Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Konkurs wiedzy o lesie dla klas III i regulamin tego konkursu

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 8880 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Konkurs z zakresu wiadomości o środowisku leśnym do przeprowadzenia po opracowaniu tematyki o lasach lub w związku z obchodami Święta Ziemi. Konkurs jest dwuetapowy.

IMIĘ I NAZWISKO,
 KLASA. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
KONKURS WIEDZY O LESIE DLA KLAS TRZECICH
1..Dlaczego należy chronić las?
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ..
2.Dlaczego nie należy hałasować w lesie?
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ..
3.Co jest przyczyną niszczenia lasów?
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ..
4.Dlaczego w lesie na polanie nie można rozpalać ognisk?
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ..
5.Jakie niebezpieczeństwo stwarza w lesie potłuczone szkło?
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ..
6.Który z ptaków jest lekarzem drzew?. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ..
7.Wymień znane ci rośliny trujące:. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ..
8.Jak się ustrzec przed zatruciem grzybami?
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ..
9.Wypisz poznane grzyby trujące:. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
10.Dlaczego nie można niszczyć grzybów trujących?
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ..
11.Uporządkuj zwierzęta pod względem sposobu odżywiania: wiewiórka, lis, sarna, borsuk, dzik, wilk, puchacz, łoś, zając, jeż.

Roślinożerne:. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Mięsożerne:. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Wszystkożerne: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ..
12.Gdzie mieszkają mrówki?. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ...
13.Które ptaki wysiadują swoje pisklęta w budkach lęgowych?. . . . . . . . . . . . . . . . ..
14.W jaki sposób leśnicy pomagają zwierzętom przetrwać zimę?. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ...
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ..
15.Jakie pokarmy powinny się znaleźć w karmniku?. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ..
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
16.Czy kret i jeż są zwierzętami chronionymi?. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
17.Jeśli spotkasz w lesie butelkę to:(zaznacz jedną poprawną odpowiedź)
-pójdziesz dalej
-schowasz ją pod krzakiem
-zaniesiesz do kosza

18.Jeśli zobaczysz ptaka w gnieździe to:
-podejdziesz jak najbliżej
-zawołasz kolegów
-będziesz obserwował z ukrycia

19.Jeśli znajdziesz ptaka , który wypadł z gniazda to:
-weźmiesz go do domu
-dasz go koledze
-pozostawisz go w tym samym miejscu

20.Gdy natkniesz się w zaroślach na malutką sarenkę to:
-będziesz ją głaskać i przytulać
-weźmiesz ją do domu
-spokojnie odejdziesz


21.Które z podanych zwierząt możesz spotkać w naszych lasach:bóbr,żyrafa,jeleń,nosorożec,słoń,borsuk,zaskroniec,szympans


22.Które z podanych zwierząt są pod ochroną :wróbel, ropucha, bóbr, sarna, żubr, jeż.


23. Wypisz znane ci gatunki drzew występujących w lesie:


drzewa iglaste:. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ... . . . . . . . . . . . . . . ...


drzewa liściaste:. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ...

24. Podaj przykłady roślin i zwierząt występujących w różnych warstwach lasu:


ściółka:. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ... . . . . . . . . . . . . ...


runo leśne:. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
podszyt:. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ... . . . . . . . . . . . . ..


wysokie drzewa:. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ..

25. Napisz dla innych dzieci informacje o tym, jak należy się zachowywać w lesie. Zacznij zdania od słów:


Nie wolno. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . ..


Nie należy. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ..


Nie można. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . .


Zabrania się. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .


W lesie trzeba. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
II ETAP KONKURSU WIEDZY O LESIE DLA KLAS III
IMIĘ I NAZWISKO, KLASA. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
1.W jaki sposób można rozpoznać wiek drzewa?. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
2.Co oznacza, że rośliny i zwierzęta są pod ochroną?. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ...
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
3.Podaj przykłady roślin chronionych. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
4.Podaj przykłady zwierząt chronionych. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ..
5.Czy wiosną można kupić bukiecik przebiśniegów?. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ...
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ..
6.Jak nazywają się duże obszary przyrody chronionej?. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
7.Do czego służy dzięciołowi ogon?. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ...
8.Dlaczego chronimy mrówki?. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ...
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
9.Jaki grzyb rośnie na drzewach?. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
10.Które drzewo iglaste gubi jesienią liście?. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
11.Jaki ptak zjada dziennie tyle szkodników ile sam waży?. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ...
12.Czy dzięcioł robi zapasy na zimę?. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ...
13.W czasie ostrej zimy więcej zwierząt ginie z głodu czy z pragnienia?. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ..
14Jakie pisklęta nigdy nie poznają swojej matki?. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
II ETAP KONKURSU WIEDZY O LESIE DLA KLAS III
(wersja dla nauczyciela)
1.W jaki sposób można rozpoznać wiek drzewa ściętego?
Najłatwiej obliczyć wiek drzewa na podstawie słojów - przyrostów rocznych. Roczny przyrost drzewa nie jest równomierny i składa się z dwóch słojów: jasnego i ciemnego. Słój jasny powstaje wczesną wiosną, gdy przyrost jest bardziej dynamiczny. Słój ciemny powstaje późnym latem. Policzenie wieku ściętego drzewa polega na policzeniu liczby słojów.
2.Co oznacza, że rośliny i zwierzęta są pod ochroną?
Rośliny i zwierzęta chronione to te, które powinny się znaleźć pod naszą szczególną opieką ze względu na zmniejszanie się liczebności lub możliwość wyginięcia gatunku.
3.Podaj przykłady roślin chronionych. Do roślin chronionych należy: sasanka, storczyk szerokolistny, widłak goździsty, mikołajek nadmorski, rosiczka, arnika, ostrokrzew.


4.Podaj przykłady zwierząt chronionych.
Zwierzęta pod ochroną: ropuchy, jaszczurki, łasice, jeże, nietoperze, bobry, mrówki.
5.Czy wiosną można kupić bukiecik przebiśniegów?
Nie można. Przebiśniegi są pod ochroną. Roślin, które są pod ochroną nie wolno zrywać, niszczyć ani też kupować.
6.Jak nazywają się duże obszary przyrody chronionej? Są to parki narodowe i rezerwaty przyrody.
7.Do czego służy dzięciołowi ogon? Do podpierania
8.Dlaczego chronimy mrówki? Mrówki usuwają szczątki nieżywych zwierząt i niszczą duże ilości szkodników leśnych.
9.Jaki grzyb rośnie na drzewach? Huba
10.Które drzewo iglaste gubi jesienią liście? Modrzew

11.Jaki ptak zjada dziennie tyle szkodników ile sam waży? Sikorka
12.Czy dzięcioł robi zapasy na zimę? Nie robi zapasów, ponieważ przez cały rok wydobywa pożywienie spod kory drzew.
13.W czasie ostrej zimy więcej zwierząt ginie z głodu czy z pragnienia? Więcej zwierząt ginie wtedy z pragnienia niż z głodu. Ptaki i ssaki nie jedzą śniegu.
14Jakie pisklęta nigdy nie poznają swojej matki? Pisklęta kukułki ponieważ składa ona jaja w gniazdach innych ptaków.
Opracowała: Grażyna Miśkiewicz

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie