Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Program kółka chemicznego

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 23281 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Opracowała:
Dorota Kołacz – nauczyciel chemii i biologii
w Zespole Szkół Zawodowych Nr 11 Energetyk
w Sosnowcu


I. Charakterystyka programu:

Powyższy program koła chemicznego przeznaczony jest do realizacji z uczniami klas pierwszych oraz tych, którzy dobrowolnie chcą pogłębiać wiedzę i rozwijać swoje zainteresowania w zakresie chemii na tego typu zajęciach pozalekcyjnych.
Wszyscy chętni uczniowie wdrażani są do twórczego myślenia, samodzielnego planowania i przeprowadzania eksperymentów chemicznych oraz do zachowania przy tym bezpieczeństwa i porządku.
Ponadto uczniowie samodzielnie starają się czynić obserwacje i wyciągać z nich trafne wnioski.
Część zajęć realizowana jest w pracowni komputerowej, w której uczeń korzystając z interaktywnych zadań, rozwija równocześnie umiejętność korzystania z technologii informacyjnej podczas uczenia się i rozwiązywania problemów.
Przedstawiony program zajęć dodatkowych, prowadzonych w formie koła chemicznego jest przeznaczony do realizacji podczas 19 spotkań ( 1 godzina lekcyjna, co drugi tydzień).

II. Założenia programu:

Podstawowym założeniem programu jest rozwijanie zainteresowania uczniów przedmiotem poprzez angażowanie ich do samodzielnego  przeprowadzania i analizowania doświadczeń chemicznych oraz rozwiązywania problemów teoretycznych z zakresu wybranych zagadnień z dziedziny chemii i nauk przyrodniczych.

  1. Cele programu:

Cel główny:

Wzbudzenie i rozwijanie zainteresowań uczniów chemią i ekologią

Cele szczegółowe:

  • Rozwijanie zdolności ogólnych.
  • Poprawne posługiwanie się językiem chemii.
  • Wdrażanie do bezpiecznej pracy laboratoryjnej.
  • Rozwijanie umiejętności samodzielnego planowania i przeprowadzania doświadczeń.
  • Rozwijanie umiejętności obserwacji i wyciągania wniosków z doświadczeń.
  • Doskonalenie umiejętności korzystania z modeli, tablic, wykresów.
  • Dokonywanie obliczeń chemicznych w oparciu o zdobytą wiedzę i doświadczenie.
  • Rozumienie związku chemii z innymi naukami.
  • Rozpoznawanie i ocenianie zagrożeń występujących w środowisku.
  • Zainteresowanie literaturą popularnonaukową.
  • Umiejętność rozwiązywania zadań interaktywnych – wykorzystanie komputera.

    IV. Formy pracy:
    • Praca zespołowa
    • Praca indywidualna
    • Ćwiczenia laboratoryjne
    • Praca z programami i testami komputerowymi
    • Praca z literaturą fachową

    V. Metody pracy:
    • Laboratoryjna
    • Problemowa
    • Dyskusyjna
    • Aktywizacja werbalna

    VI. Treści realizowane na zajęciach „Kółka chemicznego”  w roku szkolnym 2003/2004

  • Zagadnienia


    Liczba
    godzin


    Procedury osiągania celów


    Uwagi


    1. Zebranie
    organizacyjne


    1

    Przedstawienie planu pracy kółka.
    Omówienie przepisów bezpiecznego eksperymentowania.




    2. Technika rozdzielania mieszanin.



    2

    Ćwiczenia:
    Rozdzielanie dwóch nie mieszających się cieczy.
    Odczynniki: woda, olej jadalny,
    Sprzęt: zlewka, rozdzielacz

    Ćwiczenia:
    Rozdzielanie różnokolorowych składników barwnego tłuszczu.
    Odczynniki: spirytus salicylowy, kreda,
    Sprzęt: słoik z przykrywką, bibuła filtracyjna, kolorowe pisaki, spodek,


    Ćwiczenia:
    Wytrącanie osadu i rozdzielanie ciała stałego i cieczy.
    Odczynniki: roztwór soli ołowiu ( II ), roztwór jodku potasu,


    Ćwiczenia:
    Rozdzielanie dwóch ciał stałych.
    Odczynniki: azotan ( V ) potasu, piasek,
    Sprzęt: zlewka, lejek szklany, sączek z bibuły,



    Wykorzystanie multimedialnego
    programu komputerowego do
    nauki chemii „ Dygestorium-
    proste operacje laboratoryjne ”







    Roztwory soli ołowiu są trujące.



    3. Ćwiczenia rachunkowe.



    3



    Rozwiązywanie zadań dotyczących:
    - rozpuszczalności
    - stężenia procentowego
    - stężenia molowego
    - przeliczanie stężeń
    - umiejętność korzystania z tabeli rozpuszczalności
    - sporządzanie wykresów rozpuszczalności wybranych substancji w danej temperaturze.




    rozwiązywane będą m. in. zadania interaktywne na płycie CD




    4. Podstawowe składniki żywności.








    3


    Ćwiczenia:
    Wykrywanie białka – reakcja biuretowa.
    Odczynniki: roztwór sody, roztwór siarczanu ( VI ) miedzi ( II ), mleko, fasola, kawałek surowego mięsa,
    Sprzęt; zlewki, palnik,
    Ćwiczenia:
    Wykrywanie białka-reakcja ksantoproteinowa.
    Odczynniki: biały ser, mleko, stężony kwas azotowy ( V ), rozcieńczony roztwór wodorotlenku sodu,
    Sprzęt: probówki, palnik,
    Ćwiczenia:
    Wykrywanie cukrów prostych: glukozy i fruktozy w miodzie i soku z jabłek,
    Odczynniki: roztwór wodorotlenku sodu i siarczanu ( VI ) miedzi ( II ), miód, sok z jabłek,
    Sprzęt: probówki, palnik,
    Ćwiczenia:
    Wykrywanie skrobi w liściu.
    Odczynniki: jodyna, denaturat, liście bzu,
    Sprzęt: zlewka, folia aluminiowa,
    Ćwiczenia:
    Wykrywanie enzymów w mleku.
    Odczynniki: mleko, roztwór błękitu metylenowego, aldehyd mrówkowy, olej parafinowy,
    Sprzęt: probówki,
    Ćwiczenia:
    Zastosowanie kwasu cytrynowego ( E330 ) jako przeciwutleniacza,
    Odczynniki: kwas cytrynowy,
    Sprzęt i pomoce: zlewka, gruszka lub jabłko

























    Denaturat jest palny i trujący.


    5. Ćwiczenia rachunkowe.


    2


    Rozwiązywanie zadań dotyczących m.in. prawa Avogadra, objętości molowych gazów i obliczeń stechiometrycznych.






    6. Składniki powietrza.



    2







    Ćwiczenia:
    Otrzymywanie tlenu i badanie jego właściwości.
    Odczynniki: roztwór perhydrolu, rozcieńczony kwas siarkowy ( VI ) roztwór manganianu ( VII ) potasu,
    Sprzęt: erlenmajerka, korek z wkraplaczem i rurką odprowadzającą, probówka, krystalizator, łuczywko,

    Ćwiczenia:
    Wykrywanie dwutlenku węgla w powietrzu.
    Odczynniki: woda wapienna,
    Sprzęt: rurka szklana, probówka, krystalizator


    Ćwiczenia:
    Wykrywanie pary wodnej.
    Odczynniki: chlorek kobaltu ( II ),
    Sprzęt: zlewka, bibuła, suszarka do włosów



    7. Kwaśne deszcze.


    2


    Ćwiczenia:
    Wykrywanie Cl
    a) reakcja z AgNO na ciemnym tle,
    b) reakcja z KMnO w środowisku kwaśnym,

    Ćwiczenia:
    Wykrywanie jonów SO
    Reakcja z BaCl na ciemnym tle

    Ćwiczenia:
    Gra w role,




    8. Woda w naszym otoczeniu.



    2



    Ćwiczenia:
    Wykrywanie fenolu w wodzie.
    Odczynniki: roztwór chlorku żelaza ( III ), woda z rzeki,
    Sprzęt: probówka,


    Ćwiczenia:
    Substancje obniżające napięcie powierzchniowe,
    Odczynniki: woda, szampon, płyn do prania,
    Sprzęt: krystalizator, szklanki, igła,


    Ćwiczenia:
    Badanie wpływu ścieków na życie rozwielitek ( dafni )
    Odczynniki: roztwór chlorku sodu, azotanu ( V ) ołowiu ( II ) i kwasu azotowego ( V ), mydło, szampon do włosów,
    Sprzęt i pomoce: zlewki, hodowla glonów i rozwielitek,




    9. Gleba.


    2


    Ćwiczenia:
    Badanie odczynu gleby za pomocą papierka wskaźnikowego.
    Odczynniki: próbka gleby, papierek wskaźnikowy,
    Sprzęt: probówka, bagietka, korek,.

    Ćwiczenia:
    Badanie wpływu wapniowania gleby na jej odczyn.
    Odczynniki: próbka gleby kwaśnej, kreda
    Sprzęt: parownica, łyżeczka,

    Ćwiczenia:
    Porównywanie właściwości sorpcyjnych gleby lessowej i piasku.
    Odczynniki: woda zabarwiona atramentem,
    Sprzęt: trzy probówki




    VII. Ewaluacja

    Wypełnianie przez uczestników kwiatka ewaluacyjnego po każdych zajęciach.
    Lekcja chemii przygotowana i przeprowadzona przez uczestników zajęć.

    VIII. Literatura:

    1. B. Kałuża, F. Kamińska – „Chemia ogólna i nieorganiczna”
    2. B. Kałuża, F. Kamińska – „Chemia organiczna”
    3. K. M. Pazdro, W. Danikiewicz – „Chemia ogólna”- część I
    4. S. Sękowski – „Ciekawe doświadczenia”
    5. A. Bogdańska Zarembina – „Chemia dla szkół średnich”
    6. M. Litwin, Sz. Styka-Wlazło – „Chemia ogólna i nieorganiczna”
    7. Krystyna Łopata – „Chemia a środowisko zbiór ciekawych doświadczeń”
    8. N. W. Skinder – „Chemia a ochrona środowiska”
    9. Interaktywne zestawy maturalne z chemii – wydawca „Agora S. A.”
    10. Stephen Tilling, Andy Nisbet, Keith Chell ( WSiP ) - „Kwaśne deszcze – zbadaj to sam”

    Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

    X


    Zarejestruj się lub zaloguj,
    aby mieć pełny dostęp
    do serwisu edukacyjnego.




    www.szkolnictwo.pl

    e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
    - największy w Polsce katalog szkół
    - ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




    Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

    Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




    Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie