczestników zabawy tworząc supeł. Kiedy grupa jest zaplatana i nie może się ruszać, zaczyna się powoli rozplątywać tak by nie rozerwać łańcucha.
  2. Zabawa „ Zaczarowany kamień”

         Osoba pełniąca rolę czarodzieja goni innych. Kogo czarodziej dotknie ręką, ten kamienieje. „ Skamieniały uczestnik staje z szeroko rozstawionymi nogami. Jeżeli inna osoba przejdzie miedzy jego nogami „ Skamieniały” znowu jest wolny i może brać udział w zabawie.
  3. Zabawa „ Bracie siostro pomóż”

         Jedna osoba pełni rolę łapacza. Każdy gracz zagrożony dotknięciem przez łapacza może się ratować, wpadając innej osobie w ramiona i wołając : „ bracie, siostro pomóż!” Dopóki dwie osoby się obejmują, nie można ich dotknąć.
III. Zajęcia właściwe.
  1. Zabawa „ Smutny jeżyk ” Dzieci siedzą w kręgu – przekazują sobie gumowego jeżyk z ręki do ręki, witają się z jeżykiem i próbują powiedzieć dlaczego jest smutny.
  2. Zabawa z elem. dramy „ Podziel się swoim smutkiem”
  3. Zabawa do piosenki: „ Był sobie raz balonik” ( I zwrotka) Dzieci tworzą koło, w środku wybrane dziecko trzyma balonik na którym narysowany jest smutek.
  4. „ Smutne obrazki”- wycięte obrazki z gazet, zadaniem dzieci jest wybór smutnej sytuacji np. połamane drzewo, stłuczony samochód, powódź, uzasadnienie swojego wyboru
  5. „Lusterko smutku”- odbijanie smutnych ust na zaparowanym lusterku.
  6. „ Preludium deszczowe” słuchanie utworu, przeżywanie nastroju smutku.
  7. „Mój smutek”- wybierz miejsce, gdzie chciałbyś być, gdy jesteś smutny – stań przy tym obrazku ( gotowe obrazki przyczepione w różnych miejscach Sali np. las, góry, dom, bezludna wyspa itp.)
  8. „ Żegnajcie smuteczki” – dzieci rysują smutek, a następnie chowają go w pudle i zamykają.
  9. Zabawa taneczna przy piosence „ Mała Smutna Królewna” z repertuaru Natalii Kukulskiej
IV. Ewaluacja

     „ Zmienić smutek w radość”- dzieci oglądają reprodukcję obrazu Olgi Boznańskiej „ Dziewczynka z chryzantemami”( załącznik nr 1), następnie zastanawiają się, dlaczego ta dziewczynka jest smutna: - wypowiedzi dzieci. ( dominacja smutnych barw)
     Pytanie „ Czy myślicie, że ta sama dziewczynka pomalowana innymi kolorami mogłaby nie być smutna?”
     Dzieci otrzymują szkice dziewczynki – zarys sylwetki, które następnie wypełniają kolorami wg. własnego uznania.

Grażyna Ciepielowska

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie