Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Scenariusz wycieczki do lasu

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 28240 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Zajęcia prowadzone w terenie to dla uczniów klas młodszych niezwykle atrakcyjna i lubiana forma aktywności, bogate źródło informacji o otaczającym świecie. Zajęcia w terenie urozmaicają szkolną codzienność i pozwalają pobyć na łonie natury. A wiadomości zdobyte na takich zajęciach trwale zapadają w pamięć uczniów, gdyż poparte są ich własnymi obserwacjami i doświadczeniami.
Scenariusz wycieczki do lasu

Temat : Las jako ekosystem naturalny.

Typ zajęć – wycieczka edukacyjna.

Uczestnicy- uczniowie klasy III

Czas realizacji – trzy godziny lekcyjne.

Cele ogólne:
  • prowadzenie obserwacji środowiska leśnego najbliższej okolicy,
  • poznanie lasu i jego mieszkańców.
Cele szczegółowe:
Uczeń:
  • zna warstwową budowę lasu,
  • rozpoznaje pospolite i chronione gatunki roślin i zwierząt,
  • wie, że dzikie wysypiska śmieci są zagrożeniem dla lasu,
  • potrafi ułożyć prosty łańcuch pokarmowy,
  • potrafi współpracować w grupie.
Metody pracy: Obserwacja, pomiar, dyskusja.

Formy pracy: Zespołowa, grupowa, indywidualna.

Środki dydaktyczne: Atlasy, albumy, przewodniki, termometr, karty pracy.

Przebieg zajęć:
  1. Zapoznanie uczniów z celami wycieczki.
  2. Wyjście z nauczycielem w teren. Droga ze szkoły do lasu wynosi około jednego kilometra i trwa około 20 minut.
  3. Przystanek pierwszy – obrzeża lasu. Obserwacja nasłonecznienia, wiatru, mierzenie temperatury powietrza, wilgoci, pokroju drzew, roślin.
  4. Przystanek drugi – w lesie. Przypomnienie o zasadach zachowania się w lesie. Podział uczniów na cztery grupy. Podanie zadań i rozdanie kart pracy, na których uczniowie notują spostrzeżenia ( zał. nr 1).
    • obserwacja drzew,
    • stopień nasłonecznienia,
    • pomiar temperatury,
  5. Przystanek trzeci – obserwacja warstwowej budowy lasu. Rozpoznawanie pospolitych gatunków roślin z poszczególnych warstw. Zapis obserwacji na kartach pracy.
  6. Przystanek czwarty- obniżenie, w którym znajduje się dzikie wysypisko śmieci. Dyskusja, na temat jaki ma ono wpływ dla najbliższego otoczenia.
  7. Przystanek piąty – miejsce, gdzie rosną rośliny chronione. Rozpoznawanie ich przy pomocy albumów, przewodników do oznaczania roślin. Zapisanie nazw w kartach pracy.
  8. Na podstawie poczynionych obserwacji każda grupa układa łańcuch pokarmowy uwzględniający zaobserwowane organizmy.
  9. Powrót do szkoły.
  10. Podsumowanie zajęć.
    Omówienie kart pracy.
  11. Ewaluacja. Uczniowie na karteczkach przygotowanych przez n - la rysują swój nastrój po zajęciach w formie buźki.
KARTA PRACY

Imię i nazwisko ucznia
.......................................
data obserwacji ..................
  1. Porównaj warunki panujące na polu i w lesie. W puste kratki wpisz wyraz las lub pole. Nasłonecznienie
    mniejsze większe


    Wiatr
    słaby silniejszy


    Wilgoć
    dużo mało



  2. Wpisz temperaturę
    20 m od lasu 20 m w głębi lasu
    C C
  3. Korzystając z atlasów wpisz poszczególne gatunki roślin występujące w poszczególnych warstwach lasu.
    Runo ...................................................................................
    Podszyt ...................................................................................
    Korony drzew ...................................................................................
  4. Wypisz zauważone rośliny chronione. ...................................................................................
    ...................................................................................
  5. Utwórz łańcuch pokarmowy uwzględniając napotkane w lesie organizmy. ...................................................................................
    ...................................................................................
    ...................................................................................
    ...................................................................................
    opracowanie: Maria Okuniewska

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie