Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Program zajęć rozwijających z dzieckiem zdolnym dla klas 0 i I

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 40423 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

PROGRAM ZAJĘĆ ROZWIJAJĄCYCH Z DZIECKIEM ZDOLNYM
     Program przeznaczony jest dla dzieci w wieku 6 – 7 lat, które przejawiają uzdolnienia w obrębie obszaru edukacji językowej (polonistycznej).

ZAŁOŻENIA:
  • doskonalenie u dzieci umiejętności czytania ze zrozumieniem, a w szczególności cichego czytania w celu otworzenia przed nimi drogi rozwoju umysłowego i powodzenia w szkole;
  • zainteresowanie dzieci literami pisanymi i powiązanie czytania z pisaniem na miarę możliwości wychowanków:
    • układanie słów i zdań z alfabetu ruchomego;
    • uzupełnianie zdań z lukami;
    • zamienne stosowanie pisania na maszynie i komputerze;
    • pisanie po śladzie liter, wyrazów, zdań;
    • kalkowanie liter pisanych, wyrazów, zdań;
    • pisanie w liniaturze;
  • zapoznanie dzieci z wybranymi zagadnieniami edukacji polonistycznej klasy pierwszej:
    • ćwiczenia doskonalące technikę czytani cichego ze zrozumieniem;
    • ćwiczenia w mówieniu:
        wypowiedzi na określony temat;
      • tworzenie pytań;
      • układanie odpowiedzi na pytania;
      • układanie opowiadania na podstawie historyjki obrazkowej;
      • układanie opisu (przedmiot, zwierzę, roślina);
      • układanie zdań z podanymi wyrazami;
      • układanie pytań do tekstu;
      • układanie zakończenia opowiadania, bajki, baśni.
CEL GŁÓWNY:
  • rozwijanie zainteresowań i uzdolnień polonistycznych, w obrębie obszaru edukacji językowej;
  • tworzenie warunków, w których dziecko rozwija nabyte doświadczenia językowe ze szczególnym uwzględnieniem umiejętności czytania i pisania;
  • rozwijanie aktywności i zdolności poznawczych dzieci;
  • pobudzanie twórczego wyrażania własnych sądów, myśli, doznań, uczuć;
  • kształtowanie umiejętności wyrażania słowami treści, odczuć, pragnień.
CELE OPERACYJNE
Dziecko:
  • poszerza zakres wiadomości związanych z opracowywanym tematem, określoną sytuacją;
  • potrafi logicznie myśleć, uogólniać, wyciągać wnioski;
  • różnicuje zdania oznajmujące, pytające, wykrzyknikowe;
  • rozwija samodzielność;
  • poszerza zasób słownictwa;
  • stosuje zdobyte wiadomości przy rozwiązywaniu krzyżówek;
  • doskonali zdobyte umiejętności;
  • czyta po cichu ze zrozumieniem teksty literackie oraz proste teksty informacyjne;
  • zwraca uwagę na poprawne posługiwanie się językiem polskim;
  • czyta teksty z podziałem na role;
  • korzysta z encyklopedii;
  • próbuje układać rymy, wierszyki.
METODY: aktywizujące, integracyjne w pracy z grupą – pedagogika zabawy.

FORMY PRACY: praca indywidualna, grupowa.

HARMONOGRAM DZIAŁAŃ

Lp. Działania Kryterium sukcesu
1. Uzupełnianie luk w tekstach. Dziecko prawidłowo ze zrozumieniem uzupełnia luki w zdaniach.
3. Redagowanie opowiadań opisów. Zabawy twórcze werbalne rozwijające mowę, poszerzające zasób słownictwa. Wychowanek potrafi samodzielnie redagować twórczą wypowiedź ustną.
4. Układanie zdań z podymi wyrazami (np z trudnościami ortograficznymi). Doskonalenie mowy poprawnej pod względem gramatycznym i logicznym. Dziecko poprawnie stosuje części mowy w różnych przypadkach, rodzajach, liczbach, osobach w czasie teraźniejszym, przyszłym i przeszłym w zdaniach.
5. Doskonalenie umiejętności rozwiązywania krzyżówek, zagadek literowych, rebusów obrazkowo – wyrazowych. Potrafi rozwiązać krzyżówki, zagadki, rebusy.
6. Przyporządkowanie do obrazków i sytuacji zabawowych napisów w formie zdań, tekstów. Dziecko poprawnie wykonuje zadania.
7. Różnicowanie zdań oznajmujących, pytających, wykrzyknikowych.
Wskazywanie w tekście powyższych zdań. Wstawianie odpowiednich znaków interpunkcyjnych.
Potrafi przyporządkować zdaniom odpowiednie znaki interpunkcyjne(oznajmujące, pytające, rozkazujące).
8. Układanie zdania z rozsypanki wyrazowej. Potrafi porządkować wyrazy w zdaniu.
9. Wykonanie dowolną techniką plastyczną ilustracji do przeczytanego tekstu. Dziecko czyta ze zrozumieniem tekst i wykonuje do niego odpowiednią ilustrację.
10. Rozwiązywanie testów z książki „Czytam ze zrozumieniem”. Dziecko doskonali zdobyte umiejętności.
11. Czytanie fragmentów tekstu i opowiadanie dalszego biegu wydarzeń. Potrafi przewidzieć dalszy ciąg czytanego tekstu.
12. Uczestniczenie w zabawach „Rymowanki”, „Wierszowanki”. Wyszukuje w wierszach wyrazy rymujące się.
Dobiera rym do podanego wyrazu. Samodzielnie tworzy pary wyrazów
Układa krótkie rymowanki, wierszyki.


OCZEKIWANE EFEKTY
Dziecko potrafi:
  • prawidłowo uzupełniać luki w tekście;
  • ze zrozumieniem przeczytać po cichu tekst;
  • układać pytania do przeczytanego tekstu;
  • opisywać słownie przedmiot , zwierzę, roślinę;
  • przyporządkować napisy, zdania do obrazków;
  • odpowiedzieć prawidłowo na pytania dotyczące treści tekstu;
  • samodzielnie redagować twórczą wypowiedź ustną;
  • stosować części mowy w różnych przypadkach, rodzajach, liczbach, osobach w czasie teraźniejszym, przyszłym i przeszłym w zdaniach;
  • rozwiązywać krzyżówki, zagadki, rebusy;
  • poprawnie wykonać zadania;
  • porządkować wyrazy w zdaniu;
  • zaprojektować i wykonać pracę plastyczną do tekstu;
  • przewidzieć dalszy ciąg czytanego tekstu;
  • wskazać na związek tekstu z ilustracjami.
EWALUACJA
     Na zakończenie zajęć dzieci oceniają ich atrakcyjność. Nauczyciel zaś na podstawie obserwacji i kart pracy uzupełnia na bieżąco

Arkusz wiadomości i umiejętności dziecka.
     Arkusz obserwacji ma na celu dostarczenie informacji dotyczącej zasobu wiadomości i umiejętności, także rozwój indywidualnych zdolności dziecka.

Ćwiczenia doskonalące umiejętność cichego czytania ze zrozumieniem
  1. Wyróżnianie w podanych wyrazach innych wyrazów.
  2. Wyszukiwanie określonego typu wyrazów ukrytych w zdaniach.
  3. Wykrywanie zbędnych słów w tekście.
  4. Wykrywanie błędnych słów i zastępowanie ich właściwymi.
  5. Wykonywanie czynności zgodnie z instrukcją.
  6. Rysowanie obrazka zgodnie z podaną instrukcją.
  7. Modyfikowanie obrazka zgodnie z instrukcją.
  8. Udzielanie odpowiedzi na pytania na podstawie przeczytanego tekstu.
  9. Różne typy pytań i poleceń:
    • pytania uczące znaczenie wyrazów,
    • skreślanie wyrazów niepasujących do pozostałych,
    • nadawanie wspólnej nazwy wyrazom.
  10. Ćwiczenia antyregresyjne – czytanie wyrazów podobnych optycznie, ale różniących się znaczeniowo.
  11. Ćwiczenia pola widzenia.
WNIOSKI
     Badania potwierdzają, że braki w cichym czytaniu tekstu ze zrozumieniem odbijają się negatywnie na postępach uczniów w nauce, dobre zaś opanowanie tej umiejętności sprzyja w sposób istotny osiąganiu powodzeń dydaktycznych.
     Im więcej czasu przeznacza się na stosowanie ćwiczeń w cichym czytaniu, tym szybciej doprowadza się do umiejętności pracy z tekstem i jego rozumienia.
     Im wyższy stopień rozumienia czytanego po cichu tekstu, tym większa możliwość samodzielnego zdobywania wiedzy.
     Analizując wnioski należałoby stwierdzić, że dla polepszenia wyników nauczania trzeba prowadzić systematyczną i planową pracę w zakresie stosowania ćwiczeń w cichym czytaniu ze zrozumieniem.
     Stosowanie cichego czytania ze zrozumieniem przyczynia się do zwiększenia samodzielności, dzięki której staje się poszukiwaczem, badaczem, a nauczyciel pełni tylko funkcję kierującego.

Opracowała Agata Zielińska

Bibliografia:
  1. Gemińska - Majer Barbara: Wdrażanie uczniów klas początkowych do rozumienia tekstu, "Nauczanie Początkowe" 1992/93 nr 1-2
  2. Grelowska Wanda: Wpływ umiejętności cichego czytania ze zrozumieniem na powodzenia dydaktyczne uczniów, „Nauczanie początkowe" 1992/93 nr 3
  3. Kopyść Stefania: Wybrane ćwiczenia doskonalące umiejętność cichego czytania ze zrozumieniem, „Nauczanie Początkowe" 1992/93 nr 4
  4. Cichy Danuta, Cywińskia Elżbieta,…: Program Nauczania Zintegrowanego w klasach 1 – 3 S.P, Warszawa 1999, JUKA
  5. PROGRAM WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO ABC, WSiP DKW – 4013-1/00

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie