Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Współpraca rodziców ze szkołą

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 7892 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Współpraca rodziców ze szkołą to sprawa trudna i delikatna ze względu na dużą liczbę czynników, które różnicują środowisko rodzinne. Są nimi: wiek rodziców, pochodzenie społeczne, poziom życia kulturalnego, środki materialne.

Jej pomyślność zależy od rozpoznania, z jakim środowiskiem mamy do czynienia. Wiedza ta wskaże kierunek podjęcia działań w celu przybliżeniu rodzicom wiedzy o rozwoju wychowania i nauczania swoich pociech.
Ogólnie można zauważyć, że udział rodziców w pracach szkoły jest niewystarczający. Przyczyny tego zjawiska są różne. Rodzice tłumaczą się związanym z sytuacją zawodową brakiem czasu. Obecnie obserwuje się wzrost troski rodziców o zabezpieczenie materialne bytu dziecka, zmniejsza się natomiast zainteresowanie sferą potrzeb i doznań psychicznych.

Są rodzice, którzy bardzo chętnie i na każdym kroku wspierają działania szkoły. Są też rodzice, którzy wykazują wobec szkoły postawę wyłącznie roszczeniowa. Aby pozyskać współpracę wszystkich rodziców, wychowawcy klas oraz dyrektor szkoły, muszą w swoich działaniach wykazać wiele cierpliwości i umiejętności przekonania każdego rodzica, jak ważna jest jego rola w procesie wychowania dziecka we współpracy ze szkołą.

Aby uczestnictwo rodziców w życiu szkoły było coraz większe, należy ich włączać w sprawy życia szkoły. Rodzice powinni brać aktywny udział w procesie jej rozwoju. Mogą oni dostrzec takie sprawy, które wymykają się spod kontroli nauczycieli, a które są ważne dla szkoły. Dlatego należy pozwolić rodzicom na wyrażanie ich opinii i oczekiwań wobec szkoły- przeprowadzać ankiety, otwarte rozmowy, tak, aby czuli się potrzebni i doceniani. Należy ich zachęcać do działań na rzecz szkoły.

Aby rodzice rzeczywiście wpływali na Zycie szkoły, należy im stworzyć odpowiednie warunki zachęty:

− wpisywanie do księgi szkoły zasłużonych rodziców

− przekazywanie rodzicom informacji o pracy szkoły

− umożliwienie rodzicom prezentacji efektów swoich zainteresowań

− udział rodziców w imprezach szkolnych

− założenie skrzynki kontaktowej, do której rodzice wrzucaliby informacje typu: czego oczekuję od szkoły, co oferuję szkole,

− organizowanie spotkań z rodzicami

− prowadzenie sondaży, wywiadów w celu zebrania informacji, jak rodzice postrzegają szkołę.

Rodzice powinni być informowani o zmianach zachodzących w szkole, a osoby chętne- mieć możliwość aktywnego uczestnictwa w nich. Udzielanie się rodziców w pracach na rzecz szkoły jest zjawiskiem bardzo pożądanym. W czasie, gdy dyrektorzy borykają się z brakiem funduszy, pomoc rodziców jest bardzo cenna. Udział rodziców w życiu szkoły może mieć bardzo różne formy. W zakresie dydaktycznym rodzice mogą uczestniczyć w wyposażeniu sal w pomoce dydaktyczne, mogą pomagać nauczycielowi we własnoręcznym wykonywaniu niektórych pomocy, jak również zaoferować pomoc materialną. Wielu rodziców chętnie uczestniczy w malowaniu klas, remontach itp.

Dużą rolę do odegrania maja rodzice w zakresie spraw wychowawczych i opiekuńczych. Chętnie widziana przez nauczycieli bywa pomoc rodziców w organizowaniu różnego rodzaju uroczystości klasowych i szkolnych (dekorowanie sal, przygotowanie pomieszczeń, rekwizytów itp.). Rodzice mogą też służyć pomocą w organizowaniu wycieczek, wyjazdów do kina. Pomoc w dziedzinie kultury i sportu może polegać na organizowaniu i inicjowaniu zabaw, imprez sportowych i dobroczynnych, konkursów wiedzy o swoim regionie i innych.

Nauczyciele powinni zabiegać o włączanie się rodziców do prac na rzecz szkoły, zachęcać ich do pomocy, ukazywać korzyści z tym związane. Dużą rolę ma również do odegrania dyrektor, który na różnego rodzaju spotkaniach z rodzicami może apelować o ich pomoc, zachęcać do prac na rzecz szkoły, pamiętając o podziękowaniu za dotychczasowe, uświadamiać rodziców, że pracując dla szkoły, pracują dla dobra swoich dzieci.

Oto przykładowe działania, które sprawdziły się w niektórych szkołach (na podstawie różnych publikacji):

− prezentacje klasowe- uczniowie podczas zebrań prezentowali swoje umiejętności

− „odniosłem sukces, jestem w tym dobry”- uczniowie prezentowali na zebraniach swoje osiągnięcia

− organizowanie na zebraniach spotkań ze specjalistami (psycholog, logopeda)

− cykliczne prelekcje organizowane przez pedagoga szkolnego dla rodziców

− organizowanie imprez szkolnych z czynnym udziałem rodziców

− współtworzenie programu wychowawczego klasy

− akcje promocyjne- lekcje pokazowe, prezentacje, kiermasze promowanie talentów.

Efektem tych działań był: wzrost motywacji rodziców do udziału w zebraniach, doskonalenie u uczniów umiejętności autoprezentacji, wzrost poczucia wartości u dzieci, zdobywanie przez rodziców w szkole wiedzy, która wspomaga ich w procesie wychowawczym, promocja szkoły w środowisku lokalnym, wzrost poczucia współodpowiedzialności u rodziców za przygotowanie i przebieg imprezy.



Opracowała mgr Barbara Rudnik

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie