Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Trzyletni projekt rekolekcji wielkopostnych

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 2975 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

PROJEKT SZKOLNYCH REKOLEKCJI WIELKOPOSTNYCH Trzyletni projekt edukacyjny opracowany i realizowany w Szkole Podstawowej w Gryfowie Śląskim w latach 2004 –2007 Autorzy projektu: Lewandowska Agnieszka Kasprzak Ewa
Martałek Maria
Puchalska Agnieszka Rakowska Elżbieta Zwierzańska Agnieszka


Wstęp

 
„Szkoła winna zapewnić każdemu uczniowi warunki niezbędne do jego rozwoju, przygotować go do wypełniania obowiązków rodzinnych i obywatelskich…” czytamy w Ustawie o systemie oświaty z dnia 07.09.1991 roku. W myśl tego zapisu szkoła powinna nie tylko uczyć, ale też w równym stopniu wychowywać. Priorytet w wychowaniu młodego człowieka powinien mieć zawsze dom rodzinny. Celem zaś wychowania w szkole jest wsparcie rodziny. Szkoła ma zatem prawo i obowiązek wszechstronnie wspomagać rozwój dziecka. Powinna ona realizować koncepcję działań wychowawczych. W działania te mogą wpisywać się rekolekcje szkolne. Dobrze zorganizowane i przeprowadzone rekolekcje dają szkole szansę na realizowanie założeń projektu wychowawczego szkoły. Aby rekolekcje spełniły swoją rolę muszą być przeprowadzone przy współpracy wielu osób. Już na etapie koncepcji i przygotowywania istnieje potrzeba zaangażowania szeregu osób, duchownych i świeckich: katechetów, rodziców, pedagoga szkolnego, wychowawców. Podobne zaangażowanie powinno towarzyszyć ich przeprowadzeniu. Katecheta musi być jednak ich inspiratorem. Niezbędna jest współpraca wszystkich nauczycieli szkoły, w której odbywają się rekolekcje. Ich udział może być zróżnicowany od twórczego, aktywnego uczestnictwa, dzięki włączeniu się w organizację i przeprowadzenie pewnych elementów, po czysto zewnętrzny, polegający na zapewnieniu jedynie opieki. Współdziałanie i obecność kadry nauczycielskiej sprzyja skuteczności i atmosferze zajęć. Szkoła jest dla dzieci, a przy nich powinni być nauczyciele. Rozbudowany czas i kontekst wymagają poszukiwania nowych form organizacyjnych rekolekcji oraz takich, które wyzwolą aktywność i zainteresowanie uczestników.
Powinny składać się one z dwóch części: liturgicznej i duszpastersko- wychowawczej. Na pierwszą składają się:
  • Msza święta,
  • konferencje,
  • nabożeństwa,
  • Sakrament Pokuty.
Na drugą różnego typu zajęcia:
  • warsztatowe,
  • konkursy,
  • inscenizacje.
Bardzo ważny jest sposób prowadzenia rekolekcji. Powinien on być taki, by w podejmowanych działaniach była widoczna obecność Chrystusa, by rekolekcje były czasem spotkania z Nim. W rekolekcjach nie można pominąć roli modlitwy, istnieje zapotrzebowanie wprowadzania jej w różne jej formy. Właściwego przy­gotowania wymaga też śpiew. Punktem kulminacyjnym jest rekolekcyjna Msza święta. Ważnym składnikiem rekolekcji jest sakrament pokuty. Cel i zadania re­kolekcji szkolnych określają w znacznym stopniu problematykę nauczania oraz działań dydaktyczno-wychowawczych. Rekolekcje powinny sprzyjać zastanowie­niu się nad sobą.
  1. Adresat: Rada Pedagogiczna i społeczność szkolna SP w Gryfowie Śląskim
  2. Czas trwania: 3 lata
  3. Termin realizacji: lata 2004 -2007
  4. Kierownik formy: Rakowska Elżbieta – nauczyciel katecheta
  5. Odpowiedzialni za opracowanie i realizację:
    • Kasprzak Ewa – nauczyciel historii
    • Lewandowska Agnieszka – nauczyciel katecheta
    • Martałek Maria – pedagog szkolny
    • Puchalska Agnieszka – nauczyciel nauczania zintegrowanego
    • Zwierzańska Agnieszka – nauczyciel nauczania zintegrowanego.
Cele projektu
  1. Kształtowanie pozytywnych postaw wobec Boga, drugiego człowieka i całej przyrody.
  2. Uczenie aktywnego uczestnictwa we Mszy świętej i w życiu religijnym Ko­ścioła.
  3. Umiejętność znalezienia się w różnych sytuacjach życiowych zgodnie z nauką zawartą w przykazaniach Bożych i kościelnych.
  4. Doprowadzenie do głębokiego przeżycia religijnego.
  5. Pogłębienie zaufania do kapłana, katechety i wychowawców.
  6. Budowanie dobrego klimatu w szkole.
Metody:
    • opowiadanie
    • pogadanka
    • skojarzenia
    • praca indywidualna
    • praca w grupie
    • album
    • wiersz
    • proste formy plastyczne
    • plakat
    • krzyżówka
    • piosenka
    • rozsypanka wyrazowa
Formy realizacji:
  • Msza święta,
  • nauka rekolekcyjna,
  • Sakrament Pojednania,
  • zajęcia warsztatowe,
  • konkursy
Przewidywane efekty:
  1. Odnowa moralna poprzez:
  • pogłębienie więzi z Kościołem
  • aktywne życie sakramentalne
  • uczestniczenie w liturgii Mszy świętej
  • wewnętrzne skupienie
  • weryfikację dotychczasowego życia
  1. Realizowanie poznanych prawd Bożych w domu i szkole.
  2. Umiejętność podejmowania ważnych decyzji w oparciu o przykazania Boże i kościelne.
Ewaluacja
  • Ankiety przeprowadzane wśród uczniów.
  • Ankiety przeprowadzane wśród nauczycieli.
  • Ankieta przeprowadzona wśród rodziców.
  • Konkursy przeprowadzane w czasie rekolekcji.

Do realizacji wymienionych wyżej celów wybrano 3 bloki tematyczne, wynikające z projektu wychowawczego szkoły, które będą realizowane przez 3 lata:
Rok I – Rodzina Bogiem silna

Rok II – W szkole jestem z Panem Bogiem

Rok III – „Kto ty jesteś? – Polak mały!”

 
I ROK RODZINA BOGIEM SILNA
Wstęp
Rodzina jest najważniejsza, najistotniejsza dla każdego człowieka od chwili narodzin. Jest ona jego pierwszym, naturalnym środowiskiem wychowawczym. Wywiera największy wpływ na jego całe młodzieńcze i dorosłe życie. Od pierwszych chwil życie rodzinne wpływa na dziecko przez atmosferę, panujące w niej stosunki, tryb życia, cechy osobowości członków rodziny, ich zachowanie w codziennych i wyjątkowych sytuacjach. Rodzina jest istotnym czynnikiem w kształtowaniu osobowości dziecka, jego sfery intelektualnej i uczuciowej, postaw wobec siebie i innych. Dziecko w trakcie naturalnego, spontanicznego wychowania poznaje podstawowe pojęcia, przyswaja elementarne normy i zasady moralne, zdobywa określone poglądy i przekonania, rozwija uczucia i zainteresowania. Rodzina ma wpływ na kształtowanie się podstawowych cech charakteru i postaw społecznych. Zadaniem rodziców jest wytworzenie rodzinnej atmosfery, przepojonej miłością i szacunkiem do Boga i ludzi. Szkoła ma pełnić rolę wspomagającą funkcję rodziny. Wynika to z zadania umieszczonego w planie wychowawczym szkoły. Celem tego bloku tematycznego jest uświadomienie uczniom, że rodzina jest nadrzędną wartością w życiu człowieka.

Cele:
Uczeń:
  • zna swoje obowiązki i prawa w rodzinie,
  • rozumie, że rodzicom należy się miłość i wdzięczność,
  • wie, że wszyscy członkowie rodziny są za nią odpowiedzialni,
  • rozumie znaczenie więzi rodzinnych we wzajemnych relacjach,
  • wie, że należy podejmować działania zmierzające do wzajemnego szacunku w rodzinie.
Metody:
  • opowiadanie,
  • pogadanka,
  • skojarzenia,
  • praca w grupie,
  • praca indywidualna
  • album,
  • wiersz,
  • proste formy plastyczne,
  • plakat.
Formy realizacji:
  • Msza święta z nauką rekolekcyjną,
  • Sakrament Pokuty,
  • zajęcia warsztatowe,
  • konkursy plastyczne.
Oczekiwane efekty: Uczeń:
  • przestrzega swoje prawa i obowiązki w rodzinie,
  • okazuje rodzicom swoją miłość i wdzięczność,
  • stara się być odpowiedzialny za swoją rodzinę,
  • umacnia więzi rodzinne,
  • podejmuje działania zmierzające do wzajemnego szacunku w rodzinie.
Ewaluacja
  • Ankieta przeprowadzona wśród nauczycieli.
  • Konkursy przeprowadzone w czasie rekolekcji.

ZADANIA DO REALIZACJI:RODZINA BOGIEM SILNA” Plan Rekolekcji Wielkopostnych w Szkole Podstawowej w Gryfowie Śląskim w roku szkolnym 2004/2005 dla klas 1 – 3

I dzień Zadanie 1
  1. Wstępna pogadanka na temat rodziny.
  2. „MAPA SKOJARZEŃ” – na wychodzących promieniście gałęziach zapisanie pojęć, które kojarzą się dzieciom z rodziną.

dom
rodzice
mama tata
  1. Ozdobienie symbolami – rysunkami, powstałej planszy.
Zadanie 2
  1. Uzupełnianie hasła „szczęśliwa rodzina” pojęciami kojarzącymi się z nim (według wzoru) – praca w grupach.
  2. Zapisanie najtrafniejszych i najczęściej powtarzających się skojarzeń na dużej (wspólnej) planszy.

II dzień
  1. Wykonanie przez wszystkie dzieci pracy plastycznej na temat „Szczęśliwa rodzina” na kartce formatu A4, dowolną techniką plastyczną.
  2. Wspólna ocena prac, wybór dwóch najciekawszych tematycznie i plastycznie.
  3. Złożenie prac u organizatora (Elżbieta Rakowska) – rozstrzygnięcie konkursu szkolnego nastąpi w ostatnim dniu rekolekcji.
III dzień
  1. Wysłuchanie i omówienie opowiadania pt. „Rachunek”(załącznik nr 1).
  2. „Mój dar dla rodziców” – wykonanie przez dzieci prezentu w formie podziękowania, np.: „Dziękuję….”, „ Kocham …” w postaci laurki, listu, ramki itp. (według inwencji wychowawcy).
  3. Wręczenie rodzicom w domu wykonanego prezentu.
Wszystkie dzieci codziennie uczestniczą we Mszy Świętej Do zrealizowania zadań potrzebne będą następujące materiały i przybory: I dzień: brystole z napisem „rodzina” (do wykonania mapy skojarzeń), plansze z hasłem „szczęśliwa rodzina”, przybory do pisania, kolorowe pisaki, długopisy, kredki. II dzień: kartki z bloku rysunkowego o formacie A4; do wyboru: kredki pastelowe olejowe, suche, farby plakatowe, pisaki, wycinanki, plastelina, wycinki z gazet, zdjęcia itp. (decyduje wychowawca). III dzień: treść opowiadania pt. „Rachunek” z książki Bruno Ferrero „Przypowieści i opowiadania dla szkoły i katechezy”, kartki z bloku technicznego białego lub kolorowego, bibuła, plastelina, wycinanki, kredki, pisaki, kolorowe długopisy, przybory do pisania itp. ( decyduje wychowawca).

 „RODZINA BOGIEM SILNA” Plan Rekolekcji Wielkopostnych w Szkole Podstawowej w Gryfowie Śląskim w roku szkolnym 2004/2005 dla klas 4 - 6
I dzień Zadanie 1
  1. Wstępna pogadanka na temat rodziny.
  2. Wysłuchanie i omówienie opowiadania pt. „Rodzina to maleńkie społeczeństwo” (załącznik nr 2).
  3. „MAPA SKOJARZEŃ” – na wychodzących promieniście gałęziach zapisanie pojęć, które kojarzą się dzieciom z rodziną.
    dom
    rodzice
    mama tata
  4. Ozdobienie symbolami – rysunkami, powstałej planszy.
Zadanie 2
  1. Uzupełnianie hasła „ szczęśliwa rodzina” pojęciami kojarzącymi się z nim (według wzoru) – praca w grupach.
  2. Zapisanie najtrafniejszych i najczęściej powtarzających się skojarzeń na dużej (wspólnej) planszy.

II dzień Wszyscy uczniowie uczestniczą w Spowiedzi Świętej.

III dzień
  1. Wykonanie przez wszystkich uczniów pracy plastycznej na wybrany temat:
  • Rodzina w moich marzeniach” (kartka formatu A3, dowolna technika plastyczna),
  • Etapy mojego życia”,
  • Moja kochana rodzinka” (plakat lub album wykonany dowolną techniką plastyczną – można wykorzystać zdjęcia swojej rodziny, wycinki z gazet itp. według inwencji uczniów).
  1. Wspólna ocena prac, wybór dwóch najciekawszych tematycznie i plastycznie.
  2. Złożenie prac u organizatora (Agnieszka Lewandowska) – rozstrzygnięcie konkursu szkolnego nastąpi w ostatnim dniu rekolekcji.
  3. W trzecim dniu rekolekcji zostanie rozstrzygnięty także konkurs literacki, który był ogłoszony 28 lutego. Chętni uczniowie samodzielnie układali wiersze o rodzinie.
Wszystkie dzieci codziennie uczestniczą we Mszy Świętej Do zrealizowania zadań potrzebne będą następujące materiały i przybory: I dzień: Opowiadanie pt. „Rodzina to maleńkie społeczeństwo” z czasopisma „Powiernik rodzin” (styczeń 1996), brystole z napisem „rodzina” (do wykonania mapy skojarzeń), plansze z hasłem „szczęśliwa rodzina”, przybory do pisania, kolorowe pisaki, długopisy, kredki. III dzień: kartki z bloku rysunkowego o formacie A3; do wyboru: kredki pastelowe olejowe, suche, farby plakatowe, pisaki, wycinanki, plastelina, zdjęcia swojej rodziny, wycinki z gazet, itp. (decydują uczniowie i wychowawca).

II ROK W SZKOLE JESTEM Z PANEM BOGIEM
Wstęp
„Konwencja o prawach dziecka” – Organizacji Narodów Zjednoczonych mówi, że:
  • dziecko jest samodzielnym podmiotem, który ze względu na swą niedojrzałość psychiczną i fizyczną wymaga szczególnej ochrony i opieki prawnej;
  • dziecko wymaga poszanowania jego godności, tożsamości i prywatności;
  • rodzina jest najlepszym środowiskiem wychowania dziecka
  • państwo ma wspierać rodzinę, w jej funkcjach.
Szkoła jako organizacja państwowa jest instytucją, która wspiera rodzinę w wychowaniu młodego człowieka. Jej działalność może być projektowana, organizowana i kierowana w sposób zamierzony. Na uwagę zasługuje fakt, iż szkoła dysponuje specjalnie przygotowaną kadrą. Tak więc szkole przypada szczególna rola w procesie wychowania młodego człowieka. To właśnie w szkole dziecko rozwija postawy osobowości, które zaczęli rozwijać rodzice. Szkoła pomaga rodzicom wychowywać dzieci w klimacie akceptacji, przyjaźni, zaufania i poczucia bezpieczeństwa. To w szkole uczą się, tolerancji, wzajemnej pomocy, nabierają pewności siebie. Aby osiągnąć sukces pedagogiczny i wychowawczy szkoła powinna współpracować z rodzicami. Ważna jest akceptacja rodziców dla działań, które szkoła podejmuje. Tylko wtedy proponowany dzieciom system wartości będzie przejrzysty, spójny, możliwy do przyjęcia w dorosłym życiu.

Cele:
Uczeń:
  • umie określić swoje miejsce w klasie i szkole,
  • zna swoje obowiązki w szkole,
  • potrafi uczestniczyć w życiu szkoły,
  • potrafi poprawnie zachować się w czasie uroczystości klasowych i szkolnych,
  • rozumie potrzebę zasad dobrego wychowania.
Metody:
  • praca indywidualna
  • praca w grupie
  • krzyżówka
  • pogadanka
  • proste formy plastyczne
  • piosenka
Formy realizacji:
  • Eucharystia z nauką rekolekcyjną,
  • Sakrament Pokuty,
  • zajęcia warsztatowe,
  • konkursy.
Oczekiwane efekty: Uczeń:
  • zna swoje miejsce w klasie i szkole,
  • przestrzega swoje obowiązki i prawa w szkole,
  • aktywnie uczestniczy w życiu szkoły,
  • poprawnie zachowuje się w czasie uroczystości szkolnych i klasowych,
  • przestrzega zasad dobrego wychowania.
Ewaluacja
  • Ankieta skierowana do uczniów.
  • Ankieta skierowana do rodziców.
  • Konkursy przeprowadzone w czasie rekolekcji.

ZADANIA DO REALIZACJI:
W SZKOLE JESTEM Z PANEM BOGIEM”

Plan Rekolekcji Wielkopostnych
w Szkole Podstawowej w Gryfowie Śląskim w roku szkolnym 2005/2006 dla klas 1 – 3

I dzień
Zadanie 1
KLASY 1 1. Ułożenie hasła „W szkole jestem z Panem Bogiem” z rozsypanki wyrazowej – praca w grupach. KLASY 2 i 3 1. Wspólne rozwiązanie krzyżówki z hasłem „W szkole jestem z Panem Bogiem” (załącznik nr 3). WSZYSCY 2. Krótka rozmowa na temat hasła (prawa i obowiązki ucznia, moje miejsce w klasie stosunki koleżeńskie itp.).
Zadanie 2
  1. Losowanie wcześniej przygotowanych kartek - laurek z imionami i nazwiskami wszystkich uczniów klasy (także nauczyciela).
  2. Napisanie 2 – 3 miłych zdań do wylosowanej osoby i ozdobienie laurki – liściku.
  3. Wręczenie laurek – liścików.
II dzień
  1. Szkolny konkurs piosenki religijnej.
  2. Etapy klasowe odbędą się w lutym 2006 r. na lekcjach religii.
III dzień
  1. Szkolny konkurs plastyczny – „Film z życia naszej klasy” – wykonywanie prac plastycznych na temat ważnych, ciekawych wydarzeń w historii klasy:
    • rozmowa na temat wspomnień dzieci z dotychczasowego pobytu w szkole,
    • wybranie najciekawszych i najważniejszych – nadanie tytułów,
    • podział uczniów na 4 grupy,
    • wykonanie przez grupy pracy plastycznej na wybrany temat.
    • połączenie prac tak, aby wyglądały jak klisza filmowa.
  2. Prace należy wykonać na kartkach formatu A3, dowolną techniką plastyczną i dostarczyć do organizatora (Elżbieta Rakowska). Wyniki konkursu zostaną ogłoszone następnego dnia, a wyróżnione prace wywieszone na korytarzu szkolnym.
Wszystkie dzieci codziennie uczestniczą we Mszy Świętej Do zrealizowania zadań potrzebne będą następujące materiały i przybory: I dzień: rozsypanka wyrazowa, krzyżówka, kartki z bloku technicznego podzielone na pół – format A5, złożone jak laurka i podpisane z przodu imionami i nazwiskami uczniów danej klasy, przybory do pisania, kolorowe pisaki, długopisy, kredki. II dzień: kaseta z podkładem piosenki religijnej wykonywanej przez wybranego ucznia III dzień: 4 kartki z dużego bloku technicznego białego lub kolorowego, do wyboru: kredki pastelowe olejowe, suche, farby plakatowe, plastelina, wycinanki, pisaki, zdjęcia z wydarzeń klasowych, wycinki z gazet, itp., taśma klejąca lub coś innego do połączenia wszystkich prac plastycznych (decyduje wychowawca).


W SZKOLE JESTEM Z PANEM BOGIEM”
Plan Rekolekcji Wielkopostnych
w Szkole Podstawowej w Gryfowie Śląskim w roku szkolnym 2005/2006 dla klas 4 – 6

I dzień

Zadanie 1
  1. Rozwiązanie krzyżówki z hasłem „W szkole jestem z Panem Bogiem” – praca w grupach (załącznik nr3).
  2. Krótka rozmowa na temat hasła (prawa i obowiązki ucznia, moje miejsce w klasie stosunki koleżeńskie itp.).
Zadanie 2
  1. Losowanie wcześniej przygotowanych kartek – laurek z imionami i nazwiskami wszystkich uczniów klasy oraz nazwiskami nauczycieli uczących daną klasę.
  2. Napisanie 2 – 3 miłych zdań do wylosowanej osoby i ozdobienie laurki – liściku.
  3. Wręczenie laurek – liścików.
II dzień Wszyscy uczniowie uczestniczą w Spowiedzi Świętej. III dzień
  1. Szkolny konkurs plastyczny – „Film z życia naszej klasy” – wykonywanie prac plastycznych na temat ważnych, ciekawych wydarzeń w historii klasy:
    • rozmowa na temat wspomnień dzieci z dotychczasowego pobytu w szkole,
    • wybranie najciekawszych i najważniejszych – nadanie tytułów,
    • podział uczniów na 5 grup,
    • wykonanie przez grupy pracy plastycznej na wybrany temat.
    • połączenie prac tak, aby wyglądały jak klisza filmowa.
  2. Prace należy wykonać na kartkach formatu A3, dowolną techniką plastyczną i dostarczyć do organizatora (Agnieszka Lewandowska). Wyniki konkursu zostaną ogłoszone następnego dnia, a wyróżnione prace wywieszone na korytarzu szkolnym.
Wszystkie dzieci codziennie uczestniczą we Mszy Świętej Do zrealizowania zadań potrzebne będą następujące materiały i przybory: I dzień: krzyżówka, kartki z bloku technicznego podzielone na pół – format A5, złożone jak laurka i podpisane z przodu imionami i nazwiskami uczniów danej klasy, przybory do pisania, kolorowe pisaki, długopisy, kredki. III dzień: 5 kartek z dużego bloku technicznego białego lub kolorowego, do wyboru: kredki pastelowe olejowe, suche, farby plakatowe, plastelina, wycinanki, pisaki, zdjęcia z wydarzeń klasowych, wycinki z gazet, itp., taśma klejąca lub coś innego do połączenia wszystkich prac plastycznych (decyduje wychowawca i uczniowie).


III ROKKTO TY JESTEŚ? – POLAK MAŁY”

 Wstęp
Patriotyzm wyraża się w przywiązaniu do swej ojczyzny, do ziemi rodzinnej, do obyczajów i kultury narodowej, w szacunku dla ludzi, którzy ją tworzyli. Patriotyzm to troska o dobro kraju, stałe dążenie do pomnażania tego, co stworzyły poprzednie pokolenia, to gotowość służenia swej ojczyźnie. Patriotyzmowi towarzyszyć musi poczucie godności narodowej, a jednocześnie szacunek i przyjaźń dla innych narodów. Celem edukacji jest budzenie u dzieci miłości do małej i wielkiej ojczyzny przez ugruntowanie poczucia tożsamości regionalnej, narodowej, europejskiej. Dla małego dziecka ojczyzną jest jego wieś czy miasto, w którym mieszka z rodziną, kolegami sąsiadami, gdzie wszystko jest znajome i bliskie, gdzie czuje się zadomowiony i bezpieczny. Związki z ojczyzną rozpoczynają się od więzi z rodziną, szkołą, swoją miejscowością, najbliższymi okolicami. Ten krąg stopniowo rozszerza się. Dziecko poznaje mapę Polski, piękno i historię swojego kraju. Problematykę patriotyczną przybliżają dziecku pewne wizualne symbole i znaki. Do symboliki narodowej zaliczamy: hymn, godło, barwy państwowe, herby miast, sztandary. Realizując tematykę, należy zwrócić uwagę na szacunek względem tych symboli. Treści związane z symboliką narodową są wdzięcznym materiałem wiążącym wychowanka z ojczyzną. Kształtowanie patriotyzmu jest doniosłym zadaniem nauczyciela, to on, bowiem przygotowuje nowe pokolenie Polaków, które w przyszłości ujmie w swe ręce losy ojczyzny. Nauczyciel-wychowawca realizując wychowanie patriotyczne, musi bezwzględnie sam być patriotą.
Cele: Uczeń:
  • rozwija i umacniania postawę patriotyczną,
  • kształtuje szacunek do symboli narodowych,
  • budzi zainteresowanie przeszłością i teraźniejszością kraju,
  • poznawaje dziedzictwo kultury narodowej,
  • propaguje polskie tradycje, obrzędy i zabytki jako wartości ponadnarodowe,
  • bierze udział w różnych formach zajęć edukacyjnych,
  • nabywa umiejętności pracy w grupie, współdziałania, współpracy z innymi odgrywania ról.
Metody:
  • rozsypanka wyrazowa,
  • krzyżówka
  • poszukiwanie informacji,
  • praca w grupach,
  • wiersz
  • pogadanka
Formy realizacji:
  • Msza święta z nauką rekolekcyjną,
  • Sakrament Pokuty,
  • zajęcia warsztatowe,
  • konkursy.
Oczekiwane efekty: Uczeń:
  • rozumie, w jaki sposób wyraża się patriotyzm,
  • ma poczucie tożsamości narodowej,
  • zna i szanuje polskie symbole narodowe.
Ewaluacja
  • ankieta skierowana do nauczycieli .
  • ankieta skierowana do uczniów.
  • konkursy przeprowadzone w czasie rekolekcji.
ZADANIA DO REALIZACJI:
KTO TY JESTEŚ? – POLAK MAŁY”
Plan Rekolekcji Wielkopostnych
w Szkole Podstawowej w Gryfowie Śląskim w roku szkolnym 2006/2007 dla klas 1 – 3

I dzień
 1. Czytanie i omówienie wiersza Władysława Bełzy „Kto ty jesteś? Polak mały! (załącznik nr 4). KLASY 1
2. Rozwiązanie krzyżówki z hasłem „Polska” (załącznik nr5).
3. Naklejenie mapy Polski na środku brystolu z hasłem „Polska – nasza Ojczyzna” i umieszczenie nazw największych i najważniejszych miast, rzek, gór, morza (Warszawa, Kraków, Wrocław, Gdańsk, Szczecin, Lublin, Toruń, Morze Bałtyckie, Tatry) w odpowiednim miejscu na mapie (załącznik nr 6). KLASY 2 i 3 2. Uzupełnianie mapy Polski: wpisanie nazw największych i najważniejszych miast, rzek, gór, jezior, morza, itp. oraz miejsc kultu religijnego (można umieścić na mapie symbole, rysunki, zdjęcia, wycinki z gazet) (załącznik nr 6).
3. Naklejenie mapy na przygotowany brystol z hasłem „Polska – nasza Ojczyzna”.

II dzień
  1. Wysłuchanie hymnu narodowego.
  2. Rozmowa na temat symboli narodowych.
  3. Konkurs na najciekawszy i najbardziej pomysłowy folder z hasłem „Polska – nasza Ojczyzna” – uzupełnianie i ozdabianie przygotowanego brystolu.
    • podział uczniów na grupy,
    • przydzielenie grupom zadań do wykonania np.: godło, flaga, fragmenty wierszy, sylwetki sławnych Polaków, krótkie wzmianki o ważnych wydarzeniach historycznych i religijnych itp. (można stosować dowolne techniki plastyczne).
  1. Zakończone prace (brystol z hasłem „Polska – nasza Ojczyzna”) należy dostarczyć do organizatora (Elżbieta Rakowska) ostatniego dnia rekolekcji. Wyniki konkursu zostaną ogłoszone następnego dnia, a wyróżnione prace wywieszone na korytarzu szkolnym
III dzień
  1. Wykonywanie przez wszystkie dzieci pracy plastycznej na temat „Sławny Polak żyjący współcześnie” na kartce formatu A3, dowolną techniką plastyczną.
  2. Wspólna ocena prac, wybór trzech najciekawszych tematycznie i plastycznie.
  3. Złożenie u organizatora (Ewa Kasprzak) – rozstrzygnięcie konkursu nastąpi następnego dnia, a wyróżnione prace zostaną wywieszone na korytarzu szkolnym.
Wszystkie dzieci codziennie uczestniczą we Mszy Świętej Do zrealizowania zadań potrzebne będą następujące materiały i przybory: I dzień: treść wiersza Władysława Bełzy „Kto ty jesteś? Polak mały!”, rozsypanka wyrazowa, krzyżówka, mapa Polski, brystol z hasłem „Polska – nasza Ojczyzna”, karteczki z nazwami miast, rzek, gór, morza itp., wcześniej zgromadzone: widokówki, zdjęcia, ilustracje, wycinki z gazet, klej, przybory do pisania. II dzień: nagranie hymnu narodowego, ilustracje symboli narodowych, wcześniej zgromadzone materiały i informacje dotyczące Polski, kartki z bloku rysunkowego, do wyboru: kredki pastelowe olejowe, suche, farby plakatowe, plastelina, wycinanki, bibuła, pisaki, przybory do pisania (decyduje wychowawca i uczniowie). III dzień: kartki z bloku rysunkowego o formacie A4; do wyboru : kredki pastelowe olejowe, suche, farby plakatowe, pisaki, wycinanki, plastelina, wycinki z gazet, zdjęcia itp.( decyduje wychowawca i uczniowie).


„„KTO TY JESTEŚ? – POLAK MAŁY”
Plan Rekolekcji Wielkopostnych
w Szkole Podstawowej w Gryfowie Śląskim w roku szkolnym 2006/2007 dla klas 4 – 6

I dzień
  1. Czytanie i omówienie wiersza Władysława Bełzy „Kto ty jesteś? Polak mały! (załącznik nr 4).
  2. Uzupełnianie mapy Polski: wpisanie nazw największych i najważniejszych miast, rzek, gór, jezior, morza, itp. oraz miejsc kultu religijnego (można umieścić na mapie symbole, rysunki, zdjęcia, wycinki z gazet) (załącznik nr 6).
  3. Naklejenie mapy na przygotowany brystol z hasłem „Polska – nasza Ojczyzna”
II dzień Wszyscy uczniowie uczestniczą w Spowiedzi Świętej.

III dzień
  1. Wysłuchanie hymnu narodowego.
  2. Rozmowa na temat symboli narodowych.
  3. Uzupełnianie - ozdabianie brystolu z hasłem „Polska – nasza Ojczyzna” według pomysłu klasy:
    • podział uczniów na grupy,
    • przydzielenie grupom zadań do wykonania np.: godło, flaga, fragmenty wierszy, sylwetki sławnych Polaków, krótkie wzmianki o ważnych wydarzeniach historycznych i religijnych itp. (można stosować dowolne techniki plastyczne).
  1. Zakończone prace – brystol z hasłem „Polska – nasza Ojczyzna” należy dostarczyć do organizatora (Agnieszka Lewandowska) ostatniego dnia rekolekcji. Wyniki konkursu zostaną ogłoszone następnego dnia, a wyróżnione prace wywieszone na korytarzu szkolnym
Wszystkie dzieci codziennie uczestniczą we Mszy Świętej Do zrealizowania zadań potrzebne będą następujące materiały i przybory: I dzień: treść wiersza Władysława Bełzy „Kto ty jesteś? Polak mały!”, brystol z hasłem „Polska – nasza Ojczyzna”, wcześniej zgromadzone: widokówki, zdjęcia, ilustracje, wycinki z gazet, klej, przybory do pisania. III dzień nagranie hymnu narodowego, ilustracje symboli narodowych, wcześniej zgromadzone materiały i informacje dotyczące Polski, kartki z bloku rysunkowego, do wyboru: kredki pastelowe olejowe, suche, farby plakatowe, plastelina, wycinanki, bibuła, pisaki, przybory do pisania (decyduje wychowawca i uczniowie).


Autorzy:
Lewandowska Agnieszka
Kasprzak Ewa
Martałek Maria
Puchalska Agnieszka
Rakowska Elżbieta
Zwierzańska Agnieszka

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie