Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Trudności w nauce czytania

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1152 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Podstawowym zadaniem edukacji wczesnoszkolnej jest wyposażenie uczniów w umiejętności prawidłowego czytania i pisania. Są to umiejętności bardzo ważne, bo w dużej mierze decydują o sukcesach lub niepowodzeniach szkolnych w klasach następnych. Możliwości opanowania tych podstawowych czynności nie są jednakowe dla wszystkich dzieci i zależą od wielu czynników. Do najważniejszych przyczyn powodujących trudności należą: obniżona sprawność intelektualna, przewlekłe schorzenia, zaburzenia wzroku i słuchu, zaburzenia mowy, a także zła sytuacja rodzinna, brak pozytywnej motywacji do nauki, brak pełnej dojrzałości szkolnej, zaniedbania pedagogiczne, a w szczególnych przypadkach – zaburzenia funkcji percepcyjno- motorycznych.

Przewlekłe choroby –choroby reumatyczne, laryngologiczne, astma, nerwica, choroby serca. Schorzenia te niekorzystnie wpływają na procesy uwagi dowolnej, powodują niemożność skupienia się na dłuższą chwilę, dużą męczliwość . U dzieci tych zmniejsza się zainteresowanie nauką.


Zaburzenia w funkcjonowaniu wzroku i słuchu-dzieci o słabym wzroku lub słuchu wolniej pracują, szybciej się męczą , zużywają więcej energii, mają trudności w rozumieniu poleceń ( to wszystko opóźnia proces czytania).


Zaburzenia mowy- powstałe na skutek uszkodzenia obwodowych narządów mowy lub narządu słuchu. Dziecko źle naśladuje brzmienie poznanych głosek, wskutek czego czyta nieprawidłowo. Trudności w czytaniu mogą wynikać także z posługiwania się gwarą lub żargonem.

Zła sytuacja rodzinna- rozkład rodziny, zaabsorbowanie rodziców pracą i obowiązkami domowymi, alkoholizm, upadek moralny rodziców.

Zaniedbania pedagogiczne- brak zainteresowania rodziców nauką dziecka, co powoduje osłabienie motywacji, zanik chęci pracy. Brak utrwalenia nowego materiału i niedostateczna ilość ćwiczeń.

Aby przezwyciężyć trudności w nauce czytania i pisania , należy prowadzić ćwiczenia usprawniające funkcję analizatora słuchu i wzroku, oraz gry i zabawy sprzyjające rozwojowi dojrzałości operacyjnej.

1.Ćwiczenia percepcji wzrokowej i wzrokowo- przestrzennej:

-wyodrębnianie różnic między obrazkami, dobieranie jednakowych obrazków, figur geometrycznych

-składanie obrazka pociętego na części

-wyszukiwanie takich samych liter i ich segregowanie

2.Ćwiczenia percepcji słuchowej:

-rozpoznawanie i naśladowanie głosów z otoczenia

-podział wyrazów na sylaby

-liczenie sylab w wyrazach

-rozpoznawanie głoski w nagłosie

-dobieranie par obrazków według pierwszej głoski

-synteza sylab podanych ze słuchu

W pracy z uczniem mającym trudności w nauce powinny obowiązywać zasady:

Zasada indywidualizacji(dzieci o zaburzonym rozwoju)- indywidualne programowanie zajęć korekcyjno- kompensacyjnych , polegające na dostosowaniu środków, metod dydaktyczno- wychowawczych do indywidualnych możliwości każdego dziecka

Zasada stopniowania trudności- przechodzenie od prostych ćwiczeń do bardziej złożonych.

Zasada korekcji zaburzeń – ćwiczenie funkcji najgłębiej zaburzonych i najsłabiej opanowanych umiejętności.

Zasada systematyczności – częste powtarzanie i utrwalanie poznanych wiadomości i umiejętności


Sposoby przezwyciężania trudności w nauce czytania


W ramach zajęć wyrównawczych można wyróżnić dwie podstawowe formy organizacyjne: pracę kolekcyjno- kompensacyjną i pracę wyrównawczą.

Celem pracy korekcyjno- kompensacyjnej (reedukacyjne) jest eliminacja zaburzeń rozwojowych, ujawnionych u niektórych uczniów , które są bezpośrednią przyczyną występowania trudności (zaburzenia w zakresie percepcji wzrokowej, słuchowej i rozwoju mowy).

Celem pracy wyrównawczej jest likwidacja ,,luk’’ w wiadomościach i umiejętnościach niektórych uczniów, wynikających z przyczyn pedagogicznych i środowiskowych (przyczyny pozarozwojowe) .



Wioletta Chudyka

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie