Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Przypadek edukacyjno wychowawczy dziecka chorującego na padaczkę

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 7144 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Jest to opis oddziaływań dydaktyczno wychowawczych na dziecko dotknięte chorobą . W wyniku współpracy ze specjalistami Poradni Psychologiczno - Pedagogcznej i pracy wyrównawczej dziecko osiągnęło dojrzałość szkolną.

OPIS I ANALIZA PRZYPADKU EDUKACYJNO – WYCHOWAWCZEGO


IDENTYFIKACJA PROBLEMU



Opisywany przeze mnie problem to dziecko sześcioletnie, które choruje na padaczkę.

Z chłopcem Y zetknęłam się jesienią 2005 r. Został zapisany do grupy „ 0 ” , którą prowadzę.
Wychowywany jest w rodzinie pełnej, ma młodszą siostrę. Rodzice bardzo dbają o dziecko. Oni przedstawili diagnozy lekarza, zapewnili chłopcu opiekę logopedy ( jeszcze zanim dziecko przyszło do zerówki ) , nauczyli mnie obserwacji niepokojących symptomów np. drżenia warg, drgania oka, zacinania się. Rodzice codziennie kontaktowali się z nauczycielem.
Problemem są okresowe trudności Y  w nauce i funkcjonowaniu spowodowane okresowym spowolnieniem reakcji po zmianie dawki lekarstw , zaburzenia równowagi, trudności w logicznym myśleniu, słaba percepcja słuchowa,  słaba sprawność fizyczna i  manualna oraz dyslalia wieloraka.
Chłopiec opuszczał zajęcia w przedszkolu – często poddawany jest specjalistycznym badaniom. Podczas zmiany dawki leku obserwuje się ogromne spowolnienie reakcji Y, wtedy mówi on sylabami, zacina się, wolno się porusza, szybko się męczy i bardzo trudno – mimo wysiłku –skupia uwagę. Początkowo chłopiec z rezerwą pozostawał w grupie bez rodziców, czekał na nich, nie podejmował zabawy. Obawiałam się, że Y będzie miał trudności z osiągnięciem dojrzałości szkolnej. Zasięgnęłam porady specjalistów z Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej .

GENEZA I DYNAMIKA ZJAWISKA

            Przedstawiłam problemy zdrowotne Y nauczycielom jęz. angielskiego i religii aby traktowali chłopca ze szczególną uwagą. Oni również zauważyli okresowe zmiany zachowania.
            Rodzice przystali na wizytę w PPP.
            W wyniku badań w PPP stwierdzono, że ogólny rozwój dziecka kształtuje się w granicach poziomu przeciętnego, przy cechach dysharmonii w sprawności funkcji słownych i spostrzeżeniowo – ruchowych. Adekwatnie do wieku rozwijają się umiejętności językowe co pozwala na swobodne wyrażanie spostrzeżeń, potrzeb i odczuć w sytuacjach społecznych. Dziecko prawidłowo rozumie przekaz słowny. Ma trudności w dokonywaniu operacji myślowych warunkujących tworzenie kategorii pojęciowych ( rozpoznawanie analogii, różnic, zależności logicznych ). U Y występuje osłabienie bezpośredniego zapamiętywania słuchowego związane prawdopodobnie z niepełną stabilnością uwagi. Potwierdzono zaburzenia integracji wzrokowo – ruchowej hamującej tempo osiągania sprawności graficznej, w tym szczególnie umiejętności odtwarzania wzorców wizualnych, układów przestrzennych i sekwencji ruchów.

We wskazaniach dla nauczycieli zalecono:       

  1. Wzmożoną opiekę pedagogiczna ukierunkowaną na :
  • rozwijanie percepcji wzrokowej i słuchowej,
  • doskonalenie sprawności grafomotorycznej z wykorzystaniem zróżnicowanych technik,
  • ćwiczenia w przeliczaniu, doliczaniu i odliczaniu, porównywaniu liczebności zbiorów,
  • polisensoryczne utrwalanie obrazu graficznego liter.

  1. W ramach zajęć korekcyjno – kompensacyjnych:
  • kształtowanie koordynacji wzrokowo – słuchowo – ruchowej ( ćwiczenia Kinezjologii Edukacyjnej P. Dennisona).

  1. Uważną obserwację dziecka w toku przygotowywania go do podjęcia nauki szkolnej- w razie potrzeby indywidualizowanie procesu edukacyjnego z uwzględnieniem ewentualnych zaleceń lekarskich ( chłopiec pozostaje pod specjalistyczna opieką medyczną ).

Opinia PPP pozwala przypuszczać, że pobyt w zerówce i praca zgodnie z zaleceniami
pozwolą na wyrównanie braków, a w czerwcu 2006  - na osiągniecie dojrzałości szkolnej.
Umiejętne przedstawienie problemów zdrowotnych Y grupie pomagają chłopcu w kontaktach z rówieśnikami, którzy  wiedzą , że trzeba mu poświęcić więcej czasu i pozwolić wypowiedzieć się, choć to długo trwa.

Hipoteza: problemy zdrowotne mają ogromny wpływ na procesy uczenia się. Akceptacja przez grupę rówieśniczą stymuluje do działania i pomaga w akceptacji samego siebie.


ZNACZENIE PROBLEMU

            Problemy ze zdrowiem, pewna „ inność” w zachowaniu, trudności ze skupieniem uwagi są utrudnieniem dla dziecka, które wkracza do nowej grupy. Stanowi to również stres dla rodziców, którzy z obawą pozostawiają dziecko w zerówce , jak i dla nauczycieli tam pracujących. Trudności w zaaklimatyzowaniu się , brak pewności siebie, wolne tempo reagowania, trudności ze skupieniem uwagi, wady wymowy, mniejsza sprawność ruchowa i manualna, słaba percepcja słuchowa i wzrokowa – to wszystko może być w przyszłości przyczyną niepowodzeń szkolnych. Nie można wykluczyć ewentualnej niechęci do uczęszczania do szkoły lub nawet unikania szkoły. Problem Y  może wpłynąć na negatywny wizerunek szkoły.
            Biorąc to pod uwagę należy podjąć działania , które przyczynia się do wyrównania braków, pomogą w akceptacji przez rówieśników i w końcowym efekcie doprowadzą do osiągnięcia dojrzałości szkolnej.


PROGNOZA


            Wieloletnie doświadczenie nauczyło mnie indywidualnie spoglądać na każde dziecko. Wiem, że w każdym człowieku drzemie ogromny potencjał, należy tylko umiejętnie stymulować procesy dydaktyczno – wychowawcze aby osiągnąć zamierzone rezultaty. Należy przy tym znać granice możliwości dziecka, żeby go nie zniechęcić do pracy. Zdaję sobie sprawę, że nie zawsze można osiągnąć określone rezultaty. Nie każdy wysiłek kończy się sukcesem. Natomiast pozostawienie bez pomocy zniechęci dziecko do podejmowania wyzwań, pogłębi brak pewności siebie i zniechęci do nauki. Może stać się przyczyną niezdolności do podjęcia nauki w kl. I .
            Miałam nadzieję, ze praca korekcyjno – wychowawcza, regularny kontakt Y z logopeda , współpraca z rodzicami oraz spójność oddziaływań wszystkich nauczycieli pomogą Y w osiągnięciu dojrzałości szkolnej.


PROPOZYCJE ROZWIĄZANIA PROBLEMU



            Cele :
  • zaakceptowanie Y przez  grupę
  • osiągnięcie dojrzałości szkolnej

Zadania naprawcze realizowane w czasie zajęć dydaktycznych w ciągu całego roku szkolnego :
    1. Zorganizowanie pracy korekcyjno – wyrównawczej w przedszkolu a od września 2006 r. w szkole.
    2. Prowadzenie stymulacji ogólnorozwojowej ze zwróceniem uwagi na:
- korygowanie wymowy;
-rozwijanie percepcji słuchowej;
-doskonalenie logicznego myślenia;
-ćwiczenia usprawniające grafomotorykę i koordynację wzrokowo – ruchową;
3. Indywidualizacja pracy z dzieckiem – dostosowanie tempa pracy do możliwości dziecka w danym dniu, powtarzanie poleceń.
4. Motywowanie do dalszej pracy poprzez pochwały, zachęty, wystawę prac.
5. Ścisła współpraca z rodzicami.


WDRAŻANIE ODDZIAŁYWAŃ


            Jako wychowawczyni  spędzam w grupie prawie cały czas pobytu dzieci w zerówce. Mam czas , aby obserwować i wyciągać wnioski. Początkowo Y nie bawił się z dziećmi, stał przy oknie , stale pytał o mamę i koniec zajęć. Starałam się przyciągnąć go do siebie, rozmawiałam z nim, oglądałam ilustracje w książkach i tak dowiedziałam się o jego pasji – dinozaurach.  Wypożyczyłam z biblioteki szkolnej album „ Dinozaury” a Y pytał o nazwy zwierząt i starał się zapamiętać niektóre z nich. Wkrótce dołączyli do nas inni. Zaciekawieni słuchali ciekawostek czytanych przez nauczycielkę . Ilustracje stały się inspiracją do rysowania i lepienia postaci dinozaurów. Y dołączył do kolegów i powoli zawiązywał nowe znajomości. Dziecko zostało zaakceptowane przez grupę . Dzieci zauważyły, że Y robi wszystko bardzo powoli , co stało się okazją do rozmowy na temat zdrowia. Wytłumaczyłam dzieciom, że niektóre lekarstwa spowalniają człowieka i należy poświęcić, Y więcej czasu, pozwolić mu się wypowiedzieć do końca, choć to długo trwa. Zmobilizowałam je do angażowania chłopca do zabaw i opiekowania się nim w razie potrzeby.
            Doskonaliłam relację nauczyciel – uczeń. Zindywidualizowałam tempo pracy dziecka,  byłam zawsze w pobliżu, aby upewnić go w działaniu, dobierałam metody pracy tak, aby nie zniechęcić dziecka . Dostrzegałam jego osiągnięcia , chwaliłam wytrwałość w dążeniu do celu i coraz  większą samodzielność. Pobudzałam do działania.
            Chłopiec przestał obawiać się przedszkola. Zaaklimatyzował się w grupie, zawiązał przyjaźnie. Uczestniczył we wszystkich działaniach grupy. Mimo tego, że jest niezbyt sprawny fizycznie ( być może ze względu na ogromne napięcie mięśniowe ) chętnie brał udział we wszystkich zabawach ruchowych . Wszędzie chciał być wybierany – nie miał oporów, nie wstydził się. Brał udział w przedstawieniach teatralnych i uroczystościach przedszkolnych i ładnie deklamował. Inaczej podczas wykonywania prac manualnych i zadań umysłowych – jeżeli sobie z czymś nie radził – sygnalizował trudność, pytał kolegów, nauczyciela, oczekiwał pomocy. Dużo rysował lepił z plasteliny, układał. Nadal trudności sprawia mu odtwarzanie znaków graficznych, trudno mu mieścić się w ograniczonej przestrzeni.
            Swobodnie się wypowiadał. Przestał seplenić i zaczął artykułować „r”. Głoskuje proste wyrazy, myli się podczas składania wyrazu z głosek. Dzieli wyraz na sylaby i składa wyraz z sylab. Zaczął czytać. Potrafi przeczytać proste zdania. Na ogół radzi sobie z zadaniami matematycznymi. Potrafi dopełnić zbiór, liczy dolicza, odlicza. Rozpoznaje cyfry oraz stosuje znaki matematyczne  :  +, -, = .  Jest bardzo wytrwały – zawsze doprowadza pracę do końca.


EFEKTY ODDZIAŁYWAŃ


Wszystkie założone zadania naprawcze : praca korekcyjno – wyrównawcza, indywidualizacja pracy z dzieckiem, prowadzenie stymulacji ogólnorozwojowej, motywowanie do dalszej pracy podjęte przy współpracy z rodzicami przyniosły oczekiwane rezultaty.
            Dziecko zaaklimatyzowało się w grupie, nawiązało pozytywny kontakt z kolegami i wychowawczynią. Powoli opanowało materiał programowy  i mimo , iż nadal posiada mniejszą sprawność manualną ,  jest mało sprawny fizycznie i trudno skupia uwagę osiągnął dojrzałość szkolną. Został przekazany do kl. I SP  .


Urszula Święty

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie