Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Praca z dzieckiem leworęcznym

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1607 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Postawienie prawidłowej diagnozy lateralizacji jest bardzo ważnym momentem dla uchwycenia następnych etapów rozwojowych dziecka. Przede wszystkim w związku ze startem szkolnym istotne jest  aby wiedzieć , którą ręką dziecko będzie pisać . W pracy z dziećmi stosuje się bardzo wiele metod badania stronności . Powinno odbywać się to w formie zabawy , w ten sposób aby dziecko nie orientowało się co jest przedmiotem jego oceny.

Jestem nauczycielką wychowania przedszkolnego , pracuję w grupie zerowej . W swojej 16-letniej pracy zawodowej zauważyłam iż przybywa coraz więcej dzieci leworęcznych. Chciałabym podzielić się doświadczeniem {jestem matką dziecka leworęcznego} i wiedzą , którą zdobyłam uczestnicząc w warsztatach „Metodyka pracy z dzieckiem leworęcznym” prowadzonych prze panią dr Danutę Krzywoń.

Jak sprawdzić czy dziecko jest leworęczne ?

Wśród testów do badania lateralizacji kończyn górnych , autorstwa Mateicka i Zlaba , wyróżniamy takie jak:

  • Wkładanie koralików do butelki
  • Wkładanie kołków do dziurek w deseczce
  • Wkładanie klucza do kłódki
  • Wrzucanie piłeczki do pudełka
  • Jaką masz siłę ? Dominującą ręką w tej próbie jest ta , którą dziecko ściśnie puszkę.
  • Złap się za ucho , nos. Zadaniem dziecka jest pokazanie w jaki sposób drapie się w nos, brodę ucho . Za dominujące ramię uważamy to , które wykonało ruch przy wszystkich próbach.
  • Sięgnąć jak najwyżej – Zadaniem dziecka jest sięganie wybraną ręką , jak najwyżej potrafi . Dominującą ręką jest ta , którą dziecko wyciąga.
  • Klaskanie. Osoby leworęczne klaszczą w dłonie  w taki sposób , że ręka lewa znajduje się na górze i jest bardziej aktywna.
  • Zacieranie dłoni. Próbie tej ręką wiodącą jest ręka aktywniejsza.
  • Proste czynności V. Prichoda {M. Bogdanowicz, 1989}.Ten zestaw prób obejmuje między innymi takie zadania, jak :
- splatanie palców ; zakładanie rąk polegające na tym , iż jedna z dłoni jest schowana pod ramieniem , druga zaś spoczywa na nim co świadczy o jej dominacji,

- wskazywanie palcem,

- rzucanie i chwytanie piłki,

- ostrzenie ołówka,

- rozcinanie kartek książki,

- nawijanie wełny na motek,

- sięganie po przedmiot,

- używanie narzędzi powszedniego użytku,

- cięcie za pomocą nożyczek i noża,

- otwieranie drzwi,

- nakręcanie zegarka.

·        Pisanie nazwiska . Próba ta polega na równoczesnym pisaniu obiema rękami nazwiska.

·        Kropki. Ćwiczenie polega na stawianiu kropek w kratkach w ciągu 30-stu sekund. Zadanie jest wykonywane raz jedną, a raz drugą ręką. Ocenia się liczbę poprawnie wypełnionych kwadratów jedną i drugą ręką.

·        Dynamometr. Próba ta polega na ocenie siły ręki mierzonej na dynamometrze. Różnica trzech kg i wyższa świadczy o silnej dominacji jednej z rąk.

·        Kółka {H. Spionek, 1961} – próba polegająca na obwodzeniu kolorowym ołówkiem dwóch kółek ustawionych koncentrycznie względem siebie. Zadaniem badanego jest obrysowanie tych kółek raz prawą , raz lewą ręką jak najszybciej i jak najdokładniej. Próbie tej porównuje się czas wykonania tego zadania przez obie ręce oraz poziom graficzny.

·        Labirynt. Ten test polega na prowadzeniu linii ołówkiem „ nie wychodząc poza nakreśloną drogę.

·        Domek. Poleca się dziecku narysowanie domku lewą i prawą ręką na połowie zgiętego arkusza papieru. Porównuje się poziom graficzny rysunku , tempo i sposób pracy dziecka.

Wybrane testy służące do diagnozy dominacji oka wg Harrisa

·        Lornetka. Podczas badania lateralizacji oczu  na stole kładziemy lornetkę i zachęcamy dziecko, aby zobaczyło , jaki jest tam obrazek . Za oko dominujące uważamy to, które dziecko przykłada do lornetki.

·        Butelka. Próba polega na zaglądaniu do małej butelki w celu określenia , co się w niej znajduje . Zaglądając , badany musi obejrzeć zawartość tylko jednym okiem.

·        Celowanie kciukiem. Zadanie polega na celowaniu kciukiem w drobny przedmiot znacznie od niego oddalony, tak by palec zakrywał ten przedmiot . Jeżeli badany zamknie wtedy jedno oko, a przedmiot nadal pozostaje zakryty, to oznacza , że patrzy on okiem dominującym.

·        Kalejdoskop. Inną propozycją jest próba A. Harrisa polegająca na ocenie dominacji oka poprzez zaglądanie do kalejdoskopu. Pierwszy wybór oka może świadczyć o jego dominacji.

Wybrane testy służące do diagnozy dominacji nogi wg Stiera , Ludwika
·        Kopanie klocka.

·        Proste czynności nóg:

- bieg na łyżwach

- wchodzenie na krzesła . Dominującą nogę dziecko stawia na krześle i na niej dźwiga ciężar swojego ciała

- odbicie z nogi dominującej w czasie skoku wzwyż

- skakanie na jednej nodze

- używanie hamulca nożnego podczas jazdy na rowerze

- siadanie na rower{ osoba praworożna siada z lewej strony}

- zdejmowanie butów przez dziecko

- krok nad przeszkodą

- kreślenie linii nogą na ziemi

- rytmiczne stukanie

- skakanie na jednej nodze

Prawidłowa postawa ciała oraz ułożenie zeszytu i przyboru pisarskiego podczas pisania u dziecka leworęcznego.

Podstawowymi zasadami , które powinni stosować rodzice i nauczyciele w stosunku do dzieci leworęcznych są:

·        odpowiednie miejsce siedzenia  dziecka{z lewej strony ławki} , umożliwiające patrzenie na tablicę z odwróceniem korpusu w prawą stronę

·        obie stopy powinny być oparte o podłogę

·        plecy wyprostowane tak , aby centralna oś ciała była pionowa

·        światło na biurku u dziecka leworęcznego powinno padać z przodu lub prawej strony

·        zeszyt lub kartka papieru ułożone są ukośnie, lewy róg zeszytu lub kartki skierowany jest ku górze

·        głowa ustawiona prosto w odległości ok. 15 cm nad kartką lub zeszytem

·        prawa ręka jest ręką pomocniczą w podtrzymywaniu kartki papieru

·        koniec przyboru pisarskiego skierowany jest do środka w stronę lewego ramienia

·        przedramię powinno być uniesione i zgięte pod kątem około 45 stopni do krawędzi ławki

·        dłoń i palce poniżej zapisywanego tekstu nie zasłaniając go.

Ćwiczenia usprawniające naukę pisania u dzieci leworęcznych
1.      Wypełnianie kolorem całej powierzchni papieru

2.      Malowanie form kolistych i malowanie form falistych.

3.      Rysowanie prostych wzorów w formie szlaczków .

4.      Ćwiczenia rozwijające funkcje wzrokowo-ruchową .

5.      Rysowanie i malowanie kompozycji abstrakcyjnych.

6.      Wypełnianie konturów .

7.      Obwodzenie konturów .

8.      Obrysowywanie szablonów.

9.      Kreślenie kształtów graficznych za pomocą kreski łączącej wyznaczone uprzednio punkty{pisanie po śladzie}.

Podstawowy problem dziecka leworęcznego to jego egzystencja w przedszkolu, szkole w środowisku , którym się znajdzie. Dlatego ważne jest aby dyskutować , zauważać tę „inność” gdyż nieprawidłowe postępowanie może być przyczyną niepowodzeń szkolnych dziecka. Na zakończenie polecam wszystkim zainteresowanym książkę p. dr D. Krzywoń „ Leworęczność – błąd natury czy dar od Boga?”

                                                                                   Opracowała  mgr Dorota Jankowska nauczycielka PP nr 12 w Jastrzębiu Z.

Bibliografia

Krzywoń D. , Leworęczność – błąd natury czy dar od Boga. Katowice 2005

Bogdanowicz M., Leworęczność u dzieci. Warszawa 1992

 Jestem nauczycielką wychowania przedszkolnego , pracuję w grupie zerowej . W swojej 16-letniej pracy zawodowej zauważyłam iż przybywa coraz więcej dzieci leworęcznych. Chciałabym podzielić się doświadczeniem {jestem matką dziecka leworęcznego} i wiedzą , którą zdobyłam uczestnicząc w warsztatach „Metodyka pracy z dzieckiem leworęcznym” prowadzonych prze panią dr Danutę Krzywoń. Wybrane testy służące do diagnozy dominacji nogi wg Stiera , LudwikaĆwiczenia usprawniające naukę pisania u dzieci leworęcznych

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie