Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Budowa i funkcje układu krążenia

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 4811 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Metoda portfolio (teczka z dokumentami) polega na gromadzeniu przez ucznia, bądź grupę uczniów materiałów w teczce, dokumentujących ich pracę nad określonym tematem. Zgromadzone materiały są zbiorem różnych źródeł informacji, do których uczniowie dotarli w czasie realizacji zadania. Uczeń poszukując samodzielnie wiadomości na wybrany temat, wyrabia w sobie umiejętność indywidualnej pracy, uczy się analizy i krytyki materiałów źródłowych, formułowania własnych poglądów na dany temat. W czasie pracy uczniów nad „portfolio”, nauczyciel ma możliwość obserwować ich postępy, rozwój i możliwości intelektualne.

Opracowała:  Aleksandra Kowal

Metoda portfolio (teczka z dokumentami) polega na gromadzeniu przez ucznia, bądź grupę uczniów materiałów w teczce, dokumentujących ich pracę nad określonym tematem. Zgromadzone materiały są zbiorem różnych źródeł informacji, do których uczniowie dotarli w czasie realizacji zadania. Uczeń poszukując samodzielnie wiadomości na wybrany temat, wyrabia w sobie umiejętność indywidualnej pracy, uczy się analizy i krytyki materiałów źródłowych, formułowania własnych poglądów na dany temat. W czasie pracy uczniów nad „portfolio”, nauczyciel ma możliwość obserwować ich postępy, rozwój i możliwości intelektualne.



Temat lekcji:  Budowa i funkcje układu krążenia.

Dział programowy:   Budowa i funkcjonowanie organizmu człowieka.


Cele operacyjne:

a)     wiadomości – uczeń zna: budowę i funkcję układu krwionośnego, płynów ustrojowych, choroby.

b)    umiejętności – uczeń potrafi: omówić budowę i pracę serca, wyjaśnić zasadę działania dużego i małego obiegu krwi, rozpoznać poszczególne elementy morfotyczne krwi, określić ich funkcję, wyjaśnić przyczyny chorób układu krążenia oraz wpływ nałogów i czynników środowiska na zdrowie człowieka.


c)     postawy
- umiejętność gromadzenia i porządkowania informacji,
- umiejętność współpracy w zespole i prezentacji wspólnych osiągnięć,
- organizowania pracy własnej.

Forma pracy:  grupowa z elementami pracy indywidualnej.

Metoda:  portfolio.

Środki dydaktyczne:  teczka z dokumentami.

Typ lekcji:  podsumowująca.


         Na cztery tygodnie przed realizacją tematu lekcji, klasa została podzielona na grupy pięcioosobowe, które zajmują się gromadzeniem materiałów do teczki wg ustalonych działów z załączonej literatury. Po przeprowadzeniu „burzy mózgów”  celem zainspirowania różnorodności gromadzonych materiałów ustalono, że będą gromadzone:

         - notatki z książek i podręczników,
         - rysunki,
         - kserokopie,
         - foliogramy,
         - wycinki z prasy,
         - wywiady z lekarzami,

         - ulotki,
         - kasety video,
         - płyty CD.


Spotkanie po trzech tygodniach ma na celu zaprezentowanie zebranych materiałów, segregację zbiorów, omówienie sposobu porządkowania
i zamieszczania w teczce, sposobu prezentacji, podziału ról uczniów.


PRZEBIEG  LEKCJI

1.     Faza wstępna:

- sprawdzenie obecności uczniów,
- podanie przez nauczyciela tematu lekcji,
- wyjaśnienie przez nauczyciela metody i jej celu.

2.     Faza realizacji:

Uczniowie omawiają poszczególne elementy portfolio, wykorzystując zgromadzone materiały wg działów:

a)     budowa układu krążenia,
b)    zasady działania poszczególnych elementów układu,
c)     funkcje,
d)    choroby i ich przyczyny,
e)     wpływ nałogów i czynników środowiska na funkcjonowanie układu,
f)      metody badania układu krążenia,
g)     higiena układu krążenia.

3.     Faza kontrolna:

Nauczyciel proponuje wykonanie notatki. Uczniowie formułują i zapisują jej poszczególne punkty.

4.     Praca domowa:

Utrwalenie wiadomości o układzie krążenia człowieka.






TABELA  OCENIANIA



Część merytoryczna

Za co oceniam kolegę

Punkty

Uczniowie dyskutujący

1

2

3

4

5

Konkretne fakty, liczby, własne definicje

+2






Prezentowanie własnej opinii

+2






Porównania z już znaną sytuacją

+2






Uzupełniania wypowiedzi kolegi, komentarz

+2






Zauważanie błędu

+1






Umiejętne wykorzystanie źródeł: Liczb, diagramów, map tematycznych

+1






Część dyskutowania

Rozpoczęcie dyskusji

+1






Wprowadzenie nowego tematu (problemu)

+2






Wciągnięcie do dyskusji kolegi, który jeszcze nie zabierał głosu

+1






Przerywanie innym

-2






Właściwe stosowanie terminologii biologicznej

+2






Zdominowanie dyskusji, zbyt długie wypowiedzi

-2






Ogółem punktów


Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie