Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Współpraca nauczycieli z rodzicami

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 2265 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Marta Książek – Kołodziejczyk
Przedszkole Nr 7 w Świdniku


WSPÓŁPRACA NAUCZYCIELI I RODZICÓW.


Pierwszym, naturalnym i najważniejszym środowiskiem dziecka jest rodzina. To tu tworzą się pierwsze związki międzyludzkie, to tu zaczynają kształtować się cechy charakteru dziecka. Rodzina formułuje psychikę dziecka, daje pierwszą wiedzę o życiu i świecie, wpaja zasady moralne, rozbudza uczucia i kształtuje wyobraźnię , a także jest pierwszą szkoła wychowania. Zadaniem rodziny jest stworzenie dziecku możliwie jak najlepszych warunków harmonijnego rozwoju.

Rodzicom, którzy decydują się posyłać dziecko do przedszkola, należy uświadomić , iż jest to drugie , obok domu rodzinnego, naturalne środowisko rozwojowe i wszelkie podejmowane tu działania mają na celu wszechstronny rozwój dziecka. Właściwa, pełna współpraca
z rodzicami powinna prowadzić do zintegrowania działań wychowawczych domu rodzinnego i placówki dla dobra dziecka, dla jego rozwoju.

Współpraca z rodzicami powinna się rozpocząć już w czasie rekrutacji do przedszkola. Rodzice dzieci przyjętych powinni otrzymać informacje dotyczące organizacji pracy placówki a także uwagi dotyczące organizacji pracy placówki a także uwagi dotyczące „wyprawki przedszkolaka”. Pierwszy kontakt dziecka i rodziców z przedszkolem jest bardzo trudny i ważny, zarówno dla rodziców, jak i nauczyciela. Od tych pierwszych kontaktów, opartych na życzliwości zależy dalsza współpraca.

Dlatego też współdziałanie wychowawców, nauczycieli z rodzicami i opiekunami dzieci jest jednym z istotnych czynników prawidłowego funkcjonowania przedszkola i rodziny. Warunkuje harmonijny rozwój dzieci, daje szansę ciągłego doskonalenia się nauczycieli i rodziców, jako wychowawców odpowiedzialnych za wielostronny rozwój dzieci.
Współpraca rodziców i nauczycieli jest wspólnym działaniem dla osiągnięcia dobra poszczególnych dzieci w procesie nauczania i wychowania.

W poszukiwaniu najlepszych form współpracy należy uwzględnić pełne prawo rodziców
do współdecydowania o kierunkach pracy przedszkola. Powinny one być najkorzystniejsze
z punktu widzenia potrzeb dzieci w zakresie poznawania świata, rzeczy, ludzi, przezywania wartości.

Celem działań współpracy z rodzicami są:
-nawiązanie efektywnej współpracy;

-włączanie rodziców do działań dydaktycznych i wychowawczych placówki;

-udzielanie rodzicom rzetelnych, odpowiednich informacji z zakresu wychowania dzieci
o specjalnych potrzebach edukacyjnych;

-zachęcanie rodziców do udziału w spotkaniach ze specjalistami, w zajęciach otwartych;

-udostępnianie i zachęcanie rodziców do sięgania po fachową literaturę z dziedziny wychowania i kształcenia;

Wydaje się, że jest wiele nie wykorzystanych możliwości w przedszkolach w zakresie współpracy i współdziałania z rodzicami. Dotyczy to szczególnie partnerskiego udziału rodziców w różnorodnych kontaktach interpersonalnych i grupowych. Partnerstwo polega na takim prowadzeniu rozmowy, w którym brane są pod uwagę potrzeby obu stron i uważane jest to za jeden z najlepszych sposobów osiągania porozumienia.

W pracy pedagogicznej należy stosować takie formy współpracy z rodzicami jak:

- rozmowy indywidualne;

- zebrania ogólne:

- zebrania grupowe;

- zajęcia otwarte;

- uroczystości;

- wycieczki;

- kącik dla rodziców;

ROZMOWY INDYWIDUALNE- są najczęstszą formą komunikowania się z rodzicami. Prowadzone są na ogół codziennie, podczas przyprowadzania i odbierania dzieci ze szkoły. Podejmowane są z inicjatywy rodzica lub nauczyciela w zależności od zaistniałej sytuacji. Rozmowy te mają charakter informacji o samopoczuciu dziecka, jego pracy i zachowaniu podczas zajęć, osiągnięciach bądź z czym należałoby popracować z dzieckiem w domu. Znajdują się tu również prośby nauczyciela o przyniesieniu lub zabezpieczeniu materiałów związanych z tematem następnych zajęć, o pomoc np. przy wycieczce itp. Dzięki temu rodzice czują się użyteczni i potrzebni w cyklu kształcenia i wychowywania ich dziecka.

ZEBRANIA OGÓLNE, ZEBRANIA GRUPE- służą załatwieniu spraw dotyczących wszystkich rodziców i służą dostarczeniu rzetelnych i konkretnych informacji z zakresu funkcjonowania placówki: prezentacja planów wychowawczych i organizacyjnych, przewidywanych imprez, ofert ubezpieczeniowych dziecka itp. Rodzice muszą czuć się „współgospodarzami” placówki, do której uczęszczają ich dzieci.

ZAJĘCIA OTWARTE- to forma umożliwiająca rodzicom obserwowania swojego dziecka podczas zajęć wśród rówieśników, ukazanie jego umiejętności i zasobu wiadomości oraz zasygnalizowanie indywidualnych problemów z tym związanych. To doskonały sposób poznawania własnego dziecka, oceniania jego wiadomości i umiejętności i porównywania
z innymi dziećmi. Bezpośredniego uczestnictwa i doświadczenia tego co robi dziecko , nie zastąpi nawet najpełniejsza informacja nauczyciela. Prowadzenie zajęć otwartych wymaga
od nauczyciela dużych umiejętności pedagogicznych. Zajęcia powinny być interesujące, wyzwalające aktywność dzieci i angażujące rodziców.

UROCZYSTOŚCI- są doskonałą formą integrowania się grupy, okazją do wzajemnego poznania (opłatek wigilijny, Dzień Babci i Dziadka, Dzień Dziecka, dzień Mamy i Taty itp.) Umożliwiają obserwowanie swojego dziecka na tle grupy i oceny jego zdolności np. recytatorskiej, muzycznej, tanecznej, aktorskiej. Należy zachęcać rodziców do wspólnej organizacji uroczystości, przygotowania strojów, dekorowania sali, a także do wspólnej zabawy. Nie zawsze to jednak się udaje ze względu na ich pracę zawodową.

WYCIECZKI- są ciekawą formą pracy z dziećmi. Pozwalają im na wszechstronne poznawanie świata, na rozbudzanie zmysłów. Gdy wycieczki są organizowane przy współudziale rodziców to są oni bardzo pomocni nauczycielowi w trakcie trwania wycieczki. Są oni odpowiedzialni za siebie i grupę, uczestniczą w przeżyciach kulturowych swoich pociech. Rodzice współdecydują gdzie ma być zorganizowana wycieczka.

KĄCIK DLA RODZICÓW- to wydzielone miejsce, w którym znajduje się tablica informacyjna dla rodziców. Poprzez tę formę kontaktu rodzice są na bieżąco informowani o wszelkich zmianach dotyczących spraw organizacyjno- dydaktycznych grupy. Znajdować się w nim mogą również: artykuły o tematyce pedagogicznej, ekspozycja literatury dziecięcej dla poszczególnych grup wiekowych, regulamin przedszkola, rozkład dnia, wytwory działalności plastyczno- konstrukcyjnej, jadłospis, podziękowania dla rodziców, itp.

Zmieniająca się sytuacja ekonomiczna w naszym kraju, status placówek przedszkolnych, powstawanie przedszkoli niepublicznych jako konkurencji zmuszają nas do poszukiwania coraz to doskonalszych form współpracy z rodzicami dających możliwość i świadomość współdecydowania o kierunkach pracy placówki dla wszechstronnego rozwoju dzieci. Przedszkola dysponując wykształconą kadrą, zapewniają rodzicom fachową pomoc, sugerując najlepsze dla ich dzieci metody postępowania.

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie