Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Rada szkoleniowa w formie warsztatowej

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 2344 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Przedstawiam Państwu pomysł na poprowadzenie rady szkoleniowej w formie warsztatowej. Przeprowadziłam taką radę w Miejskim Przedszkolu nr 57 w Katowicach, a dotyczyła ona zapoznania nauczycieli z technikami Celestyna Freineta.

Rada szkoleniowa w formie warsztatów w Miejskim Przedszkolu nr 57 im. Krasnala Hałabały w Katowicach

Prowadząca: mgr Agnieszka Kubiczek

Uczestnicy: pani Dyrektor, nauczycielki, psycholog, logopeda.

Cel:
  • zapoznanie z metodą C. Freineta w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym.
Forma: warsztatowa

Metoda: techniki C. Freineta

Pomoce: tablica, flamastry, taśma klejąca, ulotka informacyjna (Załącznik 1), Temat tekstu i wyrazy (Załącznik 2), napisany tekst (Załącznik 3).

Proponowany przebieg

I.
  1. Przywitanie uczestników warsztatów przez panią Dyrektor Melanię Sobota.
  2. Teoretyczne wprowadzenie w techniki C. Freineta przez prowadzącą - wręczenie przygotowanych ulotek informacyjnych (Załącznik 1).
II.
  1. Zaproszenie uczestników do zajęć warsztatowych przeprowadzonych techniką swobodnych tekstów.
    • Zgromadzenie się przed tablicą – wybór tematu przez uczestników.
    • Zapisywanie na tablicy podanych słów przez poszczególne osoby na określony temat.
    • Przydzielenie każdemu jednego wyrazu (odznaczenie na tablicy).
    • Układanie zdań z poszczególnymi wyrazami i zapisywanie ich na pociętych kartkach.
    • Odczytywanie ułożonych zdań.
    • Nadawanie zdaniom odpowiednią kolejność, łączenie zdań za pomocą spójników.
    • Sklejenie kartek ze zdaniami taśmą klejącą.
III.
  1. Odczytanie przez prowadzącą gotowego tekstu.
  2. Podziękowanie uczestnikom za udział w zajęciu.
Załącznik 1 Techniki oraz sposoby ich wykorzystania:
  1. Swobodne teksty: Dziecko 6-letnie nie potrafi jeszcze pisać, a więc ta technika będzie stosowana w formie nagrywania na kasetę magnetofonową swobodnych tekstów dzieci na określony lub dowolny temat. Teksty te będziemy wspólnie “poprawić” pod względem stylistycznym, drukować na luźnych kartkach, a po jakimś czasie wykonamy Książeczkę Tekstów Swobodnych. Wydrukowanie wybranych tekstów należeć będzie do dziecka umiejącego pisać na maszynie, lub przez nauczyciela.
  2. Doświadczenia poszukujące: W naukach przyrodniczych należy bazować na obserwacji i samodzielnym działaniu dziecka. Dziecko analizując problem, szukać będzie w sposób naturalny metody rozwiązania go. Takiemu zdobywaniu wiedzy służyć będą karty pracy, opracowane zgodnie z założeniami programowymi. Ogromną rolę w poznawaniu odgrywać będą wycieczki, które będą źródłem dalszych działań na zajęciach (środowisko przyrodnicze, teatr, muzea, wystawy biblioteka)
  3. Kontrola, ocena pracy i planowanie :W pracy z dziećmi 6-letnimi można stosować elementy samokontroli, samooceny własnych możliwości dziecka (fiszka autokratywna – samokontrolna). Dziecko pracując wg swoich sił , samo będzie regulowało czas wykonywania zadania. Będzie uczyło się krytycznie oceniać własną pracę i poprawiać swoje błędy. Da to dziecku poczucie swobody, co pozytywnie zmotywuje je do wysiłku. Jest to także metoda, która da mi obraz postępów dzieci.
  4. Swobodna ekspresja plastyczna: W pracy z dziećmi 6-letnimi inspiracją będzie: muzyka, wiersz, opowiadanie, zdarzenie, wycieczka czy też przeżycie osobiste. Swobodna ekspresja ma bowiem ogromny wpływ na rozwój osobowości dziecka, uczy odpowiedzialności za swoje dzieło.
  5. Korenspondencja międzyszkolna (międzyprzedszkolna): mówiąc o korenspodencji mamy na myśli wymianę listów, prac dzieci, albumów tematycznych, gazetek.
  6. Spółdzielnia klasowa jako naturalny samorząd: Pod koniec każdego dnia wspólnie z dziećmi można w formie słownej odnosić się do pojęć: krytykujemy, gratulujemy, życzymy sobie.
Literatura:
    Filipiak Ewa, Smolińska- Rebas Halina, Od Celestyna Freineta do edukacji zintegrowanej: w poszukiwaniu modelu wczesnej edukacji, czyli o tym jak organizować sytuacje edukacyjne wyzwalające aktywność własną dziecka. Bydgoszcz, WSP 2000.
    Kłosińska Tatiana, Droga do twórczości: wdrażanie technik Celestyna Freineta. Kraków Impuls 2000.
Załącznik 2 Temat: „Spacer po parku”.

Wyrazy: ciepły, kolorowe, słońce, zielenić, pachnący, chmury, kwiaty, drzewa.

Załącznik 3

Po niebie płynęły białe, puszyste chmury.
Wiał ciepły wiatr i słońce mocniej grzało.
W parku widzieliśmy wysokie drzewa.
Zieleniła się trawka, która dopiero pojawiła się na ziemi!
Na łączce w parku rozkwitły pierwsze wiosenne kwiaty.
Pachnące kwiaty pięknie prezentowały się na klombach.

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie