Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Zagrożenia zwiazane z internetem i grami komputerowaymi

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1636 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Biorąc pod uwagę coraz większą dostępność komputerów oraz Internetu powinniśmy na lekcjach wychowawczych rozmawiać z uczniami na temat zagrożeń jakie mogą one stwarzać. Rodzice też niewiele na ten temat wiedzą, są szczęśliwi że dzieci mają w domu, a tymczasem Internet to nie tylko źródło informacji, a komputer nie tylko służy do nauki. Dzieci często grają w gry i nawiązują kontakty przez internet jakże dla nich nieodpowiednie. Przykłady zagrożeń jakie stwarzają komputery zamieszczam poniżej

Nasze dzieci bardzo chętnie spędzają wolny czas przed komputerem.
Nam komputery kojarzą się z pracą, edytorami tekstu, bazami danych, rachunkami i projektami technicznymi. Jednak gdyby zapytać nastolatka, do czego on służy, odpowiedź z pewnością brzmiałaby: do grania. I nie bez racji gdyż tworzone obecnie gry komputerowe są w stanie zafascynować każdego. Mają one starannie dopracowaną oprawę graficzną i znakomity dźwięk. Potrafią przyciągnąć nie tylko dzieci, ale i dorosłych.
Należy jednak zwracać uwagę na to, co nasza pociecha przynosi od znajomych i instaluje na komputerze. Na opakowaniach gier znajduje się przeważnie odpowiednia wskazówka, dla jakiej grupy wiekowej dany produkt jest przeznaczony. Gry prezentujące sceny przemocy w żadnym wypadku nie powinny trafiać w ręce dzieci. Psychika dziecka jest tak wrażliwa, że te gry mogą w bardzo niekorzystny sposób wpłynąć na ich sposób myślenia.
Ostatnio lekarze odkryli nową chorobę, którą nazwali padaczką komputerową. Pojawia się ona u dzieci, które siedzą po parę godzin przed monitorem komputera, którego migotanie negatywnie wpływa ma mózg. Do tego dołącza się stres związany z zabijaniem przeciwnika i walką o własne życie. Oczywiście nie u każdego dziecka ona się rozwija, ale jaką mamy gwarancję, że nasze dziecko na nią nie zachoruje?
Dla dzieci w wieku szkolnym najlepsze są gry edukacyjne, które bawiąc przekazują wiedzę. Na przykład zwykłe zadanie matematyczne zmieniają w ciekawą zagadkę. Przy ich pomocy dzieci mogą samodzielnie uczyć się danego przedmiotu, poszerzyć lub powtórzyć swe wiadomości. Gry edukacyjne rozwijają spostrzegawczość i refleks, umiejętność logicznego myślenia a przede wszystkim gwarantują świetną zabawę.
Jeśli znajdziemy w komputerze nieodpowiednie programy, nie powinniśmy dziecka karać, ponieważ niczego to nie zmieni. Jedynym skutecznym sposobem jest rozmowa i próba wyjaśnienia mu, dlaczego ten typ gier jest szkodliwy.
Drugim zagadnieniem, które chciałam poruszyć jest dostęp dzieci do internetu. Wiemy, że niesie on ze sobą wiele wspaniałych możliwości, takich jak: zdobywanie wielu informacji, wymiany poglądów, przesyłania listów, dokonywania zakupów bez zbędnego marnowania czasu.
Ale internet to niestety nie tylko same korzyści. Ma on również drugą, ciemną stronę Dotyczy to głównie osób o nie wyrobionym jeszcze światopoglądzie, a więc młodzieży kształtującej swój obraz świata w oparciu o zdobywaną ciągle wiedzę, również za pośrednictwem intemetu. Nie znaczy to, że zagrożenia niesione przez tą globalną sieć dotyczą tylko tej grupy, narażeni na nie są wszyscy jej użytkownicy, młodzież natomiast stanowi grupę o podwyższonym ryzyku.
Ostatnio w telewizji podczas reklam pokazywany jest krótki film o tym jak dziewczynka na popularnym wśród młodzieży czacie szuka znajomych wpisując: mam 12 lat, szukam przyjaciół. Odpowiada jej pan w średnim wieku: cześć, jestem Wojtek, również mam 12 lat i szukam przyjaciół.
W serialu Klan jedna z bohaterek jest tak zauroczona pogaduszkami w internecie, że zapomina o jedzeniu, znajomych i obowiązkach szkolnych. Poznaje kolegę na czacie, w którym się zakochuje, choć go nigdy nie widziała. Okazuje się jednak, że jest on rówieśnikiem jej ojca.
Myślę, że twórcy tych filmów chcieli przestrzec rodziców przed znajomościami, jakie mogą nawiązać nasze pociechy przez internet. Wydaje nam się, że mamy dziecko w domu i jest ono bezpieczne, a jednak prawda może okazać się inna.
Sieć intemet zapewniając anonimowość stała się wprost wymarzonym narzędziem dla przestępców oraz różnego rodzaju zboczeńców. Dla policji na całym świecie bardzo duży problem stwarzają pedofile, którzy „oswajają" swoje ofiary podając się za rówieśników nastolatków i np. namawiają do kontaktów z bardzo fajnym, bogatym wujkiem. Kontakty te wielokrotnie kończą się zgwałceniem nieletnich. W większości przypadków kończy się na sprośnej korespondencji, mogącej mieć jednak duży negatywny wpływ na psychikę dziecka.
Również osoby, reprezentujące różnego rodzaju sekty religijne ze względu na specyfikę internetu, mają ułatwione zadanie przy nawiązywaniu nowych kontaktów. Witryny WWW oraz możliwość bezpośredniej rozmowy idealnie nadają się do przekonywania innych do swojej ideologii i pozyskiwania członków sekty. Zauważalny jest wzrost ilości stron na których treści mające doprowadzić do zaszczepienia czytającemu określonych poglądów, podane są w sposób bardzo subtelny i zakamuflowany. Czytając tekst ofiara nawet nie zauważa, kiedy zaczyna myśleć kategoriami zgodnymi z założeniami sekty.
Ponadto, młodzież ulega często atrakcyjnym ofertom różnego rodzaju grup przestępczych polegających m.in. na współpracy w rozprowadzaniu rzeczy pochodzących z kradzieży, nielegalnego oprogramowania, środków odurzających itp.
Nie każdy wie, że sieć „Intemet" może stać się źródłem uzależnienia. Nie wyjeżdżając na wakacje możemy poznawać odległe miejsca, nowych ludzi, zbierać informacje o interesujących nas tematach. Z czasem w związku z niską aktywnością fizyczną związaną z ciągłym przebywaniem przy komputerze, narasta niechęć do jakiegokolwiek wysiłku oraz przekonanie, że czas spędzony poza siecią jest czasem straconym. Wiele osób jest na to uodporniona jednakże w większości krajów wysoko uprzemysłowionych, stanowi to poważny problem społeczny, jak również zdrowotny. W Polsce problem ten nie jest jeszcze tak powszechny z uwagi na małą dostępność do internetu, jednakże korzystając z doświadczeń innych państw należy przygotować się na jego nadejście.
Łatwość nawiązywania nowych kontaktów, wymiany poglądów, poczucie bezpieczeństwa związanego z anonimowością, staje się pułapką zwłaszcza dla osób w życiu nieśmiałych i bardzo wrażliwych. Osoby te często przybierają mocno brzmiące a czasami wręcz wyzywające pseudonimy a następnie stają się „lwami salonowymi" kawiarenek internetowych. Używają niewybrednego słownictwa, strofują w nieprzyzwoity sposób innych użytkowników, co daje im poczucie wyższości i własnej wartości. Nie ma to jednak żadnego odniesienia do rzeczywistości, natomiast jedynie pogłębia niechęć do realnego świata i zwiększa uzależnienie od sieci. Osoby te są plagą wielu grup dyskusyjnych gdzie wykorzystują wszelką sposobność, aby zwrócić na siebie uwagę. Bliscy takiej osoby z reguły nie wierzą i nawet nie dopuszczają do siebie myśli, że mogłaby ona dokonać zarzucanych jej czynów.
Ponadto w intemecie można natrafić na inne nielegalne treści np.:
°        informacje propagujące używanie narkotyków oraz wskazujące, gdzie można się w nie zaopatrzyć,
°        propozycje współpracy w przestępczej działalności.
°        pornografię, która dostępna jest w sieci praktycznie wszędzie i w momencie, gdy znajduje się na serwerze w kraju gdzie jest ona legalna nie ma możliwości zlikwidowania tego typu stron. Również brak jednoznacznej jej definicji w Polsce ogranicza możliwości skutecznego ścigania. Coraz większym problemem polskiego intemetu jest rosnące zainteresowanie wśród intemautów zwłaszcza ze środowisk szkolnych i akademickich, pornografią dziecięcą oraz ekstremalną z użyciem przemocy i wykorzystywaniem zwierząt.
°        oferty sprzedaży pirackiego oprogramowania komputerowego oraz nagrań audio i video,
°        oferty sprzedaży przedmiotów pochodzących z kradzieży lub przemytu (nagminne są oferty sprzedaży sprzętu elektronicznego np.telefonów komórkowych, radioodtwarzaczy samochodowych, podzespołów komputerowych),
Nie ma praktycznie dziedzin przestępczej działalności, które nie zostałaby w jakiś sposób powiązane z siecią „Intemet" poprzez propagowanie związanych z nimi nielegalnych treści.

Wiele osób przeglądających witryny intemetowe nie zdaje sobie sprawy, że przez większość czasu ich pobytu w sieci, zbierane są o nich informacje, do celów marketingowych lub często typowo przestępczych. Odwiedzając niektóre strony zupełnie nieświadomie pozostawiamy na nich informacje o używanym przez nas sprzęcie, o naszych danych personalnych, zainstalowanym oprogramowaniu, na podstawie analizy plików z historią odwiedzanych przez nas stron można uzyskać informację o naszych zainteresowaniach. Ponadto czasami poprzez wykorzystanie „dziur”, czyli błędów w kodzie oprogramowania obce osoby mogą uzyskać dostęp do zasobów na naszych dyskach.

Podobnie wygląda sytuacja z dokonywaniem wszelkiego rodzaju transakcji za pośrednictwem „Intemetu" przy użyciu kart kredytowych. Podczas realizacji tego typu operacji narażeni jesteśmy na przechwycenie numeru naszej karty kredytowej przez niepowołaną osobę i kradzieży pieniędzy z konta bankowego.
Jeżeli chcemy zminimalizować zagrożenie związane z różnego rodzaju przykrymi niespodziankami musimy podchodzić do podawania w intemecie jakichkolwiek danych z dużą nieufnością, a zwłaszcza powinno się unikać wypełniania różnego rodzaju formularzy, gdzie zmuszeni jesteśmy do podawania informacji o sobie.
Formularze, które wypełniamy z pełną beztroską wykorzystywane są w najlepszym przypadku do celów marketingowych co skutkuje często zapychaniem naszej skrzynki e-mail oraz domowej skrzynki pocztowej różnorakimi reklamówkami.
Żelazną zasadą powinno być nie otwieranie korespondencji pochodzącej z nieznanego źródła oraz wstrzemięźliwe nawiązywanie nowych kontaktów. Niewielu użytkowników intemetu zdaje sobie sprawę, że otwierając każdą przychodzącą korespondencję często z dziesiątkami załączników mogą zainfekować komputer programem wirusowym, a także zainstalować sobie „trojana" np. przesyłającego do sieci informacje o użytkownikach komputera oraz ich hasłach lub wręcz robiących z naszych maszyn serwery sieciowe.
W tym drugim przypadku komputer nieświadomej ofiary może być stacją przesiadkową do ataku na inny system sieciowy np. rządowy. Następstwem tego może być wizyta przedstawicieli organów ścigania w mieszkaniu niczego nie świadomej ofiary.

Niewielu użytkowników intemetu zdaje sobie sprawę, iż zaraz po włączeniu się do sieci, ich komputery są skanowane przez komputerowych włamywaczy pod kątem znalezienia luk w konfiguracji oprogramowania, uzyskania informacji o otwartych portach itp. Wszystkie te działania maja na celu uzyskanie jak największej ilości informacji w celu przejęcia kontroli nad komputerem ofiary.

Wszystkich zagrożeń związanych z intemetem nikt nie jest w stanie wymienić gdyż ograniczone są jedynie ludzką inwencją i wyobraźnią. Można wymienić tylko najważniejszą część z tych zagrożeń.

Intemet tak jak wszystko w życiu ma swoje wady i zalety, natomiast jak zostanie wykorzystany zależy w znacznym stopniu od nas samych.


Opracowała : Bożena Kolber

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie