Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Jak ratować zagrożoną przyrodę?

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 5311 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

W Polsce jest jeszcze dużo do zrobienia w kwestii ochrony przyrody. Możecie włączyć się do akcji ratowania przyrody przez dbanie o zieleń, segregację odpadów, oszczędzanie wody, energii ...



Mirosława Woźniak
Konspekt lekcji przyrody w klasie IV

 Temat: Jak ratować zagrożoną przyrodę?

Cele operacyjne: uczeń:
  • wymienia sposoby ratowania środowiska
  • wyjaśnia, dlaczego nie wolno niszczyć zieleni
  • wymienia rodzaje odpadów
  • posortuje odpady według informacji na pojemnikach na śmieci
  • wyjaśnia, dlaczego należy ograniczyć kupowanie towarów w opakowaniach jednorazowych
  • uzasadnia potrzebę sortowania śmieci i wykorzystania surowców wtórnych
  • wyjaśnia pojęcie “recykling”
Metody pracy: pogadanka, praca w grupach, gry dydaktyczne (krzyżówka, wirówka), przedstawienie scenki “Ekozakupy”.

Formy pracy: indywidualna, grupowa, zbiorowa.

Środki dydaktyczne: podręcznik, zeszyt ćwiczeń do kl. IV ( wydawnictwo Nowa Era ), krzyżówka, wirówka “Ratujmy przyrodę”, plansza ze znakami ekologicznymi, modele pojemników na śmieci, produkty z surowców wtórnych, plakaty (segregacja śmieci, kula ziemska – różne rodzaje zanieczyszczeń), nagranie piosenki “Moja planeta”.

Przebieg lekcji:

I. Faza wprowadzająca:
  1. Czynności organizacyjne i porządkowe.
  2. Przypomnienie wiadomości dotyczących źródeł zanieczyszczeń przyrody.
    Nauczyciel: Jakie znacie źródła zanieczyszczeń środowiska?
    Uczniowie wymieniają źródła zanieczyszczeń i zapisują na tablicy np.:
    • spaliny samochodowe,
    • ścieki miejskie i przemysłowe,
    • nadmierne używanie nawozów sztucznych,
    • kominy zakładów przemysłowych,
    • nieodpowiednie składowanie śmieci.
  3. Nauczyciel podaje cele i temat lekcji.
II. Faza realizacyjna:
  1. Nauczyciel rozdaje uczniom wirówki i podaje instrukcje do rozwiązania. Uczniowie odczytują hasło: RATUJMY PRZYRODĘ.
  2. Uczniowie słuchają fragmentu piosenki “Moja planeta”. Nauczyciel zwraca uwagę na słowa: SOS – to Ziemia woła ludzi SOS – ratujmy siebie sami SOS – do siebie wysyłamy
  3. Nauczyciel zadaje pytanie: Jak należy postępować, aby nie dopuścić do zanieczyszczenia środowiska? Uczniowie w grupach układają rozsypanki wyrazowe i zapisują na tablicy ułożone hasła.
  4. Uczniowie w grupach otrzymują zestawy “odpadów”, które segregują “wrzucając” do odpowiednich pojemników. Nauczyciel przyczepia na tablicy namalowane pojemniki na odpady, uczniowie przyklejają karteczki z odpowiednimi napisami.
  5. Nauczyciel: Co można zrobić, żeby śmieci nas nie zasypały? Odpowiedź na to pytanie ułatwi wam krzyżówka. Uczniowie rozwiązują krzyżówkę, której hasłem jest RECYKLING. Nauczyciel: Co oznacza słowo “recykling”? Uczniowie za pomocą encyklopedii udzielają odpowiedzi na to pytanie: Uczniowie za pomocą encyklopedii udzielają odpowiedzi na to pytanie: Uczniowie za pomocą encyklopedii udzielają odpowiedzi na to pytanie: Recykling jest to ponowne wykorzystanie odpadów. Uczniowie zapisują odpowiedź w zeszycie. Nauczyciel: Recykling ma duże znaczenie dla ochrony środowiska, gdyż zapewnia surowce wtórne przydatne dla gospodarstwa człowieka. Prowadzi to do zmniejszenia ilości śmieci, które niepotrzebnie zalegałyby na wysypiskach. Które odpady podlegają wtórnemu wykorzystaniu? Uczniowie rozwiązują zadanie 11 str. 24 w zeszycie ćwiczeń. Nauczyciel prezentuje produkty otrzymane z surowców wtórnych (np.: chusteczki higieniczne, papier toaletowy, zeszyty, czasopismo ekologiczne EKOŚWIAT).
  6. Nauczyciel: A teraz wybierzmy się na “ekozakupy” – przedstawienie scenki pt. “Ekozakupy". Nauczyciel zapoznaje uczniów ze znakami ekologicznymi i zielonym kodeksem.
III. Faza podsumowująca.
  1. Nauczyciel informuje, że w Polsce jest jeszcze dużo do zrobienia w kwestii ochrony przyrody. Zachęca uczniów, by włączyli się do akcji ratowania przyrody przez:
    • dbanie o zieleń,
    • segregację odpadów,
    • oszczędzanie wody, energii.
  2. Nauczyciel na zakończenie lekcji odczytuje słowa papieża Jana Pawła II:
“ Piękno tej ziemi skłania mnie do wołania o jej zachowanie dla przyszłych pokoleń. Jeśli kochacie tę ojczystą ziemię, niech to wołanie nie pozostanie bez odpowiedzi.”

Praca domowa:
Poszukaj produkty, na których znajdują się poznane znaki ekologiczne.
(Uczniowie otrzymują kserokopie znaków ekologicznych).

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie