Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Czy odpowiedzialność to problem tylko dorosłych?

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 2168 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Zajęcia przeprowadziłam w swojej klasie, z którą pracowałam od trzech lat. Cały czas poszukiwałam sposobu na zainteresowanie uczniów różnymi tematami, rozbudzenia ciekawości poznawczej, uwrażliwienia na innych. Był to bardzo trudny zespół. Na pierwsze zajęcia postanowiłam wybrać taki temat, który był im bliski i bardzo akceptowany, a jednocześnie związany z tematami bieżącymi- Odpowiedzialność za posiadane zwierzątko. Zajęcia te były również pretekstem do wielu ćwiczeń interakcyjnych. Na końcu zamieściłam uwagi po zajęciach.

Zajęcia profilaktyczne w klasie III

Czas trwania zajęć: 4 godziny

Temat: Uczymy się odpowiedzialności.

Cel: wyrabianie poczucia odpowiedzialności za posiadane zwierzę, uświadamianie dzieciom, co to znaczy opiekować się zwierzętami, rozumienie słowa odpowiedzialność i obowiązek, pobudzanie do refleksji przed podjęciem decyzji o posiadaniu zwierzęcia.

Co chcę osiągnąć? Uczeń rozumie na czym polega opieka nad zwierzętami, jakie obowiązki spoczywają na posiadaczu zwierzęcia, wie, co to znaczy być odpowiedzialnym za nie.

Przebieg zajęć.
1.Przywitanie, przedstawienie tematu zajęć.(Jestem odpowiedzialny za swoje zwierzątko. ) Jak rozumiesz słowo odpowiedzialność? Zapisywanie propozycji.

2. Zawarcie kontraktu: podanie zasad, do których będziemy się odwoływać
w czasie zajęć.
Zasady spisane na planszy:
a)zasada mówienia pojedynczo, jeden mówi, inni słuchają.
b)mówimy o sobie, nie o innych.
c)każdy ma prawo wycofać się z gry i przyglądać się, jeżeli uzna, że jest na przykład za trudna.
d)czekamy na udzielenie odpowiedzi, nie ponaglamy mówiących,
e)nie przerywamy; nie „komentujemy’ w trakcie,
Omówienie zasad, pozostawienie wolnego miejsca na propozycje dzieci (mogę dopisać, jeżeli pojawią się propozycje)

3. Grupa w rozsypce, cel: nawiązanie kontaktu, budowanie zaufania, podniesienie nastroju.
- spójrz w oczy jak największej liczbie osób
- przywitaj się z jak największą liczbą osób
- dotknij jak największą liczbę osób
-uśmiechnij się do jak największej liczby osób.
(każdy uczeń chodzi lub tańczy w rytm muzyki, przerwa oznacza wezwanie do wykonania określonego zadania)

4.Wpisywanie na planszach informacji, kto ma zwierzę i kto chce mieć zwierzę.

5. Zapoznanie się z informacjami(plansze powieszone na ścianie)
6. Dobranie się dzieci w grupy według wyboru zwierzątka.
(w przypadku dużej liczby chętnych np. do posiadania psa, utworzenie kilku grup, chętni, którzy zgłosili nietypowe zwierzątka mogą pracować razem, żeby nikt nie został sam)
Polecenie: porozmawiajcie ze sobą i napiszcie, co wiecie o opiece nad wybranymi przez was zwierzętami (obowiązki wobec zwierząt).

7. Przedstawienie prac, uzupełnianie informacji o opiece po prezentacji grup.
Moje pytania. Czy mieliście trudności w opracowaniu tematu? Co wam sprawiło kłopot? Co wam się podobało?
Czy ktoś w trakcie pracy chciał zmienił zdanie co do wyboru zwierzątka?

8. Zabawa: Kot i mysz
Dzięki tej zabawie nawiązują lepszy kontakt ze sobą. Czas trwania około 15minut. Podanie następującej instrukcji.
Przebieg : chciałabym zaproponować wam zabawę pt. Kot i mysz. Proszę ustawcie się najpierw w kole. Potrzebuję 2 ochotników, kto chce być kotem,
a kto myszą? Aby rozpocząć zabawę kot ustawia się na zewnątrz koła. Pozostałe dzieci trzymają się za ręce. Kot usiłuje złapać mysz. Podczas tych prób dzieci z koła starają się uchronić mysz przed złapaniem , zagradzając kotu drogę mocno zaciśniętymi rękami. Dzieci nie chcą dopuścić do tego, aby kot zjadł mysz, lecz jak tylko kotu uda się złapać mysz kończy się ta faza zabawy, po czym zostają wybrane inne dzieci na myszkę , kota i myszy. Czy zrozumieliście przebieg gry?
Jeśli tak, to zaczynamy.
Kryteria oceny:
- co sprawiło mi zadowolenie podczas gry?
- co mi w niej przeszkadzało? Czy zgłosiłem się do zabawy jako kot lub też mysz?
- Czy wolałbym być kotem czy myszą?
- na ile skutecznie dzieci w kole potrafiły obronić mysz?
-czy czasami czuję się jak mysz, na którą ktoś poluje?
-w jakich sytuacjach tak jest?
- czy znam dzieci, które na co dzień chętnie bronią innych?
-kto z grupy już kiedyś wziął kogoś w obronę?
- kogo kiedyś obroniłem?
Jak pomogą ci te doświadczenia w przyszłości?

9. Propozycja zabawy : Gdyby zwierzęta mogły mówić, to co by powiedziały:
Gdyby zwierzęta mieszkające w schronisku mogły mówić, to co by powiedziały?
Gdyby zwierzęta mieszkające w domu ze swoim właścicielem mogły mówić, to co by powiedziały?
Teraz was zaczaruję, stańcie się na chwilę wybranym zwierzątkiem, co chcielibyście powiedzieć? Możecie dołączyć do wypowiedzi ruch, np. naśladować zwierzę.
Należy pamiętać, aby odczarować dzieci.
Jak się czułeś, gdy zamieniłeś się w …… .

8. Zabawa: kto jest kotkiem? Jedno dziecko odwraca się, pozostałe mają zakryte usta, wydaje głos- miauczy jak kot. Stojące dziecko odgaduje. Zabawa ruchowa:

10. Wybór tematów do omówienia i do zapisania dla poszczególnych grup lub scenek do odegrania, w których dzieci zaproponują rozwiązanie problemu, wymyślą i przedstawią argumentację:
I Marek znalazł na ulicy bezdomnego małego pieska. Wie, że rodzice nie byliby zadowoleni, gdyby przyniósł go do domu. Co ty byś zrobił na miejscu Marka? - rozwiązania i motywy ich decyzji.
II Dziecko wraca ze szkoły i spotyka psa, który idzie za nim do domu. Powtarza się to przez kilka dni. Co należy zrobić w takiej sytuacji?
III Dziecko znajduje na wycieraczce małego kotka. Jak przekonać rodziców, żeby pozwolili zatrzymać zwierzątko?
IV Dziecko chciałoby mieć psa. Mama nie chce go kupić. Jak namówić mamę do kupna psa?
Uczniowie w grupach opracowują wylosowany temat. Są 4 powielone propozycje tzn. po dwie grupy otrzymają taki sam temat.
Prezentacja poszczególnych grup.

11. Rundka na temat: Jak rozumiesz znaczenie słowa odpowiedzialność za swoje zwierzę? Jak sądzisz czy potrafisz być odpowiedzialny za zwierzaka?
Zwracam uwagę, żeby każdy powiedział, nawet, jeżeli ma odpowiedź podobną do kolegi.


Komentarz po zajęciach.
Zajęcia przeprowadziłam w swojej klasie, z którą pracuję od trzech lat. Klasa liczy 24 uczniów, tylko 9 dziewcząt, a resztę stanowią chłopcy. Cały czas poszukuję sposobu na zainteresowanie ich różnymi tematami, rozbudzenie ciekawości poznawczej, uwrażliwienia na innych. Jest to bardzo trudny zespół.
Na pierwsze zajęcia postanowiłam wybrać taki temat, który będzie im bliski
i bardzo akceptowany, a jednocześnie związany z tematami bieżącymi.

Ad)1 Uczniowie żywiołowo zareagowali na podany temat. Zamykał on cykl spotkań na temat „Małe zwierzaki o wielkim sercu” w trakcie których mówiliśmy bardzo wiele o zwierzętach hodowanych przez człowieka, odbyliśmy wycieczki. Dzieci były bardzo zainteresowane omawianymi tematami. Wyzwoliło to mnóstwo pozytywnych uczuć u wszystkich dzieci. Na tej bazie postanowiłam przeprowadzić zajęcia.

Ad)2 Podane w kontrakcie zasady były już znane dzieciom. Wszyscy je przyjęli. Zależało mi jednak na tym, aby były spisane na planszy, gdyż wielokrotnie, zgodnie z moimi przewidywaniami musiałam się do nich odwoływać.
Gdy kontrakt był łamany, mówiłam: widzę, że nie zrozumiałeś, przeczytaj jeszcze raz (starałam się nie negować ucznia).

Ad)3 Ta zabawa bardzo spodobała się uczniom. Ożywiła wśród nich atmosferę. Zapytałam niektórych uczniów, czy przywitali się ze wszystkimi itd. Wyjaśniali, że nie przywitali się wszystkimi i chcieliby to jeszcze zrobić.

Ad)4 To zadanie przebiegało sprawnie. Wszyscy uczniowie chętnie brali w nim udział.

Ad)6 Uczniowie dobrali się sami w grupy. Często na zajęciach stosuję tą formę
i dzieci bardzo ją lubią. W trakcie pracy rozmawiali ze sobą, dyskutowali, ustalali informacje. Taki też był mój cel. Wypisywanie obowiązków wobec zwierząt spowodowało wczucie się w rolę odpowiedzialnego opiekuna.

Ad) 7Poszczególne grupy zaprezentowały swoje prace. Czasem dzieci uzupełniały wiadomości kolegów. Pozytywnie wypowiadały się o wspólnej pracy.

Ad)8 Po zabawie dzieci chętnie odpowiadały na zadane przeze mnie pytania.

Ad) Zabawa w czarowanie bardzo podobała się dzieciom. Wczuwały się w role zwierząt mieszkających w schronisku i w domu, wyrażały ich pragnienia
i potrzeby. Rozmowa dotyczyła również tematu, co zrobić, aby zwierzęta nie trafiały do schronisk. W wypowiedziach pojawiał się wątek poczucia bezpieczeństwa i ciepła domu rodzinnego.

Ad) 10 Uczniowie w większości przekonywali rodziców do zatrzymania zwierzątka motywując, że będą o nie dbać itd. Były też propozycje, żeby znaleźć właściciela lub nowego opiekuna. Nikt nie chciał zostawić zwierzaka
w schronisku.
Ad)11 Prawie wszyscy uznali, że dużo wiedzą o opiece nad zwierzętami, że potrafią się nimi opiekować, że czują się odpowiedzialni z wyjątkiem jednej dziewczynki, która powiedziała, że ona nie czuje odpowiedzialna, a wszystko robi mama.

To, co stanowiło dla mnie największy problem, to zbyt duża ruchliwość znacznej części chłopców, spory poziom hałasu podczas wypowiedzi dzieci. Wielokrotnie musiałam odwoływać się do kontraktu. Nadmierna ruchliwość
i ciągłe rozmowy chłopców między sobą to problem dotyczący również zajęć lekcyjnych. Próbuję różnymi sposobami spowodować, żeby rozmawiający chłopcy uspakajali się i pozwalali innym mówić. Nie zawsze mi się to udaje.

Opracowała: Iwona Urban
Literatura:
1. Birgit Fuchs, Zabawy na rozwiązywanie konfliktów i napięć w grupie, Kielce 2003,
2. Klaus W. Vopel, Gry i zabawy interakcyjne dla dzieci i młodzieży, Kielce 2003
3. Rosemarie Nortman, Gry i zabawy przeciwko agresji, Kielce 2003

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie