Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Matematyka na majówkę

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1006 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Jestem nauczycielem edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej. W swojej pracy organizuję dzieciom wiele zadań matematycznych, w których w sposób praktycznych muszą zastosować zdobyte wiadomości i umiejętności. Między innymi opracowałam według własnego pomysłu zadania do szkolnego konkursu matematyczno –sprawnościowego dla klas III, który zatytułowałam „Z matematyką na majówkę”.

Do celów konkursu należy
  • rozwijanie zdolności poznawczych
  • wdrażanie do samodzielnego, logicznego myślenia
  • rozwijanie umiejętności posługiwania się metodami matematycznymi w życiu
  • kształtowanie umiejętności współdziałania w zespole
  • kształtowanie pożądanych postaw i cech: umiejętność koncentracji, wytrwałość w przezwyciężaniu trudności
  • kształtowanie psychomotoryki
Zasady konkursu:
  • konkurs odbędzie się w kategorii wiekowej : uczniowie klas III
  • z każdej klasy należy wytypować trzyosobowe zespoły
  • od uczestników konkursu wymaga się sportowego stroju i obuwia
  • jury konkursu powołane jest przez organizatora
  • oceniana jest poprawność i szybkość rozwiązywania zadań
  • ocenie nie podlega poprawność zapisu matematycznego, ważny jest prawidłowy wynik
  • grupa ,która pierwsza rozwiąże zadanie i pierwsza dostarczy je do oceny otrzyma 2 punkty
  • pozostałe grupy, które także poprawie rozwiążą zadanie, niezależnie od czasu dostarczenia wyniku do oceny otrzymają 1 punkt
  • grupy, których wynik nie jest prawidłowy, niezależnie od czasu w którym dostarczą swoje rozwiązanie nie otrzymują punktów
Przebieg konkursu:
  • Konkurs polegał na rozwiązaniu 10 zadań matematycznych z treścią
  • Każde rozwiązanie zadania należało dostarczyć do wyznaczonego miejsca biegiem w połączeniu z różnymi formami ruchu i użyciu różnych przyborów
  • Każda drużyna rozwiązywała te same zadania
  • Konkurs zakończony został ogłoszeniem wyników i rozdaniem nagród
PRZEBIEG KONKURSU „ Z MATEMATYKĄ NA MAJÓWKĘ”
Już słonko majowe świeci
Więc witam Was drogie dzieci
Czas wyruszyć na wspólną wędrówkę
I rozwiązać matematyczną łamigłówkę
Choć zadania trudne mamy
Ale wszystkim radę damy
Więc zabawę zacząć czas
I do gry zapraszam Was PIŁKI DO KOSZA

     Przed wami leżą koperty z zadaniami. Na mój sygnał otwieracie kopertę, rozwiązujecie zadanie, wpisujecie wynik na przygotowanej kartce i zostawiacie ją na stole. Następnie drużyna ustawia się przy białej linii jedno za drugim. Każdy kozłuje piłkę do słupka i z powrotem. Po wykonaniu zadania ostatnia osoba dostarcza kartkę z wynikiem do szarfy leżącej naprzeciw was, tuż przy Komisji.

I. Majka przeczytała ogłoszenie na szkolnej tablicy: „Jutro o godzinie 10.15 klasa IIIF wyrusza na majówkę.”
     Następnego dnia Majka obudziła się o godzinie 6.30. 15 minut spędziła w łazience. Potem jadła śniadanie przez 20 minut. Ile czasu pozostało Majce do wyjścia z klasą na majówkę?
Odp. 3 godz. 10 min.

SKAKANKI
     Przed Wami zadanie 2. podobnie jak wcześniej rozwiązujecie i ustawiacie się na linii startu. Tym razem zabawa ruchowa polegać będzie na pokonaniu drogi do słupka i z powrotem skacząc przez skakankę. Podobnie jak wcześniej ostatnia osoba po wykonaniu ćwiczenia dostarcza odpowiedź do szarfy.

II.
     Klasa Majki liczy 22 uczniów. Ile jest w klasie dziewczynek, jeżeli wiadomo, że liczba chłopców to największa cyfra nieparzysta?
Odp. 13 (22 – 9 =13)
Przystępujemy do zadania 3.

PIŁKI DO SIATKI
Gdy deszczowa jest majówka
Może przydać się krzyżówka:
     Grupa, która pierwsza rozwiążę krzyżówkę przystępuje do ćwiczenia: z piłką między kolanami pokonujemy znana trasę. Ostatnia osoba po wykonaniu zadania dostarcza jak najszybciej krzyżówkę do szarfy.

III.
  1. Iloraz liczb 49 i 7 to liczba.........siedem
  2. Najmniejsza liczba parzysta to ......... dwa
  3. Nazwa piątego miesiąca maj
  4. Wynik odejmowania to ........ różnica
  5. Jaka to figura: ma 4 takie same boki i kąty kwadrat
  6. Przyrząd pomocny w odmierzaniu i rysowaniu odcinków linijka
  7. Wynik dzielenia to...... iloraz
PIENIĄDZE, ŁYŻKI, PIŁECZKI
     Z majówką związane są pewne wydatki. Każda z grup otrzyma kopertę z zadaniem i pieniążki. Po rozwiązaniu problemu należy odliczyć pieniążki i włożyć do kubków, po czym przechodzimy do ćwiczenia ruchowego. Zadaniem uczestników jest pokonać drogę do słupka i z powrotem z piłeczką na łyżce. W przypadku, gdy piłeczka spadnie należy powrócić na start i powtórzyć ćwiczenie .Ostatnia osoba zanosi kubek do szarfy.

IV
Ustal ile kosztuje zestaw kubków, jeżeli wiadomo, że zapłacimy za niego cztery razy mniej niż za zestaw talerzy w cenie 48 zł.
Odp. 48:4= 12

TALERZYKI, CUKIERKI
     Przed wami koperty z zadaniem 5. Jego rozwiązanie należy przedstawić na talerzykach. Drużyna, która wykona zadanie, podnosi rękę, a Komisja sprawdza wynik. Zadanie odbywa się bez zabawy ruchowej.

V.
     Marek rozłożył cukierki na trzech talerzykach. Na pierwszym ułożył 4. Na każdym następnym jest 3 razy więcej cukierków niż na poprzednim. Ile cukierków jest na trzecim talerzu?
Odp. 36

SZARFY
     Majówkę możemy urozmaicić zagadkami. Marek przygotował jedną dla Was. Po wykonaniu zadania każde dziecko z grupy po kolei dobiega do szarfy i przekłada ją przez siebie z góry na dół.
Ostatni jak najszybciej zanosi odpowiedź do szarfy.

VI.
Ola, Gosia, Iza i Ania przygotowały dla wszystkich uczestników majówki kiełbaski.
Ola przyniosła 11 kiełbasek.
Gosia o 5 kiełbasek mniej od Oli.
Iza 2 razy więcej od Oli.
Ania ma 3 razy mniej kiełbasek niż Gosia.
Ile kiełbasek przygotowały razem wszystkie dziewczynki?
Odp. Ola: 11

Gosia: 11-5=6
Iza: 11* 2= 22
Ania : 6:3=2
Razem: 11+6+22+2=41

SKAKANKI
     Dzieciom spodobała się zagadka, więc Aga wymyśliła jeszcze jedną. Po rozwiązaniu drużyna będzie skakać przez skakanki do słupka i z powrotem. Ostatni zanosi kartkę z odpowiedzią do szarfy.

VII.
Marek urodził się w maju,
Ola w lipcu,
Michał w styczniu,
Paulina w październiku,
Iza w grudniu.
Kto urodził się trzeci z kolei z wymienionych dzieci?
Odp. Ola

WORECZKI
     Na każdym pikniku przychodzi czas na poczęstunek. W zadaniu 8 dowiecie się ile ciastek zjadła każda poczęstowana osoba. Po ustaleniu wyniku wykonujemy zadanie sportowe : Z woreczkiem na głowie pokonujemy znaną trasę.
Ostatnia osoba jak zwykle dba o dostarczenie zadania na wyznaczone miejsce.

VIII.
     Marek poczęstował wychowawczynię i 3 koleżanki i 5 kolegów ciastkami. Ile ciastek zjadła każda poczęstowana przez niego osoba, jeżeli wszystkich ciastek było 36.
Odp. 36 : 9 = 4

PISAKI, KARTY PRACY
      Przystępując do zadania 9 drużyna ustawia się na linii startu z pisakiem w ręku. Każdy po kolei dobiega do przygotowanej karty pracy. Na sygnał gwizdka pierwsza osoba dobiega do karty i uzupełnia słupek liczbowy, w którym suma liczb wynosi 26. Podobnie postępują kolejne osoby. Uwaga! Czytam zadanie!

IX.
Uzupełnij liczby w każdym słupku tak, aby suma liczb w każdym z nich wynosiła 91. Liczby nie mogą się powtarzać!

mgr Marzena Krzemińska
SSP Gościcino

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie