Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Rytm i muzyka na lekcji wychowania fizycznego dziewcząt

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 3427 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

W wychowaniu fizycznym często pojawia się problem niechęci dziewcząt do udziału w lekcjach. Zajecia z elementami ćwiczeń muzyczno-ruchowych mogą byc skutecznym środkiem do wyzwolenia czasami "uśpionej" potrzeby aktywności ruchowej. Oprócz walorów kulturowych mają wpływ na rozwój fizyczny i wszechstronnie oddziaływują na organizm.

W szkolnym wychowaniu fizycznym od dawna istnieje problem, obniżonej wraz z wiekiem, aktywności ruchowej dziewcząt. Powodem niechęci do ćwiczeń są różnego rodzaju stany emocjonalne, związane przede wszystkim z okresem dojrzewania. Dziewczęta wstydzą się zmian zachodzących w ich organizmie, stają się leniwe ruchowo. Trudno jest zmusić je do jakiegokolwiek wysiłku, ponieważ razi je i odpycha to, co wymaga pracy fizycznej, powoduje zmęczenie. Mniejsze znaczenie ma dla nich osiągnięty poziom ćwiczenia, bardziej interesuje forma, czyli elegancja i estetyka ruchu.

W tej sytuacji głównym zadaniem nauczycieli wychowania fizycznego pracujących z dziewczętami jest zachęcanie ich do podejmowania aktywności ruchowej i uświadomienie wpływu ćwiczeń fizycznych na zdrowie, jak również ładną sylwetkę.

Służyć temu powinny:
- stworzenia przyjemnej, radosnej atmosfery wokół wychowania fizycznego,
- wyrobienie nawyku samodzielnego uprawiania ćwiczeń fizycznych,
zawierających wartości zdrowotno-higieniczne,
- atrakcyjność zajęć,
- właściwy dobór treści, form i metod.

Wymienione powyżej warunki z pewnością mogą być realizowane na lekcjach wychowania fizycznego z elementami ćwiczeń muzyczno ruchowych.
Odgrywają one istotną rolę nie tylko w kształtowaniu estetyki ruchu, harmonii i wdzięku, ale mają też ogromny wpływ na rozwój fizyczny, jak i psychiczny dziewcząt .Są czynnikiem podnoszącym ogólną sprawność ruchową, wszechstronnie bowiem oddziaływają na cały organizm. Odpowiednio dobrany rytm rozwija szybką reakcję i kształtuje koordynację ruchową. Ruch przy muzyce ułatwia koncentrację, zapamiętywanie, jak również rozwija podzielność uwagi, a także poziom kultury muzycznej.

Przeżycia emocjonalne, których dostarcza ruch przy muzyce wyzwalają ekspresję muzyczno- ruchową, sprzyjającą kształtowaniu postaw twórczych.. Muzyka stwarza odpowiedni nastrój, wpływa na poprawę samopoczucia, wywołuje radość, a także przełamuje nieśmiałość.
Muzyka pełni również charakter terapeutyczny: „żywa”- usuwa stan zmęczenia, ospałości, apatii, „łagodna” – znacznie zmniejsza stany depresyjne.
Ćwiczenia przy muzyce mają też duże znaczenie korekcyjne. Poprzez ćwiczenia wyprostne, elongacyjne , wzmacniające mięśnie obręczy barkowej, kształtują poprawną postawę ciała, a poprzez odpowiednie zgranie ruchu z rytmem i tempem melodii wpływają korzystnie na proces oddychania.

Muzyka nie tylko stymuluje, ale także często przejmuje funkcje kierowania wykonywanym ruchem. Przez trafne dobranie tempa muzyki możemy regulować emocje ćwiczących: nadmierne pobudzenie niwelować wyciszoną muzyką, stany pasywnych postaw pobudzać muzyką głośniejszą i bardziej dynamiczną. Dzięki temu realizowany jest element dyscyplinujący oraz element akceptacji nauczanych zasad i norm.

Ćwiczenia muzyczno-ruchowe można podzielić na dwa rodzaje:
- ćwiczenia odbywające się przy słuchaniu muzyki, jako podkładu muzycznego, nastrojowego,
- ćwiczenia z wykorzystaniem rytmu muzycznego.

Jedną z podstawowych form muzyczno- ruchowych, jakie mogą być realizowane na lekcjach wychowania fizycznego z dziewczętami jest taniec.
W tańcu poza walorami towarzysko-rozrywkowymi, należy również dostrzec wartości kształcące, estetyczne i wychowawcze. Taniec przeciwdziała uczuciu nieśmiałości, sprzyja wyrobieniu pewności siebie i odwagi, a co za tym idzie, podnosi poczucie własnej wartości. Wielką zaletą tańca jest jego integracyjny charakter, który szczególnie ujawnia się podczas tańców grupowych.

Ważnym czynnikiem wpływającym na aktywność ruchową są także gry i zabawy przy muzyce. Aktywność uczestników prowadzi do twórczego myślenia, dzięki czemu rozwija się pomysłowość, zdolność do ekspresji i improwizacji. Zdobyte zaufanie do własnej wyobraźni i możliwości pomaga w uzyskaniu śmiałości, spontaniczności, twórczych rozwiązań w nieprzewidzianych sytuacjach.

Formy muzyczno- ruchowe mogą być realizowane metodą Labana, polegającą na swobodnym, indywidualnym tworzeniu zadań ruchowych, gdzie wybór sposobu wykonania ćwiczeń uzależniony jest od inwencji twórczej i pomysłowości ćwiczących. Metodami i formami stosowanymi w labanowskiej gimnastyce twórczej są m.in.: opowieść ruchowa, pantomima, inscenizacja czy zadania ruchowe wykonywane z przyborem.

Do najpopularniejszych form ćwiczeń przy muzyce, z pewnością można zaliczyć aerobic. Dominują tu ćwiczenia wykonywane w rytm muzyki w dość szybkim tempie, wielokrotnie powtarzane. Odpowiedni dobór ćwiczeń angażuje kolejno wszystkie partie mięśniowe, a odpoczynkiem są elementy oddechowe i relaksacyjne. Aerobic jest formą aktywności sprawnościowo-zdrowotnej, opartej na intensywnej wymianie tlenowej. Ma pozytywny wpływ na wydolność układu sercowo- naczyniowego, wzmacnia aparat mięśniowy, podnosi sprawność ogólną, przyczynia się do wzrostu wytrzymałości i wydolności kondycyjnej, a co za tym idzie pozwala zachować zgrabną sylwetkę ciała.

Analizując różne formy ruchu, zespolonego z muzyką i rytmem na lekcjach z dziewczętami, nie można pominąć gimnastyki artystycznej. Będą to wszelkie ćwiczenia taneczne z przyborem: wstążką, obręczą, piłką, skakanką, wykonywane indywidualnie lub grupowo. W gimnastyce artystycznej w sposób szczególny podkreślane są wdzięk, estetyka, płynność i harmonia ruchu.

Formy muzyczno-ruchowe mogą wypełniać całą jednostkę lekcyjną lub stanowić jej fragment. W części głównej służą zwykle realizacji tematu lekcji np. nauce układów tanecznych lub gimnastycznych. W części wstępnej będą spełniały rolę rozgrzewki, w końcowej natomiast mogą zostać wykorzystane do uspokojenia organizmu, wyciszenia, relaksu i ćwiczeń oddechowych.
Stosowane obecnie w świecie i zalecane dziewczętom różnorodne formy ruchu połączone z muzyką , pozwalają pielęgnować u człowieka i rozwijać to, co osobiste, twórcze, co zmusza do myślenia, odczuwania i przeżywania. Skłaniają do spontanicznej, indywidualnej interpretacji, dlatego też wyzwalają one u ćwiczących większe zainteresowanie podejmowaną działalnością ruchową..


LITERATURA:

Biedrzycka A.: Muzykoterapia jako jedna z metod rozładowywania napięć emocjonalnych. „Wychowanie na co dzień” 2004, nr 7-8.

Giza M.: Stymulujący wpływ muzyki na aktywność ruchową człowieka „Kultura fizyczna” 1995, nr 3-4.

Kuźmińska O.: Gimnastyka jazzowa-ćwiczenia z muzyką dla wszystkich. Warszawa 1985. S iT.

Maszczak T. (red.): Metodyka wychowania fizycznego. Warszawa 1992. AWF.
(Tukiendorf Cz.: Specyfika wychowania fizycznego dziewcząt)



Opracowała : Aldona Wojewoda

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie