Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Sercami waszymi niech rządzi pokój

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1310 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

W związku z realizacją w naszej szkole szkolnego programu profilaktycznego w ramach rekolekcji wielkopostnych przygotowano cykl zajęć dla uczniów klas I –VI prowadzonych przez wychowawców we współpracy z katechetami, pedagogiem i Radą Rodziców. Hasłem rekolekcji wielkopostnych są słowa Pisma Świętego „Sercami waszymi niech rządzi pokój” (Kol. 3,15). Do cyklu zajęć włączono zadania związane z zapobieganiem zachowaniom agresywnym. Wspólnie z uczniami przygotowano niezbędne dekoracje, które nawiązywały swoją symboliką do tematyki rekolekcji.

REKOLEKCJE WIELKOPOSTNE W SZKOLE PODSTAWOWEJ W GRYFOWIE ŚLĄSKIM W ROKU SZKOLNYM 2003/2004 POD HASŁEM
„SERCAMI WASZYMI NIECH RZĄDZI POKÓJ” (Kol. 3,15)


Wstęp

Akt agresji to zachowanie,którego celem jest wyrządzenie szkody lub przykrości, sprawienie bólu, niezależnie od tego czy cel ten zostanie osiągnięty czy nie. Za agresywne uznamy więc każde zachowanie występujące w formie ataku skierowanego przeciw określonym osobom lub przedmiotom, wyrządzenie szkody materialnej, moralnej.
Agresywność w szkole może przejawiać się w różnych formach. Najczęściej jest to agresja słowna i agresja fizyczna. Ta pierwsza to przede wszystkim grożenie, wyśmiewanie, straszenie, skarżenie, kłótnia. Agresja fizyczna to bójki, zastraszanie, pobicia, wymuszanie, odbieranie siłą, niszczenie cudzego mienia.
Dzieci przez cały okres dzieciństwa gromadzą prawie wszystkie doświadczenia, obserwując innych, a szczególnie rodziców, którzy są dla dziecka największymi autorytetami. Dzieci w tym okresie są podatne na wszelkie pozytywne i negatywne wpływy otoczenia. To w rodzinie dziecko uczy się miłości, stosunku do świata, ale także agresji. Zakłócenie stosunków w rodzinie lub nieprawidłowe postawy rodzicielskie mogą potęgować zachowanie agresywne wśród dzieci nieakceptowane apołecznie. Problemy z zachowaniem w szkole są odbiciem relacji w rodzinie.
Dlatego dziecko musi zrozumieć motywy swojego zachowania. Dorośli zaś powinni
pomóc dziecku w poszukiwaniu konstruktywnych rozwiązań i sposobów reagowania na daną sytuację. Stąd bardzo ważne zadanie stoi przed szkołą, aby pomóc dziecku agresywnemu. Pomoc ta polega na uczeniu wartości prospołecznych poprzez programy edukacyjne, treningi umiejętności psychologicznych, empatii i negocjowania, wyrażania uczuć, przyjmowania krytyki i rozwoju osobistego.
W związku z realizacją w naszej szkole szkolnego programu profilaktycznego w ramach rekolekcji wielkopostnych przygotowano cykl zajęć dla uczniów klas I –VI prowadzonych przez wychowawców we współpracy z katechetami, pedagogiem i Radą Rodziców. Hasłem rekolekcji wielkopostnych są słowa Pisma Świętego „Sercami waszymi niech rządzi pokój” (Kol. 3,15). Do cyklu zajęć włączono zadania związane z zapobieganiem zachowaniom agresywnym. Wspólnie z uczniami przygotowano niezbędne dekoracje, które nawiązywały swoją symboliką do tematyki rekolekcji.

Cele:
·    uczniowie poznają normy moralne, które wyznaczają nasze zachowania.
·    uczniowie wiedzą, że agresja jest zachowaniem negatywnym.
·    uczniowie poznają sposoby rozwiązywania konfliktów z rówieśnikami

Metody:
·    wykład
·    opowiadanie
·    pogadanka
·    drama
·    burza mózgów
·    kolaż
·    plakat
·    rysunek
·    puzzle plakatowe
Formy realizacji:
·    Eucharystia
·    nauka rekolekcyjna
·    Sakrament Pojednania
·    spotkania uczniów w grupach z wychowawcami w szkole
·    konkursy plastyczne
Przewidywane efekty:
·    uczeń poszerza wiedzę na temat agresji
·    nawiązuje przyjazne relacje w grupie
·    uczy się sposobów rozwiązywania konfliktów.
Ewaluacja
·    ankieta przeprowadzona wśród uczniów.

ZADANIA DO REALIZACJI:

Rekolekcje w SP w Gryfowie Śląskim
w roku szkolnym 2003/2004 dla klas 1 – 3
pod hasłem
„Sercami waszymi niech rządzi pokój” (Kol. 3,15) 

I dzień – 22.03.2004r.
Przebieg zajęć z wychowawcą
Wychowawca czyta opowiadanie pt. „Czarodziejski las” z książki „Opowiedz mi o Panu Bogu” Josefa Osterwaldera (załącznik nr 1). Następnie rozmawia z dziećmi o problemach poruszonych w opowiadaniu. Po dyskusji dzieci wykonują w 5-osobowych grupach na szarym papierze ilustracje do opowiadania.

II dzień – 23.03.2004r.
Przebieg zajęć z wychowawcą
Nauczyciel dzieli klasę na 4 grupy. Przygotowany wcześniej brystol dzieli na 4 części w taki sposób, żeby powstały 4 trójkąty. Przedstawiciel każdej grupy wybiera jeden z trójkątów leżących na podłodze. Trójkąty ułożone są w formie latawca, na ich odwrocie wpisane są naczelne wartości – przyjaźń, zgoda, radość, miłość. Zadaniem grupy jest wyrażenie w graficzno-słownej formie wartości zapisanej na wylosowanej ćwiartce latawca. Po wykonanej pracy przedstawiciele grup naklejają trójkąty na przygotowanym podkładzie tak, aby powstał kolorowy latawiec wartości. Każdy uczeń (a także nauczyciel) samodzielnie zastanawia się nad tym, co on osobiście może zrobić, aby przeciwdziałać agresji. Na dwóch kolorowych paskach wpisuje swoje propozycje. Prosimy, by myśl wyrażona była w pierwszej osobie (np. będę cierpliwy, będę mówiła przepraszam, itp.). Po dokonaniu tego etapu pracy dopinamy do latawca długą wstążkę, a do niej kolorowe paski
papieru z pomysłami dzieci i nauczyciela. Unosimy latawiec do góry, każdy trzyma ogon. Latawiec wieszamy w klasie.
Wykonany latawiec bierze udział w konkursie. Pod uwagę będzie brana estetyka, oryginalność wykonania, pomysły w tworzeniu haseł przeciwdziałających Wykonany latawiec bierze udział w konkursie. Pod uwagę będzie brana estetyka, oryginalność wykonania, pomysły w tworzeniu haseł przeciwdziałających
Wykonany latawiec bierze udział w konkursie. Pod uwagę będzie brana estetyka, oryginalność wykonania, pomysły w tworzeniu haseł przeciwdziałających agresji.
III dzień – 24.03.2004r.
Przebieg zajęć z wychowawcą
Uczniowie przynoszą ze sobą kolorowe gazety i w 5-cio osobowych grupach wykonują pod kierunkiem wychowawcy kolaż pt. „Niech każdy w klasie o tym pamięta być dobrym zawsze nie tylko od święta”. Klasa wybiera najładniejszą pracę, która będzie brała udział w konkursie klas I-III.


Rekolekcje w SP w Gryfowie Śląskim
w roku szkolnym 2003/2004 dla klas 4 – 6
pod hasłem
„Sercami waszymi niech rządzi pokój” (Kol. 3,15) 

I dzień – 22.03.2004r.
Przebieg zajęć z wychowawcą
Wychowawca rozmawia z uczniami na temat agresji ( do wykorzystania dołączony referat – załącznik nr2).
Przykładowe pytania do uczniów:
-       Dlaczego jesteśmy agresywni?
-       Jak zapobiegać agresji?
-       Do czego może prowadzić agresja?
Po dyskusji wychowawca dzieli klasę na 5 grup, przedstawiciel każdej grupy losuje kartkę z opisem scenki (scenki znajdują się w dołączonej kopercie – załącznik nr3). Każda grupa ma na przygotowanie swojej scenki 10 minut. Po tym czasie następuje prezentacja scenek. Należy podkreślić w nich działanie zmierzające do ugodowego rozwiązania konfliktu.
Po skończonej prezentacji scenek uczniowie układają hasło zaczerpnięte z Pisma Świętego. „Sercami Waszymi niech rządzi pokój” (Kol. 3,15). Odbywa się to metodą puzzli (arkusze otrzyma wychowawca). Ułożone hasło uczniowie wykorzystują w środę przedstawiając je w formie plastycznej.

II dzień – 23.03.2004r.
 W tym dniu porannych zajęć z wychowawcą nie ma. W kościele odbędzie się spowiedź. Po spowiedzi uczniowie przychodzą do szkoły na Mszę Świętą.

III dzień – 24.03.2004r.
Przebieg zajęć z wychowawcą
W pięciu grupach uczniowie wykonują prace plastyczne do hasła: „Sercami Waszymi niech rządzi pokój”. Klasa wybiera najładniejszą pracę, która będzie brała udział w konkursie klas 4-6. Jeżeli zostanie wolny czas, uczniowie wpisują poziomo do hasła TOLERANCJA słowa kojarzące się z np. przyjaźnią, dobrem. W ten sposób powstanie krzyżówka (przykładowe słowa: troska, opieka, koleżeństwo, zaufanie, dobroć, radość, rodzina, pomoc, zgoda itp.).


Regulamin konkursu
na najbardziej kolorowy i pomysłowy latawiec wartości

Cel konkursu: Przedstawienie sposobów przeciwdziałania agresji.
1.  Konkurs przeznaczony dla klas I- III.
2. Uczniowie w grupach wykonują latawiec wartości.
3. Dopuszczalny format pracy: A1.
4. Technika wykonania pracy dowolna.
5.  Pracę należy podpisać.
6.  Gotowe prace należy składać bezpośrednio po zajęciach w sali 110.
7.  Praca weźmie udział w konkursie szkolnym.
8.  Ocenie podlega:
-     zgodność z tematem konkursu
-     pomysłowość
-     estetyka
9.   Rozstrzygnięcie konkursu odbędzie się 25.03.2004r.
10. Wyniki zostaną wywieszone na tablicy ogłoszeń.
11. Zwycięskie klasy otrzymają nagrody ufundowane przez Radę Rodziców.
12. Najciekawsze prace zostaną zaprezentowane społeczności szkolnej.


Regulamin konkursu
„Niech każdy w klasie pamięta, aby być dobrym zawsze, nie tylko od święta”

Cel konkursu: Przedstawienie sposobów przeciwdziałania agresji.

1. Konkurs przeznaczony dla klas I - III
2. Praca ma być wykonana metodą kolażu.
3. Uczniowie wykonują w grupach pracę zgodnie z tematem konkursu.
4.  Na podstawie konkursu klasowego wybierają najlepszą pracę, która będzie reprezentowała klasę w konkursie szkolnym.
5. Prace składać w klasie 110.
6. Ocenie podlega :
-     zgodność z tematem
-     zachowana forma kolażu
-     estetyka
-     pomysłowość
7. Praca powinna być podpisana.
8.  Rozstrzygnięcie konkursu nastąpi 25.03.2004 r.
9.  Wyniki zostaną ogłoszone na tablicy ogłoszeń.
10. Zwycięskie klasy otrzymają nagrody ufundowane przez Radę Rodziców.
11. Najciekawsze prace zostaną zaprezentowane społeczności szkolnej.


Regulamin konkursu
„Sercami waszymi niech rządzi pokój”

Cel konkursu: Przedstawienie sposobów przeciwdziałania agresji .

1. Konkurs przeznaczony dla klas IV –VI.
2. Praca powinna być wykonana metodą puzzli plakatowych.
3. Uczniowie wykonują w grupach pracę zgodnie z tematem konkursu.
4.  Wybierają jedną najciekawszą pracę, która weźmie udział w szkolnym konkursie.
5. Praca powinna być podpisana.
6. Ocenie podlega:
-     zgodność z tematem
-     zachowana forma puzzli plakatowych
-     estetyka
-     pomysłowość
7.  Prace należy składać w sali 110.
8. Rozstrzygnięcie konkursu nastąpi 25.03.2004r.
9. Wyniki zostaną wywieszone na tablicy ogłoszeń.
10.  Zwycięskie klasy otrzymają nagrody ufundowane przez Radę Rodziców.
11.  Najciekawsze prace zostaną zaprezentowane społeczności szkolnej.

ZAŁĄCZNIKI
Załącznik nr 1
Bajka o czarodziejskim lesie
Dawno, dawno temu, rósł sobie zupełnie szczególny las. Był to las pełen czarów, dziwów i tajemnic. Kiedy ktoś z ludzi zapuszczał się nieopatrznie w jego gąszcz, nie potrafił już nigdy znaleźć powrotnej drogi. Wszyscy więc bardzo uważali, by nie podchodzić blisko tego zagadkowego miejsca. Nieustannie ostrzegano dzieci, by nie uległy pokusie wejścia do lasu.
Ale pewnego razu, gdy ciepłą nocą okna sypialni pozostawały otwarte na oścież, dzieci usłyszały dziwny głos. To czarodziejski ptak usiadł na parapecie.
 – Chodźcie, pokażę wam, gdzie znajduje się wielki skarb – powiedział.
Kilkoro dzieci posłuchało czarodziejskiego ptaka. Ubrały się pospiesznie i pobiegły w ślad za ptakiem wprost do czarodziejskiego lasu.
Rankiem okazało się, że w wyniku namowy czaro­dziejskiego ptaka zniknęło z wioski dziesięcioro dzieci. Ludzi ogarnął strach, że dzieci te już nigdy nie powrócą do swych domów. Tymczasem dziesięcioro dzieci nada­remnie błądziło po lesie, szukając drogi wyjścia. Były głodne i smutne. One także bały się, że nigdy nie ujrzą już swych rodziców. Gdy w końcu nadszedł wieczór, poło­żyły się zmęczone pod którymś z drzew. Wtedy raz jeszcze usłyszały głos czarodziejskiego ptaka:
– Jak dojdzie do waszych uszu głos puszczyka, będzie to znak, że jesteście nieopodal miejsca, gdzie znajduje się ukryty od wieków klucz do wielkiego skarbca. – Po czym szyderczo zaskrzeczał i odleciał.
Rankiem dzieci wyruszyły w dalszą drogę. Nie roz­mawiały ze sobą, lecz cały czas nasłuchiwały głosu ptaków. Nagle rozległ się głos puszczyka. Gdzieś w po­bliżu musiał się znajdować poszukiwany klucz. Wszyst­kie dzieci natychmiast rzuciły się na kolana, zaczęły wkradać się pod rozłożyste paprocie, podnosić leżące na ziemi liście, grzebać wśród korzeni. Pracowały jak szalone. Każdy bowiem bał się, że ktoś inny uprzedzi go w odnalezieniu bezcennego klucza. Nie upłynęło wiele czasu, a zaczęły się kłótnie. Dzieci zaczęły się gniewnie przepychać, a nawet bić. Doszło do tego, że jedno z nich poranione upadło na ziemię. Lecz nikt nie zwrócił na to uwagi. Tylko najmłodszy chłopiec, gdy zobaczył, co się stało, przestał szukać. Podszedł do rannego chłopca, obmył mu ranę i pomógł wstać. Zrobili razem jeden krok. Potem drugi.
Nie uszli daleko, gdy potłuczone dziecko zaczęło słabnąć. Wtedy chłopiec wziął go na plecy. Zrobił jeszcze krok. Ale co to? Zniknął las i stało się widno. Oto stali na granicy swej wioski.
Odnalezione dzieci powitano z radością. Ale najmłod­szy chłopiec nie chciał pozostać w domu. Włożył do koszyka jedzenie i wrócił do pełnego czarów lasu. Wkrótce napotkał swych towarzyszy. Położył na ziemi koszyk i wyciągnął jedzenie.
 – Czy chcecie wyjść z czaro­dziejskiego lasu? – zapytał.
– Nie wiedzieliśmy, że znalazłeś złoty klucz! – powie­działy z wyrzutem.
 – Nic nam nie powiedziałeś i odszed­łeś, zabierając go ze sobą!
– Nie znalazłem żadnego klucza – powiedział chło­piec.
– Czarodziejski ptak oszukał nas wszystkich – do­dał – ale znam sposób wyjścia z tego lasu.
– Jaki?  Powiedz! – zaczęły  krzyczeć jedno przez drugie.
– Polega na tym, że jeden niesie drugiego – odparł poważnie najmłodszy chłopiec.
– Mamy dźwigać siebie nawzajem? – pytały z niedo­wierzaniem.
– Tak, chyba że chcecie na zawsze pozostać w lesie? Możecie mi nie wierzyć.
– Nie, nie! - I zaraz zaczęły siadać sobie nawzajem na plecach. Ale po kilkunastu krokach zaczęły rozlegać się głosy:
– Nie mogę już dalej!
– Daj teraz ja poniosę ciebie – mówił ktoś inny.
I wkrótce stali na zewnątrz lasu.
– Możesz jeszcze? Może ci pomogę - spytał znów inny.
Gdy tylko echo tych słów odbiło się od leśnej ściany, czarodziejski las zniknął. Tego wieczoru wszystkie dzieci powróciły do domów i wszyscy: rodzice i dzieci, szczęśliwi zasiedli przy stole...


Załącznik nr2
Agresja jest niestety codziennym elementem naszego życia, elementem negatywnym. Z agresją spotykamy się niemal wszędzie w domach, w szkole, na ulicach, nie ma dnia, by media nie przekazywały informacji o kolejnych aktach przemocy.Agresja może przybierać różną postać począwszy od złośliwości, kpin, poniżania, a skończywszy na pobiciu czy zabójstwie.
Formą przemocy bardzo niebezpieczną, występującą u młodocianych przestępców, jest chęć panowania nad innymi poprzez wzbudzanie atmosfery grozy, czy podziwu. Inną kategorią jest okrucieństwo z nienawiści, które ma swoje źródło w poczuciu krzywdy, niesprawiedliwości i zazdrości. Częste jest także okrucieństwo jako akt zemsty realizowany bardzo przemyślnie.
Wielu pedagogów, psychologów i innych specjalistów próbowało zdefiniować pojęcie agresji. Na pewno jest to wszelkie działanie fizyczne lub słowne, którego celem jest wyrządzenie krzywdy drugiej osobie. Tą krzywdą może być ból, strach bądź wewnętrzne cierpienie. Studia nad agresją i przemocą wśród dzieci wskazują, iż bardzo ważny jest wpływ otoczenia na powstawanie zachowań agresywnych. Przemoc może być następstwem braku miłości i bezpieczeństwa- podstawowych potrzeb człowieka.
Agresja bierze swój początek wtedy, gdy dzieci stykają się z przemocą w rodzinie, w której brakuje ciepła, gdy rodzice mają negatywny stosunek do dzieci. Jeżeli dzieci stosują przemoc jako metodę rozwiązywania problemów, a ze strony dorosłych spotka się to z pobłażliwością, to agresja będzie nieustannie wzrastała. Dzieci, które czują się bezpiecznie w swoich domach, wśród bliskich, są mniej agresywne, gdy otacza się je miłością i zainteresowaniem mają mało powodów do przemocy i wrogości. Do agresji uciekają się dzieci, gdy się boją, są osamotnione, pełne rozterek, chcą zwrócić na siebie uwagę. Inne przyczyny zachowań agresywnych to:
-     używanie alkoholu i narkotyków przez dzieci i młodzież
-     przemoc ukazywana w programach i filmach telewizyjnych, które dzieci chętnie oglądają.
W ostatnich czasach niepokojące rozmiary przybiera agresja w szkole. Jej ofiarami są młodsi i słabsi uczniowie maltretowani, nieraz systematycznie, przez starszych i silniejszych kolegów. Taka agresja ma często podwójny cel:
-     po pierwsze: odebranie przy pomocy gróźb lub siły jakiegoś przedmiotu, zaczynając od śniadania i drobnych pieniędzy,
-     po drugie: jest to rodzaj okrutnej zabawy dla agresora, w której stosuje on przemoc, poniżanie ofiary.

Nie wolno bagatelizować agresji dopiero zaczynającej się, ponieważ lekceważenie pozornie niewinnej przemocy prowadzi do narastania zachowań agresywnych. Przemoc mogą stosować uczniowie z tej samej klasy w pojedynkę lub całą grupą oraz uczniowie z innych klas. Dziewczynki także są sprawczyniami przemocy. Ich działania są bardziej zakamuflowane niż działania chłopców. Rzadziej używają przemocy fizycznej, częściej obgadują, manipulują związkami.


Załącznik nr 3
Scena1:
 Idziesz ulicą i widzisz, że dwóch kolegów z twojej klasy bije młodszego kolegę.
Co robisz?

Scena 2:
 Na podwórku kilku chłopców dręczy pieska, który przeraźliwie szczeka.
Co możesz zrobić by uratować psa?

Scena 3:
Na twoim osiedlu utworzono klomby. Teraz kwitną. Przechodzisz i widzisz, że z jednego klombu dziewczynki zrywają kwiaty. Starsza pani zwraca dziewczynkom uwagę, ale one wcale nie reagują.
Co zrobisz?

Scena 4:
Jesteś na wycieczce. Wraz z grupą dzieci i wychowawczynią czekasz na autobus. Zauważasz, że koledzy śmieją się ze starszego pana, tóry nie widzi rozkładu odjazdu autobusów i prosi chłopców o pomoc.
Jak zareagujesz?

Scena 5:
Jest was troje, gracie w piłkę. Ania przypadkiem potrąciła Basię, ale przeprosiłają.Jednak Basia nie przyjęła przeprosin tylko głośno zaczęła krzyczeć na koleżankę.Trzecia z dziewczynek Justyna próbuje pogodzić skłócone przyjaciółki.
Co powinna zrobić?

Autorzy projektu:
Ewa Kasprzak
Agnieszka Lewandowska
Maria Martałek
Agnieszka Puchalska
Elżbieta Rakowska

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie