Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Wspmaganie rozwoju percepcji wzrokowo-słuchowej u dzieci sześcioletnich

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 34757 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 Program ma za zadanie dostarczyć dzieciom, u których jest jeszcze niedostatecznie ukształtowany  słuch fonematyczny i pamięć wzrokowa, dodatkowych bodźców prowadzących do doskonalenia tych funkcji, a w późniejszym etapie przyczynić się do prawidłowego procesu edukacyjnego dziecka.

Wspomaganie rozwoju  percepcji
wzrokowo – słuchowej u dzieci sześcioletnich
 
Barbara Małys
 
Wstęp
 
  Przygotowanie do nauki czytania i pisania ściśle wiąże się z szerokim pojęciem dojrzałości szkolnej. Jest zatem jednym z wielu, ale nie jedynym kryterium osiągania dojrzałości dziecka  rozpoczynającego naukę w klasie I. Przygotowanie do nauki czytania i pisania w przedszkolu koncentruje się na rozwijaniu sprawności psychomotorycznych, rozbudzaniu, wyrównywaniu i rozwijaniu procesów poznawczych oraz pozytywnych nastawień emocjonalno-społecznych dzieci. Podstawowym zadaniem związanym z  przygotowaniem do nauki czytania i pisania jest doskonalenie percepcji wzrokowo-słuchowej dziecka.

  W pierwszym etapie nauki czytania i pisania, dzieci z zaburzoną analizą i syntezą wzrokową, mogą napotykać na poważne trudności, a więc między innymi: nie potrafią prawidłowo spostrzegać i zapamiętać obrazu poszczególnych liter oraz całych struktur graficznych, kształtów graficznych  ( figur geometrycznych), liter z pamięci i z modelu, mylą podobne litery i znaki, gubią drobne elementy liter. Zaburzenie percepcji słuchowej może powodować trudności w: syntetyzowaniu słów, nieprawidłowym zmiękczaniu liter, różnicowaniu pisowni j - i, opuszczaniu liter, sylab w wyrazach i wyrazów   w zdaniach. Dużą trudność sprawia dzieciom pisanie ze słuchu.

  Powyższy program ma za zadanie dostarczyć dzieciom, u których jest jeszcze niedostatecznie ukształtowany  słuch fonematyczny i pamięć wzrokowa, dodatkowych bodźców w postaci: gier, zabaw, układanek i różnorodnych ćwiczeń prowadzących do doskonalenia tych funkcji, a w późniejszym etapie przyczynić się do prawidłowego procesu edukacyjnego dziecka.

 
Charakterystyka programu

 
   Program wspomagający rozwój percepcji wzrokowo – słuchowej  dla dzieci sześcioletnich jest zgodny z podstawą programową wychowania przedszkolnego dla przedszkoli i oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych ( rozporz. MENiS z dn. 26 lutego 2002r. Dz. U. nr 51 poz.458). Program zawiera:

- wstęp,

- charakterystykę programu,

- cele,

- procedury osiągania celów,

- przewidywane osiągnięcia dzieci,

- doskonalenie percepcji wzrokowej (zadania, sposób realizacji, pomoce),

- doskonalenie percepcji słuchowej ( zadania, sposób realizacji , pomoce),

- bibliografię,

- załączniki.

Zakładane efekty programu to: wyrównanie szans edukacyjnych dzieci z zaburzeniami analizy i syntezy wzrokowo – słuchowej, przygotowanie do nauki czytania i pisania.

 
Cele programu

 
- doskonalenie spostrzegawczości wzrokowej,

- rozwijanie umiejętności porównywania, różnicowania, kojarzenia, porządkowania,

- rozwijanie słuchu poprzez dostrzegania rozpoznawanie i różnicowanie dźwięków z otoczenia,

- zapamiętywanie bodźców słuchowych,

- rozpoznawanie struktur o charakterze abstrakcyjnym,

- doskonalenie umiejętności dokonywania analizy i syntezy dźwiękowej wyrazów,

- koordynacja wzrokowo – słuchowa.

 
Procedury osiągania celów

Praca z dziećmi będzie dostosowana do ich  możliwości i umiejętności. Wykorzystywane będą następujące metody terapeutyczne , bądź ich elementy:  

- Metoda Dobrego Startu,

- relaksacja,

- pedagogika zabawy,

- muzykoterapia,

- ćwiczeń,

- drama.

Ćwiczenia i zabawy będą przeprowadzane na materiale:

- obrazkowym,

- drobnych przedmiotach,

- geometrycznym,

- literowo – cyfrowym,

- słowno – dźwiękowym.

 
Przewidywane osiągnięcia
 
     Dziecko:

- prawidłowo dostrzega podobieństwa i różnice w  wyglądzie konkretnych przedmiotów  oraz na obrazkach,

- składa w całość kilka elementów wg wzoru,

- odtwarza podane wzory,

- układa historyjki obrazkowe wg kolejności,

- dostrzega, rozpoznaje i rozróżnia dźwięki dochodzące z otoczenia,

- prawidłowo dokonuje analizy i syntezy dźwiękowej wyrazów z wyróżnianiem głosek w nagłosie,  wygłosie i śródgłosie,

- odczytuje litery alfabetu oraz cyfry,

- układa rozsypanki literowe,

- prawidłowo określa stronę lewą i prawą,

- czyta krótkie wyrazy.

 
DOSKONALENIE PERCEPCJI WZROKOWEJ

 
Zadanie 1: Odróżnianie jednakowych przedmiotów.
Sposoby realizacji:
1. Powitanie- dz. witają się kolanami, łokciami, dłońmi i.t.p.
2. Odnajdywanie podobieństw i różnic.
3. Układanie z figur i brył przestrzennych.
4. Odszukiwanie przedmiotów oglądanych  przez jakiś czas.
5. Zabawa przy muzyce „ Prawa ręka, lewa ręka”.
6. Układanie figur po prawej i lewej  stronie.
7. Gra „ Skojarzenia”.
Pomoce:
- zestawy drobnych przedmiotów różniących się niektórymi elementami  i kilka jednakowych,
- klocki lub mozaika geometryczna,
- zestaw drobnych  zabawek podobnych i różniących się,
- magnetofon, kaseta z nagraniem( MDS „ Od piosenki do literki”),
- mozaika geometryczna lub zestawy figur geometrycznych,
- zestawy par obrazków.
 
Zadanie 2:  Rozpoznawanie  i wyróżnianie figur geometrycznych.
Sposoby realizacji:
1. Wprowadzenie- piosenka „ Ale dama!”.
2. Układanie wzorów z mozaiki geometrycznej.
3. Dobieranie wzorów do zestawu figur.
4. Zabawa ruchowa „ Żywe kamienie”.
5. Rysowanie na foliowanych płytkach z kratownicą.
6. Tworzenie układów rytmicznych.
7. Ocena- rozdanie nagród.
Pomoce:
- magnetofon, kaseta z nagraniem (MDS „ Od piosenki do literki”),
- karty dla każdego dziecka mozaika geometryczna,
- foliowane płytki z kratownicą, flamastry,
- kolorowy papier w 3 kolorach.
- drobne nagrody ( znaczki).
 
 Zadanie 3:  Rysowanie i odtwarzanie układów linii.
Sposoby realizacji:
1. Zabawa „ O jakim koledze mówimy?”.
2. Rysowanie na dużych płaszczyznach.
3. Ilustrowanie treści wierszyka  F. Kobryńczuka „ Obrazek”( załącznik nr 1).
4. Kalkowanie.
5. Zabawa ruchowa - rysowanie piętą lub dużym palcem u nogi.
Pomoce:
- duży arkusz papieru, markery,
- ( załącznik nr 1),
- wzory literopodobne, kalka techniczna, ołówek.
 
Zadanie 4: Ćwiczenie  pamięci   i spostrzegawczości   wzrokowej.
Sposoby realizacji:
1.  Zabawa na powitanie „ Podaj proszę  swoje dłonie ”.
2. Rozpoznawanie przedmiotów na obrazkach.
3. Gra „ Wyliczanka przedmiotów”.
4. Masaż relaksacyjny „ Myszka”.
5. „ Czym się różnią obrazki?”.
6. Układanie całości z części.
Pomoce:
- zabawa „ Podaj proszę swoje dłonie” ( załącznik nr 2),
- plansze z obrazkami,
- drobne zabawki, chusta,
-  masaż relaksacyjny „ Myszka”( załącznik nr 3),
- 2 obrazki różniące się szczegółami,
- widokówki pocięte na części.
 
 Zadanie 5: Ćwiczenie spostrzegawczości na materiale literowym.
Sposoby realizacji:
1. Zabawa przy muzyce „ Taniec na po­witanie”.
2. Wzrokowe rozpoznawanie kształtów.
3. Układanie puzzli.
4. Uzupełnianie pustych miejsc.
5. Zabawa ruchowa przy piosence „ Ale dama!”.
6. Wyszukiwanie identycznych liter.
7. Masaż relaksacyjny „List do babci”.
 
Pomoce:
- magnetofon, kaseta z nagraniem „ Tańce i pląsy dla dzieci w wie­ku przedszkolnym”,
- alfabet ruchomy,
- puzzle z gąbki,
- tablica magnetyczna lub kra­townica, alfabet ruchomy lub magnetyczny,
- magnetofon, kaseta z nagraniem piosenki ( „ Od piosenki do..." MDS),
- napisy i litery pojedyncze,
- (załącznik nr 4).
 
Zadanie 6: Utrwalenie liter i techniki czyta­nia.
Sposoby realizacji:
1. Zabawa integrująca „ Kostka”.
2. Wyszukiwanie różnic w wyrazach.
3. Wyszukiwanie liter w tekście.
4. Nazywanie liter- zabawa „ Zegar”.
5. Zabawa z elementem muzykoterapii „ Marsz instrumentów”.
6. Dobieranie podpisów do obrazków.
7. Zabawa relaksacyjna „ Toczek”.
Pomoce:
- (załącznik nr 5), kostka duża,
- zestawy wyrazów różniących się jedna literą( np. nos-los, mak-rak),
- tekst o dużej czcionce druku, kredki,
- zegar edukacyjny,
- magnetofon, kaseta z nagraniem „ Muzyka i ruch dla każdego"  PSPZ KLANZA,
- obrazki i podpisy,
- ( załącznik nr12), piłki małe.

 
Zadanie 7:
Sposoby realizacji: Doskonalenie techniki czytania.
1. Taniec integracyjny „ Labado”.
2. Gra w „ Domino sylabowe”.
3. Składanie wyrazów z liter.
4. Zabawa ruchowa „ Stonoga”.
5. Konkurs „ Rozsypanka wyrazowa”.
6. Zabawa relaksacyjna „ Ludzie do ludzi”.
Pomoce:
- domino sylabowe,
- zestaw liter dla  każdego,
- rozsypanki wyrazowe dla każdego,
- nagrody,
- (załącznik nr 6).
 
DOSKONALENIE PERCEPCJI SŁUCHOWEJ

 
Zadanie 1: Wyodrębnianie dźwięków po usłyszeniu ich brzmienia.
Sposoby realizacji:
 Powitanie „ Wszyscy są...”.
2. Ćwiczenia spostrzegawczości słuchowej.
3. Rozpoznawanie dźwięków różnych przedmiotów.
4. Dobieranie zastępników po usłyszeniu dźwięków.
5. Relaksacja „ Kładeczka”.
6. Rozpoznawanie dźwięków – odgłosów pojazdów, przyrody.
7. Zabawa w „ Ciszę”.
Pomoce:
- magnetofon, kaseta  „ Muzyka i ruch dla każdego” PSPZ   KLANZA,
- instrumenty perkusyjne, gwizdek,
- przedmioty wg uznania,
- flet, paski papieru długie i krótkie,
- (załącznik nr 7),
- magnetofon, kaseta z nagraniem odgłosów  przyrody, dźwięków pojazdów.
 
 
Zadanie 2: Zapamiętywanie bodźców słuchowych – ćwiczenia  rytmiczne.
Sposoby realizacji:
1. Zabawa wprowadzająca „ Duchy”.
2. Wyszukiwanie słuchowe odgłosów na podstawie piosenki „ Duchy”.
3. Wystukiwanie rytmu piosenki.
4. Zabaw ruchowa.
5. Odwzorowywanie.
6. Rozpoznawanie brzmienia instrumentów perkusyjnych.
Pomoce:
- Metoda Dobrego Startu M. Bogdanowicz „ Od Piosenki do literki” MDS,
- magnetofon, kaseta  z nagraniem „ Od   piosenki, do literki” MDS,
- butelki plastykowe z grochem,
- wzór na karcie, czyste kartki, ołówki, nożyce,
- instrumenty perkusyjne.
 
 
Zadanie 3: Odwzorowywanie struktur dźwiękowych.
Sposoby realizacji:
1.Ukrywanie grającej karty imieninowej.
2. Odtwarzanie struktur dźwiękowych w oparciu o wzory słuchowe.
3. Zabawa ruchowa z elementem  pantomimy „ Słuchać oczami”.
4. Rysowanie rytmów po ich wysłuchaniu.
5. Rysowanie melodii.
6. Rytmizowanie melodii.
Pomoce:
- karta imieninowa,
- klocki, pałeczki, bębenki,
- ( załącznik nr 8),
-karton, kredki,
- flet.
 
Zadanie 4: Wyodrębnianie  wyrazów w zdaniu.
Sposoby realizacji:
1. Pląs  „ Wesoły krąg”.
2. Zabawa „ Gdzie ukrył się ten wyraz?”
3. Liczenie wyrazów w zdaniu.
4. Zabawa ruchowa „ Indianie”.
5. Dzielenie zdania na wyrazy.
6. Wyodrębnianie wyrazów długich  i krótkich.
Pomoce:
- ( załącznik nr 9),
- tablica, nakrywki w jednym kolorze,
- woreczki lub klocki,
- ( załącznik nr 10),
- paski papieru dł. 20 cm, nożyce,
- włóczka-długie kawałki i krótkie.
 
Zadanie 5: Dzielenie słów na sylaby.
Sposoby realizacji:
1. Zabawa z elementem muzykoterapii „ Nad pięknym modrym Dunajem”.
2. Zabawa „ Sylabowanka”.
3. Zabawa „Łańcuch wyrazowy”.
4. Słuchowe różnicowanie sylab.
5. „ Marsz instrumentów” – zabawa z elementem muzykoterapii.
6. Przeliczanie ilości sylab.
7. Zabawa relaksacyjna „ Spacer na siedząco”.
Pomoce:
- rurki z gazety, krzesełka,
- piłka,
- magnetofon, kaseta z nagraniem „ Muzyka   i rytm...” PSPZ  KLANZA,
- nakrywki, obrazki,
- kaseta z nagraniem „ Tańce  i pląsy dla dzieci”.
 
Zadanie 6: Rozpoznawanie samogłosek  w nagłosie, wygłosie i śródgłosie.
Sposoby realizacji:
1. Pląs „ I w prawo krok”.
2. Wyodrębnianie samogłosek na początku sylab i wyrazów.
3. Układanie zdań z określonym wyrazem.
4. Tworzenie sylab przez dzieci.
5. Zabawa ze śpiewem „ Pingwin”.
6.Wyodrębnianie samogłosek na końcu i w środku wyrazów.
7. Wybieranie obrazków na zaczynających się daną samogłoską (ocena).
Pomoce:
- magnetofon, kaseta z nagraniem „ Tańce  i pląsy dla dzieci...”,
- klocki,
- kredki, karty pracy,
- obrazki zaczynające się  samogłoskami.
 
Zadanie 7: Rozpoznawanie spółgłosek w wyrazach.
Sposoby realizacji:
1. „ Taniec na powitanie”.
2. Rozpoznawanie spółgłosek w nagłosie.
3 Rysowanie przedmiotów na daną spółgłoskę.
4. Wyodrębnianie spółgłosek na końcu wyrazu.
5. Zabawa inscenizowana „ Zwierzęta”.
5. Syntetyzowanie wyrazów.
6. Uzupełnianie wyrazów z lukami głoskowymi.
7. Zabawa ruchowa „ My jesteśmy krasnoludki”.
Pomoce:
- magnetofon, kaseta z  nagraniem „ Tańce i pląsy dla dzieci...”,
- obrazki,
- ( załącznik nr 11),
- kaseta z  nagraniem „ Muzyka  i ruch dla każdego”  PSPZ KLANZA.
 
 
BIBLIOGRAFIA:

 
1. U. Bissinger-Ćwierz „ Muzyka i ruch dla każdego” wyd. Polskie Stowarzyszenie Pedagogów Zabawy KLANZA

2. M. Bogdanowicz i in. „Od piosenki do literki czyli Metoda Dobrego Startu” wyd. „ Fokus”, Gdańsk, 1998

3. R. Doman oprac. muz. J. Szpunar „ Tańce i pląsy dla dzieci w wieku przedszkolnym”, Lublin, 2002

4. A.T. Różańska, A. Zahajkiewicz „ Materiały pomocnicze do pracy z dziećmi  wykazującymi fragmentaryczne deficyty”, WPW-Z, Chełm, 1988

5. E. Waszkiewicz, J. Jastrząb „ Zestaw ćwiczeń do zajęć korekcyjno-kompensacyjnych dla dzieci przedszkolnych”, Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej MEN, Warszawa,1994

6. B. Zakrzewska „ Jeszcze potrenujemy ćwiczenia w zakresie wzrokowo-słuchowym" WSiP, Warszawa, 1998

7. Podstawa programowa wych. przedszkolnego... rozporządzenie MENiS z dn. 26.02.2002r.


 Załącznik nr1:

                                     


 

F. Kobryńczuk


 

 „ Obrazek”


 

Oto proszę was,


 

na obrazku As,


 

a to Azor, Reks i Burek


 

z żółtym brzuszkiem


 

- jak ogórek!


 

Mało jeszcze nas!


 

Oto proszę was


 

na obrazku las!


 

Zabawimy się w lasku,


 

tylko proszę was,


 

bez wrzasku.


 

Wiewióreczka z drzewa zerka.


 

Hej rudasku,


 

hej rudasku,


 

chodź się z nami


 

bawić w berka,


 

będzie więcej nas!


 

Załącznik nr 2:


 

Zabawa na powitanie „ Podaj proszę swoje dłonie”. Dzieci stoją w kole.


 

Podaj proszę swoje dłonie                        podają sobie ręce


 

i uśmiechnij się: ha, ha                             głowa w prawą stronę


 

hi,hi.                                                          głowa w lewą stronę


 

Teraz powiedz swoje imię                       dziecko mówi swoje imię np. Ola


 

zapoznamy się.                                         obrót dookoła.


 

Załącznik nr 3:


 

Masaż relaksacyjny „ Myszka”


 

Jedno dziecko leży na brzuchu, opierając policzek na dłoniach ułożonych płasko, jedna na drugiej. Drugie dziecko klęka za leżącym dzieckiem, ujmuje jego nogę, ugina ją w kolanie, mówi tekst ( lub słucha ) i ilustruje go czynnościami dłoni na łydce ugiętej nogi. To samo ćwiczenie można wykonać na rękach dziecka leżącego na wznak.


 

W puszystej kurteczce,


 

chodziła raz myszka


 

po gładkiej półeczce                    - powolne głaskanie łydki od pięty do kolana


 

znalazła ser żółty,


 

ząbkami go jadła                         - powolne ściskanie łydki palcami, rozpoczynając od pięty,


 

                                                      a kończąc na kolanie


 

strzepnęła okruszki,                    - szybkie klepanie łydki od pięty do kolana luźnymi, rozsta-


 

                                                      wionymi palcami.


 

w kąciku usiadła,


 

okruszki zebrała


 

ząbkami je zjadła                       - powolne ściskanie łydki od pięty do kolana


 

po gładkiej półeczce                                                                                                                chodziła w kurteczce.                 – głaskanie łydki od pięty do kolana.


 

Te same czynności wykonują dzieci na drugiej nodze. Potem następuje zmiana ról.


 

Załącznik nr 4:


 

Masaż relaksacyjny „ List do babci”. Dziecko wykonuje czynności naśladowcze na przodzie ciała lub w parach na plecach kolegi.


 

 Kochana babciu!


 

Kupiłam sobie kotka.               - dziecko naśladuje pisanie na maszynie


 

Kotek liże,                                - głaszczemy otwartą dłoń drugą ręką


 

kotek gryzie,                            - zaciskanie palców obu rąk na przodzie ciała


 

kotek drapie,                            - ugiętymi palcami naśladujemy drapanie


 

kotek chrapie.                          - dłonie wyprostowane i złączone razem wkładamy pod


 

                                                    policzek.


 

Załącznik nr 5:


 

Zabawa integrująca „ Kostka”. Prowadzący ma kostkę do gry i pokazuje na niej pewną liczbę oczek. Poruszający się po sali uczestnicy zabawy na ten sygnał łączą się w grupy po tyle osób, ile oczek zostało pokazanych. Wtedy prowadzący wydaje polecenia np.:


 

1-boimy się deszczu,


 

2-jedna osoba chodzi, pokazując coś, a druga jest jej cieniem i naśladuje jej ruchy,


 

3-jedna osoba jest zepsutym samochodem, a pozostałe ją pchają,


 

4-chodzimy pod jednym parasolem,


 

5-jedna osoba ma imieniny, wiec składamy jej życzenia,


 

6-robimy pociąg.


 

Pomoce: duża kostka do gry.


 

Załącznik nr 6:


 

Zabawa relaksacyjna „ Ludzie do ludzi”. Dobieramy się parami. Prowadzący daje polecenia, które  wszyscy wykonują, np.: ucho do ucha”, „ stopa do kolana”, „ prawa dłoń do pleców”, policzek do policzka”. Na hasło: „ ludzie do ludzi”, trzeba szybko zmienić parę. Kto zostanie bez pary, prowadzi zabawę dalej. Polecenia należy wydawać szybko, bez długiego zastanawiania się. Można dołączyć muzykę i wówczas dajemy takie np. polecenia: tańczymy,


 

Stykając się plecami.


 
Załącznik nr 7:

Zabawa relaksacyjna „ Kładeczka”. Dzieci w siadzie skrzyżnym siedzą na obwodzie koła,


 

blisko pleców sąsiada. Ilustrują  treść wiersza na plecach kolegi.


 

Tędy płynie rzeczka,                             - palcem wskazującym rysują linię krzywą od góry, do 


 

                                                                dołu


 

tu leży kładeczka,                                  - rysują w poprzek pleców linię


 

tu szła pani na szpileczkach.                 - palcem wskazującym „ kłują” plecy kolegi 


 

Tedy biegły konie,                                - otwarta dłonią uderzają lekko w plecy kolegi


 

tam stąpały słonie.                                 - dłonią zwiniętą w pięść uderzenia w plecy kolegi


 

Tu padał deszczyk.                                -  palce dłoni obu rąk lekko ugięte, naśladują padanie


 

                                                                  deszczu


 

Czy przeszedł cię dreszczyk?               -  energicznie chwytamy kolegę za biodra.


 

Załącznik nr 8:                   


 

Zabawa ruchowa z elementami pantomimy „ Słuchać oczami”. Dzieci w rozsypce. Chciałabym, abyście teraz porozmawiali językiem ciała. Proponuję , żebyście wyrazili bez słów, że jesteście źli... Na każde zadanie przeznaczamy około 10 sekund.


 
Że jesteście zdenerwowani                                 że jesteście staruszkami
Że się boicie                                                        że jesteście urwisami
Że jesteście zmęczeni                                          że jesteście nieśmiali
Że czujecie się wielcy i silni                               że jesteście zadowoleni i szczęśliwi,
Że się nie nudzicie                                              a teraz pokażcie , jak czujecie się w tej chwili.                                           
Że chce wam się pić
Że jesteście głodni

Że się pocicie


 

Że marzniecie 


 

 Załącznik nr 9:     


 

Pląs „ Wesoły krąg”. Dzieci ustawione w kole bez trzymania się za ręce. Naśladują to, co wykonuje prowadzący zabawę( na zasadzie zabawy „ Panie Janie”).


 

Dzieci maszerują w kole razem z prowadzącym i śpiewają piosenkę:


 

Już czas zawiązać krąg,


 

więc niech popłynie pieśń.


 

Bo w kręgu przyjaciół


 

wesoło zawsze jest.


 

(wszyscy się zatrzymują i prowadząca mówi:)


 

Kciuki do przodu,                   - dzieci powtarzają „ kciuki do przodu” i wystawiają 2 kciuki do        


 

                                                   przodu


 

łokcie do tyłu                          - dzieci powtarzają „ łokcie do tyłu” i cofają 2 łokcie do tyłu


 

kolana ugiąć.                          – dzieci powtarzają „ kolana ugiąć” i uginają kolana


 

Wszyscy razem ruszają biodrami w prawo i w lewo i mówią:


 

Cziku czaka, cziku czka, cziku czaka, cziku cza.


 

Wszyscy idą w kole na ugiętych kolanach, z łokciami do tyłu i kciukami w wysuniętymi do przodu,  śpiewając piosenkę: „ Już czas zawiązać...”


 

Po skończeniu śpiewu od nowa  mówimy, a dzieci powtarzają z nami i wykonują czynności:


 

Kciuki do przodu, łokcie do tyłu, kolana ugiąć,  dodajemy „ palce nóg do środka” i zabawę powtarzamy od początku. Za każdym razem dodajemy coś innego np.:


 

Tyłek do tyłu.


 

Język na brodę.


 

Głowa do góry i.t.p.


 
Załącznik nr 10:

Zabawa ruchowa „ Indianie”. Dzieci stoją w kole. Indianie witają się ( 2 dz. chwyta się za łokcie), wsiadają na konia ( siadają na piętach), jadą przez most ( uderzają się w piersi piąstkami), przez pola ( klepią się po udach), wydają indiańskie okrzyki, zatrzymują się ( cisza), a tam ... niedźwiedź ... i uciekają. Nazwę zwierząt zmieniamy w powtórce.


 

Załącznik nr 11:


 

Zabawa inscenizowana „ Zwierzęta”.  Dziecko przedstawia ruchem wybrane  zwierzę, a grupa odgaduje, jakie to zwierzę.


 

Załącznik nr 12:
Zabawa relaksacyjna "Toczek". Ćwiczenie w parach. Jedno dziecko się kładzie na brzuchu, a drugie turla piłką po jego ciele. Zmiana ról.

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie